Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on La Marras 17, 2018 7:24 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 91 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Su Tammi 31, 2010 10:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 522
Molemmilta puolilta ohjattavia on ainakin tehty lakaisuhommiin ja muihin kummallisiin. Ja voihan tuo olla vastaava viritys mitä itänaapurin ihmiset tekee japanista uitettuihin autoihin, eli hallintalaitteet pikavirityksellä toiselle puolelle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 31, 2010 11:03 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 561
Ööö, olikos ne Zambiamallit SL140:siä.. :roll: 190 heppasia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 01, 2010 7:22 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm
Viestit: 310
Paikkakunta: Hattula
Jep. Afrikkaan toimitetut SK:t ja SL:t olivat 190-heppaisella 612-moottorilla varustettuja eli SK/SL140:siä. Näiden lisäksi sinne toimitettiin yksi SA-150 Masikin. Afrikan pojat ajoivat sillä "parhaimmillaan" yli 20 tonnin kuormilla ja lavan tukipisteet vääntyivät heti alkukättelyssä. Ne käytiin vahvistehitsaamassa ja valistettiin tummaa miestä samalla siitä, että auton papereissa lukeva hyötykuorma on tässä tapauksessa lähellä totuutta, sitä ei pidä kolmin- tai nelinkertaistaa :lol: Luulenpa että ko. auto on saanut maistaa jo SL:n kohtaloa ja makoilee eläkettään jonkun seetrin alla 8)

_________________
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 16, 2010 2:11 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:26 am
Viestit: 135
Paikkakunta: Pielavesi
Perkeles. Ei oo tummat älynny hyvän päälle mitään, kun ovat Sisun tuohon kuntoon laskeneet...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Maalis 31, 2010 7:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm
Viestit: 310
Paikkakunta: Hattula
Jasa kirjoitti:
Itse asiassa taitaa olla niin että tuollaisessa SL 6x2 mallisessa on paremmat kantavuudet kuin vastaavassa SR mallissa edellyttäen että päälirakenteet ovat samanlaiset eli ei varsinaisesti ole sen kevyempään kuljetukseen tarkoitettu ja kun ajattelee esim polttoaine taloutta niin tuollaisella 14L moottorilla varustettu 6x2 mallinen auto siis (nuppi) on melkoisen epätaloudellinen sillä onhan kulutus/kautta moottorin painossa jo jotain eroa 10L moottoriin verrattuna.Muistaakseni 309 kw on tuo maaginen raja mikä täytyy olla ajoneuvon moottorissa jotta se voidaan hyväksyä 60000 kokonaispainolle joka Suomessa on suurin sallittu kokonaispaino ajoneuvoyhdistelmälle tänä päivänä ,sitä en tiedä mikä mahtoi kw raja olla noiden SR/SL Sisujen aikakautena mutta melkoisen pieni sen on täytynyt olla jotta SL mallinen Sisu olisi ollut järkevää/turvallista laittaa perävaunua vetämään.Eli SR ollut omiaan yhdistelmänä ja SL taas nuppiautona .

Parolassa oli eräällä jo edesmenneellä sora-autoilijalla allaan Sisu SR260 6x2 kun muut kylän herrat ajeli vielä SL/R-sarjan Sisuilla. Herra itse kehui että auto menee tarvittaessa todella pienellä aineella kun ajelee siististi. Yleensä se siististi ajelu unohtui kun oltiin ringissä ajamassa soraa ja tällöin putkesta tuli muutakin ulos kun kukkasia. 14-litrainen kulutti tuollaisella polkemisella melkoisesti "kymppiä" enemmän.
Kaveri on muuten ajanut tuolla Rasi-koneisella "SL240":llä (josta oli aiemmin vistiketjussa puhetta) jo yli puoli vuotta ilman suurempia ongelmia vaikka kone oli seissyt meidän hallissa 16 vuotta tyhjänpanttina, tosin hyvissä öljyissä. Auto on Tielaitoksen vanha ja sillä on ajettu vähän vajaa 900tkm. Sai kyseinen auto uuden moottorin myötä reilusti lisävuosia 8)

_________________
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Maalis 31, 2010 8:17 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1713
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Tuosta kulutuksesta viittaan MOT:in Sisua -juttuun, jossa uskollinen Sisu-tukkirahtari kehui Cumminsin konetta taloudelliseksi oiken ajettuna. Pitänee paikkansa - "pedal to metal" (petaalimet sekaisin = eri asia) menetelmällä dieseliä ruiskitaan palotilaan tuloksettoman paljon. Oikein ajettuna varsinkin raskaalla kalustolla päästäneen kohtuukulutuksiin.

t. Proto kaasu puolivälissä = kaasu pohjassa (lue ahtamaton Leyland)


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Maalis 31, 2010 8:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 522
Ainakin 11-litrainen Cummins meni rekkaveturikäytössä varsin taloudellisesti. Onhan sillä koneella tasaisemmissa maakunnissa tukkikuormiakin ajettu, ainakin sen jälkeen kun sen tehot nousi yli tuon täyden kuorman mahdollistavan rajan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Joulu 05, 2010 9:12 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 561
Ei kellään löydy Sisuviesti 6/1983, jossa on esittelyssä SM AR313... :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2010 12:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm
Viestit: 310
Paikkakunta: Hattula
Napapiiri kirjoitti:
Ei kellään löydy Sisuviesti 6/1983, jossa on esittelyssä SM AR313... :)

Itseltäni saattaisi ko. lehti löytyä jos viitsisi lähteä varastoon penkomaan. Mikä malli on kyseessä? Joku RR-moottorien joutsenlaulu? :lol:

Terv. Ville

_________________
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2010 2:13 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 396
Eikös tuollanen malli ole välitelillinen rekkaveturi.oliko peräti VTAn asentama väli akseli nuissa :?: Vai muistanko täysin väärin :?: :!:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2010 11:02 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm
Viestit: 310
Paikkakunta: Hattula
AR313 tuossa mallimerkinnässä tarkoittaa SAF:n apuakselistoa joka on SM:n tapauksessa asennettu vetävän akselin eteen. SK150/170-malleihin oli samaa akselia saatavana vetävän akselin taakse. Teliakseli oli ilmajousitettu ja akselin asennus tapahtui Lohjan Rautarakenne Oy:ssä (LRR). Myös VTA on asentanut noita välitelejä SM-sarjan rekanvetureihin sekä myös muutamia jopa Pv:n käytössä olleisiin SK-mallisiin vaihtolava-autoihin. Yksi tälläinen oli myynnissä syksyn huutokaupassa Kalkussa.

_________________
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 6:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 01, 2011 7:42 pm
Viestit: 2
Päivää kaikille. Täytyy nyt aloittaa tälle foorumille kirjoittaminen heti kysymällä oheisen kuvan ohjaamosta - en ainakaan muista, että olisi ennen nähnyt tällaista korkeakattoista SM-Sisua. Kuvattu Oulussa 9.5.2011. Onkohan tämä joku omatekemä vai ihan tehdastekoinen?

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 5:20 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 12:48 am
Viestit: 122
kangasahon purkaamolla noita oli ainaki pari kipaletta, vähä sellai oudon näkönen "lisäke"

_________________
SM332 -95 8X4
EX:
SR280 -83 6X2
SL171 -86 6X2


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 3:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm
Viestit: 310
Paikkakunta: Hattula
Kyllä tuota katon korotuspalaa sai ihan tehtaalta sekä Future-sarjan mukana että myös normaaleihin SM- ja SK-malleihin. Korotuksen etupuolella vakiona pyöreät lisäpitkät.

_________________
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 5:23 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 396
Kyllähän noita ihan karjaalla tehtiin niinkuin em. siinä on korkeussuunnassa jonkin verran lisää tilaa ja ylhäällä takaseinässä kaapistot ym.ainakin itä liikenteessä noita oli joskus 15 vuotta sitten.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 91 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)