Sisu bussit, koska loppu

Linja-autot, paloautot, yms.

Valvoja: sisua

Avatar
Grude
Viestit: 105
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja Grude »

Ottijatuota iski akkaan sit matkailukuume...
mikäs se olis viimosia sisun bussi vuosimalleja? tietääks joku ?
sisupastilli
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja sisupastilli »

Jos en aivan väärin muista niin -85 mallisia olis viimeset. Muistaakseni jossain Sisun historiikissa olis tommonen vuosiluku ollut.
Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Tarkalleen vuonna-86 lopetti Sisu linja-autojen valmistamisen.Vielä vuonna-89 Sisu valmisti Ajokille 2-kappaletta Sisu alustaisia busseja.Ne oli tilattu Oy Böge-Larsen Ab Ruotsissa olevan tytäryhtiön nimissä Ajokilta,joka sitten tilasi Sisulta alustat ja Ajokki koritti autot luonnollisesti.Autojen lopullinen määränpää oli Viipuri.Jossain on mainittu että niitä olisi ollut neljä kappaletta,mutta tietääkseni ei ollut kuin nuo kaksi linja-autoa jotka olivat vihon viimeiset Sisu-merkkiset linja-autot mitkä Sisu valmisti.Näihin oli asennettu tehtaalla Cummins-takamoottorit,eli ei Valmet kuten Sisu linja-autoissa oli 80-luvulla lähes aina.

Tämä tietoni on suoraan lainattu Olli Blombergin toimittamasta kirjasta nimeltä " Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan " ja sieltä Olli Viitanen nimisen henkilön haastattelusta sivuilta 70 ja 71,sivulla-71 on kuvakin toisesta tuonne Viipuriin menevistä busseista.Olli Viitanen oli ollut suunitelemassa kyseisiä linja-autoja,ja näin ollen hänen kertomuksensa on varmastikin faktaa.
Vanaja voimaa ja mukavuutta
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

-85-86 on totta "suursarjavalmistuksen osalta, mutta vielä -80-90 luvun taitteessa tehtiin neukkujen tilauksesta BK:ta pieni määrä. Jorma S.Jerkku oli bussituotannon lopetuksen mahtikäskyn antaja, kun piti keskittyä paremman maineen omaavien kuorma-autojen tuotantoon.
Sisullahan oli aika tasaisesti ollut jossain 12% luokassa ollut markkina-asema linjureissa, lukuunottamatta -50-60-lukujen huippuvuosia, jolloin Sisun alustat olivat hyviä.
Vanaja kun naitiin -68 saatiin "lahjana" täysi fiasko AEC 505 moottorilla, eikä fiaskous rajoittunut moottoriin, ajo-ominaisuudet, tai niiden puute olivat aivan omaa luokkaansa :mrgreen:
Koomista sinänsä, "muskeliVanajan" onnistuneita ratkaisuja ei adoptoitu Sisun BT69-CR:n.
Tosin olihan Beetee aikanaan yleisimpiä kaupunkilinjureita maassamme ja jarrut olivat tämänkin päivän mittapuulla ihan käsittämättömän hyvät!
Lisäksi etenemiskyky liukkaalla ja lumessa hakkasi 6-0 kaikki muut.
Beeteen vakiomoottori, ahtamaton, lähes 12,5L Aec:n 760 oli onnistunut otos sumujen saarien moottorituotannosta; Sitkeyttä ja vääntöä oli kuin höyrykoneessa, palotapahtuma oli optimoitu, kärjistäen voidaan sanoa, että pakoputkesta tuleva tavara oli vähintään yhtä puhdasta kuin ulko-ilma, mitään dieseleille ominaista aldehydiä noesta puhumattakaan ei tullut!
Juuri tuosta koneesta Leyland taikoi "uuden" TL-12 moottorinsa maalaamalla ja ruiskupumppua 10hv kiristämällä...
Tampereella oltiin muita kaupunkeja onnellisemmassa asemassa; kyykosken Heikki oli "Veto-oikeudellaan" määrännyt kaikki Beeteet hankittavaksi SCG:n pneumo-cycliceillä, mitä tosin korkeintaan 2% kuljettajista osasi käyttää :roll:
Sääli sinänsä, Sisun viimeisissä DAF-moottorissa alustoissa yleisen mielipiteen mukaan oli onnistuttu ratkaisemaan edellisiä Sisuja vainonneet ongelmat.
Tosin; paineilmatoimista kaasupoljinta kiitettiin herkkätoimiseksi lehtien testeissä, mutta jälleen puupäät (puujalat) eivät osanneet noita käyttää?!-Vaan ajoivat on-off tyylillä= tyhjäkäynti/täydet pelissä, juu Sisu-Daf kyllä hyökkäsi pysäkiltä Ferrarin lailla, kas kun oli Leyland O.680 pohjaisesta koneesta otettu jopa 260 hv, eivätkä ne olleet mitään Volvon "paperihevosvoimia". Powered by Daf-dieselissä yhdistyi markkinoiden paras taloudellisuus, kaunein käyntiääni ja kautta linjan joustavuus.
BTW: samaisesta koneestahan Doornes automobiel fabrik taikoi 400hv.
Eestin puolella on useita -80-luvun puolivälin em. sisuja liikenteessä, kyllä oikein sydäntä lämmittää, kun sisu pyyhkäisee stradalla svenskien aneemisen B-10m:n ohi "aavikkoperävälityksellään", vauhdin ollessa lähellä 130-140km/H.
ihmeellistä sinänsä, BT 69-CR:n paras anti= jarrut eivät siirtyneet Beekoohon, vaan oli vajottu lähes svenskien massatuotantohimmeleiden tasolle :cry:
DAF-sisulle oli ominaista Leyland - perintönä "heijaava" tyhjäkäynti, tosin paljon sievemmäksi jalostettuna kuin sumujen saarien tuotteessa, käynnin pehmeydessä tuli ensimmäisenä mieleen Strömbergin sähkömoottori :P
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Eihän AH 505 ole mitenkään verrannollinen AEC 760 moottorin kanssa tehojakin vaan 146 hv eli jokusen vähemmän kuin AV 505 joka oli käytössä kuorma-autoissa ja ahtamattomana linja-autossa joissa tunnetusti harvat perävälitykset tekee siittä todella alitehoisen.Tuo AEC 760 oli tosiaan tietäväisten mukaan kaikkein paras moottori mitä AEC:n tehtaalta tuli ja käyttivät sitä tosiaan linja-autoissa BT-53 , BT-58 ja BT-69 ,mutta käytettiin myös ahdettua Leyland 0.510 moottoria näissä BT-69 ja BT-58 linja-autoissa.Ahtamatonta AEC AH 505 moottoria käytettiin BK-84 ja BH-90 linja-autoissa ,ainakin alkujaan mutta sitä en tiedä että oliko jälkeen päin laitettu myös BT-sarjan autoihin.
Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Jorma Jerkku oli tuo käskyn antaja.Jo vuonna-85 oli käsky häneltä tullut jotenkin näin " Linja-autoja ei sitten enään tehdä " Tilaukset mitä oli tuolloin ollut tehtaalla tehtiin tietysti valmiiksi ja näin se meni sitten vuoteen-86 kun virallisesti loppui Linja-autojen valmistus Sisulla.Nämä 80-90 lukujen taitteen BK-mallit mitkä nimimerkki Leyland LTD mainitsee on juuri nuo kaksi linja-autoa Neukuille,ja tarkemmin Viipuriin.Autot oli tehty nopeasti ja osittain salaakin.Näin kertoo herra joka oli suunitelemassa juuri näitä Viipuriin meneviä linja-autoja Sisu-Hämeenlinnan tehtaalla,siellähän Sisu-linja-autot tehtiin 70-ja 80-luvulla pääosin.AEC/Leyland-moottorit oli Sisuissa 70-luvulla päämoottorit ja 80-luvulle tultaessa niin päämerkki moottorin osalta olikin sitten VALMET.
Vanaja voimaa ja mukavuutta
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja Butec »

sisupastilli kirjoitti:Jos en aivan väärin muista niin -85 mallisia olis viimeset. Muistaakseni jossain Sisun historiikissa olis tommonen vuosiluku ollut.
Lienet oikeassa vuoden suhteen,ollessani Postilla töissä,näitä viimeisiä Sisun busseja tuli myös sinne,Ajokin korilla ja Cumminsin 10 litraisella takatuupparilla.Voi sanoa Sisun löytäneen vihdoin oikean moottorin bussialustaansa,itse pidin siitä
kun tilausajokeikkoja sillä heittelin.

Postilla oli pitkä historia Sisun bussien kanssa,ja sieltä löytyi myös aika eksoottista kalustoa muutenkin,liekö kenellä muulla
bussiliikennöitsijällä Suomessa Magiruksia? Sielläpä niitä oli jonkun verran.
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Helsingissä pyörii vanha SA-bussi joka on tulossa myyntiin. Sen omistaa n. 10 jätkää kimpassa. Otin ohikävellessä puhelimella kuvan siitä mutta eihän se onnistunut. Yritän liittää sen tähän mukaan jos osaan. Kuljettaja kertoi että he ovat vuokranneet sitä virkistyskäyttöön mm jollekin kapiaisporukalle. En tietenkään ottanut rekkaria muistiin kun luulin että se näkyy kuvassa. SA-numero oli 13xx mutta loppua en muista. Moottori on kyljellään makaava keskimoottori ja savutus yli asteikon. Neuvoin kuskia laittamaan tälle palstalle myynti-ilmoituksen kun pääsevät myynnistä sopuun. Toivottavasti porukkahenki ja -rahat loppuu ja auto on myytävä.
Sisu-bussi 1.jpg
Sisu-bussi 1.jpg (20.87 KiB) Katsottu 21420 kertaa
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja Butec »

exSA-738 kirjoitti:Helsingissä pyörii vanha SA-bussi joka on tulossa myyntiin. Sen omistaa n. 10 jätkää kimpassa. Otin ohikävellessä puhelimella kuvan siitä mutta eihän se onnistunut. Yritän liittää sen tähän mukaan jos osaan. Kuljettaja kertoi että he ovat vuokranneet sitä virkistyskäyttöön mm jollekin kapiaisporukalle. En tietenkään ottanut rekkaria muistiin kun luulin että se näkyy kuvassa. SA-numero oli 13xx mutta loppua en muista. Moottori on kyljellään makaava keskimoottori ja savutus yli asteikon. Neuvoin kuskia laittamaan tälle palstalle myynti-ilmoituksen kun pääsevät myynnistä sopuun. Toivottavasti porukkahenki ja -rahat loppuu ja auto on myytävä.
Sisu-bussi 1.jpg
Jos tuo on Erikoiskorin kopalla,se on tullut intille uutena.Jos koppana on ajokki ja takana tavaratila sivuovella,se on Postin vanha.Postin ajosta siirrettiin Sa-Intin lipun alle useampia vaunuja.Jos tuon Postin vanha,on se Valmetin koneella ja Allisonin loota jatkeena (Ajokki 5000).Kyseinen yhdistelmä oli aika karsee,Valmetin vääntö ei riittänyt sille ja piti ajaa kierroksilla.
Alunperin ne piti tulla Detroit-Dieselillä + Allison (näin silloin puhuttiin kuskiporukassa,tiedot oli saatu autovarikolta),hankintapolitiikka oli syynä tämän yhdistelmän hankintaan.Allisoneja piti säätää Valmetille sopivaksi ja sekään ei ihan osunut kohdalleen.
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Jos nyt oikein muistan siinä oli automaattiloota. Savutuksen hyväksyin vanhalla Valmet-ohjeella. K-arvo saa olla 7 ja tämä yksilö ei oikein tahtonut päästä siihenkään. Auto on alta todella hyvä. Ruosteesta ei tietoakaan. Sisustus on muutettu matkailu- tai orkesteriautoksi. Kerrossängyt yms. Olis kohtalaisen helppo entisöidä.
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Butec kirjoitti:Jos tuo on Erikoiskorin kopalla...
On. 8)
JNo
Viestit: 5
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja JNo »

Aihetta liipaten, onkohan Tammelundin Liikenteelle vuonna 1988 rakennettu Sisu BT-58BBT / Camo Lissabone vuodelta viimeinen kotimaahan uusrekisteröity Sisu-linja-auto? Koodistaan huolimatta autossa oli Cumminsin 10-litrainen mylly. Ensimmäinen vaihteisto oli Allisonin automaatti, joka kuitenkin jo aika pian korvattiin Voithilla.

Varsin luultavasti alustassa on alkujaan ollut Leylandin kone ja puoliautomaattilaatikko. Alusta oli kuitenkin jäänyt jonnekin seisomaan jopa 10 vuodeksi, ennen kuin Camonsa löysi. Ja rekisteritunnus oli BKB-641. Auto tuhoutui kerrostalon seinään Pajamäessä 1990-luvulla.
LBS
Viestit: 132
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja LBS »

http://www.slhs.fi/kuvasto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla on mukavasti tietoa linja-autoista. Löytyy tietoa eri alustamalleista siellä loppupään sivuilla.
Kannattaa käydä katsomassa.
JNo
Viestit: 5
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu bussit, koska loppu

Viesti Kirjoittaja JNo »

Myös sivustolla http://www.bussidata.fi" onclick="window.open(this.href);return false; on mainioita kalustoluetteloita. Jos Sisun kaupunkiautoista sattuu olemaan kiinnostunut, niitä on ollut Helsingin, Turun ja Tampereen liikennelaitoksilla sekä jonkin verran mm. Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy:llä. Autot on listattu yrityksittäin. Sivustolta on mielenkiintoisia linkkejä myös yksittäisien harrastajien ylläpitämille kalustosivuille. Itse Bussidatan listoissa on yleensä yli 25 vuoden takaisia taulukoita tai listoja muuten vain jo lopettaneiden yritysten kalustosta.
Vastaa Viestiin