Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kiitokset Kiviselle ehjästä akselinosasta. Tänään aloitin vetoakselin paikalleen asentamista. Miten se vetoakseli kuuluisi oikeaoppisesti saada sen vetoakselin kuulalaakerin läpi, isolla massavasaralla kun hakkasi murroksen puolipäästä jolloin laakeri lähti kulkemaan vetoakselin mukana. Sain akselia paikalleen jonkun verran vetämällä vetoakselia ja samalla kumivasaralla vetoakselin laakeria paikalleen koputellen.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Neliveto Sisu kirjoitti:Kiitokset Kiviselle ehjästä akselinosasta. Tänään aloitin vetoakselin paikalleen asentamista. Miten se vetoakseli kuuluisi oikeaoppisesti saada sen vetoakselin kuulalaakerin läpi, isolla massavasaralla kun hakkasi murroksen puolipäästä jolloin laakeri lähti kulkemaan vetoakselin mukana. Sain akselia paikalleen jonkun verran vetämällä vetoakselia ja samalla kumivasaralla vetoakselin laakeria paikalleen koputellen.
Hyvä, että näistä romuista on jollekin hyötyä.

Eikö mene ihan perinteisellä laakeri lämmin, vetoakseli kylmä -menetelmällä?
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Lämmitin laakeria niin erittäin hyvin meni vetoakseli paikoilleen. Lisäksi tänään asensin uudet vetoakselin neulalaakerit. Lieneeköhän vetoakselin navan puoleiseen osaan tuleva holkki lämpösovitteinen ja pitäneekö rälläköidä halki, jotta saa irti?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tässä parin kuukauden aikana olen puhdistellut etunapojen öljytilat ja planeettakannattimen/navan kannen ja navan välisen "tiivistepinnan" ruosteesta, kasannut etujousipakat ja molemmat etuakselin jarrukilvet. Jakovaihteiston kannakkeisiin sorvasin uudet holkit ja tapit. Toisen raidetangonpään purin ja irrotin liitinruuvista. Rungon etupään kaikki halkeamat on hitsattu ja eilen aloitin saumojen hiomisen.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tässä muutamia kuvia.
Liitteet
Vasen etujarrukilpi
Vasen etujarrukilpi
Jakovaihteiston tapit ja holkit
Jakovaihteiston tapit ja holkit
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

.
Liitteet
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tämän viikon aikana olen hionut hitsaussaumoja ja ja asentanut ohjaamon etukorvakon takaisin paikoilleen. Rungon etupäästä löytyi vielä kaksi halkeamaa, jotka olisi vielä tarkoitus korjata tällä viikolla. Kun rungon halkeamat on hitsattu ja hiottu, sekä rungon etupalkki korjattu ja asennettu paikoilleen voidaan etujouset ja akseliputki asentaa paikoilleen.
Liitteet
Hiottu sauma ulkopuolelta
Hiottu sauma ulkopuolelta
Ohjaamon etukorvakko
Ohjaamon etukorvakko
Viimeksi muokannut Neliveto Sisu, To Maalis 07, 2019 9:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

.
Liitteet
Rungon etupää
Rungon etupää
Hiottu sauma sisäpuolelta
Hiottu sauma sisäpuolelta
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään hioin loput saumat ja täytin puskurin irrotuksessa syntyneen kolon runkopalkista. Muutamia alkavia halkeamia tuli näkyviin hiomisen yhteydessä, ne pitää aukaista ja hitsata huomenna. Yllättävän paljon halkeamia on rungosta löytynyt. Ensi viikolla olisi tarkoitus saada jouset ja akseliputki paikalleen
Liitteet
image.jpg
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Sattuisiko keneltäkään löytymään oikean puoleista etuakselin iskunvaimentajan alakorvakkoa, joka tulee jousen päälle ja henkselit menevät sen päältä. Hiekkapuhalluksen jälkeen huomasin osan olevan haljennut ja vääntynyt.

Kyseisen osan varaosanumero on 151 811 2201, lisäksi osan alapinnalla lukee GRP 400.

Jos joltain löytyy tuollainen osa niin voi ottaa yhteyttä yv:llä, puhelimitse tai tekstiviestillä numeroon 040 159 7277.
Liitteet
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänä viikonloppuna irrottin ohjausvarren välitankoineen ohjaustehostajasta, irrottelin siitä raidetangon/ohjausvarrenpäät ja purin ne. Molemmat ohjausvarrenpäät olivat jumissa ja kuulatapit olivat kuluneet urille. Aikaisemmin purkamani raidetangonpäät olivat kunnossa. Ensi viikolla olisi tarkoitus hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata rungon etupalkki, raidetangonpäiden "rungot", raidetanko ja välitanko, sekä ohjausvarret.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kiitokset MORSKU:lle ehjistä ohjausvarren nivelistä. Parin viime viikon aikana hiekkapuhallettiin ja pohjamaalattiin rungon etupalkki, raidetanko, välitanko, ohjausvarret ja raidetangonpäiden "rungot", sekä muita osia. Kasasin raidetangonpäät ja ohjausvarren nivelet. Eilen kasasin välitankoon nivelet takaisin paikoilleen.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Hattua pitää nostaa,kun tommonenkin "työnsankari SL" on päässyt
näinkin perusteelliseen kunnostukseen.Monesti kyllä valtion/kuntien tai puolustus-
voimien vehkeet ei oo kokenu noin kovia,mutta ammattiajo ja sen jäljet sitten ihan erikseen!
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Mahdollisimman hyvä on tarkoitus tehdä, kun kerrankin aikaa ja mahdollisuus näin tehdä. Kyse tietysti myös periaatteesta :D

Pääsiäispyhien aikana asennettiin Sisuun etujouset ja etuakseli paikoilleen. Alkuviikosta aloitin vasemman puoleisen navan kasaamisen. Kokosin olkanivelen, uusin kaikki tiivisteet ja laakerit, lukuunottamatta vetoakselin kuulalaakeria. Alemman olkatapin laitoin uuden. Kasasin jarrukilven paikoilleen, pesin jarrukengät ja karhensin jarruhihnojen pinnat karkealla hiomapaperilla. Nähtävästi pari vuotta ennen seisontaan jäämistä tehty etujarruremontti, koska jarruhihnat ja rummut ovat lähes uutta vastaavat. Laitoin navan paikoilleen ja säädin navan laakerivälyksen 0,07 mm (ohjearvo 0,05-0,10 mm) purkaessa mittasin välykset niin se oli 0,00 mm. Nyt on ainakin ohjearvon mukaiset välykset. Tuli myös selvitettyä, ettei rautakanki käy kovin hyvin napamutterin kiristykseen, vaikka työkaluun olikin sopiva. Rautakanki meni aika mutkalle parin metrin putken kanssa :lol: (metrin rautatangolla ja kahden metrin jatkolla meni varmaankin aika lähelle ohjearvon 1000 Nm. Asensin napavälityksen, uusin kaikki sen kiinnityspultit ja lähes kaikki pulttien kartiot. Perjantaina tulee vielä toiseen napaan uusi stefa, kun edellinen oli säilytyksen aikana vääntynyt käyttökelvottomaksi.

Laittelen kuvia lähiaikoina.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tässä muutamia kuvia
Liitteet
image.jpg
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Vastaa Viestiin