Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Pe Syys 22, 2017 5:17 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: Su Marras 16, 2008 3:14 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am
Viestit: 162
Valmistusmäärä 1 kpl! -70-80-luvun taitteessa valmistettiin SISU-Wiima-Strömberg yhteistyönä johdinauto globaalistikin ennennäkemättömällä "hybridi" tekniikalla.
Alusta oli SISUn hyvämaineisesta BT 69 tekniikasta, AEC:n kone oli heivattu pois ja tilalla oli edistyneet römppäsen sähkömoottorit ja apukoneena sähkökatkojen tms. varalle Deutzin pieni dieselkone.
Strömberg oli muuten tuolloin maailman edistynein tuottaja sähkö(moottori) ajokäytöissä, kokemustahan oli esim. kun polittisten syiden takia sähköveturit piti ostaa "Sdelano USSR" maasta, kauppa oli poliitikkojen mielestä hyvä; Ei tarvinnut mitään muuta kuin römppäsen rustata kaikki sähkövärkit uusiksi, USSR ajomoottoreiden käämeissä oli esim. lämmönkesto onneton.-Että on sitä ennen (Fiat) Italy pendolino sähläyksiäkin osattu.
Vaikkakin huipun valloittaneen SOCIETE ALSTHOMIN lisenssillä osin finlandiassa valmistetut veturit-60-luvulla.
Ja olihan römppäsellä maailmaninnovaatio SAMI-Strömberg asynchronousmotor inverter, elikä taajuusmuuttaja asynkronimoottoreille, joten tässä nyt alkuun römppäsen sähkökäyttöihin erikoistumista, puhumattakaan tietysti korruptio-metron toimituksia...
BT 69JA ajoi pääkaupunkiseudulla n. 5 v ONGELMITTA.
Mutta, mutta, elettiin aikaa, jolloin sjuurta ja mahtavaa naapuriamme ei uskallettu vihastuttaa millään muotoa, joten erinomaisuudestaan huolimatta ei jatkoa sähköbeeteelle seurannut.
Joskus -60-70-luvuilla oli suuresta ja mahtavasta pyydetty koeajoon ZIU 9 johdinauto, joka ei sähkölaitteiltaan karkeakäyttöisenä tyydyttänyt finskejä, niinpä ZIU palasi pian kotiin.
ZIU muuten tarkoittaa sitten= Zavod Imeni Uritskog-Uritskogin tehdas, ah kuinka omaperäistä :mrgreen:
Näinpä totesivat kaikkivoipat poliitikot, ettei johdinautoja voida ottaa SISUlta tai mistään muualtakaan, kun ei state of the art SOVIET tuotekaan kelvannut.
Ulkomaan lehdistössäkin vilahti maininta: "New SISU hybrid-bus with zero defects".
Sähkö-BT sysättiin romikseen tylysti, kova on pioneerin asema (itä)-poliittisesti värittyneessä maassa :mrgreen:
Jos asiaa positiivisesti ajattelee; Emme ainakaan joutuneet uuteen talvisotaan suuren ja mahtavan kanssa, kun emme menneet heitä ärsyttämään johdinautohankinnoillamme :P


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: Ma Marras 17, 2008 5:30 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am
Viestit: 162
Perkele! Kerran jo rustasin nämä, systeeminne self-destruct ominaisuus vaan sensuroi ne :x
Auto tekniikka ja kuljetus lehti koeajoi sähkö beeteen joskus -70-80-lukujen taitteessa.
Myös tv 1 tai 2 ohjelmistossa tuo myös oli pitkässä ohjelmassa, olisko ollut joku korruptiometroon liittyvä ohjelma?
Tampereellahan oli jo aiemmin (-76) purettu johdinlinjastot pois, kas kun kaluston uudemmatkin olivat -50-luvulta olevaa Valmet-BTH vaunua. BTH=British-Thomson -Houston .
Korit oli pellitetty jo 2-3 kertaa uudestaan, mutta BTH sähkölaitteet olisivat olleet ikuisia.
Muutamia uudempia tuli BBC:n tekniikalla, BBC=Brown,Boveri et Cie.
BBC:n tuntiteho oli isompi, mutta BTH oli käytännössä tehokkaampi pienemmällä tehollaan, olipa siis kosini fii saatu parempaan arvoon!
Yliteknisinä eivät BBC:n värkit olleet edes kestäviä, toiseen tuli jopa Lucas-ilmiö melko uutena.
Sähkömoottorista pääsi käyttöaine, eli savu pihalle :mrgreen:
OLisi Sveitsiläisten pitänyt pysyä vaan käkikellonikkareina ja jättää sähkötyöt ne paremmin osaaville=ENGLANTILAISILLE!
Puhutaan pimeyden apostoleista mitä hyvänsä, mutta olivat -60-luvulla britit parhaita tasavirta ja tyristorikäyttöjen valmistajia, esim. Bentley-Groupin laitteet olivat sellaista avaruustekniikkaa, että ei maailmalla ollut parempaa tarjota kellään.
Esim. germaanit hosuivat vielä -80-luvulla alimitoitettujen vastuskäyttöjensä kanssa ja heidän taajuusmuuttajansakin ovat nykyäänkin "one piece of shit" tosikäytössä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: Ma Marras 17, 2008 6:29 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am
Viestit: 162
FBWeetä ei ole koskaan voitu innovatiivisuuden puutteesta syyttää :mrgreen:
Oikein paikallinen "SISU".
FBW -70-luvulla tosissaan gyroskooppia yritti tuoda rekkoihin, perusteena, että ylämäkien vauhdin hidastumiset olisi tuolla kompensoitu.
Homma ei kalleudestaan ja huimasta "kuolleesta painostaan" ottanut tulta allensa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: Pe Heinä 17, 2009 5:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 17, 2009 3:30 pm
Viestit: 2
Leyland LTD kirjoitti:
Sähkö-BT sysättiin romikseen tylysti, kova on pioneerin asema (itä)-poliittisesti värittyneessä maassa :mrgreen:
Jos asiaa positiivisesti ajattelee; Emme ainakaan joutuneet uuteen talvisotaan suuren ja mahtavan kanssa, kun emme menneet heitä ärsyttämään johdinautohankinnoillamme :P

Tämähän on kovin vanha ketju. Mutta jos joku lukee, niin:
Sähkö-BT ei ole vieläkään joutunut romikseen asian varsinaisessa merkityksessä. Tällä hetkellä (7.2009) se on Helb´in Varhan varikolla. Tieto keroo, että tässä taannoin kun yritettiin. niin Deutz lähti hyrisemään ensi yrittämällä. Sähkömoottoripuolta vaan ei kerta kaikkiaan pääse kokeilemaan.
http://www.raitio.org/trolley/helsinki/hklsws/hklsws.htm


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: Pe Heinä 17, 2009 6:12 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 558
Eihän täällä mikään ole liian vanhaa.. :mrgreen:
Hienoa, että onpi tallessa. Luulis nyt päästöjen aikakaudella noi alkavan kiinnosta??. :shock:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: La Heinä 18, 2009 6:52 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 640
Paikkakunta: Tuusula
Muistelen kuulleeni, että osa Strömbergistä(Oy Gottfrid Strömberg Ab) sulautui Aseaan, aivan kuin Brown Boveri & Cie (joissain laitteissa luki muuten BBC) ja niistä tuli Asea Brown Boveri. Nykyään tuo tunnetaan nimellä ABB.

Viisaammat voi korjata yhdistymiskytkyjä. Kyllä tuolla ABB:llä kai nykyäänkin jotain sähköstä tiedetään?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: La Heinä 18, 2009 6:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 17, 2009 3:30 pm
Viestit: 2
yksmies kirjoitti:
Sähkömoottoripuolta vaan ei kerta kaikkiaan pääse kokeilemaan.

Pieni korjaus toki. Tarkoitin, että sähkösyöttöpuolta ei pääse (ainakaan aidosti) kokeilemaan. Kun ei ole ajolankoja missään.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: To Syys 24, 2009 12:37 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
Enpäs aiemmin huomannutkaan,SWS:n taka-akseli on napavälitteinen ,liekö Jyryn tai Vetomestarin? Olikohan niissä sama molemmissa?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: Ma Helmi 04, 2013 1:34 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Butec kirjoitti:
Enpäs aiemmin huomannutkaan,SWS:n taka-akseli on napavälitteinen ,liekö Jyryn tai Vetomestarin? Olikohan niissä sama molemmissa?

Taitaa kaikissa trollikoissa olla napavälitteiset akselit, puikkoperät eivät taida kestää. Sähkömoottorin vääntökäyrä kun on kovin erilainen kuin dieselmoottorissa - sähkömoottorissa on täysi vääntö jo nollalla kierroksella ja kiihtyvyydeltään trollikat pärjäävät monelle henkilöautolle.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: Ma Helmi 04, 2013 10:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:09 pm
Viestit: 39
Olin lukevinani jotta napaperä olis valittu välityssuhteen takia, kun sähkökone kiertää enemmän. Tosin ei tuo momentinkestokaan varmasti haitaksi ole.

Jokohan dieselin hinta on noussu tarpeeksi sähköön nähden jotta idea kannattais? Kai sitä nykytekniikalla osattais trollikkakin tehdä paremmin kuin 70-luvulla?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: Ti Helmi 05, 2013 1:17 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Voi olla toki välityksenkin takia. Mutta en tiedä yhtään minkälainen vaihteisto trollikassa on moottorin ja vetopyörästön välillä.

Kyllähän nykytrollikat kehittyneitä ovat, niillä on Suomessa syyttä suotta itäblokin leima, vaikka entisen itäblokin alueelta kotoisin oleva Škoda taitaakin olla tällä hetkellä johtava valmistaja. Jenkeissä on monessa kaupungissa johdinautoliikennettä ja niin on Sveitsissäkin. Tuo edellä mainittu kiihtyvyys tekee niistä todella sukkelia joukkoliikennevälineitä, kiihtyvät pysäkiltä lähdettäessä ihan eri tavalla kuin dieselbussit. Eivätkä pölläytä mustaa katkua. Mutta mitään hiljaisia ne eivät ole niin kuin ehkä luulisi. Sähkömoottori pitää pirullista ulinaa, joka on nykyisissä matalalattiamalleissa vielä erityisen häiritsevä. Ja eiväthän ne johdinlangat kaupunkikuvaa mitenkään kaunista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 8:51 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 8:43 am
Viestit: 171
Paikkakunta: Janakkala
ZIUja oli Helsingissä 3 kpl.

Viimeksi kun SWS:n näin, se oli entisellä HelItr/HyrKmo:lla, jonka kaupunginmuseo oli vuokrannut mm. museoraitiovaunujen säilytyspaikaksi. Liekö tuo järjestely sittemmin purettu ja SWS siirretty takaisin Varhaan..?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liika hyvä SISU=SWS
ViestiLähetetty: La Helmi 18, 2017 3:33 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 1:21 am
Viestit: 14
Tähän juttuun korjaus, SWS on Enonkosken bussipurkaamolla. Olivat sen typerykset myyneet jossain nipussa ja bussipurkamolle se päätyi. Ei ollut kesällä 2016 purettu mutta aika tuhoaa sen taivasalla. Samassa paikassa on Jokisen hinausliikkeen Jyry-sisu, tosi kurjassa kunnossa jo.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)