SL170
Valvoja: sisua
Re: SL170
Näyttää siistiltä peliltä. Oliko paljon laittamista huutokaupan jälkeen? Itseäni kiinnostaisi kanssa joku SK/SL Cumminssilla/Fullerilla mutta taitavat olla aika harvassa Puolustusvoimilla moiset pelit tai sitten ovat sellaisessa käytössä josta ajoneuvoja ei vielä lähiaikoina tulla huutokauppaamaan. Onko tämä muuten ollut alunperin autokouluautona SA-käytössä? Meillä nuo kaikki autokoulu-SL:ät taisivat olla kiinteillä lavoilla.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: SL170
Alunperin koulu-autona ErAutoK turussa ja myöhemmin Säkylässä. Kiinteällä 5.2m rahtilavalla (joka muutettiin vaihtolavaksi). Vaihtolava-laitteiden asennuksen lisäksi apujousien ekat lehdet vaihdettiin,koska olivat poikki kummaltakin puolelta. Ei muuta.
Tuolla tarina ostotapahtumasta http://www.sisua.net/forum/viewtopic.ph ... C3%A4lkeen
Huutokaupasta ajettuna kotipihassa http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1732555.jpg
Tuolla tarina ostotapahtumasta http://www.sisua.net/forum/viewtopic.ph ... C3%A4lkeen
Huutokaupasta ajettuna kotipihassa http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1732555.jpg
Re: SL170
Ilmeisesti tällä tullut sitten joskus hiki päässä peruuteltua harjoituskentällä ennen autokoulun peruutuskoetta Säkylässä 2004. Siellä ei mielestäni ollut silloin kuin yksi SL170 ja se oli meillä juuri siellä kentällä harjoituskäytössä (tämä yksilö?). Itse peruutuskokeen taisin muistaakseni tehdä SK181:llä. Sillä oli omasta mielestäni vähän helpompi pakittaa kun autossa oli pitkä peräylitys (tottumiskysymys). Inssin ajoin myös SK181:llä jossa oli perässä Vapen kaksiakselinen koulukärry. Silloin oli vielä S-sarjan Sisut yleisimpiä yleiskuorma-autoja Puolustusvoimilla. Autokoulun jälkeen veimme noilla autokouluyhdistelmillä Nasuja Niinisalon harjoitusalueelle. SK181 + Vapeen mahtui kaksi Nasua. Auton päälle yksi ja takalaidat kiinni ja kärryyn yksi ilman laitoja. Ei oikein Valmet 612 jaksanut isoissa mäissä vetää vaikka kuorman painoa ei paljoa yli 10 tonnia ollut. Oma suosikki intti-ajoilta oli ehdottomasti Sisu SA-240/241. Transmaticin ansiosta autoa oli helppo ajaa maastossa ja taas maantiellä Cumminssista löytyi voimaa sopivasti normaalin liikenteen tahdissa pysymiseen.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: SL170
Mulla oli joskus SK-150 täynnä A-tarvikkeita, ja kärryssä Bankku. Oli aika nöyrä Kemijärvi-Rovaniemi tien isossa mäessä. Eikä SK-181 sekään oikein lentänyt peräkärryllä, ja kahdella Bankulla.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SL170
Eipä SK (telillä) ollut Cumminsillakaan mikään raketti 3 akselisella peräkärryllä,mutta ei sen kanssa hermokaan mennyt.Ainakin kone teki duunia koko naftansa edestä..sisua45 kirjoitti:Mulla oli joskus SK-150 täynnä A-tarvikkeita, ja kärryssä Bankku. Oli aika nöyrä Kemijärvi-Rovaniemi tien isossa mäessä. Eikä SK-181 sekään oikein lentänyt peräkärryllä, ja kahdella Bankulla.
Painotaloista kun haki kuormaa,tiesi olevansa aina jonon kärjessä ainakin mäkisellä osuuksilla.
Re: SL170
Intti aikana oli suosikki SL170 4WD , tällähän pääsi miltei samasta mistä masi meni....
Mutta kyllä se oli kovasti nöyränä kun laitettiin kärry perään.
Kertauksissa sitten taas tykästyin SK 250 fullerilla, tällä ehti, se oli sellainen jämäkkä ajettava , sitten oli vielä toinen 250 SK jossa oli sitten se twinsplitter vaihteisto sekin oli ihan mukava päästellä....
Mutta kyllä se oli kovasti nöyränä kun laitettiin kärry perään.
Kertauksissa sitten taas tykästyin SK 250 fullerilla, tällä ehti, se oli sellainen jämäkkä ajettava , sitten oli vielä toinen 250 SK jossa oli sitten se twinsplitter vaihteisto sekin oli ihan mukava päästellä....
Re: SL170
Joutupa tänään nykysessä työpaikassa tommosella SL 170:pisellä mullan ja soranajoon.
Vuosimalli on 88 ja kiinteellä soralavalla siinä on myös eatonin 12 vaihteinen ja tänään oli välillä vähän auton kanssa erimielisyyksiä oudokseltaan että meneekö vaihdepäälle vai ei.
Isäntä tuli päivällä kysyyn että lähdetkö maanajoon ja kun kysyin että koska niin sano että heti ja sisulla niin ei kerinny yhtään harjotteleen vaan heti ajoon maantielle.
Tässä kun on tullu ajettua vaan noita linja-autoja ja ne on paljon uudempia.
Mutta hauskaa oli ja huomenna jatketaan harjotuksia.
Vuosimalli on 88 ja kiinteellä soralavalla siinä on myös eatonin 12 vaihteinen ja tänään oli välillä vähän auton kanssa erimielisyyksiä oudokseltaan että meneekö vaihdepäälle vai ei.
Isäntä tuli päivällä kysyyn että lähdetkö maanajoon ja kun kysyin että koska niin sano että heti ja sisulla niin ei kerinny yhtään harjotteleen vaan heti ajoon maantielle.
Tässä kun on tullu ajettua vaan noita linja-autoja ja ne on paljon uudempia.
Mutta hauskaa oli ja huomenna jatketaan harjotuksia.
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SL170
Ja minä ajoin sillä ajotunnit ja mahdollisesti myös inssin 2ErAutoK:ssa Turussa -89...Defence kirjoitti:Ilmeisesti tällä tullut sitten joskus hiki päässä peruuteltua harjoituskentällä ennen autokoulun peruutuskoetta Säkylässä 2004.
Re: SL170
Säkylässä oli minun aikana yksi SK150 VK 4x2 jossa oli hytin päällä joku tavaransäilytysräkki/teline ja päällä vaihtolavalaitteet. Tuolla(kin) tuli Niinisalossa ajettua muutama kuorma puita kasalta leirille. Ei oikein 611 enää jaksanut vetää täydellä kuormalla. Niitä pitää ihailla jotka on moisella vielä jonkinlaista kärryä vetäneet
Tuli muuten kaverille viime viikolla huoltoon intin vl-laitteilla varustettu SK250 Fullerilla. Kapusin piruuttani ohjaamoon katsomaan ajomäärää niin taulussa luki 570tkm. Eli kyllä noillakin näköjään ajetaan välillä ihan tosissaan. Tosin siviilikäytössä tuon lukeman voisi vielä vähintäänkin tuplata.
Tuli muuten kaverille viime viikolla huoltoon intin vl-laitteilla varustettu SK250 Fullerilla. Kapusin piruuttani ohjaamoon katsomaan ajomäärää niin taulussa luki 570tkm. Eli kyllä noillakin näköjään ajetaan välillä ihan tosissaan. Tosin siviilikäytössä tuon lukeman voisi vielä vähintäänkin tuplata.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: SL170
Tänään kun kattelin niin sehän olikin 171.Tojo4wd kirjoitti:Joutupa tänään nykysessä työpaikassa tommosella SL 170:pisellä mullan ja soranajoon.
Vuosimalli on 88 ja kiinteellä soralavalla siinä on myös eatonin 12 vaihteinen ja tänään oli välillä vähän auton kanssa erimielisyyksiä oudokseltaan että meneekö vaihdepäälle vai ei.
Isäntä tuli päivällä kysyyn että lähdetkö maanajoon ja kun kysyin että koska niin sano että heti ja sisulla niin ei kerinny yhtään harjotteleen vaan heti ajoon maantielle.
Tässä kun on tullu ajettua vaan noita linja-autoja ja ne on paljon uudempia.
Mutta hauskaa oli ja huomenna jatketaan harjotuksia.
Kun kahdeksan tuntia harjotteli niin rupes yhteistyö SISUN kanssa sujuun ja vaihteet löytyyn kun lakkas käyttämästä liikkeelläollessa kytkintä.
Re: SL170
Ei ole tietoa mutta tarvii tutkia kun seuraavan kerran joutuu sillä ajeleen.Jasa kirjoitti:Onko tietoa ,onko Eaton asennettu jälkeen päin 171:seen vai laitettiinko niitä jo tehtaalla sinne Valmetin perään. Tavallisestihan noissa on ollut se 6 vaihteinen ZF aluevaihtajan kanssa.
Kun tutkin ohjekirjoja niin niissä ei ainakaan ollu koko vaihteistosta mainintaa mutta aurinkolipassa oli kyllä vaihteisto kaavio tarra.
Ja tää on auravarustuksella jos se nyt mitään meinaa.
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SL170
Uskoisin, että Eaton on ollut kyseisessä autossa tehtaalta asti. Minulla on kopio SK181:n alustakortista, joka mainitsee vakiovaihteiston olevan ZF-9S Ecomid (eli se "heittokeppi" aluevaihteisto). Vaihtoehtoisina vaihteistoina seuraavat: ZF S 6-90, Allison MT-653DR, Fuller RTO 11613 sekä Eaton Twin-Splitter TS 11612. Itse en ole koskaan nähnyt livenä muuta kuin ZF:n molempia vaihtoehtoja sekä Allisonia Valmetin perässä. Tiedot ovat siis SK:n kortista, mutta uskon että täsmäävät myös SL:ään.