Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kuuluuko vaihteiston ja jakovaihteiston välikardaanin pyöriä, kun ilmanpainetta ei ole, eikä vaihdekaan ole päällä? Pyöriminen loppuu kun polkee kytkimen pohjaan tai kun ilmanpaineet ovat täydet.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Neliveto Sisu kirjoitti:
Kuinka paljon jäätymisenestoneste pumppu "kuluttaa" Aerolia, kun asensin pumpun takaisin paikalleen täytin säiliön, jonka jälkeen auto on ollut käynnistä yhteensä n.45 minuuttia, pumppu oli asennossa 1/1, tänään tarkistin nesteiden määriä ja huomasin että pumpun säiliö on tyhjä. Päällisinpuolin pumppu ei näytä vuotavan, pitänee varmaan laittaa pumppu asentoon 1/2 niin ei niin nopeasti tyhjene.
Kuuluuko SL:ään laittaa Aerollia? Vanhempiin Sisuihin kuuluu glykoli-vesi seos.

Jotain vikaa siellä on, jos noin paljon keitto maistuu.

Neliveto Sisu kirjoitti:Kuuluuko vaihteiston ja jakovaihteiston välikardaanin pyöriä, kun ilmanpainetta ei ole, eikä vaihdekaan ole päällä? Pyöriminen loppuu kun polkee kytkimen pohjaan tai kun ilmanpaineet ovat täydet.
Mullakin tekee tuota välillä A-45:ssa. Onko tuo nyt sitten vika vai ominaisuus...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kyllä ainakin olen kuullut näin että SL:ään voisi laittaa Aerolia, sehän on vain tenttua ja voiteluaineita, eikö se siis käykään? Viikonloppuna ajoin auton hallin eteen parkista, tänään tarkistin jäätymisenestonesteen määrän ja säiliö oli taas tyhjä, täytin säiliön ja laitoin pumpun asentoon 1/2. Kyllä sen pumpun pitäisi olla kunnossa, kun sen pari viikkoa sitten vasta purin ja kasasin.

Lieneeköhän taka-akselin tasarinlukko rikki, kun ei kytkeydy kunnolla ja lukko päällä vain toinen pyöräpari pyörii.

Tänä viikonloppuna Sisusta tuli pelkkä alusta. Apurunko on nyt kokonaan poistettu, joten nyt voi keskittyä rungon hiekkapuhallukseen, maalaukseen ja puskurin tekoon. Apurungon takapää oli liitetty runkoon aika erikoisesti ja määräysten vastaisesti pulttien lisäksi hitsaamalla, mikä hidasti takapään irrotusta. Lisäksi vetokytkin on kiinnitetty rungon välipalkkiin hitsaamalla, onneksi löysin purkuosien seasta samanlaisen välipalkin. Lisäksi toinen takajousipakka pitää uusia, koska siitä on 90% tehty itse katkomalla kaasupillillä vanhoista jousista uusia lyhyempiä jousia, jotka eivät ole kestäneet nosturin painoa, joten toinen takapakka on niin väsynyt, että toinen puoli rungosta on 3 cm alempana.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kuvia tältä viikonlopulta:
Liitteet
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Hienolta näyttää! Tosi hyvät ja selvät kuvat tarinan ohessa. On kyllä muutenkin mahottoman komia auto tämä sun SL. 8)
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kunhan konepeiton nurkat ja puskurin saa tehtyä ja vähän maalia pintaan niin alkaa vähän keulakin "komistumaan", kun tulee alkuperäiset piirteet näkyviin. Kohtuullisen hyvässä kunnossa tässä autossa on runko, johtunee varmaan siitä että tähän ei ole asennettu lisävahvikerunkoa rungon sisälle. Rungostakaan en ole löytänyt kuin yhden aika ison halkeaman, joka alkaa ohjaamon vasemmasta etukiinnikkeestä ja rungossa on runsaat viisi cm jäljellä ennen kuin se katkeaa, halkeama pitää hitsata umpeen ennen kuin runko maalataan, luultavasti moottorin ja vaihteiston irrotuksen ja maalauksen yhteydessä. Toivottavasti ei katkea ennen sitä :roll:
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään soittelin Kauppilan Autohajottamolle ja kyselin olisko heillä osia tällaiseen autoon, heillä sattui olemaan kaksi Puolustusvoimien SL 4x4:sta purettuna. Ainoat osat jotka niistä eivät käy ovat pakoputkisto ja kardaanit, koska olettaisin niiden olevan 5000mm akselivälillä, kun taas omani akseliväli on 4600mm. Voivat tietysti olla tätä lyhempääkin mallia, mutta Puolustusvoimat on tainnut tilata aikoinaan tietääkseni vain tätä pitempää mallia. (Joku korjatkoon jos olen väärässä) Huomenna tai viimeistään loppuviikosta soittelevat mitä heillä tarvitsemistani osista olisi, eli siis kaikkiaan tarvitsisin:
-ojakepit (2kpl)
-ajovalonpyyhkijänmoottori (2kpl)
-konepeitonlukot (2kpl)
-tankinkorvakko (1kpl)
-kuljettajan istuin (1kpl)
-ohjauspyörä (1kpl)
-sivuvilkkujen alus- ja päällislevyt (2kpl)
-apujousien korvakot (4kpl)
-ohjaamon askelmaelementti (1kpl)
-kattoverhoilu (1kpl)

Lisäksi heillä on näistä puretuista SL 4x4:sista ehjät konepeitot, lokasuojat ja puskurit. Saattaisi tulla halvemmaksi ostaa ehjä konepeitto, lokasuoja ja puskuri, kuin ruveta esim puskuriin teetättämään taivutettuja peltejä, sekä tekemään lokasuojia ja konepeittoa puoliksi uudestaan, kun näille hajottamon osille ei luultavasti tarvitse tehdä muuta kuin maalaus ja asennus.
Tämä vaihtoehto selviää kunhan kuulen näiden osien hinnat, sitten voi verrata kumpi vaihtoehto on halvempi.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tällä viikolla olen pessyt auton runkoa ja lian alta paljastui vanha maadoitusjohdon apiko, joka sijaitsee oikeassa runkopalkissa jakovaihteiston kohdalla, onko kyseessä nelivedon tai tasauspyörästön lukon merkkivalot maajohto, siillä kumpikaan edellä mainituista merkkivaloista ei toimi ja polttimot ovat ehjät.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Toivottavasti rahkeet ja resurssit riittää projektin loppuunviemiseen?
Tuo purkaminen kuitenkin vielä kohtuullisen nopeaa ja edullista hommaa.
Paperirahaakin näissä projekteissa tuppaa jossain vaiheessa ihan väkisinkin menemään.
Mutta kannustustahan täältä tietenkin annetaan.
Tuo 2-akselisten S-sarjan "yksinkertainen"(eli ei ruosteen pullistamaa tuplarunkoa)
vielä aika helppo korjattava.Näköjään tuo auraus-ja alusterähommat rassaavat
runkoa aika lailla,jäljet näkyvät myös omassa "tielaitos"SL Sisussa.
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Voi sanoa, että Kauppilan Autohajottamosta käytettyjä osia tilaamalla säästää selvää rahaa, kuin että tilaisi varaosaliikkeestä samat osat. Käytetyt takapakat maksoi Kauppilasta tilattuna 295€ kappale, kun taas vanhan korjauttaminen olisi maksanut vähintään 500€ ja täysin uusi 910€, kyllä ne autohajottamot helpottavat näiden osien hankkimista.
jkv66 kirjoitti:Toivottavasti rahkeet ja resurssit riittää projektin loppuunviemiseen?
Tuo purkaminen kuitenkin vielä kohtuullisen nopeaa ja edullista hommaa.
Paperirahaakin näissä projekteissa tuppaa jossain vaiheessa ihan väkisinkin menemään.
Mutta kannustustahan täältä tietenkin annetaan.
Tuo 2-akselisten S-sarjan "yksinkertainen"(eli ei ruosteen pullistamaa tuplarunkoa)
vielä aika helppo korjattava.Näköjään tuo auraus-ja alusterähommat rassaavat
runkoa aika lailla,jäljet näkyvät myös omassa "tielaitos"SL Sisussa.
Kyllä ne rahat luulisi riittävän, jos ei riitä niin pitää vähän taukoa ja jatkaa sitten kun taas on resursseja. Onneksi omasta pihasta löytyy aika paljon osia tällaiseen S-sarjan autoon. Eikä tässä nyt niin kiirettä aikataulua ole, kunhan on vain joskus valmista.

Hyvin näkyy tässä autossa kuinka koville on metsäteiden aurauksessa joutunut. Kun on kokoajan ollut yli 5 tonnia painoa päällä, apupakat kiinni rajoitinkorvakoissa ja lehdet suorana ja sitten auralla kivikkoisia metsäteitä pitkin, ei ihmekään että rungossa on pientä vääntymää ja halkeama. Sellaista juttua kuulin, että autolla olisi joskus tehty käännäntipaikkaa ja alusterällä revitty kiviä ja kantoja maasta.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänä viikonloppuna korjasin konepeiton lukot Kauppilan Autohajottamolta tilaamillani osilla, toisessa hajottamolta tulleessa lukossa ei ollut "työntöjousia", onneksi tuttavan varastosta löytyi kokonainen uusi konepeiton lukko, vielä tehtaan alkuperäispakkauksessa. Tällä hetkellä seuraava homma olisi puskurin irrotus ja korjaus sekä rungosta pitäisi pestä loput liat pois.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tässä vielä kuvia viikonlopulta.
Liitteet
image.jpg
image.jpg
image.jpg (53.57 KiB) Katsottu 7016 kertaa
Konepeitonlukon vaijerin pään kierre oli hajonnut, joten piti tehdä uusi kierre
Konepeitonlukon vaijerin pään kierre oli hajonnut, joten piti tehdä uusi kierre
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Vielä muutama kuva.
Liitteet
Purkuun menevästä TVH:n entisestä SL:stä otettiin talteen konepeiton osia.
Purkuun menevästä TVH:n entisestä SL:stä otettiin talteen konepeiton osia.
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Irrottelin kuskin puoleisen etulokasuojan ja pesin sen, ohjaamon alla ollut lokasuojan puoli oli paksun lian peitossa, onneksi lian alta paljastunut maalipinta oli uudenveroinen, niin saa automaalamosta selville ohjaamon alkuperäisen värisävyn. Edellisellä omistajalla on rakennettu lokasuojiin n. 7 kiloa painavat tukirangat, olisivat pysyneet kasassa luultavasti ilman niitäkin.
Liitteet
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Hyvältä näyttää! 8) Varsin nätin lokarin löysit lian alta. Tätä on kyllä erittäin mielenkiintoista seurata. :)
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
Vastaa Viestiin