jyry 6x4
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: jyry 6x4
Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan...mihinkä vuoteen asti sisuissa ollut lankku lattia?onko helppo vaihtaa?
Re: jyry 6x4
On varmaan tiedossa, että RST:n vierestä lähtee nopeasti ruostumaan kun on noinkin iso pinta-ala?Karhu 4x4+2 kirjoitti:Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan.
Re: jyry 6x4
Itselläin kokemusta noista ilmasäiliöiden vaihdoista Omaan Sisuun isäukko aikoinaan vaihtoi 80-luvulla vuotta tuoreemman Sisun säiliöt jotka olivat vielä hyvässä iskussa. Itse sitten myöhemmin korvasin nämä uusilla säiliöillä joissa leimat olivat 1996 ja 2010. On siinä jollakin "konservaattorilla" ihmettelemistä joskus miksi näinKarhu 4x4+2 kirjoitti:Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan...mihinkä vuoteen asti sisuissa ollut lankku lattia?onko helppo vaihtaa?
Viimevuonna joulun alla otin tuon restauroitavan hytin lämpimään ja näky oli aika koominen, kun varmaankin "miljoona" hämähäkkiä heräsi talviuniltaan. Aika monta verkkoa ja köysirataa oli Sisun hyttiin leivottu parissa yössä ja aika enteilevä maakellarin haju oli mukana. Puuosat sitten lähitarkastelussa osoittautuivat hytin alaosista melko lahoiksi. Katto ja ovet olivat ihmeen hyvin säästyneet vaikka näitä pelkäsin pahoiten lahonneiksi. Sen verran hyvässä kuosissa oli hytti puuosiltaan jotta sain hyvät mallit tehdä uudet korvaavat puuosat. En lähtenyt oikomaan ja esim. korvaamaan lattian laudoitusta filmivanerilla vaan hain starkista höylättyä lattialautaa ja siitä nakersin uuden lattian Ei paha nakki onnistuu jopa peruskoulun puutyökurssin taidoilla.
Hytissä on alunperin käytetty ainoastaan koivua kantavissa rakenteissa, mutta itse väittäisin lattian olleen mäntyä ainakin omassa tapauksessa Nykyjään hytti on sitten hieman parempaa varustelua ja kelpaa verrata parempien vankkureiden hytteihin. Pyökkiä ei löydy, mutta tammea, koivua ja mäntyä on restauroinnissa käytetty
Re: jyry 6x4
Näinhän se käy sillä vahvempi syö heikomman. Tässä korostuu huolellinen maalaus joka estää kosteuden ja hapen yhteisvaikutuksen ja näin syntyvän galvaanisen parin muodostumisen.kivinen kirjoitti:On varmaan tiedossa, että RST:n vierestä lähtee nopeasti ruostumaan kun on noinkin iso pinta-ala?Karhu 4x4+2 kirjoitti:Onhan mahdollista että ilmasäiliöt on vaihdettu uudemmasta autosta..koko lattia menee uusiks.2mm ruostumattomasta levystä väsään kopin pohjan.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: jyry 6x4
Minä vielä siitä lattian korjuusta....vajaa 10v sitten korjasin pyörökuormaajan kauhaa.takaterän tein rosterista,hitsasin tavan langalla mustaan rautaan.ollut maalita ulkona aina.hitsisauma näyttää olevan pintaruosteessa,muuta ei oo tapahtunut...kun hyvillä maaleilla jyryn lattiat molemmila puolilta maalaa,niin uskosin että kymmeniä vuosia kestää,taitaa kuski ennen pehmetä....
Re: jyry 6x4
Juuri näinKarhu 4x4+2 kirjoitti:...kun hyvillä maaleilla jyryn lattiat molemmila puolilta maalaa,niin uskosin että kymmeniä vuosia kestää,taitaa kuski ennen pehmetä....
Oikeasta elämästä kerrottuna yksi esimerkki. Harrastajakaverini n. 30v. sitten rakensi omaan Furyyn takapyörän kotelot ja kaaret ruostumattomasta ajatuksella, että on iänikuinen. Myöhemmin kuuli tästä mahdollisesta mustanraudan nopeasta happamisesta rosterin ympäriltä. Viimekesänä sitten kävi alustaa huoltomielessä lävitse ja pyöräkotelot olivat kuin juuri tehdyt ulkoasultaan ja syöpymästä ei ollut merkkiäkään missään näkymässä, eli hyvin toimii kun maalaus on suoritettu huolella.
Re: jyry 6x4
Milläs te maalaatte oikeassa elämässä kotelon sisäpuolen huolella? Tai rst levyn ja mustan palkin välit hitsauksen jälkeen?
Harrastevermeet tietty säilötään kuivassa, ilman kosteutta korroosiota ei tapahdu. Sillonkaan ei ole suurta ongelmaa, jos rst:n pinta-ala on mustan pinta-alaa pienempi. Pieniä alueellisia korroosiopareja kuitenkin pääsee syntymään ja lähtee muuten ruostumaan nopeasti, jos valmiiksi ruostuneeseen mustaan liittää rst -osia. Saa hitsattua vaikka mustalla langalla ja vaikka hiilidioksidia käyttäen, mutta sitten lähtee saumatkin ruostumaan.
Jos sinne saa hyvän maalin joka paikkaan, niin musta kestää ihan yhtä kauan samalla pinnoitteella ja ei tarvitse miettiä noita jalouden tuomia ongelmia. Mutta kaikkihan saa tehdä niinkuin haluaa ja kertoa esimerkkejä oikeasta elämästä.
Harrastevermeet tietty säilötään kuivassa, ilman kosteutta korroosiota ei tapahdu. Sillonkaan ei ole suurta ongelmaa, jos rst:n pinta-ala on mustan pinta-alaa pienempi. Pieniä alueellisia korroosiopareja kuitenkin pääsee syntymään ja lähtee muuten ruostumaan nopeasti, jos valmiiksi ruostuneeseen mustaan liittää rst -osia. Saa hitsattua vaikka mustalla langalla ja vaikka hiilidioksidia käyttäen, mutta sitten lähtee saumatkin ruostumaan.
Jos sinne saa hyvän maalin joka paikkaan, niin musta kestää ihan yhtä kauan samalla pinnoitteella ja ei tarvitse miettiä noita jalouden tuomia ongelmia. Mutta kaikkihan saa tehdä niinkuin haluaa ja kertoa esimerkkejä oikeasta elämästä.
Re: jyry 6x4
Tossa kivinen osui asian ytimeen ja siksi en itsekkään harrasta rosteria mustan pellin paikkauksessa Tosin jos on rosterin valinnut materiaaliksi niin sitten huolellinen eristys hapen vaikutukselta eli maalaus pelastaa pitkälti asiassa. Harrastevehkeessä tämä ei sitten ole niin suuri ongelma aivan kuin kivinen tiivisti asian.kivinen kirjoitti: Jos sinne saa hyvän maalin joka paikkaan, niin musta kestää ihan yhtä kauan samalla pinnoitteella ja ei tarvitse miettiä noita jalouden tuomia ongelmia. Mutta kaikkihan saa tehdä niinkuin haluaa ja kertoa esimerkkejä oikeasta elämästä.
Ymmärrän myös hyvin miksi Karhu 4x4+2 päätyi kyseiseen ratkaisuun. Lattiamaton alla kuraveden hautoman pellin tulevaisuus ei ole kovinkaan hääppöinen oli pinnoite sitten mikä tahansa. Rosterilla paras tulevaisuus tämän suhteen...
Re: jyry 6x4
Onnistuisiko galvaanisen korroosion torjumaan sopiviin paikkoihin asennetuilla pienillä sinkkianodeilla, samaan tapaan kuin veneissä? Onko kenelläkään kokemusperäistä tietoa? Toisaalta, jos kikka toimisi, se olisi varmaan käytössä jo uusissa autoissa.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: jyry 6x4
Noniin.kesän aikana projekti edennyt aika mukavasti.kopin ruoste vaivat korjattu.lattiat maalattu molemmin puolin.lava nostettu apurunkoineen pois.uus asetelma kytkinlevyineen paikoilleen laitettu.korjattu laatikko naitettu moottoriin...on tarkotus nostaa fuller+rolls yhtenä pakettina jyryyn..painaa varmaan yli 1500kg..
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: jyry 6x4
Onko kellään eatonin perien ja jousipakkojen hajoitus kuvaa?
Re: jyry 6x4
No niin. Nyt oikeasti tarvittaisi vanhojen napavälitteisten teliveto-Sisujen (Eaton) osaajien tietotaitoa.
Pitäisi näet saada raskaan kaivoskäytön kuluttama napavälitteinen vetävä teli laiteltua tieliikenne-, eli katsastuskelpoiseksi. Äkkiseltään näyttää, että jotkin tukivarret olisivat omaa lisäystä. Nykyinen Sisu-dealer ja varsinkaan "tehdas" ei oikein jaksa keskittyä asiaan, joten nyt kaikki oikeasti asioista tietävät, vaikka yv:tä laittamaan (jos olisi vaikka kuvia tms.).
Pitäisi näet saada raskaan kaivoskäytön kuluttama napavälitteinen vetävä teli laiteltua tieliikenne-, eli katsastuskelpoiseksi. Äkkiseltään näyttää, että jotkin tukivarret olisivat omaa lisäystä. Nykyinen Sisu-dealer ja varsinkaan "tehdas" ei oikein jaksa keskittyä asiaan, joten nyt kaikki oikeasti asioista tietävät, vaikka yv:tä laittamaan (jos olisi vaikka kuvia tms.).
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: jyry 6x4
Tänään selvis että ei jyryn perät olekkaan eaton vaan kirkstal. Aikonaan tehty läpivetävästä sisusta kärri jota kävin katsomassa. Oli akselissa tallella valmistajan lätkä: välitys 5.60...103KN...19468. Navoissa luki sama mikä mun autossa R8098/39...
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: jyry 6x4
Pientä edistystä.
- Liitteet
-
- IMG_1281.JPG (124.89 KiB) Katsottu 15100 kertaa
-
- IMG_1282.JPG (159.67 KiB) Katsottu 15100 kertaa
-
- IMG_1289.JPG (162.57 KiB) Katsottu 15104 kertaa
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: jyry 6x4
Pientä edistystä II
- Liitteet
-
- IMG_1291.JPG (186.41 KiB) Katsottu 15100 kertaa
-
- IMG_1295.JPG (153.82 KiB) Katsottu 15100 kertaa
-
- IMG_1300.JPG (145.04 KiB) Katsottu 15100 kertaa