fulleri pudottaa vaihteen.

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Tuli tänään suhattua useempi sata km sisulla ja melko usein putos maantiellä suurin vaihde pois päältä , eli kun laskee alamäkeä tai muuten laskee kaasusta. Saattaa olla että muutkin ns. "alahoossa" olevat pykälät putoo mutta kun niillä pykälillä käsi yleensä on kepissä kiinni. joskus myös töyssy tahi monttu tiessä tekee saman Mites vakavasti tuohon tarvis suhtautua? harvemmin tulee tuollasia siivuja ajettua joten se niin kauhean häiritsevää ole mutta osaisko joku kertoo miten iso toimen pide tuon poistamine olis?
Mik@_75
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja Mik@_75 »

Drafter kirjoitti:Tuli tänään suhattua useempi sata km sisulla ja melko usein putos maantiellä suurin vaihde pois päältä , eli kun laskee alamäkeä tai muuten laskee kaasusta. Saattaa olla että muutkin ns. "alahoossa" olevat pykälät putoo mutta kun niillä pykälillä käsi yleensä on kepissä kiinni. joskus myös töyssy tahi monttu tiessä tekee saman Mites vakavasti tuohon tarvis suhtautua? harvemmin tulee tuollasia siivuja ajettua joten se niin kauhean häiritsevää ole mutta osaisko joku kertoo miten iso toimen pide tuon poistamine olis?

Yhtään sisun anatomiaa tuntematta, muiden merkkien kokemuksella. Vaihdekepin nivelten kuntoon saattaminen + mökin paikalleen asentaminen saattais tehdä tempun.

Eli keppi pääsee ottamaan hyttiin kiinni ja kun hytti heilahtaa nii potkaisee vaihteen pois.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Mik@_75 kirjoitti:
Drafter kirjoitti:Tuli tänään suhattua useempi sata km sisulla ja melko usein putos maantiellä suurin vaihde pois päältä , eli kun laskee alamäkeä tai muuten laskee kaasusta. Saattaa olla että muutkin ns. "alahoossa" olevat pykälät putoo mutta kun niillä pykälillä käsi yleensä on kepissä kiinni. joskus myös töyssy tahi monttu tiessä tekee saman Mites vakavasti tuohon tarvis suhtautua? harvemmin tulee tuollasia siivuja ajettua joten se niin kauhean häiritsevää ole mutta osaisko joku kertoo miten iso toimen pide tuon poistamine olis?

Yhtään sisun anatomiaa tuntematta, muiden merkkien kokemuksella. Vaihdekepin nivelten kuntoon saattaminen + mökin paikalleen asentaminen saattais tehdä tempun.

Eli keppi pääsee ottamaan hyttiin kiinni ja kun hytti heilahtaa nii potkaisee vaihteen pois.
Jotain tuon tapasta siinä vois olla tuntus että vaihde ei ole kunnolla päällä (pohjassa)tai miten sen sanois.Vai tuliko moinen vika yhtäkkiä :?:
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Kun ei tästä nyt ilmene mistä Sisusta on kyse, niin mainitaan nyt sellainenkin joskus eteen tullut asia, että joihinkin M:iin on joskus asennettu hieno äänieristeellä varustettu nahka- tms. pussi kepin läpivientiaukkoon hytin puolelle. Tuo pussi on joskus liian kireällä etupuolelta, jolloin parilliset vaihteet eivät mene "perille" asti. Pussi voi myös mennä takapuolelta ryppyyn kepin ja aukon takareunan väliin, jolloin vaikutus on sama.
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Eilen tuli tehtyä sama kierros ,,,tosin lisättynä 3,5 tuntia aamuöistä moottoritien luiskassa kylmistelyä..... oli ilmeisesti unohtunu yks liinan "helma" kiinnittämättä ja jääny pyörän alle, repiny liinan poikki ja lukko vei mennessään putket ilmasäiliöistä..........

No mutta alkuperäseen asiaan.....tämähän oli sm ja tässäkin on sellanen pussi jossa on jotain pehmikettä/ äänieristettä. Sehän pysyy ihan kun pitää vaan kättä kepillä ,paitti sitten äkki töyssyssä se käsi pudottaa sen mutta nivelistöön sun muuhun lootan ulkopuoliseen alan kallistua minäkin.

Kohta tarvii lähtee lumilenkille ja siellä taitaa vierähtää kellon ympärys joten tänään ei onnistu tarkempi tutkiminen.
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Tuloopa kunnon reissuja sisulle 8)
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja Drafter »

ihan tilapäistä vaan noin pitkät reisut mutta kyllä täytyy myöntää että hiukan on nuo ergonomia asiat varmaan kehittyny liki 30 vuoden aikana....

39,4 l / 100km 14-16 t lasteilla vaihtelevia teitä pitkin , vois se enemmänkin olla?

Nii ei sillä sisulla sentää lumitöihin tarvi ruveta......ihan JD:llävaan. :P
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Tulipa mieleen että ihan vaihdevivuston rasvaamisellakin voi olla iso vaikutus vaihteiden päällä pysymiseen. Siis jos jotenkin jää kuivana vastaan hangoittelemaan. Rasvattuna ainakin mukavampi vaihtaa jos ei vikaa korjaisikaan.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Juu siellä "kepinjuuren eristeitten"sisällä on rasvanippa tai ainakin 90-luvun malleissa oli.Tämäkin SM saavuttaa kohta kunnioitettavan 30-vuoden iän tuskin näitten autojen suunnitteliat/kokoonpaniat tuolloin olisi uskonu näillä ajettavan vielä 2012 :!:
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Hä, niittikopallani ikää jo 37 vuotta :D Ja yhä kilometrit maistuu 8) Kevääksi toista tuhatta km koneiden hakuja :P
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Juuri näin,mutta tuskin "niitti"Sisun suunnittelia 60-luvulla ajatteli että näillä ajetaan vielä 2012.PS.minäkin tiedän yhden samanlaisen kun sulla ja on ihan "työ" käytössä :D
Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja Drafter »

juu on täälläkin yks neliakselinen niittikoppa metsäkone lavetti ja vielä liikenne luvallinen. Samalla omistajalla ollu varmasti yli 20 vuotta? Osa syy lienee myös sillä että siinä on aika huimat painot.

Tää tosin on ilmeisesti vm -82 mut on siihen hyttikin vaihdettu ainakin kerran. Tässä on sellanen korotettu hytti ,sellane matala patti katolla.

Taitaa vaan olla ukko kans melkolailla eläke iän kynnyksellä jote auton tulevaisuudesta ei oo takeita.

Mun muistaakseni tässä oli rolls:in merkit keulassa? vaan mites se tohon vuosimalliin istuu? Toisaalta en kyllä tiedä monesko kone siinä jo on?
sisulla....
Viestit: 26
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja sisulla.... »

Joskus "loviakselit" ja jousikuormitteiset pidätinkuulat vaihteensiirtäjissä pyöristyy, eivätkä jaksa pitää vastaan. Vedättäessä tietysti kytkentäkoplingit kiristää itestään, mutta "löysällä" ollessaan voi potkia päältä, varsinkin jos edellämainitut vivuston vikuroinnit päälle.
Sisulla vuodesta 1928....
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Drafter kirjoitti:Mun muistaakseni tässä oli rolls:in merkit keulassa? vaan mites se tohon vuosimalliin istuu?
'80 oli vielä Rollseja ja ainakin '81 oli jo Cumminseja, mutta en osaa sanoa, oliko niitä rinnan ja kuinka pitkään. Mutta merkeillä sinänsä ei liene merkitystä, niitähän voi aina lisäillä ja ottaa pois. Ja jos se hyttikin on jo kertaalleen vaihtunut, niin mitä lie siinäkin mukana tullut...
Matti_H
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: fulleri pudottaa vaihteen.

Viesti Kirjoittaja Matti_H »

Drafter kirjoitti:Tuli tänään suhattua useempi sata km sisulla ja melko usein putos maantiellä suurin vaihde pois päältä , eli kun laskee alamäkeä tai muuten laskee kaasusta. Saattaa olla että muutkin ns. "alahoossa" olevat pykälät putoo mutta kun niillä pykälillä käsi yleensä on kepissä kiinni. joskus myös töyssy tahi monttu tiessä tekee saman Mites vakavasti tuohon tarvis suhtautua? harvemmin tulee tuollasia siivuja ajettua joten se niin kauhean häiritsevää ole mutta osaisko joku kertoo miten iso toimen pide tuon poistamine olis?

Lähinnä asiaankuuluva ominaisuus eikä ainakaan iso vika. Kokemukset minulla vastaavia ainakin M162bpt, SK250, SM340 ja E11 420 vehkeistä.Varsinkin rynkytyksessä jos ei ole mootori vedolla tai moottorijarrutuksessa.
Vastaa Viestiin