Sisu E14 425 "kotimainen"

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » To Maalis 14, 2019 11:55 am

vuosi leimaa tuli. Kyllä se on ALB-venttiili siinä taka-akselin vasemmalla puolella, välitanko siihen niin tilanne korjaantui. Nyt vain sovittelemaan vaihteita päälle Fullerista :mrgreen: Pikkupuoli menee jo aivan mukavasti ilman rutinaa, isoa puolta ja pienemmälle vaihtoa täytyy vielä harjoitella :lol:

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » To Maalis 14, 2019 4:29 pm

Kuva

Kuvaa vielä todisteeksi :D tyhjänä on vähän levoton ja joutuu korjailla rattia että kulkee suorassa, mutta kun kuorman sai päälle niin rupesi kulkemaan kuin juna. Kai se on ominaisuus, ei ainakaan trippelin pitäisi vaikuttaa olen kokeillut ajaa tyhjänä trippeli ylhäällä ja alhaalla ja samalla tavalla kulkee

Neliveto Sisu
Viestit: 342
Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu » To Maalis 14, 2019 10:10 pm

Hienoa että Sisu on päässyt töihin :D

Saattaa olla aurauskulmissa jotain pientä häikkää jos pitää vähän väliä oikaista, että menee suoraan. Kannattaa tarkistaa pyörien auraus jos pahasti häiritsee tuo kuvailemasi "oire".

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Su Maalis 17, 2019 10:41 pm

Neliveto Sisu kirjoitti:
Saattaa olla aurauskulmissa jotain pientä häikkää jos pitää vähän väliä oikaista, että menee suoraan. Kannattaa tarkistaa pyörien auraus jos pahasti häiritsee tuo kuvailemasi "oire".
Joo ei olisi haittaa niiden tarkistamisesta. Raidetangon päät on luultavasti alkuperäiset, sininen väri pinnassa niinkuin auton rungossa on uutena ollut, ovat kiristettävää mallia.

Toinen epäilys kyllä tuli itselle eturenkaista, Venäläiset olikohan Gordiant merkiltään. Ilmaa on 8 bar ja silti sujuvat tosi paljon, ihan kun olisi vain 4 bar painetta. Kyllä sillä ajaa, mutta mitä on muita kuorma autoja ajanut niin tämä kyllä hakee selkeästi eniten.

Kuva

Sontaralli jatkuu. Lavan vesitilavuus on 13m3, ja jonkun verran pystyy kukkurakuormaa laittaa. Ei pitäisi painojen mennä yli, keskimäärin 800kg/m3 on ketunlannan paino.

Kuva

22 kuormaa tähän mennessä tullut ajettua, ja jotain 500km tullut mittariin. Sisu toimii kuin unelma :)

Kuva

45min lakisääteinen tauko mukava viettää Sisun kopperossa :mrgreen: Asfalttihommissa kun on ollut auto, ja ohjaamossa on varmasti lapiot ja kaikki tarpeellinen kulkenut, kova puhdistaminen ollut. Vielä on tiukassa tuossa kuskin puolen verhoilussa piki..

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Ti Maalis 19, 2019 10:00 pm

Mielestäni rupeaa vaihteiden vaihto sujumaan ihan hyvin. Sellaisen huomasin että kylmänä vaihteet menevät huomattavasti paremmin perille. Pidemmästi kun ajaa, niin tuntuu että tulee koko ajan tärkeämmäksi saada kierrokset sovitettua tarkkaan kohdilleen ettei jää vaihde ns huulille. Öljyt voisi vaihtaa vaihdelaatikkoon, 13,5l näköjään tilavuus. Onko kenelläkään suosituksia heittää mitä pitäisi laittaa? 13 pykäläinen laatikko on kyseessä. Vanhassa Sisun taulukossa kun oli vaihtoehtoina GL-4 sekä GL-5 etä vaihtoehtoja on

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Ke Maalis 20, 2019 7:56 pm

Tuli tänään käytyä Veholla hakemassa niihin polttoaine linjoihin alkuperäiset O-renkaat, tarvikelaadun O-renkaat olivat ajatuksen verran liian ohuet että jäi pikkusen tihkumaan. Ei toki suihkua enää.

Tuli siinä kysyttyä mitä öljyä he ovat käyttäneet Fullereihin. 80W-90 GL-5. Eikä ole mitään erikoista kuulunut asiakkailta että kai sekin on pätevää öljyä. Amerikan foorumeilla suosittelevat SAE 50 moottoriöljyä. Ota nyt selkoa sitten mikä olisi paras. Kiinnostaisi ehdottomasti kuulla käyttäjäkokemuksen, että ei hukkaan mene öljyt jos meinaa ruveta takertelemaan vaihteet tms

David Brown
Viestit: 59
Liittynyt: To Helmi 09, 2017 4:43 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja David Brown » Ke Maalis 20, 2019 8:27 pm

Mä kokeilin laittaa Sae 50 moottoriöljä 13vaihteiseen Fulleriin ja mun mielestä siitä tuli äänekäs, joten vaihdoin siihen GL4 80w90 öljyä. Saipahan laatikon huuhdeltua :D
R-141BPT /4350 -78
Nummi Universal ja Fulleri 8)

karitsa
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja karitsa » Ke Maalis 20, 2019 9:13 pm

Laitoin omaani GL-5 öljyt ja alkoi tahmaamaan vaihteet päälle. Eli pykälä meni hyvin silmään mutta ei lähtenyt kuin voimalla pois.
Nyt on moottoriöljyt sisällä kun toi loota sen sietää,vähän on äänekkäämpi. Oma suositus/veikkaus on että GL-4 olisi sopivin öljy.

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Ke Maalis 20, 2019 9:16 pm

David Brown kirjoitti:Mä kokeilin laittaa Sae 50 moottoriöljä 13vaihteiseen Fulleriin ja mun mielestä siitä tuli äänekäs, joten vaihdoin siihen GL4 80w90 öljyä. Saipahan laatikon huuhdeltua :D
Okei, meneekö sulla vaihteet napakasti sisään ja ei takertele kun ottaa vaihdetta pois? 80w90 vaikuttaisi pätevältä ympärivuotista käyttöä ajatellen, Sisun ohjeena kuitenkin oli 80W-140 ja käyttölämpötilat hurjat -30 ja +40 astetta :D vähän paksulta tuntuu pakkasia ajatellen.

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Ke Maalis 20, 2019 9:24 pm

karitsa kirjoitti:Laitoin omaani GL-5 öljyt ja alkoi tahmaamaan vaihteet päälle. Eli pykälä meni hyvin silmään mutta ei lähtenyt kuin voimalla pois.
Nyt on moottoriöljyt sisällä kun toi loota sen sietää,vähän on äänekkäämpi. Oma suositus/veikkaus on että GL-4 olisi sopivin öljy.
Hyvä juttu tietää. Täytyy selvittää mistä löytyisi GL-4 öljyä sopivalla viskositeetilla. Teboililla olisi yksi vaihtoehto:

Teboil Hypoid 75W-90
Ominaisuuksiltaan erittäin monipuolinen täyssynteettinen vetopyörästö- ja vaihteistoöljy sekä kevyeen että raskaaseen kalustoon. Erityisen lisäainekoostumuksensa ansiosta öljyä voidaan käyttää sekä GL-4-luokan öljyä vaativissa vaihteistoissa että GL-5-luokan öljyä vaativissa vetopyörästöissä. Öljy antaa erinomaisen kulumissuojan kaikissa kuormitus- ja lämpötilaolosuhteissa. Optimoidut viskositeettiominaisuudet pienentävät voimansiirron tehohäviötä ja auttavat parantamaan polttoainetaloutta.

Viskositeetti: SAE 75W-90

Suorituskyky: API GL-4/5, MT-1; MIL-PRF-2105E; SAE J2360; MAN 341 Type E-3, Z-2, 342 Type M-3; Scania STO 1:0; Volvo 97312; ZF TE-ML 02B, 05B, 12L, 12N, 16F, 17B, 19C, 21B

Tietysti jos muillakin on tuo viskositeetti pelittänyt niin tuota voisi kokeilla. Kesällä autolla on paljon ajoa, joten vielä kiinnostaisi Sisun ehdottama 80w-140 tai lähelle vastaava

David Brown
Viestit: 59
Liittynyt: To Helmi 09, 2017 4:43 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja David Brown » To Maalis 21, 2019 2:58 pm

Mä laitoin Teboilin EP 80w90 GL-4 öljyä ja se on toiminu todella hyvin. Ei mitään takertelua ja suht hiljainen :)
R-141BPT /4350 -78
Nummi Universal ja Fulleri 8)

karitsa
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja karitsa » Pe Maalis 22, 2019 8:56 pm

En laittaisi hypoidiöljyä ko. lootaan. Sen ominaisuus on tehdä vahva kalvo toisiinsa nähden luistaviin hampaisiin ja se mielestäni tahmaa Fullerin.

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Pe Maalis 22, 2019 9:36 pm

Ahaa, eli täytyisi löytää GL-4 luokan öljyä joka ei ole hypoidia. Täytyy käydä huomenna kylillä katselemassa tarjontaa.

Sisu kyllä pelittää niinkuin pitää, 1500km nyt tullut ajoa. Pellot vain rupeaa pehmenemään, mutta ei ole onneksi enää kuin joku reilu 20 kuormaa ajettavaa sontaa, kaksi täyttä päivää kun ajaa niin tulee valmiiksi homma.

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Pe Maalis 22, 2019 9:39 pm

Kuva

Pikkuhiljaa kasa häviää..

SamppaP
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Marras 14, 2016 9:32 pm

Re: Sisu E14 425 "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP » Ke Maalis 27, 2019 9:41 pm

Kuva

Dodiin. 71 kuormaa kaikkineen tuli ajettua. 2100km pyörähti mittariin. Seuraavaksi lavaa pois päältä ja lietesäiliön vien maalaukseen niin pääsee taas sontaa ajamaan, tällä kertaa nestepitoista :mrgreen:

Vastaa Viestiin