Sisu E14 425 "kotimainen"

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Hyvä että Sisu pelittää ja homma luonaa. Itse olen sen verran mukavuudenhaluinen että olisin jo tommoselle määrälle, lainannut jostain kuormapyöräimen. :D Arkipäivät kun lastaa L120 Volvolla niin oli kyllä melkonen totuttelu taas kun tänään lusikoin lunta omalla Valmetilla. :D Sulla näkyy olevan TM175 tai TM190 kuormainkoneena?
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Joo TM 190 ja Triman 6.0 kuormaaja. Olisihan pyöräkuormain ollut ehdoton, ei vain tiennyt että noin paljon tuli kaikkineen ajettavaa, kun tarhan omistajat arvelivat että olisi n. 200m3 sontaa, vaikka kaikkineen tuli yli 1000m3 :D Jos tasainen alusta oli että pystyi vauhtia pitää, niin 10 minuutissa kuorma täynnä. Epätasaisemmalla meni sen 15min.
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Juu. Jostain syystä sun auto on nyt viimepäivinä hyppinyt silmille kun tuli vastaan joku vanha myynti-ilmoitus ja jossain sutiin kuvagalleriassakin taisi näkyä massan ajossa. :D Puskurissa olevista Jyki-teksteistä tunnistaa hyvin, onkohan ollut joskus Jykin siirtoautona, nykyäänhän niillä näkyy olevan mersu isoilla Jyki-teipeillä.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Joo en osaa sanoa miltä ajalta on keulan teipit, jos nyt en ihan väärin muista niin olikohan ollut uutena Iisalmessa päin tai jossain Savossa kummiskin, Vehon kantakortissa näkyi alkuperäinen omistaja. Puikkoperä kielisi kuitenkin jostain vähän kevyemmästä työstä.

Autokuumetta vain meinaa pahasti olla, en tiedä vain löytyykö siihen lääkettä. Jostain kun löytäisi SM mallin rekkaveturin, 6x2 vetotavalla, ja mekaanisilla suuttimilla. Se vain tarkoittaisi että tästä pitäisi päästä erilleen, ja harva yksityinen henkilö ottaa vaihdossa luultavasti. Tarjollakaan ei netissä ole kuin yksi lavetin kanssa Kajaanissa. Puoliperälavetille olisi käyttöä, ja olisi yksi 30m3 säiliöpuoliperävaunu tiedossa, sillä rupeaisi liete liikkumaan eri tavalla :mrgreen: Saa nähdä löytyykö sellaista veturia
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Kuulostaa mielenkiintoiselta, muista ottaa kuvia vaikka kävisit ihan vaan potkimassa renkaita. Yllättävän monta puoliperäveturi-SM:mää olen kyllä viimeisen vuoden aikana nähnyt myynnissä, päällimmäisinä mielessä viininpunainen, korkealla tuulenohjaimella varustettu hakekärryn veturi ja juutubesta tuttu sorakärryn veturi. :D
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Joo, kyllä niitä varmasti on tarjolla kun tietäisi mistä kysyä. Naapurikunnassakin oli välitelillä varustettu SM300, Viinikka Tanklinen vanha auto. Varmaan kymmenen vuotta seissyt paikoillaan, viime syksynä kun ajoin ohi niin oli hävinnyt, kai se kunnostukseen on mennyt, ei siitä ainakaan hääviä kärryä saa tehtyä :mrgreen:

Kauppilan autohajottamolla täytyy käydä vierailemassa. Kangasahollakin olisi vetureita mutta taitavat olla liian projektikuntoisia.
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Jos vaan viittit niin otahan kuvamateriaalia vierailustasi. :mrgreen: Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta tuo Viinikan vanha SM.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Mietin jo että kirjoitanko mutta menkööt. Tuli "tarkastettua" öljyt vaihdelaatikosta. Vähän se oli vajaa, 5l laitoin öljyä, ja vielä jäi ainakin sentti propun tasosta.. eipä se paljoa oo vuotanut, niin olettanut olen että eiköhän siellä öljyä ole :mrgreen: noo ainakin 5l siellä oli öljyä. Saa nähdä vaikuttaako kuinka vaihteiden kytkeytymiseen, teboilin 80w-90, gl4 öljyä laitoin.

Huomenna taas pääsee Sisu töihin, kalkkia pelloille haen 50km päästä, joku 8 kuormaa tarkoitus ajaa. Kärry saisi olla perässä mutta näillä nyt mennään :)
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Ja pientä remontin tynkää, alkoi ohjaamon kippaus sylinteri vuotamaan että ei ohjaamo noussut enää. Helppo homma olisi ollut ohjaamo ylhäällä, mutta sai sen alakautta. Ilmanpuhdistimen kannake pahimmoikseen edessä mutta sai sylinterin pois.

Varsi siihen täytyy teettää uusi, turpaholkin kohdalla kunnon syviä syöpymiä.. Purkamiseen vinkki, sitä holkkia pitää lyödä sylinteriä kohden että se lukkorengas löystyy, sitten vaan kampeaa pois pienellä meisselillä.

Kuva

Kuva
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Kuva

Ensimmäinen kuorma kalkkia haettu. Tarkasti meni ensimmäinen kuorma, 31200kg painoa ja sallittu 32000kg. Sitten vaan jatkamaan ajohommaa ->

Polttimo täytyy vaihtaa :mrgreen:
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvakollaasi tapahtumasta. Pitkissä kantimissa ollut että sai maalin sisälle. Hiekkapuhaltaja kävi naapurikylältä, 300€+alv tahtoi hommasta :D Ei mitään mukavinta hommaa ollu, toki paljon säiliöitä on puhaltanut niin tiesi tekniikan, sisällä ei näe mitään sen jälkeen kun rupeaa puhaltamaan. Puhallusaineena käytti rautaoksidia? Mukava karhea pinta tuli sillä maalausta ajatellen.

Sain häneltä lainaan maskin missä oli puhallin ja kaksi suodatinpatruunaa. Ensin levitin epoksit telalla eilen, tänään aamulla vedin polyuretaanimaalin. Varmaan hiipui suodattimien teho loppua kohden, yli puolet sain maalattua niin ankara tinnerin haju rupesi puskemaan. Muutama neliö jäi maalaamatta niin piti käydä ulkona happea haukkaamassa :mrgreen: 24h/20 astetta lämpöä niin saa upottaa nesteeseen, 7 päivää niin on kokonaan kuivunut maali. Sitten vaan kovaa ajoa ->
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Hyviä kuvia. Kovien miesten touhuja nämä pyttyjen sisäpuoliset maalaukset, putsaukset yms..
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Sisu SM kirjoitti:Hyviä kuvia. Kovien miesten touhuja nämä pyttyjen sisäpuoliset maalaukset, putsaukset yms..
Jep, ei käy kateeksi niitä jotka työkseen tekevät. Toki on henkilösuojaimet tosi hyviä nykyään että edes vähän miellytävämpää on. Mutta hyvä oli että löytyi tuollainen "vanhan liiton" tekijämies, parista firmasta kysyin niin alkaen 2000€ olisi ollut puhallus ja maalaus, että halvalla pääsi :mrgreen:

Kuva

Aurinkolipassa on 13 vaihteisen vaihdekaavio, mutta tässähän onkin 18 pykäläinen laatikko! Ero siis on se että puolittaja on myös pikkupuolella, vaihdekaavio muuten sama. Jotain positiivista, kärryn kanssa voi tulla tarpeeseen jopa
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Ainakin Mack:ki koneisella eemelillä on puolittajasta aika paljon apua ainakin liikkeellelähdöissä, omasta mielestä aivan olematon alavääntö noissa makeissa, ihan eri maata kuin Cummitus.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Tuosta sun telivaihto-operaatiosta, niin onks vanhanmalliset trapetsijousilla ja uudemmat "tieystävälliset" 26-tonniset paraabeilla ja kallistuksenvakaajilla ym. samat telisysteemit , eli vaihtokelpoisia keskenään? :?:
Vastaa Viestiin