Sisu E14 425 "kotimainen"

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Korjaus edelliseen, olivatkin vain kaksirivisiä kuulalaakereita alunperin. Hommasin kuitenkin pallomaiset, saattavat paremmin kestää tuossa kohtaa
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Ensimmäinen positiivinen asia autossa, jarrunauhat on vaihdettu kaikki, uutta vastaavat ovat. Paitsi vetävän akselin oli kerennyt pilata kun öljyä vuotanut kengille. Trippelistä kuskin puolen jarruräikkä väljä, siinä vika jarrueroon. Ei paha, vanhassa telissä oli tiivis räikkä varalle.
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-12-09 15.46.57.jpg
2018-12-09 15.46.57.jpg (197.05 KiB) Katsottu 21656 kertaa
2018-12-09 15.46.39.jpg
2018-12-09 15.46.39.jpg (211.01 KiB) Katsottu 21656 kertaa
Pienellä ulosvetimellä lähti helposti
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

No eipä mennyt niin kuin strömsöössä. Fyysiset mitat olivat samanlaiset räikissä, mutta se systeemi mikä ottaa väljät pois, oli eri kohdassa. Avasin sitten räikän josko sen saisi käännettyä oikeaan kohtaan, mutta se on prässäämällä kasattu.. uutta jarruvipua hakemaan huomenna.
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Jarruräikän sai kuntoon kun otti siitä rikkinäisestä sen jousimekanismin, ja sen laitoin ehjään räikkään, niin on oikeassa asennossa ja toimii. Vaihdekepin laakerit ja nivelen vaihdoin, kyllä tuli hyvä! Kytkintä säädin pari kierrosta, niin rupesi vaihteet menemään rutisematta silmään. Samoin Hydr. pumppu kytkeytyy ilman rutinaa. Eli näillä näkymin ei kytkinjarrua edes tarvi.

Hyvällä tuurilla pääsee tällä viikolla leiman hakemaan, enää parit pikkujutut on.
nuhvi63
Viestit: 31
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja nuhvi63 »

Mites tää etenee :shock:
Nuffieldit universal four ja 4/60,Leyland 384 ja Ford 5610
Ja kaikenlaista muuta rompetta...
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Hiljaiseloa ollut, auto olisi valmis vietäväksi katsastukseen.

Rypsiä viljelemme, viime syksynä tarttui huutokaupoista Kiinalainen öljypuristin niin saa itse puristella öljyt. Jäljelle jäävä rouhe sonneille ruuaksi. Öljyä saatiin käytettyä polttoaineeseen sekoitettuna 110-90 fiatissa ja Hyundain kaivurissa (5.9 cummins rivipumpullinen) ja viime syksynä, jauhomyllyn pyörityksen valjastettu Volvo BM 800 puimuri. Niin siinä käytettiin 100% rypsiöljyä, käyntiin sai kun desi polttoöljyä imusarjaan ja starttia :mrgreen:

Samalla kun puristinta vahtii niin olen Sisun päälle tulevaa säiliötä rakentanut, sekin rupeaa olemaan sisäpuolen maalia vaille valmis. Täytyy kuvia taas räpsiä :wink:
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Vanhasta puhelimestani meni akku niin huonoksi että ei montaa tuntia kestänyt ilman latausta. Harmi vain, siinä oli ohjelma jolla sai kuvat pienennettyä foorumille sopivaksi. Ilmeisesti uudessa puhelimessa ei vakiona ole sellaista, niin en saakkaan kuvia suoraan. Täytyy siihen perehtyä.

Oliko näin että S-sarjan Sisujen Cumminssit valmistettiin Skotlannissa? Minun auton moottorissa lukee monessa paikkaa U.S.A. Olisiko ettei Celect moottoreita olisi tehty Skotlannissa?

Polttoaineen paluuputken hitsasin umpeen siitä moottorin takaosasta, ihan tavallista rautaa oli. Joku siihen oli hiestänyt kun puhki asti kulunut ulkoa. Sylinterikansien välistä ruikkii vähän kylmänä, olevinaan se ei tulekaan siitä isosta väliputkesta, vaan olisi polttoainevuoto "jumper linessä" Amerikan serkulta tiivisteenvaihto video vielä perään https://www.youtube.com/watch?v=4TUi7QG-VXM
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Skotlannissa taisivat ne moottorit kasata, vissiin Amerikassa tehdyistä osista. Jossain Jyryn männässä luki kuitenkin Cummins UK Great Britain.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Jusi
Viestit: 14
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Kirjautuu Cummins Quckservise sivuille moottorin mumerolla, niin sieltä selviää milloin ja mihin kyseinen moottori on valmistettu. Sivuilla on myös moottoriin täydellinen varaosa "kirja".
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Kuva

Kuvan lisäys kokeilu
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Kuva

Sieltä kansien välistä ongin sen "Jumper linen" onnistui helposti ilman rocker boxien irroittamista. Ilmeisesti tunnit tulivat täyteen o-renkaille, rupesi oikein huolella suihkimaan naftaa.

Ensi viikon tiistaille varattu aika katsastukseen, mukamas muuta hommaa ollut niin paljon..

Kuva

Siinä Sisu säiliö päällä, etukipille sain hitsailtua välirungon viimein.

Kuva

Parempaa kuvaa ei nyt löytynyt. Palkkien päihin tuli korvakkeet 10mm levystä.

Kuva

Soralava päällä. Lavalämpö tuli laitettua toimintaan vaikka taitaa pahimmat pakkaset olla ohitse pian.

Kuva

Jos sieltä leima irtoaa, niin pääsee ajohommiin ensi viikolla, 200m3 ketunsontaa pitäisi ajaa tarhalta pellolle. Toivotaan parasta :mrgreen:
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Mukavaa kuulla tästäkin projektista. Hienoja kuvia. Lavalämpö on kyllä mahtava kampe. :D
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Mukava että kiinnostaa :D Nyt tuli tuomio, nopeuden rajoittimen tarkastus ei ollut voimassa, vallan unohtanut sen kun kerran piirturi on tarkastettu vajaa vuosi sitten ja rajoitinta ei? Sekä jarruissa brobleemaa. Kuormattu ajoneuvo jarrutusteho liian alhainen. Eli ALB-venttiilissä sitten vikaa. Rupesi itseä epäilyttämään että kuuluko siinä taka-akselin vasemmalla puolella olevan venttiilin olla kytkettynä..? Jos se perän oikealla puolella oleva venttiili, jossa on se jousi ja vaijeri, vaikuttaakin vain trippelin jousipaineisiin? mene ja tiedä. Täytyy kysyä pajalta huomenna mitä ovat mieltä, saavat samalla tarkistaa sen rajoittimen
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Kuva

Mielenkiintoinen knoppitieto, usein näkee myynnissä runkovikaisia S-sarjan autoja, toki ikää niillä on enemmän ja varmasti kovalla käytöllä olleet. Mutta en muista kyllä nähneeni yhtään E-sarjalaista rungosta ratkenneena? Tälläkin autolla ajettu kuitenkin 1,4miljoonaa
Vastaa Viestiin