jkv66 kirjoitti:
Pultinreiätkin voi olla kartiolla tai sitten ei ,kannattaa huomioida vannevalinnassa !
Juurikin painin itse tämän saman asian kanssa tänä kesänä, -74 niittihyttiin tein tubeless 22,5 vanteisiin kartiot pultinreikiin vetoakselille. Vuokrasin magneettiporakoneen ja hankin muutaman ison senkkiterän (eli kärkiupotin), toiseen askarreltiin suosiollisen koneistajatutun kanssa sorvissa "kuppi" päälle rajoittamaan lopullinen koneistussyvyys vakioksi.
Olivat nykyaikaisen vanteen pultinreiät etenkin reunoista todella kovaa tavaraa, eli alkuun pääsi järkevästi vain pinnoitetulla karbiditerällä, pintakovuus 3500HV

. Ilmeisesti tehty rouvimmalla prässillä pultinreiät ja reunat "hieman" muokkauslujittuneet...Järeällä käsiporakoneella lähtivät viemään kartiot sivuun, magneettiporakone pysyi vasta paikoillaan. Ensi kerralla vuokraan kyllä automaattisyöttöisen mallin, käsisyötöllä haukkasi muutaman kerran tosi paksun lastun, oli pelko pe##essä että verraten kallis terä lohkeaa. Leikkuunestettäkin käytin ahkerasti ja lastut pois välistä jne.
Tietysti jos olisin ottanut renkaat pois vanteelta, olisi vanteet sopineet pylväsporan alle, mutta ei kiitos 4kpl kerralla.
Vanhoissa Scanian vanteissa on myös kartiopultinreikiä käytössä, mutta kartio on tietenkin eri kokoinen kuin Sisussa. Eurojako silti pulttikehällä näissä.