Sivu 1/1

Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: Su Marras 16, 2008 3:14 pm
Kirjoittaja Leyland LTD
Valmistusmäärä 1 kpl! -70-80-luvun taitteessa valmistettiin SISU-Wiima-Strömberg yhteistyönä johdinauto globaalistikin ennennäkemättömällä "hybridi" tekniikalla.
Alusta oli SISUn hyvämaineisesta BT 69 tekniikasta, AEC:n kone oli heivattu pois ja tilalla oli edistyneet römppäsen sähkömoottorit ja apukoneena sähkökatkojen tms. varalle Deutzin pieni dieselkone.
Strömberg oli muuten tuolloin maailman edistynein tuottaja sähkö(moottori) ajokäytöissä, kokemustahan oli esim. kun polittisten syiden takia sähköveturit piti ostaa "Sdelano USSR" maasta, kauppa oli poliitikkojen mielestä hyvä; Ei tarvinnut mitään muuta kuin römppäsen rustata kaikki sähkövärkit uusiksi, USSR ajomoottoreiden käämeissä oli esim. lämmönkesto onneton.-Että on sitä ennen (Fiat) Italy pendolino sähläyksiäkin osattu.
Vaikkakin huipun valloittaneen SOCIETE ALSTHOMIN lisenssillä osin finlandiassa valmistetut veturit-60-luvulla.
Ja olihan römppäsellä maailmaninnovaatio SAMI-Strömberg asynchronousmotor inverter, elikä taajuusmuuttaja asynkronimoottoreille, joten tässä nyt alkuun römppäsen sähkökäyttöihin erikoistumista, puhumattakaan tietysti korruptio-metron toimituksia...
BT 69JA ajoi pääkaupunkiseudulla n. 5 v ONGELMITTA.
Mutta, mutta, elettiin aikaa, jolloin sjuurta ja mahtavaa naapuriamme ei uskallettu vihastuttaa millään muotoa, joten erinomaisuudestaan huolimatta ei jatkoa sähköbeeteelle seurannut.
Joskus -60-70-luvuilla oli suuresta ja mahtavasta pyydetty koeajoon ZIU 9 johdinauto, joka ei sähkölaitteiltaan karkeakäyttöisenä tyydyttänyt finskejä, niinpä ZIU palasi pian kotiin.
ZIU muuten tarkoittaa sitten= Zavod Imeni Uritskog-Uritskogin tehdas, ah kuinka omaperäistä :mrgreen:
Näinpä totesivat kaikkivoipat poliitikot, ettei johdinautoja voida ottaa SISUlta tai mistään muualtakaan, kun ei state of the art SOVIET tuotekaan kelvannut.
Ulkomaan lehdistössäkin vilahti maininta: "New SISU hybrid-bus with zero defects".
Sähkö-BT sysättiin romikseen tylysti, kova on pioneerin asema (itä)-poliittisesti värittyneessä maassa :mrgreen:
Jos asiaa positiivisesti ajattelee; Emme ainakaan joutuneet uuteen talvisotaan suuren ja mahtavan kanssa, kun emme menneet heitä ärsyttämään johdinautohankinnoillamme :P

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: Ma Marras 17, 2008 5:30 am
Kirjoittaja Leyland LTD
Perkele! Kerran jo rustasin nämä, systeeminne self-destruct ominaisuus vaan sensuroi ne :x
Auto tekniikka ja kuljetus lehti koeajoi sähkö beeteen joskus -70-80-lukujen taitteessa.
Myös tv 1 tai 2 ohjelmistossa tuo myös oli pitkässä ohjelmassa, olisko ollut joku korruptiometroon liittyvä ohjelma?
Tampereellahan oli jo aiemmin (-76) purettu johdinlinjastot pois, kas kun kaluston uudemmatkin olivat -50-luvulta olevaa Valmet-BTH vaunua. BTH=British-Thomson -Houston .
Korit oli pellitetty jo 2-3 kertaa uudestaan, mutta BTH sähkölaitteet olisivat olleet ikuisia.
Muutamia uudempia tuli BBC:n tekniikalla, BBC=Brown,Boveri et Cie.
BBC:n tuntiteho oli isompi, mutta BTH oli käytännössä tehokkaampi pienemmällä tehollaan, olipa siis kosini fii saatu parempaan arvoon!
Yliteknisinä eivät BBC:n värkit olleet edes kestäviä, toiseen tuli jopa Lucas-ilmiö melko uutena.
Sähkömoottorista pääsi käyttöaine, eli savu pihalle :mrgreen:
OLisi Sveitsiläisten pitänyt pysyä vaan käkikellonikkareina ja jättää sähkötyöt ne paremmin osaaville=ENGLANTILAISILLE!
Puhutaan pimeyden apostoleista mitä hyvänsä, mutta olivat -60-luvulla britit parhaita tasavirta ja tyristorikäyttöjen valmistajia, esim. Bentley-Groupin laitteet olivat sellaista avaruustekniikkaa, että ei maailmalla ollut parempaa tarjota kellään.
Esim. germaanit hosuivat vielä -80-luvulla alimitoitettujen vastuskäyttöjensä kanssa ja heidän taajuusmuuttajansakin ovat nykyäänkin "one piece of shit" tosikäytössä.

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: Ma Marras 17, 2008 6:29 pm
Kirjoittaja Leyland LTD
FBWeetä ei ole koskaan voitu innovatiivisuuden puutteesta syyttää :mrgreen:
Oikein paikallinen "SISU".
FBW -70-luvulla tosissaan gyroskooppia yritti tuoda rekkoihin, perusteena, että ylämäkien vauhdin hidastumiset olisi tuolla kompensoitu.
Homma ei kalleudestaan ja huimasta "kuolleesta painostaan" ottanut tulta allensa.

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: Pe Heinä 17, 2009 5:05 pm
Kirjoittaja yksmies
Leyland LTD kirjoitti: Sähkö-BT sysättiin romikseen tylysti, kova on pioneerin asema (itä)-poliittisesti värittyneessä maassa :mrgreen:
Jos asiaa positiivisesti ajattelee; Emme ainakaan joutuneet uuteen talvisotaan suuren ja mahtavan kanssa, kun emme menneet heitä ärsyttämään johdinautohankinnoillamme :P
Tämähän on kovin vanha ketju. Mutta jos joku lukee, niin:
Sähkö-BT ei ole vieläkään joutunut romikseen asian varsinaisessa merkityksessä. Tällä hetkellä (7.2009) se on Helb´in Varhan varikolla. Tieto keroo, että tässä taannoin kun yritettiin. niin Deutz lähti hyrisemään ensi yrittämällä. Sähkömoottoripuolta vaan ei kerta kaikkiaan pääse kokeilemaan.
http://www.raitio.org/trolley/helsinki/ ... hklsws.htm

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: Pe Heinä 17, 2009 6:12 pm
Kirjoittaja Napapiiri
Eihän täällä mikään ole liian vanhaa.. :mrgreen:
Hienoa, että onpi tallessa. Luulis nyt päästöjen aikakaudella noi alkavan kiinnosta??. :shock:

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: La Heinä 18, 2009 6:52 am
Kirjoittaja kivinen
Muistelen kuulleeni, että osa Strömbergistä(Oy Gottfrid Strömberg Ab) sulautui Aseaan, aivan kuin Brown Boveri & Cie (joissain laitteissa luki muuten BBC) ja niistä tuli Asea Brown Boveri. Nykyään tuo tunnetaan nimellä ABB.

Viisaammat voi korjata yhdistymiskytkyjä. Kyllä tuolla ABB:llä kai nykyäänkin jotain sähköstä tiedetään?

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: La Heinä 18, 2009 6:42 pm
Kirjoittaja yksmies
yksmies kirjoitti: Sähkömoottoripuolta vaan ei kerta kaikkiaan pääse kokeilemaan.
Pieni korjaus toki. Tarkoitin, että sähkösyöttöpuolta ei pääse (ainakaan aidosti) kokeilemaan. Kun ei ole ajolankoja missään.

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: To Syys 24, 2009 12:37 pm
Kirjoittaja Butec
Enpäs aiemmin huomannutkaan,SWS:n taka-akseli on napavälitteinen ,liekö Jyryn tai Vetomestarin? Olikohan niissä sama molemmissa?

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: Ma Helmi 04, 2013 1:34 am
Kirjoittaja Gwafton
Butec kirjoitti:Enpäs aiemmin huomannutkaan,SWS:n taka-akseli on napavälitteinen ,liekö Jyryn tai Vetomestarin? Olikohan niissä sama molemmissa?
Taitaa kaikissa trollikoissa olla napavälitteiset akselit, puikkoperät eivät taida kestää. Sähkömoottorin vääntökäyrä kun on kovin erilainen kuin dieselmoottorissa - sähkömoottorissa on täysi vääntö jo nollalla kierroksella ja kiihtyvyydeltään trollikat pärjäävät monelle henkilöautolle.

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: Ma Helmi 04, 2013 10:11 pm
Kirjoittaja Roki
Olin lukevinani jotta napaperä olis valittu välityssuhteen takia, kun sähkökone kiertää enemmän. Tosin ei tuo momentinkestokaan varmasti haitaksi ole.

Jokohan dieselin hinta on noussu tarpeeksi sähköön nähden jotta idea kannattais? Kai sitä nykytekniikalla osattais trollikkakin tehdä paremmin kuin 70-luvulla?

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: Ti Helmi 05, 2013 1:17 am
Kirjoittaja Gwafton
Voi olla toki välityksenkin takia. Mutta en tiedä yhtään minkälainen vaihteisto trollikassa on moottorin ja vetopyörästön välillä.

Kyllähän nykytrollikat kehittyneitä ovat, niillä on Suomessa syyttä suotta itäblokin leima, vaikka entisen itäblokin alueelta kotoisin oleva Škoda taitaakin olla tällä hetkellä johtava valmistaja. Jenkeissä on monessa kaupungissa johdinautoliikennettä ja niin on Sveitsissäkin. Tuo edellä mainittu kiihtyvyys tekee niistä todella sukkelia joukkoliikennevälineitä, kiihtyvät pysäkiltä lähdettäessä ihan eri tavalla kuin dieselbussit. Eivätkä pölläytä mustaa katkua. Mutta mitään hiljaisia ne eivät ole niin kuin ehkä luulisi. Sähkömoottori pitää pirullista ulinaa, joka on nykyisissä matalalattiamalleissa vielä erityisen häiritsevä. Ja eiväthän ne johdinlangat kaupunkikuvaa mitenkään kaunista.

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: Pe Helmi 08, 2013 8:51 pm
Kirjoittaja Komissarov
ZIUja oli Helsingissä 3 kpl.

Viimeksi kun SWS:n näin, se oli entisellä HelItr/HyrKmo:lla, jonka kaupunginmuseo oli vuokrannut mm. museoraitiovaunujen säilytyspaikaksi. Liekö tuo järjestely sittemmin purettu ja SWS siirretty takaisin Varhaan..?

Re: Liika hyvä SISU=SWS

Lähetetty: La Helmi 18, 2017 3:33 am
Kirjoittaja Fargo
Tähän juttuun korjaus, SWS on Enonkosken bussipurkaamolla. Olivat sen typerykset myyneet jossain nipussa ja bussipurkamolle se päätyi. Ei ollut kesällä 2016 purettu mutta aika tuhoaa sen taivasalla. Samassa paikassa on Jokisen hinausliikkeen Jyry-sisu, tosi kurjassa kunnossa jo.