SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Lajari kirjoitti:Tottakai näin on, että kone kuormituksen mukaan, mutta minkä takia erilaiset hytti/konepeittoratkaisut?
SL on perinteinen nokkamalli, johon voi istuttaa vaikka CAT 3408:n. SR:ää taas voisi melkein sanoa puolibulldogiksi, koska kone on viety pitkälle hytin puolelle.
Kyllä sinne olisi erittäin hyvin sopinut kymppilitrainenkin kone ja kauppa käynyt Sisu-myyjillä kun olisi ollut niitä todellisia asiakaslähtöisiä vaihtoehtoja.

SR kone viety ohjaamon puolelle etuakselipainojen johdosta ,sillä onhan 14L moottori jonniin moinen möykky siis painoltaan ainakin .
Lajari
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Lajari »

Jasa kirjoitti:
korpraali kirjoitti:Nimimerkki Lajari kysyy minusta myös mielenkiintoista asiaa.Tätä samaa olen itse myös ihmetellyt jo silloin 80-luvulla miksi konekopat oli Sisuissa erilaiset eri malleihin,eikä siten kun mm.Scania oli toteuttanut tämän ratkaisun.eli samalla muotilla 82:sta 142:n Ja sama hytti kävi nokkamalliin kuin buldokkiinkin.[/quot

Tuon 82 ja 142 konekoppien eli nokkapeltien erona se että 82 nokka on aavistuksen lyhyempi sen sijaan 112/113 ja 142/143 olivat identtiset mittasuhteiltaan.
Scanian konekopat 82, 112 ja 142 olivat ihan identtiset (ja Sisun tekemät!). Myöhemmin kun tuli intercoolerit, niin pituus niiden vaatiman tilan verran kasvoi.
Lajari
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Lajari »

Jasa kirjoitti:
Lajari kirjoitti:Tottakai näin on, että kone kuormituksen mukaan, mutta minkä takia erilaiset hytti/konepeittoratkaisut?
SL on perinteinen nokkamalli, johon voi istuttaa vaikka CAT 3408:n. SR:ää taas voisi melkein sanoa puolibulldogiksi, koska kone on viety pitkälle hytin puolelle.
Kyllä sinne olisi erittäin hyvin sopinut kymppilitrainenkin kone ja kauppa käynyt Sisu-myyjillä kun olisi ollut niitä todellisia asiakaslähtöisiä vaihtoehtoja.

SR kone viety ohjaamon puolelle etuakselipainojen johdosta ,sillä onhan 14L moottori jonniin moinen möykky siis painoltaan ainakin .
Paremminkin olisi pitänyt sanomani, että SR ohjaamo on tuotu koneen päälle. Etuakselipainojen kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä.
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Ainaski SR-sarjan esitteessä puhuttiin tuosta hyttimallista sitä, että haluttiin pitää hytin takaseinä yhtä kaukana etuakselista kuin oli R-sarjassa. :roll: Helpottaakseen päällisrakentajia, kun sain laittaa samaa rakennetta kuin R:ssä. :?:
Jotta toi mitta pysyi samana, niin piti hyttiä sitten nostaa ylös ja viedä eteenpäin...
Lajari
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Lajari »

Napapiiri kirjoitti:Ainaski SR-sarjan esitteessä puhuttiin tuosta hyttimallista sitä, että haluttiin pitää hytin takaseinä yhtä kaukana etuakselista kuin oli R-sarjassa. :roll: Helpottaakseen päällisrakentajia, kun sain laittaa samaa rakennetta kuin R:ssä. :?:
Jotta toi mitta pysyi samana, niin piti hyttiä sitten nostaa ylös ja viedä eteenpäin...
Jos näin on mainostettu, on se ollut täyttä puppua. Päällirakenteet tehdään auton hytin ehdoilla eikä päinvastoin. Akselivälillä ja takaylityksellä hoidetaan pituus/painosuhteet. Tehtiin niitä päällirakenteita SL-sarjaankin ynnä moniin muihin malleihin. R-sarjan etuakselin ja hytin takaseinän väli ei ole mikään standardimitta.
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

Jasa kirjoitti:Itse asiassa taitaa olla niin että tuollaisessa SL 6x2 mallisessa on paremmat kantavuudet kuin vastaavassa SR mallissa edellyttäen että päälirakenteet ovat samanlaiset eli ei varsinaisesti ole sen kevyempään kuljetukseen tarkoitettu ja kun ajattelee esim polttoaine taloutta niin tuollaisella 14L moottorilla varustettu 6x2 mallinen auto siis (nuppi) on melkoisen epätaloudellinen sillä onhan kulutus/kautta moottorin painossa jo jotain eroa 10L moottoriin verrattuna.Muistaakseni 309 kw on tuo maaginen raja mikä täytyy olla ajoneuvon moottorissa jotta se voidaan hyväksyä 60000 kokonaispainolle joka Suomessa on suurin sallittu kokonaispaino ajoneuvoyhdistelmälle tänä päivänä ,sitä en tiedä mikä mahtoi kw raja olla noiden SR/SL Sisujen aikakautena mutta melkoisen pieni sen on täytynyt olla jotta SL mallinen Sisu olisi ollut järkevää/turvallista laittaa perävaunua vetämään.Eli SR ollut omiaan yhdistelmänä ja SL taas nuppiautona .
Taitaa tuo kW-raja olla hieman suuntaa-antavaa sorttia. Ainakin Hämeessa eräät Kiitolinjaa vielä 2000-luvun alussa ajaneet kuljetusliikkeet vetivät 3-akselisilla nupeilla 5-akselisia kärryjä ja moottorit olivat 340-380-heppaisia ja kyydissä tuskin oli pelkkää pumpulia :lol: Cummins SL:iä ja SK:itakin on näkynyt muutamia sorakasettivehkeinä, mutta yleensä kärryt ovat olleet 2-akselisia joten kokonaispainot vielä aika kaukana 60 tonnista. Parolassa oli 90-luvulla RTA:lla 3-akselinen Scania T92 HL 6x2 ja siihen 2-akselinen sorakasetti vielä perään. Onneksi suurin osa ajoista hoitui pelkällä nupilla :lol:
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Saattaa olla suunta antavakin ehkä ja näkyypä Kiitolinja autoina niitä vieläkin ,yleensä niissä vaan kappaletavaraa eli nyytiä niin kuin alan miehet sanovat ,itse hetken aikaa myös nyytiä ajoin ja kyllä monesti pumpulia täynnä olevia pahvilaatikoita oli kyydissä.Se RTA:n Scania oli muuten 112 johon oli 2 akselinen kasetti kärrykin olemassa ja oli niitä Hallenbergin Ollin entisiä autoja ja muistaakseni Mäkelä oli kuljettajan nimi silloin kun auto oli Hallenbergilla vielä .RTA:lla oli kyllä myös 92 Scania joka oli erehdyttävästi kaukaa katsottuna samanlainen mutta lavat olivat autoissa erilaiset tuo 92 oli erään Hattulalaisen autoilijan entinen ja oli uutena Scanian näyttely kiertueella mukana 1986.Tuo Hattulalainen autoilija liikennöitsee edelleen lähes vastaavan laisella Scanialla mutta on 93 .Muistelisin että tuo 309 kw maaginen raja astui voimaan joskus 2000 luvun puolella välin .
Viimeksi muokannut Jasa, Ke Loka 21, 2009 7:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Lainattua "Sisu SR220/280/300-uusi nokka-autosarja" artikkelista:
"Uusi SR-sarjan nokka-auto on 22 tonnin 6x2 versiona tarkoitettu toimimaan myös perävaunun kanssa 48 tonnin kokonaispainoilla ja niinpä sen mitoituksessa on jouduttu huomioimaan em.ajoneuvoyhdistelmää koskevat säädökset.
Toinen lähtökohta on ollut SR:n mitoituksessa on ollut edeltäjän R-140 sarjan hyväksi tunnettu mitoitus.
SR:n etuylitystä on em.syistä lyhennetty 1290mm:iin,ohjaamon takaylitys 1350mm on sen sijaan sama kuin R:ssä.
Kun ohjaamon tilavuus on SR:ssä on samalla kasvanut, on SR:ssä selvästi lyhyempi nokka kuin R:ssä.
Tämä antaa autolle sen erikoisen omaleimaisen ulkonäön. Suuremmasta ohjaamosta johtuen on myös auton kokonaiskorkeus jonkin verran kasvanut."

:D
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Lajari kirjoitti:
Jasa kirjoitti:
Lajari kirjoitti:Tottakai näin on, että kone kuormituksen mukaan, mutta minkä takia erilaiset hytti/konepeittoratkaisut?
SL on perinteinen nokkamalli, johon voi istuttaa vaikka CAT 3408:n. SR:ää taas voisi melkein sanoa puolibulldogiksi, koska kone on viety pitkälle hytin puolelle.
Kyllä sinne olisi erittäin hyvin sopinut kymppilitrainenkin kone ja kauppa käynyt Sisu-myyjillä kun olisi ollut niitä todellisia asiakaslähtöisiä vaihtoehtoja.

SR kone viety ohjaamon puolelle etuakselipainojen johdosta ,sillä onhan 14L moottori jonniin moinen möykky siis painoltaan ainakin .
Paremminkin olisi pitänyt sanomani, että SR ohjaamo on tuotu koneen päälle. Etuakselipainojen kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä.

Niin jos SR mallissa olisi ollut yhtä pitkä etuylitys kuin oli R mallisissa niin olisko etuakselilla ollut sama kantavuus tuon 14 L moottorin kanssa . :?: Toki akseli kantaa vaikka minkälaisen moottorin painon mutta on muistettava että kaikki ylimääräinen paino mikä kohdistuu auton akseliin on hyötykuormasta pois eli kantavuudesta . Eihän se moottorin paino muutu miksikään oli se missä päin autoa tahansa mutta mahdollisimman lähellä auton keskipistettä sen paino jakautuu auton akseleille tasaisemmin ja näin sallii mahdollisimman suuren hyötykuorman ja että auton oma paino ei pilaa itsessään sen akseleille lain sallimaa suurinta sallittua painoa.
Lajari
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Lajari »

Napapiiri kirjoitti:Lainattua "Sisu SR220/280/300-uusi nokka-autosarja" artikkelista:
"Uusi SR-sarjan nokka-auto on 22 tonnin 6x2 versiona tarkoitettu toimimaan myös perävaunun kanssa 48 tonnin kokonaispainoilla ja niinpä sen mitoituksessa on jouduttu huomioimaan em.ajoneuvoyhdistelmää koskevat säädökset.
Toinen lähtökohta on ollut SR:n mitoituksessa on ollut edeltäjän R-140 sarjan hyväksi tunnettu mitoitus.
SR:n etuylitystä on em.syistä lyhennetty 1290mm:iin,ohjaamon takaylitys 1350mm on sen sijaan sama kuin R:ssä.
Kun ohjaamon tilavuus on SR:ssä on samalla kasvanut, on SR:ssä selvästi lyhyempi nokka kuin R:ssä.
Tämä antaa autolle sen erikoisen omaleimaisen ulkonäön. Suuremmasta ohjaamosta johtuen on myös auton kokonaiskorkeus jonkin verran kasvanut."

:D
Ajoneuvoyhdistelmää koskevissa säädöksissä ei määritellä erityisesti ohjaamon/konepeiton mittoja millään tavalla. Jos kuljetetaan kappaletavaraa niin valitaan tilan säästämiseksi yleensä bulldogohjaamo. Ja sorakuski voi max. painoilla käytännössä valita ihan minkä ohjaamon haluaa.
Nyt alkaakin sitten selvitä: SR:stä on yritetty väkisin puristamalla tehdä jonkinlainen kompromissi myös tilaa vaativiin kuljetuksiin vaikka suuntaus bulldogmalleihin oli tuohon aikaan jo 10 vuotta ollut nähtävillä.
Ihmettelen minä silti, että jos on ollut varaa tehdä kahta nokkamallia niin miksi niihin kumpaankin ei saanut haluamaansa konetta?
En minä tätä kysyisi jos tietäisin, vaan kun en tiedä!
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasa »

14L Cummins moottorin kuiva paino on 1230 kg ja kaikki tuosta etuakselin etupuolelle mennyt paino on akselin kantavuudesta pois siis siittä painosta pois joka pitäsi muodostua hyötykuormasta ja kun ajattelee että esim 12L Rolss-Royce BST/CST moottori painaa ainoastaan 1089kg niin uskoisin että jopa Suomen autoteollisuudessakin on käsitetty että 14L Cummis moottori 1230 kg painoineen on sijoitettava mahdollisimman lähelle auton keskipistettä jotta siihen on ylipäätään mahdollista tehdä sellaiset päällirakenteet että siittä on auton käyttäjälle mahdollisimman suuri taloudellinen hyöty. .Eli eiköhän tuossa SR mallin ohjaamo/moottori sijoitus rakenteessa ole kuitenkin haettu nokkamallin mukavuutta :mrgreen: ja buldogmallin hyötyä.
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Defence »

Jasa kirjoitti:Saattaa olla suunta antavakin ehkä ja näkyypä Kiitolinja autoina niitä vieläkin ,yleensä niissä vaan kappaletavaraa eli nyytiä niin kuin alan miehet sanovat ,itse hetken aikaa myös nyytiä ajoin ja kyllä monesti pumpulia täynnä olevia pahvilaatikoita oli kyydissä.Se RTA:n Scania oli muuten 112 johon oli 2 akselinen kasetti kärrykin olemassa ja oli niitä Hallenbergin Ollin entisiä autoja ja muistaakseni Mäkelä oli kuljettajan nimi silloin kun auto oli Hallenbergilla vielä .RTA:lla oli kyllä myös 92 Scania joka oli erehdyttävästi kaukaa katsottuna samanlainen mutta lavat olivat autoissa erilaiset tuo 92 oli erään Hattulalaisen autoilijan entinen ja oli uutena Scanian näyttely kiertueella mukana 1986.Tuo Hattulalainen autoilija liikennöitsee edelleen lähes vastaavan laisella Scanialla mutta on 93 .Muistelisin että tuo 309 kw maaginen raja astui voimaan joskus 2000 luvun puolella välin .
OT: RTA:n Hattulan toimipisteen kalustoon kuului tuolloin myös pari S-sarjan Sisua, toinen oli muistaakseni SM260 8x2 vaihtolavalaitteilla, joka aina kesäisin toi lipeäliuosta pölyäville pikkuteille Parolan taajamassa ja toinen oli SR220 maansiirtolavalla. Riihimäellä ja Hyvinkäällä taisi noita S-sarjalaisia olla tuolloin enemmänkin. Hattulassa noiden lisäksi oli vielä R142 HL 6x2 Scania joka veti välillä sorapuolikastakin, useimmin kuitenkin lavettia tai elementtikärryä sekä Volvo N12 8x2 maansiirtolavalla. Monella työmaalla tullut aikoinaan oltua seuraamassa RTA:n touhuja 8)
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
vääpeli
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vääpeli »

pitääkö paikkaansa että sr sisussa on kippaava hytti vaikka on noukkamalli????


http://keskustelu.suomi24.fi/node/3492351
mikä se sellanen harrastus on joka ei vie kaikkia rahoja???????
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

vääpeli kirjoitti:pitääkö paikkaansa että sr sisussa on kippaava hytti vaikka on nokkamalli???
Pitää.
vääpeli
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vääpeli »

Komissarov kirjoitti:
vääpeli kirjoitti:pitääkö paikkaansa että sr sisussa on kippaava hytti vaikka on nokkamalli???
Pitää.
onko siitä kuva missään netissä kun en ole koskaan nänyt kyseistä tapahtumaa :wink:
mikä se sellanen harrastus on joka ei vie kaikkia rahoja???????
Vastaa Viestiin