Palokalusto Sisut

Linja-autot, paloautot, yms.

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja sisua » To Huhti 02, 2009 4:53 pm

Maakuntamatkailuna viikonloppuna tuli bongailtua Punaisia Paloauto Sisuja.

Esim. Niittikoppi Cumminsin 290 koneella, joka pumppasi vettä palokohteeseen (kone kävi tosi siististi):
Palopaikka
Kuva

Säiliöauto Niittikoppi
Kuva

Lisää kuvia löytyy galleriasta (17 kpl):
http://www.sisua.net/gallery/v/Palokalusto/

Kaikki kuvissa näkyvä kalusto myytiin hintahaitarilla 2562-6140 Eur.
(paitsi Tuurin Kontio, joka on tulossa ilmeisesti konehuutokauppaan?)

Ei, en ostanut lisää Sisuja :mrgreen:

Ku9S
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Maalis 11, 2009 6:40 pm

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja Ku9S » Pe Huhti 03, 2009 11:05 am

Sellaista kyselen että minne ja minkälaiseen käyttöön nämä vanhat paloautot menevät aktiiviuran jälkeen? Esim. ne Erikoiskorilla koritetut Kontio/Jyry-Sisut. Käyttö taitaa kuitenkin olla aika rajallista.

Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja at7 » Pe Huhti 03, 2009 12:09 pm

Sellaista kyselen että minne ja minkälaiseen käyttöön nämä vanhat paloautot menevät aktiiviuran jälkeen? Esim. ne Erikoiskorilla koritetut Kontio/Jyry-Sisut. Käyttö taitaa kuitenkin olla aika rajallista.
Samaa se on vaimokin kysellyt näistä Proto Sisuista.

Tälläisen kysymyksen kohdatessa kannattaa yrittää vaihtaa keinolla millä hyvänsä puheenaihetta.

Katopa, kun on erikoiset takapyörät:
Kuva

:D :D :D :D

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja sisua » Pe Huhti 03, 2009 4:24 pm

Ku9S kirjoitti:Sellaista kyselen että minne ja minkälaiseen käyttöön nämä vanhat paloautot menevät aktiiviuran jälkeen? Esim. ne Erikoiskorilla koritetut Kontio/Jyry-Sisut. Käyttö taitaa kuitenkin olla aika rajallista.
Pääosin (toivottavasti) mobilistiharrastajien käyttöön, joilla sompaillaan kokoontumisajoissa.

Harvemmin noilla oikeaa hyötykäyttöä on, jollei halua heilutella kylän suurinta kypärää ja letkua notkeaa :mrgreen:

Ja jos noista kärryjä tehdään :shock: on iskujoukko valmiina salvaamaan hitsipillimiehen suvunjatkoelimet, ettei kyseinen tauti kulkeudu jälkipolville :x

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja Defence » Su Huhti 19, 2009 6:50 pm

Laitetaas tänne muutama linkki harvinaisemmista palo-Sisuista:
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-34357 Janakkalan nakkikoppi Rollssin koneella, tilalle tosin tuli pari kuukautta sitten Sisu SM332.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-16546 Pv:n Sisu SM372 6x6 http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-16523 Pv:n todella vähän ajettu SA-150 4x4
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-3851 Lappeenrannan Pelastuslaitoksen SA-150 koukkulavalaitteella ja Nummi 977 nosturilla.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-20969 Ruokolahden Palolaitoksen SA-170 koukkulavalaitteella ja vesisäiliöllä.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-33570 Puumalan Sisu SK250 CKS 6x6 koukkulavalaitteella, erilaisia kontteja autoon löytyy ainakin 5 kappaletta.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-15211 Kuopion Palolaitoksen SA-150 koukkulavalaitteella ja Nummi Universalilla, autossa myös aurausvarustus+aura.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-25142 Kemiön Paloaseman SA-170, autossa mm. vesisäiliö, hydrauliset pelastusvälineet ja Nummi-nosturi.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-18749 Helsingin Pelastuslaitoksen SA-210 6x6 koukkulavalaitteella, autoon toistakymmentä erilaista konttia, mm. hiekansirotinkontti (kuvassa), generaattorikontti, letkukontti yms.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja UN-Proto » To Tammi 20, 2011 9:41 am

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Helsi ... 15717.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Julkaistu: 20.01.2011 09:05

Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle hankittu uusi nostolava-auto.
Auto otetaan käyttöön ensi viikolla.
Hankintaprojekti käynnistyi toukokuussa 2008. Auto luovutettiin pelastuslaitokselle joulukuussa 2010.
Auto otetaan operatiiviseen käyttöön ensi viikolla.
Pelastuslaitoksen nostolava-autoilla oli vuonna 2010 yhteensä 1 464 tehtävää.
Uutta nostolava-autoa käytetään mm. pelastustehtävissä ylhäällä ja alhaalla sekä tulipaloissa erilaisissa sammutus- ja katonavaamistehtävissä.
Auton kalustoon kuuluu mm. erilaisia sähkö- ja hydraulikäyttöisiä moottorisahoja ja laikkaleikkureita, vesitykki, korkeapainesammutusjärjestelmä, savutuuletin ja vinssi.
Auton suurin ulottuvuus ylös on 61 metriä ja se on luokassaan Suomen suurin nostolava-auto pelastustoimen käytössä.
Nostolava-auton veroton kokonaishinta on noin 725 000 euroa.

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja sisua » To Tammi 20, 2011 9:59 am

Nostolava-Sisu on komia peli. Oikea rengaskauppiaan märkä uni, kokonaista 14 rengasta (jos oikein laskin) ;)

Lajari
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 4:22 pm

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja Lajari » To Tammi 20, 2011 11:11 am

10x2? Eiköhän esim. näillä lumilla tarvitsisi enemmän vetäviä akseleita ja kääntyvyyden puolesta takimmainen akseli kääntyväksi?

c-290
Viestit: 402
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja c-290 » To Tammi 20, 2011 2:15 pm

Tota samaa itsekin ihmettelin tosin saahan nuo telipyörät ilmaan niin kääntyy/liikkuu vähän paremmin.Vähän asian vierestä ,mutta luin joltain rahtimiesten sivuilta niin siellä kehuttiin Scanian ´norjantelin´olevan ainoan mikä nostaa täydellä kuormalla :?: (luit oikein)mikäs se tämmönen systeemi on onko joku uutuus? vai onko kuormaa ollu vain 1500kg :mrgreen: :?: :?:

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja Defence » To Tammi 20, 2011 2:46 pm

c-290 kirjoitti:Tota samaa itsekin ihmettelin tosin saahan nuo telipyörät ilmaan niin kääntyy/liikkuu vähän paremmin.Vähän asian vierestä ,mutta luin joltain rahtimiesten sivuilta niin siellä kehuttiin Scanian ´norjantelin´olevan ainoan mikä nostaa täydellä kuormalla (luit oikein)mikäs se tämmönen systeemi on onko joku uutuus? vai onko kuormaa ollu vain 1500kg :mrgreen:
Kaverin kanssa kinasin joskus 15 vuotta sitten teleistä ja heillä oli "sora-autona" Scania 112H-280 6x2 ja väitti että kyllä nousee teli ilmaan asti kuormalla kuin kuormalla. No sitten mentiin oikein montulle katsomaan kun hänen isäukkonsa oli kuormaajalla ensin lastannut sen 30 senttiä korkean lavan :lol: täyteen hiekkaa ja sitten näytettiin kuinka se teli nousee. No, teliakseli kyllä nousi ylös mutta oli sen verran takapainoinen vehje vaihtolavalaitteilla että auton etupää nousi saman verran ylöspäin. Sillä sitä sitten lähdettiin polleana teli ylhäällä montulta pois ja mutkat meinasivat mennä suoraksi etufillareiden osuessa juuri ja juuri maahan :D
Tuosta Helsingin uudesta R-Sisusta sen verran että saattaa vaikuttaa alkuun kelvottomalta peliltä 10x2 vetotavalla mutta tuon auton edeltäjä oli Cummins-koneinen E11-410 8x2 joka ei varmaankaan etenemisominaisuuksiltaan juuri poikkea tästä uudesta R:stä ja sillä on pojat tulleet vajaat 10 vuotta toimeen ilman mitään suurempia härdellejä. Onhan sitä toki jouduttu välillä vinssailemaan pahoista paikoista mutta veikkaan että varsinkin kesäkelillä 10x2 nostettavalla telillä on ketterämpi kaupungissa kuin 10x4 vedonkatkaisulla jonka taka-akselia ei käsittääkseni voi kunnolla kuorma päällä nostaa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-

c-290
Viestit: 402
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja c-290 » To Tammi 20, 2011 3:45 pm

No juu ei se teliveto tuollaista massaa nosta vaikka yllättävän paljon sekin nostaa.Lajari tais tarkottaa sellaista takaakääntyvää telivetoversiota?.Mielenkiintoista on miksikä ovat Sisun alustaan päätyneet kun nykyään kunnat kaupungit ja valtio käyttää vain Scanioita ja työllistää meitä suomalaisia :lol: :lol:

Wonderi
Viestit: 527
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja Wonderi » To Tammi 20, 2011 3:47 pm

Tuttu Volvo-mies naureskeli aikanaan 90-luvulla kolleegansa Sisu SK maitoautoa josta myös telinnostin toimi kuorma päällä, mutta telinpyörät pysyi siinäkin maassa ja etupyörät nousi ilmaan. Akselivälin mitoittaminen ei ole aina helppoa;)

Nykyäänhän kunnat ja kaupungit joutuvat kilpailuttamaan kalustonsa, ei voi määrätä merkkiä enää. Laittamalla tarjouskilpailuun tarpeeksi kummallisia vaatimuksia saanee helpommin Sisun. :lol:

c-290
Viestit: 402
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja c-290 » To Tammi 20, 2011 4:13 pm

Joutuuhan ne kilpailuttamaan toki ja lopputuloksenkin saa haluamakseen kun tarjouspyynnön oikein muotoilee.Mutta yritäpä myydä suomalaista autoa vaikkapa ruotsin valtiolle niin eipä tule onnistumaan vaikka olis mitkä EU kilpailutukset niin oman merkin ottavat.Näin muualla menetellään muttei Suomessa valitettavasti :!: :wink:

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja Jasa » To Tammi 20, 2011 6:05 pm

Jo yksin omaan tuon kuvassa olevan sisun akseliväli/ tuo 10X2 ratkaisu riittää siihen kategoriaan kummalliset ratkaisut :shock: .On tuo etu akseli väli sen verran outo että tuskin Scania ainakaan halvemmalla pystyy toimittamaan samanlaista alustaa ,jos ei niitä sitten tilata sitä vähitään 15 kpl .

Lajari
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 4:22 pm

Re: Palokalusto Sisut

Viesti Kirjoittaja Lajari » To Tammi 20, 2011 6:08 pm

Nykyään lähes kaikki viisiakselisille asennetut nostolavat ovat 10x4*6 alustalla jostain syystä.
Johtuisikohan siitä, että 10x4*6 kääntyy ja etenee paremmin kuin 10x2 olipa teli nostettuna tai ei?
Viimeksi muokannut Lajari, To Tammi 20, 2011 8:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin