Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on La Marras 17, 2018 7:19 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: fulleri pudottaa vaihteen.
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 12:51 am 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Padasjoki
Tuli tänään suhattua useempi sata km sisulla ja melko usein putos maantiellä suurin vaihde pois päältä , eli kun laskee alamäkeä tai muuten laskee kaasusta. Saattaa olla että muutkin ns. "alahoossa" olevat pykälät putoo mutta kun niillä pykälillä käsi yleensä on kepissä kiinni. joskus myös töyssy tahi monttu tiessä tekee saman Mites vakavasti tuohon tarvis suhtautua? harvemmin tulee tuollasia siivuja ajettua joten se niin kauhean häiritsevää ole mutta osaisko joku kertoo miten iso toimen pide tuon poistamine olis?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 8:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 10:50 pm
Viestit: 11
Drafter kirjoitti:
Tuli tänään suhattua useempi sata km sisulla ja melko usein putos maantiellä suurin vaihde pois päältä , eli kun laskee alamäkeä tai muuten laskee kaasusta. Saattaa olla että muutkin ns. "alahoossa" olevat pykälät putoo mutta kun niillä pykälillä käsi yleensä on kepissä kiinni. joskus myös töyssy tahi monttu tiessä tekee saman Mites vakavasti tuohon tarvis suhtautua? harvemmin tulee tuollasia siivuja ajettua joten se niin kauhean häiritsevää ole mutta osaisko joku kertoo miten iso toimen pide tuon poistamine olis?



Yhtään sisun anatomiaa tuntematta, muiden merkkien kokemuksella. Vaihdekepin nivelten kuntoon saattaminen + mökin paikalleen asentaminen saattais tehdä tempun.

Eli keppi pääsee ottamaan hyttiin kiinni ja kun hytti heilahtaa nii potkaisee vaihteen pois.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 8:27 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 396
Mik@_75 kirjoitti:
Drafter kirjoitti:
Tuli tänään suhattua useempi sata km sisulla ja melko usein putos maantiellä suurin vaihde pois päältä , eli kun laskee alamäkeä tai muuten laskee kaasusta. Saattaa olla että muutkin ns. "alahoossa" olevat pykälät putoo mutta kun niillä pykälillä käsi yleensä on kepissä kiinni. joskus myös töyssy tahi monttu tiessä tekee saman Mites vakavasti tuohon tarvis suhtautua? harvemmin tulee tuollasia siivuja ajettua joten se niin kauhean häiritsevää ole mutta osaisko joku kertoo miten iso toimen pide tuon poistamine olis?



Yhtään sisun anatomiaa tuntematta, muiden merkkien kokemuksella. Vaihdekepin nivelten kuntoon saattaminen + mökin paikalleen asentaminen saattais tehdä tempun.

Eli keppi pääsee ottamaan hyttiin kiinni ja kun hytti heilahtaa nii potkaisee vaihteen pois.

Jotain tuon tapasta siinä vois olla tuntus että vaihde ei ole kunnolla päällä (pohjassa)tai miten sen sanois.Vai tuliko moinen vika yhtäkkiä :?:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 8:28 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 8:43 am
Viestit: 171
Paikkakunta: Janakkala
Kun ei tästä nyt ilmene mistä Sisusta on kyse, niin mainitaan nyt sellainenkin joskus eteen tullut asia, että joihinkin M:iin on joskus asennettu hieno äänieristeellä varustettu nahka- tms. pussi kepin läpivientiaukkoon hytin puolelle. Tuo pussi on joskus liian kireällä etupuolelta, jolloin parilliset vaihteet eivät mene "perille" asti. Pussi voi myös mennä takapuolelta ryppyyn kepin ja aukon takareunan väliin, jolloin vaikutus on sama.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 28, 2012 1:32 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Padasjoki
Eilen tuli tehtyä sama kierros ,,,tosin lisättynä 3,5 tuntia aamuöistä moottoritien luiskassa kylmistelyä..... oli ilmeisesti unohtunu yks liinan "helma" kiinnittämättä ja jääny pyörän alle, repiny liinan poikki ja lukko vei mennessään putket ilmasäiliöistä..........

No mutta alkuperäseen asiaan.....tämähän oli sm ja tässäkin on sellanen pussi jossa on jotain pehmikettä/ äänieristettä. Sehän pysyy ihan kun pitää vaan kättä kepillä ,paitti sitten äkki töyssyssä se käsi pudottaa sen mutta nivelistöön sun muuhun lootan ulkopuoliseen alan kallistua minäkin.

Kohta tarvii lähtee lumilenkille ja siellä taitaa vierähtää kellon ympärys joten tänään ei onnistu tarkempi tutkiminen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 28, 2012 3:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 6:16 pm
Viestit: 294
Paikkakunta: Rantasalmi
Tuloopa kunnon reissuja sisulle 8)

_________________
http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/

NUHVI.NET


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Helmi 29, 2012 1:13 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Padasjoki
ihan tilapäistä vaan noin pitkät reisut mutta kyllä täytyy myöntää että hiukan on nuo ergonomia asiat varmaan kehittyny liki 30 vuoden aikana....

39,4 l / 100km 14-16 t lasteilla vaihtelevia teitä pitkin , vois se enemmänkin olla?

Nii ei sillä sisulla sentää lumitöihin tarvi ruveta......ihan JD:llävaan. :P


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Helmi 29, 2012 6:47 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 522
Tulipa mieleen että ihan vaihdevivuston rasvaamisellakin voi olla iso vaikutus vaihteiden päällä pysymiseen. Siis jos jotenkin jää kuivana vastaan hangoittelemaan. Rasvattuna ainakin mukavampi vaihtaa jos ei vikaa korjaisikaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Helmi 29, 2012 7:58 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 396
Juu siellä "kepinjuuren eristeitten"sisällä on rasvanippa tai ainakin 90-luvun malleissa oli.Tämäkin SM saavuttaa kohta kunnioitettavan 30-vuoden iän tuskin näitten autojen suunnitteliat/kokoonpaniat tuolloin olisi uskonu näillä ajettavan vielä 2012 :!:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2012 5:29 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 6:16 pm
Viestit: 294
Paikkakunta: Rantasalmi
Hä, niittikopallani ikää jo 37 vuotta :D Ja yhä kilometrit maistuu 8) Kevääksi toista tuhatta km koneiden hakuja :P

_________________
http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/

NUHVI.NET


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Maalis 02, 2012 6:34 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 396
Juuri näin,mutta tuskin "niitti"Sisun suunnittelia 60-luvulla ajatteli että näillä ajetaan vielä 2012.PS.minäkin tiedän yhden samanlaisen kun sulla ja on ihan "työ" käytössä :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Maalis 03, 2012 12:43 pm 
Poissa

Liittynyt: La Syys 24, 2011 4:49 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Padasjoki
juu on täälläkin yks neliakselinen niittikoppa metsäkone lavetti ja vielä liikenne luvallinen. Samalla omistajalla ollu varmasti yli 20 vuotta? Osa syy lienee myös sillä että siinä on aika huimat painot.

Tää tosin on ilmeisesti vm -82 mut on siihen hyttikin vaihdettu ainakin kerran. Tässä on sellanen korotettu hytti ,sellane matala patti katolla.

Taitaa vaan olla ukko kans melkolailla eläke iän kynnyksellä jote auton tulevaisuudesta ei oo takeita.

Mun muistaakseni tässä oli rolls:in merkit keulassa? vaan mites se tohon vuosimalliin istuu? Toisaalta en kyllä tiedä monesko kone siinä jo on?


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Maalis 03, 2012 9:05 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 17, 2011 6:16 pm
Viestit: 24
Joskus "loviakselit" ja jousikuormitteiset pidätinkuulat vaihteensiirtäjissä pyöristyy, eivätkä jaksa pitää vastaan. Vedättäessä tietysti kytkentäkoplingit kiristää itestään, mutta "löysällä" ollessaan voi potkia päältä, varsinkin jos edellämainitut vivuston vikuroinnit päälle.

_________________
Sisulla vuodesta 1928....


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Maalis 04, 2012 12:06 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 8:43 am
Viestit: 171
Paikkakunta: Janakkala
Drafter kirjoitti:
Mun muistaakseni tässä oli rolls:in merkit keulassa? vaan mites se tohon vuosimalliin istuu?

'80 oli vielä Rollseja ja ainakin '81 oli jo Cumminseja, mutta en osaa sanoa, oliko niitä rinnan ja kuinka pitkään. Mutta merkeillä sinänsä ei liene merkitystä, niitähän voi aina lisäillä ja ottaa pois. Ja jos se hyttikin on jo kertaalleen vaihtunut, niin mitä lie siinäkin mukana tullut...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Maalis 04, 2012 8:20 am 
Poissa

Liittynyt: La Touko 23, 2009 2:40 pm
Viestit: 6
Paikkakunta: Hyvinkää
Drafter kirjoitti:
Tuli tänään suhattua useempi sata km sisulla ja melko usein putos maantiellä suurin vaihde pois päältä , eli kun laskee alamäkeä tai muuten laskee kaasusta. Saattaa olla että muutkin ns. "alahoossa" olevat pykälät putoo mutta kun niillä pykälillä käsi yleensä on kepissä kiinni. joskus myös töyssy tahi monttu tiessä tekee saman Mites vakavasti tuohon tarvis suhtautua? harvemmin tulee tuollasia siivuja ajettua joten se niin kauhean häiritsevää ole mutta osaisko joku kertoo miten iso toimen pide tuon poistamine olis?



Lähinnä asiaankuuluva ominaisuus eikä ainakaan iso vika. Kokemukset minulla vastaavia ainakin M162bpt, SK250, SM340 ja E11 420 vehkeistä.Varsinkin rynkytyksessä jos ei ole mootori vedolla tai moottorijarrutuksessa.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)