Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Syys 26, 2018 11:20 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 125 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: Ma Huhti 20, 2015 6:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 268
Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan...mihinkä vuoteen asti sisuissa ollut lankku lattia?onko helppo vaihtaa?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: Ti Huhti 21, 2015 7:15 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 664
Paikkakunta: Tuusula
Karhu 4x4+2 kirjoitti:
Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan.


On varmaan tiedossa, että RST:n vierestä lähtee nopeasti ruostumaan kun on noinkin iso pinta-ala?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: La Huhti 25, 2015 11:08 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 459
Karhu 4x4+2 kirjoitti:
Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan...mihinkä vuoteen asti sisuissa ollut lankku lattia?onko helppo vaihtaa?


Itselläin kokemusta noista ilmasäiliöiden vaihdoista :D Omaan Sisuun isäukko aikoinaan vaihtoi 80-luvulla vuotta tuoreemman Sisun säiliöt jotka olivat vielä hyvässä iskussa. Itse sitten myöhemmin korvasin nämä uusilla säiliöillä joissa leimat olivat 1996 ja 2010. On siinä jollakin "konservaattorilla" ihmettelemistä joskus miksi näin :wink:

Viimevuonna joulun alla otin tuon restauroitavan hytin lämpimään ja näky oli aika koominen, kun varmaankin "miljoona" hämähäkkiä heräsi talviuniltaan. Aika monta verkkoa ja köysirataa oli Sisun hyttiin leivottu parissa yössä ja aika enteilevä maakellarin haju oli mukana. Puuosat sitten lähitarkastelussa osoittautuivat hytin alaosista melko lahoiksi. Katto ja ovet olivat ihmeen hyvin säästyneet vaikka näitä pelkäsin pahoiten lahonneiksi. Sen verran hyvässä kuosissa oli hytti puuosiltaan jotta sain hyvät mallit tehdä uudet korvaavat puuosat. En lähtenyt oikomaan ja esim. korvaamaan lattian laudoitusta filmivanerilla vaan hain starkista höylättyä lattialautaa ja siitä nakersin uuden lattian :lol: Ei paha nakki onnistuu jopa peruskoulun puutyökurssin taidoilla.

Hytissä on alunperin käytetty ainoastaan koivua kantavissa rakenteissa, mutta itse väittäisin lattian olleen mäntyä ainakin omassa tapauksessa :?: Nykyjään hytti on sitten hieman parempaa varustelua ja kelpaa verrata parempien vankkureiden hytteihin. Pyökkiä ei löydy, mutta tammea, koivua ja mäntyä on restauroinnissa käytetty :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: La Huhti 25, 2015 11:15 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 459
kivinen kirjoitti:
Karhu 4x4+2 kirjoitti:
Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan.


On varmaan tiedossa, että RST:n vierestä lähtee nopeasti ruostumaan kun on noinkin iso pinta-ala?


Näinhän se käy sillä vahvempi syö heikomman. Tässä korostuu huolellinen maalaus joka estää kosteuden ja hapen yhteisvaikutuksen ja näin syntyvän galvaanisen parin muodostumisen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: Pe Touko 01, 2015 12:57 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 268
Minä vielä siitä lattian korjuusta....vajaa 10v sitten korjasin pyörökuormaajan kauhaa.takaterän tein rosterista,hitsasin tavan langalla mustaan rautaan.ollut maalita ulkona aina.hitsisauma näyttää olevan pintaruosteessa,muuta ei oo tapahtunut...kun hyvillä maaleilla jyryn lattiat molemmila puolilta maalaa,niin uskosin että kymmeniä vuosia kestää,taitaa kuski ennen pehmetä....


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: Pe Touko 01, 2015 7:58 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 459
Karhu 4x4+2 kirjoitti:
...kun hyvillä maaleilla jyryn lattiat molemmila puolilta maalaa,niin uskosin että kymmeniä vuosia kestää,taitaa kuski ennen pehmetä....


Juuri näin :wink:

Oikeasta elämästä kerrottuna yksi esimerkki. Harrastajakaverini n. 30v. sitten rakensi omaan Furyyn takapyörän kotelot ja kaaret ruostumattomasta ajatuksella, että on iänikuinen. Myöhemmin kuuli tästä mahdollisesta mustanraudan nopeasta happamisesta rosterin ympäriltä. Viimekesänä sitten kävi alustaa huoltomielessä lävitse ja pyöräkotelot olivat kuin juuri tehdyt ulkoasultaan ja syöpymästä ei ollut merkkiäkään missään näkymässä, eli hyvin toimii kun maalaus on suoritettu huolella.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: Pe Touko 01, 2015 9:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 664
Paikkakunta: Tuusula
Milläs te maalaatte oikeassa elämässä kotelon sisäpuolen huolella? Tai rst levyn ja mustan palkin välit hitsauksen jälkeen? :wink:

Harrastevermeet tietty säilötään kuivassa, ilman kosteutta korroosiota ei tapahdu. Sillonkaan ei ole suurta ongelmaa, jos rst:n pinta-ala on mustan pinta-alaa pienempi. Pieniä alueellisia korroosiopareja kuitenkin pääsee syntymään ja lähtee muuten ruostumaan nopeasti, jos valmiiksi ruostuneeseen mustaan liittää rst -osia. Saa hitsattua vaikka mustalla langalla ja vaikka hiilidioksidia käyttäen, mutta sitten lähtee saumatkin ruostumaan.

Jos sinne saa hyvän maalin joka paikkaan, niin musta kestää ihan yhtä kauan samalla pinnoitteella ja ei tarvitse miettiä noita jalouden tuomia ongelmia. Mutta kaikkihan saa tehdä niinkuin haluaa ja kertoa esimerkkejä oikeasta elämästä. :wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: La Touko 02, 2015 7:03 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm
Viestit: 459
kivinen kirjoitti:
Jos sinne saa hyvän maalin joka paikkaan, niin musta kestää ihan yhtä kauan samalla pinnoitteella ja ei tarvitse miettiä noita jalouden tuomia ongelmia. Mutta kaikkihan saa tehdä niinkuin haluaa ja kertoa esimerkkejä oikeasta elämästä. :wink:


Tossa kivinen osui asian ytimeen ja siksi en itsekkään harrasta rosteria mustan pellin paikkauksessa :wink: Tosin jos on rosterin valinnut materiaaliksi niin sitten huolellinen eristys hapen vaikutukselta eli maalaus pelastaa pitkälti asiassa. Harrastevehkeessä tämä ei sitten ole niin suuri ongelma aivan kuin kivinen tiivisti asian.

Ymmärrän myös hyvin miksi Karhu 4x4+2 päätyi kyseiseen ratkaisuun. Lattiamaton alla kuraveden hautoman pellin tulevaisuus ei ole kovinkaan hääppöinen oli pinnoite sitten mikä tahansa. Rosterilla paras tulevaisuus tämän suhteen...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: La Touko 02, 2015 9:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Onnistuisiko galvaanisen korroosion torjumaan sopiviin paikkoihin asennetuilla pienillä sinkkianodeilla, samaan tapaan kuin veneissä? Onko kenelläkään kokemusperäistä tietoa? Toisaalta, jos kikka toimisi, se olisi varmaan käytössä jo uusissa autoissa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: Su Elo 30, 2015 12:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 268
Noniin.kesän aikana projekti edennyt aika mukavasti.kopin ruoste vaivat korjattu.lattiat maalattu molemmin puolin.lava nostettu apurunkoineen pois.uus asetelma kytkinlevyineen paikoilleen laitettu.korjattu laatikko naitettu moottoriin...on tarkotus nostaa fuller+rolls yhtenä pakettina jyryyn..painaa varmaan yli 1500kg..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: To Syys 03, 2015 6:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 268
Onko kellään eatonin perien ja jousipakkojen hajoitus kuvaa?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: Pe Loka 16, 2015 4:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 157
No niin. Nyt oikeasti tarvittaisi vanhojen napavälitteisten teliveto-Sisujen (Eaton) osaajien tietotaitoa.
Pitäisi näet saada raskaan kaivoskäytön kuluttama napavälitteinen vetävä teli laiteltua tieliikenne-, eli katsastuskelpoiseksi. Äkkiseltään näyttää, että jotkin tukivarret olisivat omaa lisäystä. Nykyinen Sisu-dealer ja varsinkaan "tehdas" ei oikein jaksa keskittyä asiaan, joten nyt kaikki oikeasti asioista tietävät, vaikka yv:tä laittamaan (jos olisi vaikka kuvia tms.).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: La Loka 17, 2015 4:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 268
Tänään selvis että ei jyryn perät olekkaan eaton vaan kirkstal. Aikonaan tehty läpivetävästä sisusta kärri jota kävin katsomassa. Oli akselissa tallella valmistajan lätkä: välitys 5.60...103KN...19468. Navoissa luki sama mikä mun autossa R8098/39...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 6:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 268
Pientä edistystä.


Liitteet:
IMG_1281.JPG
IMG_1281.JPG [ 124.89 KiB | Katsottu 4184 kertaa ]
IMG_1282.JPG
IMG_1282.JPG [ 159.67 KiB | Katsottu 4184 kertaa ]
IMG_1289.JPG
IMG_1289.JPG [ 162.57 KiB | Katsottu 4188 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: jyry 6x4
ViestiLähetetty: Ma Marras 23, 2015 6:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 268
Pientä edistystä II


Liitteet:
IMG_1291.JPG
IMG_1291.JPG [ 186.41 KiB | Katsottu 4184 kertaa ]
IMG_1295.JPG
IMG_1295.JPG [ 153.82 KiB | Katsottu 4184 kertaa ]
IMG_1300.JPG
IMG_1300.JPG [ 145.04 KiB | Katsottu 4184 kertaa ]
Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 125 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)