Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Ikinään ei nähtävästi ollut tarpeeksi aikaa suurempiin remontteihin, nivelet on rasvattu huolellisesti ja öljynvaihdot tehty. Kerran vissiinkin apukuskinpuolen napa purettu olkatapin/olkanivelen akseliin kiinnitulevan osan haljettua, silloin ei laakereissa ollut mitään vikaa. Arvelin että paikalleen laitetussa olkanivelen osassa olisi väärät kallistuskulmat mistä navan kaltevuus johtuisi. Navassahan ei tuntunut välystä, ainostaan kallistuma antoi merkkejä, että siellä on jotain vialla. Niiden laakereiden kunto ei selviä muuten kuin purkamalla ne näkyville, koska kyseessä kartiorullalaakerit, jolloin välyksettömyys ei kerro automaattisesti sitä, että laakeri on kunnossa. Aikanaan korjattu sen verran, että kestää taas "pyhättömän viikon", koska auto on pitänyt saada mahdollisimman nopeasti töihin.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tasaisella maalla suoraan ajettaessa, kun päästi ratista irti niin alkoi ratti pyöriä hiljaa itsekseen oikealle, navan kallistuskulmat ja laakeri ovat varmasti vaikuttaneet ohjaukseen todella paljon negatiiviseen suuntaan. Autolla ajaneet ovat kertoneet auton venkaavan ja tärisevän ratin välityksellä käsiin.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään tulivat etuakselin napoihin tilaamani laakerit ja tiivisteet, lisäksi aikaisemmin tilaamiani jarrun osia saapui samalla, ainostaan etuakselin stefat olivat jääneet matkasta, vetoakselin stefat kyllä tulivat, napojen stefoissa lienee pidempi toimitusaika.

Otin tänään taka-akselista öljyt pois, öljy oli aluksi pikimustaa, sitten punertavaa kuten 15W-40 ja lopuksi vetistä. Pohjaropussa oli rautaa noin sentin paksuinen kerros ja lisäksi noin sentin mittainen raudankappale. Kunhan etuakselin saa kuntoon, niin pitää irrottaa taka-akselista perä ja laittaa laakerit kuntoon. Samalla pitää tarkistaa tasauspyörästön lukko, sillä talvella lukko toimi huonosti, sillä lukon ollessa päällä aluksi vain toinen pyöräpari pyöri ja vasta kolmannella lukon kytkentäkerralla molemmat pyörät pyörivät.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Molemmat olkanivelet on nyt purettu irti akselista ja huomasin miksi toinen napa oli kallistunut enemmän, olkanivelen akseliin tuleva osa johon kiinnitetään olkatapit oli kiinnitetty akseliin väärinpäin. Osa on jossain vaiheessa vaihdettu, koska se oli haljennut jossain vaiheessa ja nähtävästi asentaja ei ollut huomannut sen olevan ylä ja alapuolelta erilainen. Ja kulunut laakeri oli vain lisännyt kallistumaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Nyt on akselista purettu kaikki muu paitsi vetopyörästö ja nyt pitäisi rakentaa rungolle jonkinlainen teline ja ottaa etuakseli ja jousipakat pois. Pakkasten tullessa olisi tarkoitus suorittaa osien hiekkapuhallus ja maalaus. Kuskin puolen navasta oli hajonnut vetoakselin neulalaajeri (pitänee uusia kummallekin puolelle) ja olkanivelen "banjoon" kiinni tulevasta osasta oli hajonnut olkatapin kiinnityskierre. Varastossa olisi DEB akselin vastaava osa, mutta siinä on erilainen pulttijako. Vetoakselin laakerit olivat varsin hyvässä kunnossa, kuten samoin vetoakseleiden murrosten laakerit.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tässä muutamia kuvia.
Liitteet
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Hienosti luonaa. :) Onko sulla joku autoasentajan tausta vai onko vaan elämässä oppimalla ja kokeilemalla tullut taidot?
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Ei minulla mitään varsinaista koulutusta tähän ole, tekemällä opetellut ja ystäviltä, jotka ovat olleet konealalla jo lähemmäs 50 vuotta, kysellyt ja teknisiä asioita miettinyt.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Millais Sisu edistyy? Vai onko joutunut talveksi ulkoruokintaan niinkuin taisit jossain vaiheessa mainita?
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Ei onneksi ole joutunut Sisua viemään ulos. Taka-akselin jarrukellot on kasattu ja kiinnitetty telineeseensä ja räikät on kiinnitetty. Ihmetystä vain herätti se, että räikän päässä oleva reikä on holkkeineen 14 mm ja tappi jonka Sisulta tilattiin ja joka menee kulmapalan läpi on 15 millinen. Onko tosissaan tarkoitettu, että räikän holkki pitäisi hioa ohuemmaksi vai minkäköhän takia mitat eivät täsmää vaikka räikkä ja tapit on ostettu Sisulta? Ei niistä tapeista mitään suurempaa mielipahaa aiheutunut rupesi vain ihmetyttämään osien mittaero. Onneksi löytyi sopivan pituiset tapit, jotka käyvät räikkään. Huomenna pitäisi laittaa kellot kiinni taka-akseliin.
Koko etuakseli on purettu ja "banjo" pitäisi irrottaa jousista ja jouset korvakoista.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään asensin takajarrukellot, mutten saanut räikkiä paikoilleen, koska niiden pituudesta puuttui melkein 5 cm. Huomasin jo osien saapuessa, että ne olivat vanhoihin nähden lyhyemmät, mutten kiinnittänyt asiaan huomiota, koska tilasin räikät Hartikaiselta ja sieltä vielä kerrottiin niiden käyvän vaikka ne ovat automaattiräikät (saatavilla olisi ollut myös alkuperäisen kaltaiset manuaaliräikät). Eipä siinä muuta kuin maanantaina ostamaan pidemmät räikät niin saa taka-akselille jarrut. Hyvä puoli tässä on että jos jossain vaiheessa etuakselille tarvitsee uusia räikkiä niin ei tarvitse enää erikseen niitä ostaa. Hartikaisesta tulleet räikät olivat nimittäin etuakselille sopivat.

Huomenna pitäisi sitten putsata ja suojata etuakselin kaikki osat hiekkapuhallusta varten joka tulisi näillä näkymin suorittaa maanantaina, koska näyttää jo tiistaiksi tulevan kunnon lumimyräkkä. Huomenna pitää vielä irrottaa akseliputki, irrottaa ja purkaa jouset ja korvakot irti rungosta.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Maanantaina hiekkapuhallettiin etuakselin osat ja keskiviikkona osat pohjamaalattiin. Torstaina hiekkapuhallettiin ja pohjamaalattiin loput etuakselin osat kuten jarrukilvet, kellonpohjat ja muita pikkuosia. Etujousia purettaessa selvisi miksi auto oli kallistunut apukuskin puolelle ja miksi jousitus tuntui elävän ylimääräistä autolla ajettaessa, apukuskin puolen pakasta oli norra poikki aivan jousen etuosasta niin ettei päällepäin nähnyt Norjan olleen poikki. Onneksi pihalta löytyi vanha Karhu-Sisun josuipakka mistä sai sopivan norran. Hiekkapuhalluksen jälkeen selvisi myös, että apukuskin puolen pakasta oli kaksi lehteä puoliksi poikki. Tilasin Vallilan Takomosta uudet lehdet, hintaa ei tullut kuin 91€ kappale. Ainoastaan raidetanko ja akselin osat joihin vetoakselit ja olkatapit kiinnittyvät (kertokoon joku kyseisen osan nimen jos sen sattuu tietämään) on vielä pohjamaalaamatta. Ensi viikolla olisi tarkoitus oikoa ja hitsata rungon halkeama.
Liitteet
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Vielä muutama kuva.
Liitteet
Kasattu etujousipakka
Kasattu etujousipakka
image.jpg
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Osaako joku kertoa onkohan tähän autoon asennettu jokin vahvistettu etujousitus, kun mitä olen nähnyt kuvia muiden neliveto SL Sisujen etujousista niin ne ovat olleet tasapäiset ja ohentuneet lehden päissä, tässä autossa on tasapaksut 14 mm paksuiset jousenlehdet, lehtiä on pakassa 9 ja lehden leveys on 90 mm, mutta lehtien päät on leikattu siten että ne näyttävät puolikkaalta kuusikulmiolta. Edellisen viestin alimmasta kuvasta näkee mitä tarkoitan. Alkuperäisen omistajan poika kertoi jotain etuakselin vetopyörästön vaihdosta maansiirtoon sopivammaksi olisiko samalla laitettu vahvemmat jouset. Meillä olevassa SM 300:ssa on vahvistetut telinjouset ja niiden lehtien päät on samalla tavalla muotoiltu.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
sisulla....
Viestit: 26
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisulla.... »

Hienoa...!!! On siihen varmaan edellisen omistajan toimesta vahvistettu etujousia, kun sen Auton keulassa "riiputettiin" kovin voimakkaasti vahvistettua eli tosi painavaa kärki-auraa pitkät siirtymät isommilla teillä.... :wink:
Sisulla vuodesta 1928....
Vastaa Viestiin