Sisu SL 170 4x4
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 170 4x4
Periaatteen on ollut tehdä hyvin loppuun asti se minkä on aloittanut eikä jättää kesken, kun auto tulee ainoastaan todennäköisesti vain harrastekäyttöön, niin on mukava tietää missä kunnossa auto on kun kaikki paikat on käyty läpi.
Puskuri tuli viime viikolla ja laittelen siitä kuvia, kunhan se on saatu sovitettua paikalleen, lisäksi puskuriin pitää porata vielä mm. reiät ajovalonpesurin moottoreille, joita ei ollut tehty vaikka puhe oli että ne tehdään, lisäksi puskuriin tuli lukuisia mittavirheitä, ajovalonkotelot ovat joka suuntaan liian suuret, vaikka heillä oli piirustukset jossa oli ilmoitettu mitat selkeästi.
Tilasin autoon uudet etujarrurummut ja hihnat, ne tulivat tänään, osat ovat kyllä sisun, mutta ne ovat liian kapeat, ne ovat 5” leveitä ja tarvitsisin 6” tuumaiset, osat tilattiin rekisterinumeron perusteella, ensi kerralla tilaan varaosanumeron mukaan. Missä Sisussa on 5” tuuman jarrurummut ja hihnat, onko kontion ja karhun etuvetoakselissa, entä oliko protossa?
Puskuri tuli viime viikolla ja laittelen siitä kuvia, kunhan se on saatu sovitettua paikalleen, lisäksi puskuriin pitää porata vielä mm. reiät ajovalonpesurin moottoreille, joita ei ollut tehty vaikka puhe oli että ne tehdään, lisäksi puskuriin tuli lukuisia mittavirheitä, ajovalonkotelot ovat joka suuntaan liian suuret, vaikka heillä oli piirustukset jossa oli ilmoitettu mitat selkeästi.
Tilasin autoon uudet etujarrurummut ja hihnat, ne tulivat tänään, osat ovat kyllä sisun, mutta ne ovat liian kapeat, ne ovat 5” leveitä ja tarvitsisin 6” tuumaiset, osat tilattiin rekisterinumeron perusteella, ensi kerralla tilaan varaosanumeron mukaan. Missä Sisussa on 5” tuuman jarrurummut ja hihnat, onko kontion ja karhun etuvetoakselissa, entä oliko protossa?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Sisu SL 170 4x4
Olen ollut siinä uskossa, että Protossa on 6" ja Masissa 7" leveät hihnat. Multa löytyy hyviä Masin jarrurumpuja, luulis sopivan sullekin?
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?t=2111
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?t=2111
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 170 4x4
Selvitin vähän mihin ne rummut oli tarkoitettu ja ne olivat nostotelin rummut. Jos ne sinun rummut olivat 7" tuumaa leveät niin silloin ne ovat liian leveät, huomenna selvittelen saako rumpuja Hartikaisesta, koska Närhellä ei enää ole niitä, koska tarvitaan niin harvoin. Lisäksi tilasin Ampi Autosähköstä startin solenoidin, nykyisestä on vissiin pitokäämi rikki. Pitää vaihtaa se kun moottori irrotetaan ja maalataan.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 170 4x4
Viime viikolla tein sisuun takajarruremontin vuotavien stefojen takia. Eturumpuja löytyy Hartikaisesta hinta on 600€ kappale. Tutkiskelin varastoja ja löysin lähes uudet neliveto kontion tai karhun eturummut, joista oli kulunut alle 1mm. Enää pitää etsiä uudet hihnat. Onneksi neliveto kontissa ja karhussa on samanlaiset etujarrut kuin tässä. Tänään ajoin auton halliin ja huomenna aloitan voimalinjan purkua irroittamalla konepeiton ja jäähdytysjärjestelmää. Tarkoituksena olisi purkaa konepeitto, jäähdytin, moottori, vaihteisto, jakovaihteisto, kardaanit, polttoainetankki, akkukotelo, paineilmasäiliöt ja iskunvaimentimet. Runkoon jäävät näillä näkymin paikalleen vain ohjaamo ja akselit, ja vetää auto puhalluspaikalle pyöräkuormaajalla tai kaivinkoneella. Lisäksi viimeviikolla puhallettiin ja maalattiin takajousten lehdet pohjamaliin.
Olisin tehnyt auton purkamisen jo aikaisin keväällä, mutta tammikuusta asti hallissa oli mootorivikainen cat 980c, joka saatiin vasta tänään ajettua pihalle. Päivät ovat menneet pillarin kasuksessa ja illat sisun purkamisessa
Tietääkö joku onko vaihdelaatikko ja moottori nostettu tehtaalla yhtenä pakettina rungon väliin koska vaihteistossa (ZF S6-90) ei ole nostolenkkejä ja moottorissa (Valmet 611 DSJ) vain yksi nostolenkki?Kaverini veikkaus on että jos moottori ja vaihteisto nostetaan vain moottorin nostolenkistä koko paketti nousee "pystyyn" ja laatikko särkyy osuessaan runkopalkkiin.
Olisin tehnyt auton purkamisen jo aikaisin keväällä, mutta tammikuusta asti hallissa oli mootorivikainen cat 980c, joka saatiin vasta tänään ajettua pihalle. Päivät ovat menneet pillarin kasuksessa ja illat sisun purkamisessa
Tietääkö joku onko vaihdelaatikko ja moottori nostettu tehtaalla yhtenä pakettina rungon väliin koska vaihteistossa (ZF S6-90) ei ole nostolenkkejä ja moottorissa (Valmet 611 DSJ) vain yksi nostolenkki?Kaverini veikkaus on että jos moottori ja vaihteisto nostetaan vain moottorin nostolenkistä koko paketti nousee "pystyyn" ja laatikko särkyy osuessaan runkopalkkiin.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Sisu SL 170 4x4
Voimalinja on laitettu paikoilleen runkoon ennen ohjaamoa. On se varmaan nostettu paikoilleen nipussa. Yksi piste moottorin keskellä, toinen piste jostain kohtaa vaihdelaatikkoa. Ehkä liina kardaanin lähdön ympäri? Nostopuomi lienee ollut säädettävä, että voi säätää painopistettä.
Ohjaamon paikallaan ollessa on sitten ihan itse mietittävä painopisteet kohdalleen.
Ohjaamon paikallaan ollessa on sitten ihan itse mietittävä painopisteet kohdalleen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sisu SL 170 4x4
Kyllä se taitaa niin olla,että tahtoo se valmet/zf paketti helposti "yläpystyyn"
Tarkat paikat kun oli,niin jäi muistoksi pikku painaumat paisuntasäiliöön.
Liekö SL sisussa enemmän pelivaraa,mutta "häntää"pitäs tavalla tai toisella
saada kevennettyä.
Tarkat paikat kun oli,niin jäi muistoksi pikku painaumat paisuntasäiliöön.
Liekö SL sisussa enemmän pelivaraa,mutta "häntää"pitäs tavalla tai toisella
saada kevennettyä.
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 170 4x4
Pitää tänään yrittää saada moottori ja vaihdelaatikko pois paikoiltaan. Vaihteiston puolipäätä voisi saada kevennettyä sitomalla nostoliinan vaihteiston ympäri ja ketjutalja nostoliinaan ja nostoketju moottorin nostolenkkiin.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 170 4x4
Moottori ja vaihdelaatikko nostettiin pois viime viikolla, nostossa käytettiin kaksihasraista nostoketjua joista toinen haara moottorin nostolenkkiin ja vaihdelaatikkoa ympäri nostosinkki ja toinen ketjun haara sinkiin. Vaihdelaatikonpuolipää olisi voinut olla kireämmälläkin, moottori nousi hieman "yläpystyyn", onneksi mikään ei särkynyt. Viikon aikan purettiin jakovaihteisto, kardaanit, akkukotelo ja paineilmasäiliöt. Viikonloppuna runko hiekkapuhallettin ja maalattiin kokonaan pohjamaaliin. Eilen irrottin kompressorin ja ymmärsin mistä kova kalkatus kuului, jalkopään väliratas, joka välittää voiman kompressorille, sen kiinnityslaakeri oli hajonnut ja ratas pysyy vain akselinsa varassa, kuulalaakerun kuulia oli jopa kompressorin öljytilassa, huomenna puran jakopään ja tarkastelen laakerin aiheuttamia vahinkoja. Selvittelin moottorin tietoja Linnanvuoresta ja heidän tiedoistaan ei löydy tällä sarjanumerolla olevaa moottoria, joko tieto on hävinnyt tai sitten moottori on kasattu Sisulla.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 170 4x4
Vielä muutama kuva.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 170 4x4
Tänään purin jakopään kotelon auki, onneksi välirattaan laakerikuulat eivät olleet menneet rattaiden väliin, rattaat olivat kunnossa, huomenna pitää ottaa öljyt pois ja öljypohja irti. Pitää etsiä loput laakerinosat öljypohjasta.
Huomenna kompressori lähtee sukulaisen kyydillä Tammer Dieseliin Joensuuhun, siellä kompressori mitataan ja sylinterit hoonataan. Agco partsilla selvittävät osien saatavuutta ja toimitusaikaa. Tänään hiekkapuhallettiin ja maalattiin ohjaamon pohja, ruostetta ei löytynyt kuin kuskinpuoleisesta takakulmasta ja paineilmaläpivienneistä. Kunhan ohjaamon sisusta on purettu kokonaan korjataan ruostevauriot ja hiekkapuhalletaan koko ohjaamo.
Huomenna kompressori lähtee sukulaisen kyydillä Tammer Dieseliin Joensuuhun, siellä kompressori mitataan ja sylinterit hoonataan. Agco partsilla selvittävät osien saatavuutta ja toimitusaikaa. Tänään hiekkapuhallettiin ja maalattiin ohjaamon pohja, ruostetta ei löytynyt kuin kuskinpuoleisesta takakulmasta ja paineilmaläpivienneistä. Kunhan ohjaamon sisusta on purettu kokonaan korjataan ruostevauriot ja hiekkapuhalletaan koko ohjaamo.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Sisu SL 170 4x4
Annettiinko tuosta kompressoriremontista mitään hinta-arviota?Neliveto Sisu kirjoitti:Huomenna kompressori lähtee sukulaisen kyydillä Tammer Dieseliin Joensuuhun, siellä kompressori mitataan ja sylinterit hoonataan. Agco partsilla selvittävät osien saatavuutta ja toimitusaikaa.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SL 170 4x4
Kompuran, Clayton, osat ovat kiven alla. Englannissa niitä on vielä, mutta eivät myy niitä. Ottavat mielummin vastaan vaihto-osia ja remppaavat niitä. Rempatuissa kompuroissa saattaa olla paikoillaan vanhat vuotavat stefat. Tai sitten uusi männänrengas alkaa kalvamaan uuteen sylinteriin uraa. Molempia on nähty...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 170 4x4
Sylinterien hoonaus on 50€ ja kasaus tehdään tuntitöinä. Tiivistesarja 191€, mäntä (täydellinen) 200€ kappale, muista osista ei ole vielä kyselyä tehty. Kampiakseli oli aika kulunut, saattaa joutua vaihtamaan.Kaato kirjoitti:Annettiinko tuosta kompressoriremontista mitään hinta-arviota?Neliveto Sisu kirjoitti:Huomenna kompressori lähtee sukulaisen kyydillä Tammer Dieseliin Joensuuhun, siellä kompressori mitataan ja sylinterit hoonataan. Agco partsilla selvittävät osien saatavuutta ja toimitusaikaa.
Uusi kompressori olisi maksanut n. 1900-2000€ Acgo Partsilla. Halvemmaksi tulee korjata vanha kuin laittaa uusi, koska kyseessä harrastevehje niin ei myöskään tarvetta uuteen, mutta jos olisi jokapäiväiväisessä työkäytössä niin sitten olisi ihan eri juttu.
Tässä autossa on Bendix KZ 971 kompressori. Valmistelaatassa ei lukenut mitään joten oletan, että tuo kannessa ollut numero on oikea tyyppinumero.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 170 4x4
Mäntäsarjaa ei saanut enää Valtralta joten tilasin sen Närheltä, hintaa täydelliselle männälle tuli n. 50€ plus rahti 30€. Ovat keskiviikkona Tammer dieselissä. Kiertokankia ei enää saa uutena, joten koneistamolla joudutaan tekemään niille laakerointi, lupasivat tehdä pari varalaakeria niin ei aina tarvitse tehdä uusia.
Torstaina irrotettiin taka-akseli ja jouset, ennen taka-akselin hiekkapuhallusta pitää purkaa jarrukellot pois ja etsiä uusi jarruräikkä.
Torstaina irrotettiin taka-akseli ja jouset, ennen taka-akselin hiekkapuhallusta pitää purkaa jarrukellot pois ja etsiä uusi jarruräikkä.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Sisu SL 170 4x4
Jaa niin tuo onkin se uudempi valurauta kompura, siihen saakin juu osia...Neliveto Sisu kirjoitti: Tässä autossa on Bendix KZ 971 kompressori. Valmistelaatassa ei lukenut mitään joten oletan, että tuo kannessa ollut numero on oikea tyyppinumero.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218