Terve kaikille!
Siskoni tekee opintojaan varten esitelmää mobilisti-ikäisestä ajoneuvosta ja harkitsee aiheeksi tuota meidän Karhu-Sisua vuodelta 1979(kuvassa), jos vain saa kerättyä aiheesta riittävän määrän tietoa. Näin ollen käännynkin teidän puoleenne ja kysyn josko teiltä löytyisi aiheesta tietoa, asiakirjoja tai hyviä vinkkejä mistä kysyä tai mistä kertoa. Tietoa tarvittaisiin ainakin seuraavista aihealueista:
historia, kohderyhmät, suunnittelu, valmistukset, määrät, vuodet, korirakenteet ym, tekniikka, moottori, sähköjärjestelmä jne.
Auto on tosiaan toimitettu 2.4. 1979 Porin kaupungin rakennusvirastolle, alustanumero 30822(LV-131 CIT/4600) ja moottorinnumero 2443 (611CSA).
Kiittäen, Tuukka
Taustoja Karhu-Sisusta
Valvoja: sisua
Re: Taustoja Karhu-Sisusta
Markku Mäkipirtin kirja Ajoneuvot Suomessa osa 4 käsittelee Sisua ja se taitaa olla kattavin käytettävissä oleva yksittäinen lähde. ISBN 978-952-5877-05-2 . Löytynee useimmista kirjastoista. Kirjassa on mainittu ainakin mallit LV-131CIT, -CVT, ja -EIT. CIT-malli, jossa moottorina on 165-hv Valmet 611 CSA, esiteltiin 1975. CVT-mallissa voimanlähteenä on 170-hv Leyland O.410 ja 1981 esitellyssä EIT:ssä 204-hv Valmet 611 CSWA. Kirjan mukaan LV-131-malleja kaikkine moottoriversioineen valmistettiin vuosina 1970-1982.
Täällä näkyy Sisujen syntymävuodet: http://www.sisua.net/gallery3/var/album ... 1327851477
Siinä on mainittu lisäksi LV-131BV (1973) ja LV-131DIT (1978). Kokonaismassat on mainittu jokaisen rivin lopussa. Valmistusmääriä ei ole mainittu Mäkipirtin kirjassa, mahtaako niitä tietää kukaan.
Täällä näkyy Sisujen syntymävuodet: http://www.sisua.net/gallery3/var/album ... 1327851477
Siinä on mainittu lisäksi LV-131BV (1973) ja LV-131DIT (1978). Kokonaismassat on mainittu jokaisen rivin lopussa. Valmistusmääriä ei ole mainittu Mäkipirtin kirjassa, mahtaako niitä tietää kukaan.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Taustoja Karhu-Sisusta
Luulis jossain kuitenkin olevan tieto kuinka monta karhua on tehty ..onko tuo taulukko sillai että minä vuonna jokin malli on ekaa kertaa tehty niin on taulukossa ja vaikka seuraava vuonna kyseistä mallia tehty niin ei oo taulukossa esim mu karhu L135 on v.79 mainuttu,mut ei v.80.....eikä R143 jyryä oo v79 kohdalla,vaikka se vissiin on rakennettu sinä vuonna......
Re: Taustoja Karhu-Sisusta
Taulukossa näkyy ensiesittelyvuodet, valmistusvuosia ei ole mainittu.
Sitä luulisi että valmistusmäärät ovat tallella jossain, mutta käytännössä näin ei aina ole. Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että vanhempien mallien tuotantolukuja ei tiedetä. Esimerkiksi Vanajien tuotantoluvut kaikkine muunnelmineen tunnetaan perinpohjaisesti sen takia, kun tehtaalla työskennellyt Olli Viitanen ei nakannut arkistoja menemään uuden omistajan käskystä huolimatta, vaan säästi ne tuleville sukupolville.
Sitä luulisi että valmistusmäärät ovat tallella jossain, mutta käytännössä näin ei aina ole. Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että vanhempien mallien tuotantolukuja ei tiedetä. Esimerkiksi Vanajien tuotantoluvut kaikkine muunnelmineen tunnetaan perinpohjaisesti sen takia, kun tehtaalla työskennellyt Olli Viitanen ei nakannut arkistoja menemään uuden omistajan käskystä huolimatta, vaan säästi ne tuleville sukupolville.
Re: Taustoja Karhu-Sisusta
Kiitos näistä kommenteista.
Tuo Mäkipirtin kirja oli hyvin jäsennetty lähde tähän tarkoitukseen ja oikeastaan ainoa mikä käsitteli Sisujen teknistä historiaa. Muut kirjat, joita kirjastosta kannettiin vino pino, käsittelivät lähinnä yrityksen tai toimialan historiaa. Toki niistäkin löytyi teknistä tietoa, mutta niukemmin ja vaikeammin. Myös Sisu Autoon oltiin yhteydessä ja sieltä luvattiinkin arkistojen apua, mikä kuitenkin jäi työn laajuuden ja aikataulun puitteissa käyttämättä.
Tuo Mäkipirtin kirja oli hyvin jäsennetty lähde tähän tarkoitukseen ja oikeastaan ainoa mikä käsitteli Sisujen teknistä historiaa. Muut kirjat, joita kirjastosta kannettiin vino pino, käsittelivät lähinnä yrityksen tai toimialan historiaa. Toki niistäkin löytyi teknistä tietoa, mutta niukemmin ja vaikeammin. Myös Sisu Autoon oltiin yhteydessä ja sieltä luvattiinkin arkistojen apua, mikä kuitenkin jäi työn laajuuden ja aikataulun puitteissa käyttämättä.