Liika hyvä SISU=SWS

Linja-autot, paloautot, yms.

Valvoja: sisua

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am

Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD » Su Marras 16, 2008 3:14 pm

Valmistusmäärä 1 kpl! -70-80-luvun taitteessa valmistettiin SISU-Wiima-Strömberg yhteistyönä johdinauto globaalistikin ennennäkemättömällä "hybridi" tekniikalla.
Alusta oli SISUn hyvämaineisesta BT 69 tekniikasta, AEC:n kone oli heivattu pois ja tilalla oli edistyneet römppäsen sähkömoottorit ja apukoneena sähkökatkojen tms. varalle Deutzin pieni dieselkone.
Strömberg oli muuten tuolloin maailman edistynein tuottaja sähkö(moottori) ajokäytöissä, kokemustahan oli esim. kun polittisten syiden takia sähköveturit piti ostaa "Sdelano USSR" maasta, kauppa oli poliitikkojen mielestä hyvä; Ei tarvinnut mitään muuta kuin römppäsen rustata kaikki sähkövärkit uusiksi, USSR ajomoottoreiden käämeissä oli esim. lämmönkesto onneton.-Että on sitä ennen (Fiat) Italy pendolino sähläyksiäkin osattu.
Vaikkakin huipun valloittaneen SOCIETE ALSTHOMIN lisenssillä osin finlandiassa valmistetut veturit-60-luvulla.
Ja olihan römppäsellä maailmaninnovaatio SAMI-Strömberg asynchronousmotor inverter, elikä taajuusmuuttaja asynkronimoottoreille, joten tässä nyt alkuun römppäsen sähkökäyttöihin erikoistumista, puhumattakaan tietysti korruptio-metron toimituksia...
BT 69JA ajoi pääkaupunkiseudulla n. 5 v ONGELMITTA.
Mutta, mutta, elettiin aikaa, jolloin sjuurta ja mahtavaa naapuriamme ei uskallettu vihastuttaa millään muotoa, joten erinomaisuudestaan huolimatta ei jatkoa sähköbeeteelle seurannut.
Joskus -60-70-luvuilla oli suuresta ja mahtavasta pyydetty koeajoon ZIU 9 johdinauto, joka ei sähkölaitteiltaan karkeakäyttöisenä tyydyttänyt finskejä, niinpä ZIU palasi pian kotiin.
ZIU muuten tarkoittaa sitten= Zavod Imeni Uritskog-Uritskogin tehdas, ah kuinka omaperäistä :mrgreen:
Näinpä totesivat kaikkivoipat poliitikot, ettei johdinautoja voida ottaa SISUlta tai mistään muualtakaan, kun ei state of the art SOVIET tuotekaan kelvannut.
Ulkomaan lehdistössäkin vilahti maininta: "New SISU hybrid-bus with zero defects".
Sähkö-BT sysättiin romikseen tylysti, kova on pioneerin asema (itä)-poliittisesti värittyneessä maassa :mrgreen:
Jos asiaa positiivisesti ajattelee; Emme ainakaan joutuneet uuteen talvisotaan suuren ja mahtavan kanssa, kun emme menneet heitä ärsyttämään johdinautohankinnoillamme :P

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD » Ma Marras 17, 2008 5:30 am

Perkele! Kerran jo rustasin nämä, systeeminne self-destruct ominaisuus vaan sensuroi ne :x
Auto tekniikka ja kuljetus lehti koeajoi sähkö beeteen joskus -70-80-lukujen taitteessa.
Myös tv 1 tai 2 ohjelmistossa tuo myös oli pitkässä ohjelmassa, olisko ollut joku korruptiometroon liittyvä ohjelma?
Tampereellahan oli jo aiemmin (-76) purettu johdinlinjastot pois, kas kun kaluston uudemmatkin olivat -50-luvulta olevaa Valmet-BTH vaunua. BTH=British-Thomson -Houston .
Korit oli pellitetty jo 2-3 kertaa uudestaan, mutta BTH sähkölaitteet olisivat olleet ikuisia.
Muutamia uudempia tuli BBC:n tekniikalla, BBC=Brown,Boveri et Cie.
BBC:n tuntiteho oli isompi, mutta BTH oli käytännössä tehokkaampi pienemmällä tehollaan, olipa siis kosini fii saatu parempaan arvoon!
Yliteknisinä eivät BBC:n värkit olleet edes kestäviä, toiseen tuli jopa Lucas-ilmiö melko uutena.
Sähkömoottorista pääsi käyttöaine, eli savu pihalle :mrgreen:
OLisi Sveitsiläisten pitänyt pysyä vaan käkikellonikkareina ja jättää sähkötyöt ne paremmin osaaville=ENGLANTILAISILLE!
Puhutaan pimeyden apostoleista mitä hyvänsä, mutta olivat -60-luvulla britit parhaita tasavirta ja tyristorikäyttöjen valmistajia, esim. Bentley-Groupin laitteet olivat sellaista avaruustekniikkaa, että ei maailmalla ollut parempaa tarjota kellään.
Esim. germaanit hosuivat vielä -80-luvulla alimitoitettujen vastuskäyttöjensä kanssa ja heidän taajuusmuuttajansakin ovat nykyäänkin "one piece of shit" tosikäytössä.

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD » Ma Marras 17, 2008 6:29 pm

FBWeetä ei ole koskaan voitu innovatiivisuuden puutteesta syyttää :mrgreen:
Oikein paikallinen "SISU".
FBW -70-luvulla tosissaan gyroskooppia yritti tuoda rekkoihin, perusteena, että ylämäkien vauhdin hidastumiset olisi tuolla kompensoitu.
Homma ei kalleudestaan ja huimasta "kuolleesta painostaan" ottanut tulta allensa.

yksmies
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Heinä 17, 2009 3:30 pm

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja yksmies » Pe Heinä 17, 2009 5:05 pm

Leyland LTD kirjoitti: Sähkö-BT sysättiin romikseen tylysti, kova on pioneerin asema (itä)-poliittisesti värittyneessä maassa :mrgreen:
Jos asiaa positiivisesti ajattelee; Emme ainakaan joutuneet uuteen talvisotaan suuren ja mahtavan kanssa, kun emme menneet heitä ärsyttämään johdinautohankinnoillamme :P
Tämähän on kovin vanha ketju. Mutta jos joku lukee, niin:
Sähkö-BT ei ole vieläkään joutunut romikseen asian varsinaisessa merkityksessä. Tällä hetkellä (7.2009) se on Helb´in Varhan varikolla. Tieto keroo, että tässä taannoin kun yritettiin. niin Deutz lähti hyrisemään ensi yrittämällä. Sähkömoottoripuolta vaan ei kerta kaikkiaan pääse kokeilemaan.
http://www.raitio.org/trolley/helsinki/ ... hklsws.htm

Napapiiri
Viestit: 568
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Napapiiri » Pe Heinä 17, 2009 6:12 pm

Eihän täällä mikään ole liian vanhaa.. :mrgreen:
Hienoa, että onpi tallessa. Luulis nyt päästöjen aikakaudella noi alkavan kiinnosta??. :shock:

kivinen
Viestit: 707
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja kivinen » La Heinä 18, 2009 6:52 am

Muistelen kuulleeni, että osa Strömbergistä(Oy Gottfrid Strömberg Ab) sulautui Aseaan, aivan kuin Brown Boveri & Cie (joissain laitteissa luki muuten BBC) ja niistä tuli Asea Brown Boveri. Nykyään tuo tunnetaan nimellä ABB.

Viisaammat voi korjata yhdistymiskytkyjä. Kyllä tuolla ABB:llä kai nykyäänkin jotain sähköstä tiedetään?

yksmies
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Heinä 17, 2009 3:30 pm

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja yksmies » La Heinä 18, 2009 6:42 pm

yksmies kirjoitti: Sähkömoottoripuolta vaan ei kerta kaikkiaan pääse kokeilemaan.
Pieni korjaus toki. Tarkoitin, että sähkösyöttöpuolta ei pääse (ainakaan aidosti) kokeilemaan. Kun ei ole ajolankoja missään.

Butec
Viestit: 187
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Butec » To Syys 24, 2009 12:37 pm

Enpäs aiemmin huomannutkaan,SWS:n taka-akseli on napavälitteinen ,liekö Jyryn tai Vetomestarin? Olikohan niissä sama molemmissa?

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Gwafton » Ma Helmi 04, 2013 1:34 am

Butec kirjoitti:Enpäs aiemmin huomannutkaan,SWS:n taka-akseli on napavälitteinen ,liekö Jyryn tai Vetomestarin? Olikohan niissä sama molemmissa?
Taitaa kaikissa trollikoissa olla napavälitteiset akselit, puikkoperät eivät taida kestää. Sähkömoottorin vääntökäyrä kun on kovin erilainen kuin dieselmoottorissa - sähkömoottorissa on täysi vääntö jo nollalla kierroksella ja kiihtyvyydeltään trollikat pärjäävät monelle henkilöautolle.

Roki
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:09 pm

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Roki » Ma Helmi 04, 2013 10:11 pm

Olin lukevinani jotta napaperä olis valittu välityssuhteen takia, kun sähkökone kiertää enemmän. Tosin ei tuo momentinkestokaan varmasti haitaksi ole.

Jokohan dieselin hinta on noussu tarpeeksi sähköön nähden jotta idea kannattais? Kai sitä nykytekniikalla osattais trollikkakin tehdä paremmin kuin 70-luvulla?

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Gwafton » Ti Helmi 05, 2013 1:17 am

Voi olla toki välityksenkin takia. Mutta en tiedä yhtään minkälainen vaihteisto trollikassa on moottorin ja vetopyörästön välillä.

Kyllähän nykytrollikat kehittyneitä ovat, niillä on Suomessa syyttä suotta itäblokin leima, vaikka entisen itäblokin alueelta kotoisin oleva Škoda taitaakin olla tällä hetkellä johtava valmistaja. Jenkeissä on monessa kaupungissa johdinautoliikennettä ja niin on Sveitsissäkin. Tuo edellä mainittu kiihtyvyys tekee niistä todella sukkelia joukkoliikennevälineitä, kiihtyvät pysäkiltä lähdettäessä ihan eri tavalla kuin dieselbussit. Eivätkä pölläytä mustaa katkua. Mutta mitään hiljaisia ne eivät ole niin kuin ehkä luulisi. Sähkömoottori pitää pirullista ulinaa, joka on nykyisissä matalalattiamalleissa vielä erityisen häiritsevä. Ja eiväthän ne johdinlangat kaupunkikuvaa mitenkään kaunista.

Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 8:43 am

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Komissarov » Pe Helmi 08, 2013 8:51 pm

ZIUja oli Helsingissä 3 kpl.

Viimeksi kun SWS:n näin, se oli entisellä HelItr/HyrKmo:lla, jonka kaupunginmuseo oli vuokrannut mm. museoraitiovaunujen säilytyspaikaksi. Liekö tuo järjestely sittemmin purettu ja SWS siirretty takaisin Varhaan..?

Fargo
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 1:21 am

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Viesti Kirjoittaja Fargo » La Helmi 18, 2017 3:33 am

Tähän juttuun korjaus, SWS on Enonkosken bussipurkaamolla. Olivat sen typerykset myyneet jossain nipussa ja bussipurkamolle se päätyi. Ei ollut kesällä 2016 purettu mutta aika tuhoaa sen taivasalla. Samassa paikassa on Jokisen hinausliikkeen Jyry-sisu, tosi kurjassa kunnossa jo.

Vastaa Viestiin