Hkl:n bussi

Linja-autot, paloautot, yms.

Valvoja: sisua

jassu
Viestit: 1
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Hkl:n bussi

Viesti Kirjoittaja jassu »

Vanhoissa Hkl:n busseissa oli Valmetin kone ja Voithin 2-vaihteinen tomaatti. Mikähän tuo koneen malli oli, vai oliko niitä useampaa mallia.
Sisun Vanajan tehtailla esitteli nuori naisinsinööri mahurinivelmallia, jossa oli Dafin kone. Mihin tuokin vehje päätyi? Romuttamolle varmaan nykyään, mutta kenelle lie sitä ennen?

Sisuiksi nämä oli nimetty, jollen omia muista

Sivumennen sanottuna, näitten Hkl:n bussien käyttö loppui lähiöyhdistysten valituksiin melusta. Olihan ne kieltämättä melukkaita, eikä ainoastaan ulos, vaan myös sisälle. Polttoainetalous ei ilmeisesti ollut Valmetin suunnittelijoiden mielessä, pahimmillaan kuulopuheiden mukaan 100 l/100 km riitti. Varmaan tuo Voith oli siihen osallisena.

Onko kellään tarkempaa tietoa näistä ihmeistä?
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hkl:n bussi

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Ei siihen mitään yhdistyksiäkään olisi tarvittu, keksintö ol läpipaska...
Tuo germaanien nerokkuuden tuote DIWA-bus = Differentialwandleromnibus vielä jotenkin toimi kahdella vaihteellaan germaanien omissa napaperällä varustetuissa tiuhavälitteisissä onnikoissa, joissa max. huiput oli jotain 60-70 km/h.
Sisuissa oli harvat matkaperät ja onneton Valmetin 611 huusi käytännössä koko ajan täysillä.
Ennen 611 konetta oli ollut BT-69 CR alustassa joko AEC:n yli 12 L tai Leylandin 11.1L.
Nyt oli kaikkivoipa Valmet 6,6L tilavuudellaan isketty samaan tehtävään...
Tampereellakin oli kokeiluissa 545 tuolla tekniikalla, SISU käyttäjä Tammelundin liikenne Helsingistä tuon hommasi ja Valmetin tilalle tuli DAF.
Tuota 2 vaihteista Diwaa käytettiin Valmetin trukeissakin, siinä se olikin hupipeli, pienessä trukissa oli iso Perkinsin 4.203 kierrosherkkä kone, jolla trukki jätti vetävillä pyörillään mustaaraita
ja kumin katkua oli ilmassa, kaasu pohjassa kun ohjastit, sitten rakkine alkoi dragsterin lailla kiihtymään, kun kiinteä kakkonen iskeytyi päälle :mrgreen:
Diwassa oli milloin mikäkin luisti jumissa, kun germaanit olivat "säästäneet" eikä teelmäksessä ollut öljynsuodatinta, sellainen rautaverkko, millin reiillä...
Varsinaista diivailua koko homma :P
Noo, olihan maailmassa vielä yksi huonompi automaattilodju=Scanian Hr jotain..
Ykkösvaihde oli momentinmuunnin ja seuraava eli kakkonen oli suora, pysäkiltä lähdettäessä ei pelkästään pauhu täyttänyt maata, vaan täysillä huutava kone lykkäsi noxia ja muuta palamistuotetta siinämäärin, että silmiä kirveli. Kaikenlisäksi tuo svedutuote ei kestänyt oikeen missään käytössä.
Autot joissa tuo oli, oli varustettu vain sähköisellä katkaisijalla, jossa luki Bak-Fron-eteen taakse.
Kiihtyvyyskin oli samaa luokkaa kuin mummon potkukelkalla umpilumessa, kulutuksessa ei ihan Diwa Sisujen luokkaan päästy; 50-70l/100km oli lähempänä :mrgreen:
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hkl:n bussi

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Hiihtokeskukset ostivat kovasti noita DAF-sisuja.
Myös Virossa on yksityisillä liikennöitsijöillä noita BK190(?) Sisuja vielä aktiivikäytössä, ne kun olivat oikeasti hyviä autoja, kunhan alkusarjan hankaluudet oli saatu pois.
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hkl:n bussi

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

jassu kirjoitti:Sisun Vanajan tehtailla esitteli nuori naisinsinööri mahurinivelmallia, jossa oli Dafin kone. Mihin tuokin vehje päätyi? Romuttamolle varmaan nykyään, mutta kenelle lie sitä ennen?
Onko kellään tarkempaa tietoa näistä ihmeistä?
Alkuperäisasussa tässä, kuitenkin jo 2-vuotiaana HKL:n kokeilun jälkeen kokeiltavana Porin Linjoilla. Monien vaiheiden jälkeen käsittääkseni nykyasussaan. AKE:n tietojen mukaan edelleen Anderssonilla Turussa, katsastettukin 15.04.2009. :P Vuosina 1987-1992 auto oli maalattuna STA:n väreihinkin kylkinumerolla 176.
JNo
Viestit: 5
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hkl:n bussi

Viesti Kirjoittaja JNo »

HKL:n Sisu-kausi alkoi vuonna 1968. Itse asiassa protoauto oli ehditty hankkia jo vuoden 1967 puolella. Alusta oli Sisu-Panther B-53SP/5850, jossa vaihteistona oli Voith 501SR. Se oli kaksiportainen täysautomaatti, kuten edellä tuli esille. Moottori taas oli Leyland O.680, useista Leyland-linja-autoista tuttu 11,1 ltr:n makaava rivikuutonen. Vuoden 1967 proton sekä vuoden 1968 20 sarja-autoa koritti turkulainen Autokori Oy, ja loput 40 vuoden 1968 sarja-autoa Oy Wiima Ab Helsingin maalaiskunnasta.

Vastaavia Sisu B-53SP/Wiimoja tuli vuonna 1970 30 kpl:n lisäsarja. Kahdessa sellaisessa oli kokeeksi AEC AH 760 -moottori, joka sittemmin vakiintui Sisu BT-69CR:ään. AEC:n iskutilavuus oli 12,47 ltr.

Keväällä 1972 HKL:lle tuli 19:n kappaleen sarja vastaavia Sisu/Wiimoja, nyt alustamerkintä oli BT-53SP. Jäähdyttäjä oli edelleen auton keulassa takamoottorista huolimatta.

Kesästä 1972 lähtien HKL:lle meni hurja sarja uudistettua alustaa BT-69CR/5850. Moottori oli vaihtunut AEC AH 760:ksi ja jäähdyttäjä siirtynyt taakse. Vaihteisto oli edelleen Voith 501SR. Todettakoon, että kyseisiä Sisuja sai myös puoliautomaatteina ja esimerkiksi Tampereen kaupungin liikennelaitos hankki kaikki B-53SP:nsä ja BT-69CR:nsä Wilsonin planeettavaihteistolla.

HKL:lle meni BT-69CR:iä vuosina 1972 - 73 numeroille 257 - 374. Tosiasiassa autojen 322 - 325 alusta oli merkitty BT-53CR:ksi, mutta tekniikka vastasi pääosin pääsarjaa. Todettakoon, että autossa 311 kokeiltiin moottoria Leyland O.510, josta tuli myöhemmin BT-69BVT:n voimanlähde. Autossa HKL 374 kokeiltiin 1970-luvulla Voithin 3-portaista automaattia D851. Vastaava automaatti oli myöhemmin vakiona BT-69BVT:ssä.

Vuosina 1974 - 75 HKL:n Sisut koritti Oy Delta Plan Ab, joka oli entinen Autokori Oy. Huomattava osa vuoden 1975 Deltoista oli uutta mallia (sai myöhemmin nimen Delta City).

Vuoden 1976 HKL:n Sisuihin tuli koriksi Wiima K100. Ensimmäiset 20 autoa olivat tuttuja BT-69CR:iä AEC:n moottorilla, mutta viimeiset 10 alustaa olivat uusia BT-69BVT:itä. Niissä oli Leyland O.510 -kone ja vaihteistona hidastimella varustettu Voith D851.

Vuosien 1977 - 78 jättisarjat olivat autoja 710 - 719 lukuun ottamatta BT-69BVT:itä. Autot 710 - 719 olivat kuitenkin kovaäänisiä BT-69CR:iä kaksiportaisine vaihteineen. Voithin 2-portainen automaatti muuttui 1970-luvun kuluessa pannallisesta lamellitekniikkaan perustuvaksi, jolloin mallimerkintä muuttui 506U+S:ksi. Tämä erikoinen vaihteisto salli ajamisen myös taakse päin täydellä nopeudella, siksipä se oli yleinen myös ulkomaisissa kiskobusseissa (junathan ovat kaksisuuntaisia). Todettakoon että vuonna 1978 valmistuneessa autossa HKL 800 kokeiltiin Valmet 611 -moottoria jonkin aikaa. Muita Valmet-Sisuja HKL:llä ei ole ollut.

Vuoden 1979:kin hankintaerään kuului Sisuja alustan ollessa edelleen BT-69BVT. Tällä kertaa korit tehtiin Liedossa (Oy Delta-Plan Ab). Autoista yksi eli 989 varustettiin äänieristetyllä konetilalla. Sen alusta olikin merkitty BT-71BVT:ksi. Nämä Sisu-Deltat saatiin ajoon käytännössä vuoden 1980 puolella.

Kuten muualla on tullut esille, vuonna 1979 HKL:lle valmistui myös yksi sähkö-Sisu eli SWS-johdinauto Strömbergin sähkötekniikalla. Sen järjestysnumero oli komeasti 1.

HKL:n viimeiset Sisut poistuivat linjaliikenteestä vuoden 1996 alkupuolella. Kaikista viimeisenä liikenteessä oli AKP-814 vuodelta 1978. Vuodenvaihteeseen 1995 / 96 saakka liikenteessä oli ollut myös yksi vuoden 1977 Sisu / Wiima (AJM-720) sekä pari Deltaa (AMN-970 ja AMN-982).
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hkl:n bussi

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Kiitokset JNo:lle hyvästä selvityksestä!

Itsekin muistelin, ettei Laitoksen autoissa pahemmin Valmeteja ollut. Sen verran vielä tuosta 989:sta, että se oli muutenkin erilainen, lähinnä sisustukseltaan. En tiedä, oliko näin alusta asti vai oliko penkit jossain vaiheessa vaihdettu, mutta joka tapauksessa siinä kokeiltiin vuosikaudet Parabusin muovipenkkejä, sekä Deltan teräskuppipenkkejä.

Parabusit tulivatkin sittemmin käyttöön 85-sarjan autoissa, mutta ainakin jo 88-sarjan autoista lähtien olivat käytössä Deltan teräskuppipenkit, mutta se onkin oma lukunsa.
JNo
Viestit: 5
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hkl:n bussi

Viesti Kirjoittaja JNo »

989:n alkuperäiset istuimet olivat teräskuuppia. Takasosaan vaihdettiin jossain vaiheessa Partonin Parabus-istuimia toiselle puolelle käytävää. Myöhemmin koko penkitys perustui jälleen kuuppiin.

Teräskuupat tulivat myös vuoden 1985 Ajokki Cityihin, jotka kuitenkin myytiin pois jo vuonna 1994. Ajokkien numerot olivat 8521 - 8531.

Lisää teräskuuppia tuli vuonna 1987 ts. autoihin 8701 - 8714 ja 8725 - 8738. Vuonna 1988 tuli enää vain teräskuuppia.

Hieman off-topicina todettakoon, että raitiovaunusarjassa 71 - 112 oli alkujaan teräskuuppaistuimet. Ne korvattiin nykyisillä 1996 - 98.
Vastaa Viestiin