Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Pe Joulu 19, 2014 12:45 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 4:42 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1548
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
sisupastilli kirjoitti:
P.mäkisen tarhassa Tampereella oli muutama 3-akselinen kontio puisella soralavalla. Tietääkö joku, menivätkö peräkärryksi vai entisöintiin?


Autotalo Pekka Mäkinen Tampere:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pekka_M%C3%A4kinen
:cry: R.I.P.

Muutamia kuvia Mäkisen laanilta Tulitikkutehtaalta Tampereelta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... e19861655f
Kannattaa lukea em. viestiketju, jossa on paljon kuvia kuorma-autoista ja laanin historiatietoa hienosti dokumentoituna. Surullista tarinaa sinällään ja kärryiksi tai sulattoon ovat Teli-Kontiot ilmeisesti päätyneet.


Muutama kuva lisää http://koti.phnet.fi/perttnin/pm

Tuo telimalli kinnosta (L-132) ja ilmeisen harvinaisesta Kontio-mallista on kyse, kun Googlekaan ei kerro mitään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 8:52 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 4:27 pm
Viestit: 38
Sääli, jos peräkärryksi menivät nuo telikontiot. Olivat äkkiseltään katsoen kunnoltaan sieltä parhaasta päästä Mäkisen laanin autoista. Tai ainakin jäljellä olevista silloin, kun aluetta tosissaan tyhjennettiin.
Osa tarhan autoista oli jopa alle 100tkm ajettuja ja luullakseni ainakin periaatteessa käyntikuntoisia. Joltain sivustolta löysin arviolta pari vuotta sitten viestiketjun, jossa oli oikein kuvien kanssa todistettu, että tuolta Mäkisen tarhasta laitettiin n.30 vuotta rivissä seisonut säiliöautomersu käyntiin. Eli vaikka niissä lasit oli hajalla ja hytit mätiä niin tekniikkansa puolesta olisivat olleet kohtuu helposti kunnostettavia. Ja esim kontioonkin hyttejä olisi löytynyt pilvin pimein.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 9:16 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 08, 2007 10:42 pm
Viestit: 38
Paikkakunta: Vaasa
Sisu AH-45 kirjoitti:
Olen Mäkisen tyttären ja hänen miesystävänsä tuntenutkin (=olen melkein sukua julkkikselle ;) ), tosin on melkein 10 vuotta kun olen nähnyt. Tytär on ainakin kovin yritteliäs ja kova tekemään töitä, että siltä perusteelta voin päätellä että varmasti isä on ollut aikamoinen yrittäjämies. Harmittaa kyllä ettei Pekan yritys jäänyt kaikessa loistossaan jälkipolville (ja perikunnalle), koska kyllähän Sisu teki tyhmän liikkeen yhtenäistäessään kaikkien jälleenmyyjien käsittelyn (johon sitten Pekka M. ei lähtenyt). Ei ole oikein tuo kommunikaatio Sisun ja jälleenmyyjien välillä silloin toiminut niinkuin pitäisi.

Onhan se aikamoinen tarina että Pekka M. jätti kaikki autot niille sijoillensa ja lopetti hommat siihen. Kyllä minä hänen toimensa ymmärrän, sääli vain että niitä autoja lähti siitä niin paljon sitten sulattoon...


Mäkinenhän oli kuulemma sen polven yrittäjiä,että kulkivat aina Brownig povitaskussa.Liekkö sitten pelkkää huhua?Isä on joskus pikkupoikana tavannut Pekan kun vaarini ja Pekka tekivät kaupat Pontiac GTOsta siis Pekka osti GTOn ja myi eteenpäin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 9:22 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1548
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Mäkisen laanilta on kuulema ollut juttu Mobilisti-lehdessä, oliko vuodelta 2006?
Onko kellään palstalaisella skanattuna tuota juttua - kiitollisena vastaanottaa hän :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 10:12 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1548
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Kuukunan sivuilta lainattua:

From: Ville Thu Jul 19 17:01:31 2007
Kertokaapas mielipiteitänne, että miksi Pekka lopetti Rengaskonttorin toiminnan aikoinaan niin vauhdikkaasti, ja siirsi autot muualle omille laaneilleen.

From: Eki Thu Jul 19 20:59:45 2007
Pekka oli aikoinaan ehdoton ykkönen Sisun piirimyyjistä jolta autoja haki pitkin Suomea autoilijat. Tätä muut piirimyyjät eivät katsoneet hyvällä ja valittivat aina Sisulle. Olipa taasen yksi piirimyyjien palaveri jossa autotehdas pyrki tätä kärhämää ratkaista laittamalla piirimyyjät miettimään "tiimityötä" keskenään, tähän Pekka totesi "miettikää työ keskenään vaan, sillä minä en sitä tarvitse" ja poistui paikalta. Tämän jälkeen Sisu otti Pekalta edustuksen pois jonka jälkeen Pekka sanoi irti suurimman osan henkilökunnastaan ja möi uudehkon autotalon pois. Loppu onkin sitten oma tarinansa...

From: Jarkko Thu Jul 19 21:29:27 2007
Mäntyharjulla Sisu päivillä 1975 Mäkinen oli kuulemma tuon päätöksen tehnyt .

From: Eki Fri Jul 20 02:07:03 2007
Muistan kun kesällä 1975 käytiin Mäkisellä oli myyjät ja muu henkilökunta aika "varppeillaan". Suuri luuta oli juuri lakaissut suurimman osan porukasta jo kilometritehtaalle.

From: Eki Fri Jul 20 02:30:48 2007
Tulipa mieleen samaisesta Mäkisen reissusta eräs mielenkiintoinen havainto. Mennessämme vaihtoautokujan läpi toimiston ovelle tervehti ensimmäisenä seinän vierustalla tuttu REO vm. 1935. Tällöin auton väri oli punainen ja varustettu petterin ohjaamolla (alkuperäinen tuhoutui ohjaamopalossa). Ovessa oli alkuperäisen omistajan nimi A Halinen (Ati) joka harjoitti ammattiajoa samalla autolla vielä 70 luvun alkuun asti. Nykyisin auto on Olavi Sallisen omistuksessa ja väriltään vihreä ja alkuperäisen mallisella hytillä varustettuna.

From: Ville Fri Jul 20 14:07:37 2007
Eikös Pekalla ollut ainakin vielä parissa paikassa tulitikkutehtaan lisäksi niitä autoja tallessa?
Vai olenko ymmärtänyt väärin.
Itse ostin tosiaan keväällä 2006 tuolta tulitikkutehtaan mäeltä viimeisen U-sarjan Kontio sisun projekti/varaosa autoksi.
Oli todella mielenkiintoinen paikka käydä tutkimassa niitä autoja.
PS. kyseisen kontion kuva on netissä, kun käväisette Ladamiesten keskustelu palstalla ja sieltä sekalaiset palstalta autotalo pekka mäkinen aihe, niin siellä on kuva siitä ostamastani kontiosta...

From: Eki Fri Jul 20 18:06:53 2007
Joo katselin Mäkisen esitettä joka jäi aikoinaan reissulta käteen silloin v.75 (muuten sama kuin ladakerhon sivuilla esitetty) oli siinä ainakin kuusi toimipaikkaa silloin. Itse kävin silloin Autotalolla, tulitikkutehtaalla ja jollain julmetun suurella pellolla. Viimeisestä on jäänyt mieleen, että senkin vierestä kulki junarata. Siellä olleista autoista jo kasvoi osasta koivut lavan läpi. Tulitikkutehtaan pihalta jäi mieleen jumalattoman isot kaikilla vetävät kymppipyörä piikkinokka Vanajat. Nokat oli ällistyttävän pitkiä ja ne rautalavat oli aivan omaa luokkaansa (lavan reuna hytin katon korkeudella + hirvittävän kookas lippa). Samaisella pihalla oli useampi jatkohytillinen roikkonokka Jyry. Yhdessä oli plyyshi sisustus jossa kangasta ei oltu säästelty. Tämmöistä viininpunaista sisustusta ja muuten sinivalko väristä ei ole sen jälkeen tullut vastaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 13, 2008 9:25 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 540
Paikkakunta: Pietarsaari
Noniin löysinpäs uuden ja mielenkiintoisen Sisu sivuston.
Tuo telimallin kontio on kyllä todellakin vähän harvinaisempi malli, mutta minulta sellainen löytyy. Alunperin se on ollut säiliöautona polttoaineen ajossa ja sen jälkeen se on siirtynyt Seinäjoen palokunnalle vesiautoksi ja ollut niissä hommissa n.25 vuotta, sen jälkeen se on siirtynyt erivaiheiden kautta minulle.
Tämä telimalli pohjautuu täysin malliin L-131, ainoastaan on lisäätty tuo teli tähän malliin. Nämä L-131 ja LV-132 ovat kontio sarjan järeimpää päätä, jos nyt voidaan puhua järeästa...
Vuonna 1970 L-132 muuttui malliksi LV, ja tuo V-kirjain tuli sanasta Vanaja, ja sen nostotelistä jota sisu alkoi käyttämään omissa malleissaan menestyksekkäästi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 21, 2008 6:59 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1548
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Huuto.netissä huudettavana esite: "Pekka Mäkinen - SISU piirimyyjä"
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=87234771


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 10:33 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 416
:roll:


Viimeksi muokannut K-44SP päivämäärä La Syys 25, 2010 3:05 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 27, 2008 12:27 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 416
:roll:


Viimeksi muokannut K-44SP päivämäärä La Syys 25, 2010 3:06 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 27, 2008 8:32 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 926
Kyllä täytyy sanoa että se tikkutehtaanmäki Tampereella oli nähtävyys .Itse kun kävin siellä ensinmäisen kerran 80-90luvun taitteessa niin ei ensinmäisellä kerralla edes käsittänyt sitä kokonaisuutta mitä siinä mäessä oli vaan hitaana hämäläispoikana vasta muutaman käyntikerran jälkeen rupesi hahmottamaan sen kokonaisuuden mitä se (aidattu)alue piti sisällään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 06, 2008 11:44 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am
Viestit: 162
Mäki-Pekka oli parhaimpaan aikaan EUROOPAN SUURIN autokauppias 1500:N auton valikoimallaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com