Sisu E14 425 "kotimainen"
Valvoja: sisua
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
vuosi leimaa tuli. Kyllä se on ALB-venttiili siinä taka-akselin vasemmalla puolella, välitanko siihen niin tilanne korjaantui. Nyt vain sovittelemaan vaihteita päälle Fullerista Pikkupuoli menee jo aivan mukavasti ilman rutinaa, isoa puolta ja pienemmälle vaihtoa täytyy vielä harjoitella
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Kuvaa vielä todisteeksi tyhjänä on vähän levoton ja joutuu korjailla rattia että kulkee suorassa, mutta kun kuorman sai päälle niin rupesi kulkemaan kuin juna. Kai se on ominaisuus, ei ainakaan trippelin pitäisi vaikuttaa olen kokeillut ajaa tyhjänä trippeli ylhäällä ja alhaalla ja samalla tavalla kulkee
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Hienoa että Sisu on päässyt töihin
Saattaa olla aurauskulmissa jotain pientä häikkää jos pitää vähän väliä oikaista, että menee suoraan. Kannattaa tarkistaa pyörien auraus jos pahasti häiritsee tuo kuvailemasi "oire".
Saattaa olla aurauskulmissa jotain pientä häikkää jos pitää vähän väliä oikaista, että menee suoraan. Kannattaa tarkistaa pyörien auraus jos pahasti häiritsee tuo kuvailemasi "oire".
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Joo ei olisi haittaa niiden tarkistamisesta. Raidetangon päät on luultavasti alkuperäiset, sininen väri pinnassa niinkuin auton rungossa on uutena ollut, ovat kiristettävää mallia.Neliveto Sisu kirjoitti:
Saattaa olla aurauskulmissa jotain pientä häikkää jos pitää vähän väliä oikaista, että menee suoraan. Kannattaa tarkistaa pyörien auraus jos pahasti häiritsee tuo kuvailemasi "oire".
Toinen epäilys kyllä tuli itselle eturenkaista, Venäläiset olikohan Gordiant merkiltään. Ilmaa on 8 bar ja silti sujuvat tosi paljon, ihan kun olisi vain 4 bar painetta. Kyllä sillä ajaa, mutta mitä on muita kuorma autoja ajanut niin tämä kyllä hakee selkeästi eniten.
Sontaralli jatkuu. Lavan vesitilavuus on 13m3, ja jonkun verran pystyy kukkurakuormaa laittaa. Ei pitäisi painojen mennä yli, keskimäärin 800kg/m3 on ketunlannan paino.
22 kuormaa tähän mennessä tullut ajettua, ja jotain 500km tullut mittariin. Sisu toimii kuin unelma
45min lakisääteinen tauko mukava viettää Sisun kopperossa Asfalttihommissa kun on ollut auto, ja ohjaamossa on varmasti lapiot ja kaikki tarpeellinen kulkenut, kova puhdistaminen ollut. Vielä on tiukassa tuossa kuskin puolen verhoilussa piki..
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Mielestäni rupeaa vaihteiden vaihto sujumaan ihan hyvin. Sellaisen huomasin että kylmänä vaihteet menevät huomattavasti paremmin perille. Pidemmästi kun ajaa, niin tuntuu että tulee koko ajan tärkeämmäksi saada kierrokset sovitettua tarkkaan kohdilleen ettei jää vaihde ns huulille. Öljyt voisi vaihtaa vaihdelaatikkoon, 13,5l näköjään tilavuus. Onko kenelläkään suosituksia heittää mitä pitäisi laittaa? 13 pykäläinen laatikko on kyseessä. Vanhassa Sisun taulukossa kun oli vaihtoehtoina GL-4 sekä GL-5 etä vaihtoehtoja on
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Tuli tänään käytyä Veholla hakemassa niihin polttoaine linjoihin alkuperäiset O-renkaat, tarvikelaadun O-renkaat olivat ajatuksen verran liian ohuet että jäi pikkusen tihkumaan. Ei toki suihkua enää.
Tuli siinä kysyttyä mitä öljyä he ovat käyttäneet Fullereihin. 80W-90 GL-5. Eikä ole mitään erikoista kuulunut asiakkailta että kai sekin on pätevää öljyä. Amerikan foorumeilla suosittelevat SAE 50 moottoriöljyä. Ota nyt selkoa sitten mikä olisi paras. Kiinnostaisi ehdottomasti kuulla käyttäjäkokemuksen, että ei hukkaan mene öljyt jos meinaa ruveta takertelemaan vaihteet tms
Tuli siinä kysyttyä mitä öljyä he ovat käyttäneet Fullereihin. 80W-90 GL-5. Eikä ole mitään erikoista kuulunut asiakkailta että kai sekin on pätevää öljyä. Amerikan foorumeilla suosittelevat SAE 50 moottoriöljyä. Ota nyt selkoa sitten mikä olisi paras. Kiinnostaisi ehdottomasti kuulla käyttäjäkokemuksen, että ei hukkaan mene öljyt jos meinaa ruveta takertelemaan vaihteet tms
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Mä kokeilin laittaa Sae 50 moottoriöljä 13vaihteiseen Fulleriin ja mun mielestä siitä tuli äänekäs, joten vaihdoin siihen GL4 80w90 öljyä. Saipahan laatikon huuhdeltua
R-141BPT /4350 -78
Nummi Universal ja Fulleri
Kenworth W900 -74
Cummins Big Cam III / Fuller 13v
Nummi Universal ja Fulleri
Kenworth W900 -74
Cummins Big Cam III / Fuller 13v
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Laitoin omaani GL-5 öljyt ja alkoi tahmaamaan vaihteet päälle. Eli pykälä meni hyvin silmään mutta ei lähtenyt kuin voimalla pois.
Nyt on moottoriöljyt sisällä kun toi loota sen sietää,vähän on äänekkäämpi. Oma suositus/veikkaus on että GL-4 olisi sopivin öljy.
Nyt on moottoriöljyt sisällä kun toi loota sen sietää,vähän on äänekkäämpi. Oma suositus/veikkaus on että GL-4 olisi sopivin öljy.
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Okei, meneekö sulla vaihteet napakasti sisään ja ei takertele kun ottaa vaihdetta pois? 80w90 vaikuttaisi pätevältä ympärivuotista käyttöä ajatellen, Sisun ohjeena kuitenkin oli 80W-140 ja käyttölämpötilat hurjat -30 ja +40 astetta vähän paksulta tuntuu pakkasia ajatellen.David Brown kirjoitti:Mä kokeilin laittaa Sae 50 moottoriöljä 13vaihteiseen Fulleriin ja mun mielestä siitä tuli äänekäs, joten vaihdoin siihen GL4 80w90 öljyä. Saipahan laatikon huuhdeltua
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Hyvä juttu tietää. Täytyy selvittää mistä löytyisi GL-4 öljyä sopivalla viskositeetilla. Teboililla olisi yksi vaihtoehto:karitsa kirjoitti:Laitoin omaani GL-5 öljyt ja alkoi tahmaamaan vaihteet päälle. Eli pykälä meni hyvin silmään mutta ei lähtenyt kuin voimalla pois.
Nyt on moottoriöljyt sisällä kun toi loota sen sietää,vähän on äänekkäämpi. Oma suositus/veikkaus on että GL-4 olisi sopivin öljy.
Teboil Hypoid 75W-90
Ominaisuuksiltaan erittäin monipuolinen täyssynteettinen vetopyörästö- ja vaihteistoöljy sekä kevyeen että raskaaseen kalustoon. Erityisen lisäainekoostumuksensa ansiosta öljyä voidaan käyttää sekä GL-4-luokan öljyä vaativissa vaihteistoissa että GL-5-luokan öljyä vaativissa vetopyörästöissä. Öljy antaa erinomaisen kulumissuojan kaikissa kuormitus- ja lämpötilaolosuhteissa. Optimoidut viskositeettiominaisuudet pienentävät voimansiirron tehohäviötä ja auttavat parantamaan polttoainetaloutta.
Viskositeetti: SAE 75W-90
Suorituskyky: API GL-4/5, MT-1; MIL-PRF-2105E; SAE J2360; MAN 341 Type E-3, Z-2, 342 Type M-3; Scania STO 1:0; Volvo 97312; ZF TE-ML 02B, 05B, 12L, 12N, 16F, 17B, 19C, 21B
Tietysti jos muillakin on tuo viskositeetti pelittänyt niin tuota voisi kokeilla. Kesällä autolla on paljon ajoa, joten vielä kiinnostaisi Sisun ehdottama 80w-140 tai lähelle vastaava
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Mä laitoin Teboilin EP 80w90 GL-4 öljyä ja se on toiminu todella hyvin. Ei mitään takertelua ja suht hiljainen
R-141BPT /4350 -78
Nummi Universal ja Fulleri
Kenworth W900 -74
Cummins Big Cam III / Fuller 13v
Nummi Universal ja Fulleri
Kenworth W900 -74
Cummins Big Cam III / Fuller 13v
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
En laittaisi hypoidiöljyä ko. lootaan. Sen ominaisuus on tehdä vahva kalvo toisiinsa nähden luistaviin hampaisiin ja se mielestäni tahmaa Fullerin.
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Ahaa, eli täytyisi löytää GL-4 luokan öljyä joka ei ole hypoidia. Täytyy käydä huomenna kylillä katselemassa tarjontaa.
Sisu kyllä pelittää niinkuin pitää, 1500km nyt tullut ajoa. Pellot vain rupeaa pehmenemään, mutta ei ole onneksi enää kuin joku reilu 20 kuormaa ajettavaa sontaa, kaksi täyttä päivää kun ajaa niin tulee valmiiksi homma.
Sisu kyllä pelittää niinkuin pitää, 1500km nyt tullut ajoa. Pellot vain rupeaa pehmenemään, mutta ei ole onneksi enää kuin joku reilu 20 kuormaa ajettavaa sontaa, kaksi täyttä päivää kun ajaa niin tulee valmiiksi homma.