Sisu E14 425 "kotimainen"
Valvoja: sisua
Re: Sisu E "kotimainen"
Jarru hommia. Ruosteeseen ottanut pahoin. Mieltä lämmittää tuollaiset mutterit kuin on alimmassa kuvassa. Ihme ja kumma niin lähtivät auki menemättä poikki! Vaikkakin on läpipultit kyseessä niin täytyy ne vaihtaa. Varsinainen ongelma on ne rullat kenkien päissä. Aivan jumissa. Otan vanhasta telistä kengät, niin saa auton liikkeelle. Täytyy ajan kans ehostaa vanhat kengät, jos niistä vaan saa ne rullat irti prässissä.
Re: Sisu E "kotimainen"
Voisi olla hyvä porata kynkän kyljestä vaikka 14mm reikä kaikista (kynkkä,rosteri,holkki) läpitte. Siihen tekee jengan ja laittaa pultin kaikista lävitse,siten ettei mene jousentappiin saakka. Pysyisivät hölkit paikoillaan.
Re: Sisu E "kotimainen"
Voi tosin olla holkki aika kovaa jengan tekoon. Siihen jos tekisi pienemmän reijän johonka pidätinruuvin kärki vastaisi.
Re: Sisu E "kotimainen"
Kiitos hyvästä ideasta! Täytyy koittaa irtonaisella käytetyllä holkilla miten poraus tai jopa jengan teko onnistuu. Tosi kovalta vaikuttaa materiaali
Re: Sisu E "kotimainen"
Ne rullat kannattaa pyöräyttää sorvissa samankokoisiksi, niistä on voinut tulla soikeita jolloin ei pyöri ja jämähtää pian uudestaan. Tai laittaa uudet..SamppaP kirjoitti:Varsinainen ongelma on ne rullat kenkien päissä. Aivan jumissa. Otan vanhasta telistä kengät, niin saa auton liikkeelle. Täytyy ajan kans ehostaa vanhat kengät, jos niistä vaan saa ne rullat irti prässissä.
Re: Sisu E "kotimainen"
Joo, selvittelen mihin hintaan saa uusia rullia, voi olla kalliitakin.
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=2324 Vanhoja topickeja selailin niin tämä tuli vastaan. Tuo palikka mihin jousi tulee, niin oli minun autossa toisin päin. Vaijeri kulki ihan fiksussa kulmassa ei hiestä vakaajaan. Vaan mikäköhän venttiili se on mitä se ohjaa? siitä oli pallonivel korkannut irti kun niin kulunut. Ainakin trippelin paineisiin vaikutti. Mutta onko se siis Kuormantunteva venttiili? Ohjaisi myös vetävän akselin jarrupainetta? Kun vasemmalla puolella on venttiili mistä puuttuu välitanko, enkä tiedä mihin kuuluu. Siinä venttiilin alla on pieni sylinteri, johon tulee letkut telin nostolta. Venttiili on saman näköinen kun Scanian ALB-venttiili
1 sivulla neljäs kuva on siitä venttiilistä josta puuttuu välitanko
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=2324 Vanhoja topickeja selailin niin tämä tuli vastaan. Tuo palikka mihin jousi tulee, niin oli minun autossa toisin päin. Vaijeri kulki ihan fiksussa kulmassa ei hiestä vakaajaan. Vaan mikäköhän venttiili se on mitä se ohjaa? siitä oli pallonivel korkannut irti kun niin kulunut. Ainakin trippelin paineisiin vaikutti. Mutta onko se siis Kuormantunteva venttiili? Ohjaisi myös vetävän akselin jarrupainetta? Kun vasemmalla puolella on venttiili mistä puuttuu välitanko, enkä tiedä mihin kuuluu. Siinä venttiilin alla on pieni sylinteri, johon tulee letkut telin nostolta. Venttiili on saman näköinen kun Scanian ALB-venttiili
1 sivulla neljäs kuva on siitä venttiilistä josta puuttuu välitanko
Re: Sisu E "kotimainen"
Jos nyt oikein muistan sen vaijerin tarkoituksen, niin se ohjaa ALB:tä ja se piti vetää niin että ALB mittaa jousen painumaa myös teli ylhäällä.Jos ajatellaan että ALB haistelisi etäisyyttä runkoon, niin teli nostettaessa ALB säätäisi jarrupaineet alas. Tosin minulla ei ollut sitä telinnostokoneikkoon kytkettyä venttiiliä
Re: Sisu E "kotimainen"
Okei kiitos tästä tiedosta! Vähän on monimutkainen tuo telinnostoon tulevat ohjausventtiili ja se pikkusylinteri. Eiköhän niidenkin tarkoitus vielä selviä. Kärry tulee perään niin ALB pitää olla toiminnassa.
Jarrukengät laiton telille tänään, uutta vastaavat pinnat oli vanhan telin kengissä! S-akselit kiillotin ja rullat herkistelin, eiköhän näillä rupea pysähtymään. Kovan työn takana oli vaan että sai rummut irti.
Enää ei ole isot jutut että pääsisi leimaamaan, Vetoauton tunnusvalot hommasin uudet kun lasit rikki kaikista. Ilmavuoto 1. akselilla oikealla pitää paikantaa. Sekä trippelin jarruissa liikaa heittoa ollut. Käytän rummut irti molemmin puolin ja katson mitä pitää tehdä
Jarrukengät laiton telille tänään, uutta vastaavat pinnat oli vanhan telin kengissä! S-akselit kiillotin ja rullat herkistelin, eiköhän näillä rupea pysähtymään. Kovan työn takana oli vaan että sai rummut irti.
Enää ei ole isot jutut että pääsisi leimaamaan, Vetoauton tunnusvalot hommasin uudet kun lasit rikki kaikista. Ilmavuoto 1. akselilla oikealla pitää paikantaa. Sekä trippelin jarruissa liikaa heittoa ollut. Käytän rummut irti molemmin puolin ja katson mitä pitää tehdä
Re: Sisu E "kotimainen"
Lietepytyn nostelin päälle niin saa kiilatapit oikeille kohdille saranoissa. Mukavasti istuu päälle.Etupäähän on tarkoitus rakentaa "kehto" säiliölle, ottamaan sivuttaisvoimia vastaan. Kun säiliö tulee ainoastaan kaatosaranasta kiinni, tulee etupäähän isoja voimia sivuttain.
Jarrut sain muuten telille mutta pultteja ei ollut sopivia m14 niihin kengän juuriin niin jäi vaiheeseen. Huomenna saakin sitten jarrut nippuun
Jarrut sain muuten telille mutta pultteja ei ollut sopivia m14 niihin kengän juuriin niin jäi vaiheeseen. Huomenna saakin sitten jarrut nippuun
Re: Sisu E "kotimainen"
Kannattaisiko tehdä tuohon pyttyyn semmoset ohjurit vaan, jotka tukevat sen etupään tuohon apurunkoon
Vai minkälaisia olit suunnitellut
Vai minkälaisia olit suunnitellut
Nuffieldit universal four ja 4/60,Leyland 384 ja Ford 5610
Ja kaikenlaista muuta rompetta...
Ja kaikenlaista muuta rompetta...
Re: Sisu E "kotimainen"
Vastaavan näköisiä ajattelin. Ei välttämättä noinkaan korkeat tulisi. Lähinnä kaarreajoa ajatellen, jos säiliöön tulee "kiertävää" liikettä, rauhoittaisi sitä. Kaatoakseliin tulee paljon vääntöä muuten. Toki saattaisi olla riittävät jos tekisi tiiviit ohjurit vastaamaan apurunkoa. Kipin ajattelin laittaa myös kiinni säiliöön, nopeuttaisi purkamista. Vaikka saattaahan neste aika nopeasti valua ilman kippiä, perässä on 230x230 aukko
Re: Sisu E "kotimainen"
Navat kasaisin kun hain puuttuvat pultit kylältä. Vanhat vaseliinit kaavin pois, ruosteisia ja vähän muruja seassa niin parempi vaihtaa. Molemmille puolille tuli 400g eli yksi patruuna. Tuntuisi aika sopivalta määrältä. Samanverran sitä siellä olikin. Tuskin tuo liikaa on?
Auton omat jarrurummut olivat huonot, pinnat halki ja irrottaessa katkeili pulttien välejä toisesta. Uuden telin mukana tuli muuten hyvät mutta ruosteiset rummut. Hiekkaa ei nyt kiinnosta haistella, eikä parin rummun takia viitsi ammattilaiselle viedä. Joten pääsivät sitruunahappo kylpyyn. n. 5% seos, 4h lämpimässä, niin kuvassa näkyy lopputulos. Ennen kuvan voin näpätä aamulla jos muistan toisesta rummusta.
http://www.a-kauppa.fi/sitruunahappo-25kgsk-p-2748.html Tuossa sitä sitruunahappoa on jauheena. Muistaakseni on mahdollisuus ilman Y-tunnusta tilata tuolta. On tehokasta ja hellävaraista ruosteenpoistoon
Auton omat jarrurummut olivat huonot, pinnat halki ja irrottaessa katkeili pulttien välejä toisesta. Uuden telin mukana tuli muuten hyvät mutta ruosteiset rummut. Hiekkaa ei nyt kiinnosta haistella, eikä parin rummun takia viitsi ammattilaiselle viedä. Joten pääsivät sitruunahappo kylpyyn. n. 5% seos, 4h lämpimässä, niin kuvassa näkyy lopputulos. Ennen kuvan voin näpätä aamulla jos muistan toisesta rummusta.
http://www.a-kauppa.fi/sitruunahappo-25kgsk-p-2748.html Tuossa sitä sitruunahappoa on jauheena. Muistaakseni on mahdollisuus ilman Y-tunnusta tilata tuolta. On tehokasta ja hellävaraista ruosteenpoistoon
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Kiilatappisaranoiden rakentelua