jyry 6x4

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan...mihinkä vuoteen asti sisuissa ollut lankku lattia?onko helppo vaihtaa?
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Karhu 4x4+2 kirjoitti:Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan.
On varmaan tiedossa, että RST:n vierestä lähtee nopeasti ruostumaan kun on noinkin iso pinta-ala?
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Karhu 4x4+2 kirjoitti:Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan...mihinkä vuoteen asti sisuissa ollut lankku lattia?onko helppo vaihtaa?
Itselläin kokemusta noista ilmasäiliöiden vaihdoista :D Omaan Sisuun isäukko aikoinaan vaihtoi 80-luvulla vuotta tuoreemman Sisun säiliöt jotka olivat vielä hyvässä iskussa. Itse sitten myöhemmin korvasin nämä uusilla säiliöillä joissa leimat olivat 1996 ja 2010. On siinä jollakin "konservaattorilla" ihmettelemistä joskus miksi näin :wink:

Viimevuonna joulun alla otin tuon restauroitavan hytin lämpimään ja näky oli aika koominen, kun varmaankin "miljoona" hämähäkkiä heräsi talviuniltaan. Aika monta verkkoa ja köysirataa oli Sisun hyttiin leivottu parissa yössä ja aika enteilevä maakellarin haju oli mukana. Puuosat sitten lähitarkastelussa osoittautuivat hytin alaosista melko lahoiksi. Katto ja ovet olivat ihmeen hyvin säästyneet vaikka näitä pelkäsin pahoiten lahonneiksi. Sen verran hyvässä kuosissa oli hytti puuosiltaan jotta sain hyvät mallit tehdä uudet korvaavat puuosat. En lähtenyt oikomaan ja esim. korvaamaan lattian laudoitusta filmivanerilla vaan hain starkista höylättyä lattialautaa ja siitä nakersin uuden lattian :lol: Ei paha nakki onnistuu jopa peruskoulun puutyökurssin taidoilla.

Hytissä on alunperin käytetty ainoastaan koivua kantavissa rakenteissa, mutta itse väittäisin lattian olleen mäntyä ainakin omassa tapauksessa :?: Nykyjään hytti on sitten hieman parempaa varustelua ja kelpaa verrata parempien vankkureiden hytteihin. Pyökkiä ei löydy, mutta tammea, koivua ja mäntyä on restauroinnissa käytetty :mrgreen:
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

kivinen kirjoitti:
Karhu 4x4+2 kirjoitti:Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan.
On varmaan tiedossa, että RST:n vierestä lähtee nopeasti ruostumaan kun on noinkin iso pinta-ala?
Näinhän se käy sillä vahvempi syö heikomman. Tässä korostuu huolellinen maalaus joka estää kosteuden ja hapen yhteisvaikutuksen ja näin syntyvän galvaanisen parin muodostumisen.
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Minä vielä siitä lattian korjuusta....vajaa 10v sitten korjasin pyörökuormaajan kauhaa.takaterän tein rosterista,hitsasin tavan langalla mustaan rautaan.ollut maalita ulkona aina.hitsisauma näyttää olevan pintaruosteessa,muuta ei oo tapahtunut...kun hyvillä maaleilla jyryn lattiat molemmila puolilta maalaa,niin uskosin että kymmeniä vuosia kestää,taitaa kuski ennen pehmetä....
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Karhu 4x4+2 kirjoitti:...kun hyvillä maaleilla jyryn lattiat molemmila puolilta maalaa,niin uskosin että kymmeniä vuosia kestää,taitaa kuski ennen pehmetä....
Juuri näin :wink:

Oikeasta elämästä kerrottuna yksi esimerkki. Harrastajakaverini n. 30v. sitten rakensi omaan Furyyn takapyörän kotelot ja kaaret ruostumattomasta ajatuksella, että on iänikuinen. Myöhemmin kuuli tästä mahdollisesta mustanraudan nopeasta happamisesta rosterin ympäriltä. Viimekesänä sitten kävi alustaa huoltomielessä lävitse ja pyöräkotelot olivat kuin juuri tehdyt ulkoasultaan ja syöpymästä ei ollut merkkiäkään missään näkymässä, eli hyvin toimii kun maalaus on suoritettu huolella.
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Milläs te maalaatte oikeassa elämässä kotelon sisäpuolen huolella? Tai rst levyn ja mustan palkin välit hitsauksen jälkeen? :wink:

Harrastevermeet tietty säilötään kuivassa, ilman kosteutta korroosiota ei tapahdu. Sillonkaan ei ole suurta ongelmaa, jos rst:n pinta-ala on mustan pinta-alaa pienempi. Pieniä alueellisia korroosiopareja kuitenkin pääsee syntymään ja lähtee muuten ruostumaan nopeasti, jos valmiiksi ruostuneeseen mustaan liittää rst -osia. Saa hitsattua vaikka mustalla langalla ja vaikka hiilidioksidia käyttäen, mutta sitten lähtee saumatkin ruostumaan.

Jos sinne saa hyvän maalin joka paikkaan, niin musta kestää ihan yhtä kauan samalla pinnoitteella ja ei tarvitse miettiä noita jalouden tuomia ongelmia. Mutta kaikkihan saa tehdä niinkuin haluaa ja kertoa esimerkkejä oikeasta elämästä. :wink:
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

kivinen kirjoitti: Jos sinne saa hyvän maalin joka paikkaan, niin musta kestää ihan yhtä kauan samalla pinnoitteella ja ei tarvitse miettiä noita jalouden tuomia ongelmia. Mutta kaikkihan saa tehdä niinkuin haluaa ja kertoa esimerkkejä oikeasta elämästä. :wink:
Tossa kivinen osui asian ytimeen ja siksi en itsekkään harrasta rosteria mustan pellin paikkauksessa :wink: Tosin jos on rosterin valinnut materiaaliksi niin sitten huolellinen eristys hapen vaikutukselta eli maalaus pelastaa pitkälti asiassa. Harrastevehkeessä tämä ei sitten ole niin suuri ongelma aivan kuin kivinen tiivisti asian.

Ymmärrän myös hyvin miksi Karhu 4x4+2 päätyi kyseiseen ratkaisuun. Lattiamaton alla kuraveden hautoman pellin tulevaisuus ei ole kovinkaan hääppöinen oli pinnoite sitten mikä tahansa. Rosterilla paras tulevaisuus tämän suhteen...
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Onnistuisiko galvaanisen korroosion torjumaan sopiviin paikkoihin asennetuilla pienillä sinkkianodeilla, samaan tapaan kuin veneissä? Onko kenelläkään kokemusperäistä tietoa? Toisaalta, jos kikka toimisi, se olisi varmaan käytössä jo uusissa autoissa.
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Noniin.kesän aikana projekti edennyt aika mukavasti.kopin ruoste vaivat korjattu.lattiat maalattu molemmin puolin.lava nostettu apurunkoineen pois.uus asetelma kytkinlevyineen paikoilleen laitettu.korjattu laatikko naitettu moottoriin...on tarkotus nostaa fuller+rolls yhtenä pakettina jyryyn..painaa varmaan yli 1500kg..
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Onko kellään eatonin perien ja jousipakkojen hajoitus kuvaa?
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

No niin. Nyt oikeasti tarvittaisi vanhojen napavälitteisten teliveto-Sisujen (Eaton) osaajien tietotaitoa.
Pitäisi näet saada raskaan kaivoskäytön kuluttama napavälitteinen vetävä teli laiteltua tieliikenne-, eli katsastuskelpoiseksi. Äkkiseltään näyttää, että jotkin tukivarret olisivat omaa lisäystä. Nykyinen Sisu-dealer ja varsinkaan "tehdas" ei oikein jaksa keskittyä asiaan, joten nyt kaikki oikeasti asioista tietävät, vaikka yv:tä laittamaan (jos olisi vaikka kuvia tms.).
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Tänään selvis että ei jyryn perät olekkaan eaton vaan kirkstal. Aikonaan tehty läpivetävästä sisusta kärri jota kävin katsomassa. Oli akselissa tallella valmistajan lätkä: välitys 5.60...103KN...19468. Navoissa luki sama mikä mun autossa R8098/39...
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Pientä edistystä.
Liitteet
IMG_1281.JPG
IMG_1281.JPG (124.89 KiB) Katsottu 15100 kertaa
IMG_1282.JPG
IMG_1282.JPG (159.67 KiB) Katsottu 15100 kertaa
IMG_1289.JPG
IMG_1289.JPG (162.57 KiB) Katsottu 15104 kertaa
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: jyry 6x4

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Pientä edistystä II
Liitteet
IMG_1291.JPG
IMG_1291.JPG (186.41 KiB) Katsottu 15100 kertaa
IMG_1295.JPG
IMG_1295.JPG (153.82 KiB) Katsottu 15100 kertaa
IMG_1300.JPG
IMG_1300.JPG (145.04 KiB) Katsottu 15100 kertaa
Vastaa Viestiin