Moni-Sisu

Linja-autot, paloautot, yms.

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1749
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua » La Helmi 16, 2008 9:04 pm

Rivikuutonen kirjoitti:Kyllä vanhat Sisut ovat muutenkin monikäyttöisiä, vähän aikaa sitten tuli kotiin Suomela-lehti, jossa kannessa luki: SISUSTA MAKUUHUONE! Muuten hyvä idea, josta innostuin kovasti, mutta vaimo ei suostunut viettämään öitään M-168:n hytissä..
:lol: tuollaisessa Niittikopissa riittäisi projektia sisustusohjelmiin
Kuuluisi paremmin sarjaan "Pimppaa Rautani" (original Pimp my Ride)

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1749
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua » La Helmi 16, 2008 9:08 pm

Niin...
Tuosta Moni-Sisusta, miten sitä soveltaisi järkevästi kuljetushommaan; >12 ton vaihtolavavehkeet on vieläkin hakusessa.

Johonkin mikroautotalliin tuosta saisi mukavan kaluston kuljetusauton, mutta kun tarkoitus olisi kuljettaa Protoja yms. raskaampaa kalustoa, on kyseinen Moni-Sisu sopimaton vaihtoehto?

Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 1:14 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen » Ti Helmi 19, 2008 5:55 pm

Kyllähän varmasti Moni-Sisusta voisi vaihtolava-autonkin rakentaa. Ehkä se ei kuitenkaan ole siihen paras tai edes hyvä vaihtoehto. Erikoisen näköinen siitä kyllä tulisi, joten katseet kääntyisivät takuuvarmasti.
Kohtalaisen komean umpikorisen kuljetusauton teko esim. tuosta Uusiokoneen kauppaamasta onnistuu kohtalaisella vaivalla. Voisi olla aika komea, kun pellittäis turhia sivuluukkuja umpeen ja vaihtaisi värin vähemmän päälle käyvään. Kätevä retkeilyautokin Moni-Sisun pohjalle syntyisi, kun ohjaamon ja matkailuosaston välinen kulku on helppo järjestää. Tuskin muutoskatsastus tuottaisi suurempia ongelmia ja olisi kerrankin reissuauto, jonka kantavuus sallisi kunnon vesisäiliöt, akut ym. henkiinjäämisvarusteet.

Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 1:14 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen » Pe Helmi 29, 2008 9:47 pm

Näin on! Vaikka onkin totta, että hullu ei ole se, joka pyytää, vaan joka maksaa, niin jotain tolkkua pitäisi pyynneissäkin olla. Tuo asuntoauto ei ole edes pahimmasta päästä. Nettikoneesta löytyy esim. P82-Scanioita 80-luvun alusta, joilla on ajettu ainakin se miljoona. Kun hintapyynti on sitten umpilahon rahtikaapin kanssa, silestonen slicksit alla kymppitonnin luokkaa, niin tulee ensimmäisenä mieleen, että myyjä on unohtanut rahayksikön vaihtuneen markasta euroksi jo vähän aikaa sitten. Sama homma SM- ja SK-Sisujen kanssa; järjettömiä hintapyyntöjä riittää. Useasti olen jättänyt monta sinänsä mielenkiintoista myynti-ilmoitusta vailla huomiota, kun hintapyyntö on ollut järjetön. Tuskin sellaisen myyjän kanssa kannattaa mitään kauppaa käydä, joka ei edes ymmärrä myymänsä tavaran hintaluokkaa.

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1749
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua » Pe Helmi 29, 2008 11:18 pm

Olen täysin samaa mieltä, että eurot vääristää vieläkin hintoja verrattuna aikaan Suomen Markan.

Pitää palata aiheeseen...
Tämä kyseinen Moni-Sisu näyttää vieläkin (?) olevan myynnissä Uusiokoneella. Keksikää tuolle sopiva uusiokäyttö ja loppurauta (RST!!!) Kuusakoskelle hyvään hintaan :)

Myynnissä olevan Moni-Sisun tekniikka kiinnostaisi vieläkin tuon Allisonin automaattilaatikon vuoksi...ja voishan ne o-renkaat vaihtaa Valmetin 611-koneeseen, niin tekniikkapaketti olisi ehtaa rautaa 8)

Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 1:14 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen » Ma Maalis 03, 2008 9:32 pm

Ilman kristallipalloa ja kahvinporoista ennustusta veikkaisin, että jos tuosta tarjoaisi jotain max. 2-3 tonnia, niin saattaisi irrotakin. Vesisäiliö on todennäköisesti 2500 litrainen ja rosteria. Jos autossa on vaahtonesteelle muutaman sadan litran säiliö, niin se on sitten haponkestävää, muodoltaan kanttinen ja kelpaa taatusti asuntoauton ja veneenrakentajille. Vesisäiliön myyntikin onnistunee tuskaa tuottamatta. Pumppu on Esteri H-19, jota tehdään vielä nykyäänkin Veikko Nummela Oy:llä Kaarinassa. Kyseinen pumppu on hyvälaatuinen (kuten yleensä kaikki V.Nummela Oy:n tuotokset), joten pumpusta kehtaa pyytää ainakin tonnin, jopa puolitoista. Jos siis pumpun, säiliöiden ja muun sälän myynti onnistuu hyvin, ei itse alustalle enää paljon hintaa jää. Ostaisin itse kyseisen härvelin, jos olisi tallissa yhtään tilaa, lompsassa ylimääräistä pätäkkää ja vähäkään aikaa muilta projekteilta.

Puuhis78
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 9:36 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja Puuhis78 » La Syys 20, 2008 9:25 pm

http://www.vkangasaho.com/

Tuolta löytyy yks MoniSisu sillä on ajettu ajettu 26 000 km

on siellä muitakin sisuja sit...

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD » Ti Marras 11, 2008 2:35 am

Tietovisan paikka, minkä lempinimen Moni-SISU sai aikoinaan?
Oikein vastanneet saavat tietenkin hirveetä rispektiä!
Lisäkysymys, mistä pääosin kahdesta asiasta tuo lempinimi johtui?

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD » La Marras 15, 2008 5:56 am

Noo, vastataan nyt sitten itse: "SIPPI-SISU"; kiitos koeasteella olevan Valmetin 611 koneen ja ääliömäisen jäähdyttimen sijoituksen.
Palokunnille tehty kanttikorinen "karkki", oli luku sinänsä, neuvosto oli säästöjen toivossa palopumpusta jättänyt on -off kytkennän pois tietyissä tapauksissa ja vaihtoehtoina ol "CONTINUOUS ON", pumppu siis jauhoi täysillä aina kun moottori kävi, myös 120km/h vauhdissa, ei tarvinnut yleensä kauheasti palopaikoilla pumppailla, kun kiehuva vesi oli pumpun romuttanut...
Uskomatonta saamattomuutta osoitettiin Valmetin vesi-öljy sekaantumisongelman kanssa, 611 tuli markinoille (Sisuihin) -76 ja vasta joskus -84 oli ongelma poistettu.
Oma hapan mielipide on, että Valmetin koneet eivät vielä kauhean montaa vuotta ole valmiita olleet.
611 oli jo tullessaan ERITTÄIN HYVÄ PAKKASKÄYNNISTYJÄ, turbon laakerit eivät taas tuosta manööverista tykänneet, nythän ovat öljyt onneksi kehittyneet....
Putkien tiivistys oli todellinen ongelma; Pystykoneessa päästiin yleensä 60tkm ja makaavassa n. puolet tuosta.
Aikaansaavat isännät Valmetiin vittuuntuneena vaihtoivat Mannin koneita maakunnissa tilalle.
611 ei ollut "oikeinkaan" ajettuna taloudellisuushuippua, helposti sai Karhulla kulumaan 30L/100 km, kun samankokoisella mannin koneella pääsi 14-17Litralla 100 km.
Mannin kone oli myös kuiskaavan hiljainen, mm. venttiilikopat olivat todella vaikuttavan tukevaa alumiinivalua!
Mannin 150 hv versio oli kohtalainen kestoltaan, samaan lohkoon tehtyä 232 hv ei voinut kehua.

Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja at7 » Ma Marras 17, 2008 12:51 pm

Leyland LTD kirjoitti: Uskomatonta saamattomuutta osoitettiin Valmetin vesi-öljy sekaantumisongelman kanssa, 611 tuli markinoille (Sisuihin) -76 ja vasta joskus -84 oli ongelma poistettu.
Oma hapan mielipide on, että Valmetin koneet eivät vielä kauhean montaa vuotta ole valmiita olleet.
611 oli jo tullessaan ERITTÄIN HYVÄ PAKKASKÄYNNISTYJÄ, turbon laakerit eivät taas tuosta manööverista tykänneet, nythän ovat öljyt onneksi kehittyneet....
Putkien tiivistys oli todellinen ongelma; Pystykoneessa päästiin yleensä 60tkm ja makaavassa n. puolet tuosta.
Täälläpäin vanhatmiehet puhuvat, että pakkasesta käynnistettäessä 611 koneen pitää antaa lämmetä ennekuin sitä saa alkaa kuormittamaan. Jäisenä huudattamalle putoaa nesteet öljypohjaan.
Sylinteriputken tiivisteet olevan nykyään erilaiset. Putkessa on nykyään vihreä ja musta o-rengas. Aluperin taisi olla pari mustaa.

Puhuu ne myös että valmetti on rattorin moottori ja kuorma-autoihin pitäisi laittaa kuorma-auton moottorit. :wink:

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja Velu » Ma Marras 17, 2008 1:45 pm

Niissä vanhanmallisilla tiivisteillä kasatuissa koneissakin on eroja. Tiedän ainakin yhden kappaleen, jossa on vieläkin ne tehtaalla laitetut O-renkaat paikallaan. Tuohon temppuun ei ole tarvittu kuin asiallista käyttöä ja huoltoa. Eikä niitä sylinteriputkien tiivisteitä oikeasti ole vaihdettu ihan siihen tahtiin kuin isot pojat puhuvat, vaikka siinä asiassa parantamisen varaa olikin.

611CS on aika karvalakkimallinen kone muutenkin, polttoainepuolikin on ostettu huonoimmalta toimittajalta. Olisivat tehneet pelkästään 611CSB-moottoreita ja niiden johdannaisia 8)

Avatar
sisua45
Viestit: 2947
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Ma Marras 17, 2008 5:58 pm

Täälläpäin vanhatmiehet puhuvat, että pakkasesta käynnistettäessä 611 koneen pitää antaa lämmetä ennekuin sitä saa alkaa kuormittamaan. Jäisenä huudattamalle putoaa nesteet öljypohjaan.
Sylinteriputken tiivisteet olevan nykyään erilaiset. Putkessa on nykyään vihreä ja musta o-rengas. Aluperin taisi olla pari mustaa.

Puhuu ne myös että valmetti on rattorin moottori ja kuorma-autoihin pitäisi laittaa kuorma-auton moottorit. :wink:
Tuo lämmitys käyttö pitää paikkansa. Jos kylmää konetta rasittaa, niin käy se tiivisteitten päälle. Ja kun valmet on (rivipumpulla) hyvä pakkas käynnistyjä, niin rasituksia voi tulla.

Sekin on totta että valmet on traktorin moottori. Osa mitoituksista on VIELÄKIN samoja kuin vuonna 1957, eikä niihin saada muutoksia. Mutta kyllä näillä linnavuorilaisilla moottoreilla on moni leipänsäkin tienannut. Pellolla, metsässä, merellä ja tien päälläkin. Mutta ei tietääkseni ilmassa, jos ei L-vuoressa tehtyjä lentokoneen moottoreita lasketa. :wink:

Eli Valmet-moottori ei ole "täysin paska", muttei kyllä täydellinenkään. :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Fargo
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 1:21 am

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja Fargo » Ma Joulu 15, 2008 10:11 am

Minulla on tallessa yksi erittäin hyväkuntoinen Moni-Sisu paloauto. Saattaisin sen ehkä myydäkin, vaihtaakin voisi johonkin mielenkiintoiseen.

Allison MT543 vaihteistokin olisi jouten.....

Avatar
sutii
Viestit: 411
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 7:58 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja sutii » Ti Joulu 16, 2008 9:49 am

Yks vähän ajettu Moni-sisu löytyy Orimattilan purkaamolta jos joku tarvii osia. Tai voihan sen ostaa varmaan kokonaankin?

Tämä ehjä Moni-Sisu myynnissä kangasaholla
Kuva

Roki
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:09 pm

Re: Moni-Sisu

Viesti Kirjoittaja Roki » To Elo 18, 2011 3:30 am

Kuva
Tuossapa vielä yksi Moni-Sisu ihmeteltäväksi. Alunperin kuulemma syntynyt Valiolle tulevaisuuden maitoautoksi, vaan ei ole siinä toimessa pärjännyt, niin on muutettu paremmin tulipalohommiin käypäseksi. Tosin kyllä tuo 8 kuution vesilasti on selvästi Allisonille liikaa.

Lisää kuvia: http://www.joensuunvpk.fi/gallery/view_ ... me=album02

Vastaa Viestiin