Vanaja Kuvagalleria
Valvoja: sisua
Re: Vanaja Kuvagalleria
Näin ko. auton jo kesällä 1982 PV:n Siikakankaan varikolla, kun ajoimme harjoittelukesänäme polkupyörillä ohi matkalla opiskelemaan suometsätalouden ihmeitä Siikanevalle. Sen jälkeen olen silloin tällöin käynyt tsekkaamassa tilanetta, ja viime syksynä auto ei enää ollut Siikakankaalla. No, nythän sillekin on selitys. Ehkä hauskinta kaikessa on se, että jo tuolloin muinoin pääkopassa kyti into vanhoihin kuorma-autoihin, etenkin kotimaisiin.
Mitä taas tulee takinkäännöstä käytyyn keskusteluun, niin taitaapa herroilla olla anteeksipyynnön paikka, mikäli mielivät pysyä joululahjalistalla... Anteeksipyyntö foorumin ylläpitäjältä, siis. Vetku on moiseen käytökseen jo tottunut, eikä parempaa vakavissaan odotakaan.
t. Jallu
Mitä taas tulee takinkäännöstä käytyyn keskusteluun, niin taitaapa herroilla olla anteeksipyynnön paikka, mikäli mielivät pysyä joululahjalistalla... Anteeksipyyntö foorumin ylläpitäjältä, siis. Vetku on moiseen käytökseen jo tottunut, eikä parempaa vakavissaan odotakaan.
t. Jallu
Re: Vanaja Kuvagalleria
Sisu AH-45 kirjoitti:Tuo Vanaja on kyllä komea, onko sen tyyppimerkintää vielä julkaistu missään huutokauppaluettelossa? Ainakaan Kalkun Huutokauppaa en äkkiä löytänyt SA-INT-sivustolta.
Sen verran aiheesta poiketen että kyllä minunkin lapsuudessani (70-luvulla) tuli jo kuorma-autoja katseltua "sillä silmällä", asuin tuolloin Pikonkankaalla Kangasalla. Itseasiassa jos mennään historiassa taakse päin ja katsotaan missä asuin, niin se on tasan toisella puolen tietä siitä missä arvostettu Olavi Sallinen piti kuljetusliikettään - tästä alueestahan on Vehoniemen Automuseossa myös pienoismalli jossa näkyy alue sis. Pikon Betonin jne.
Sitten Kangasalantietä päätettiin leventää hiukan ja nyt sen kotitalon kohdalla on alikulkutunneli. Onpa hauska tarinakin lapsuudesta - varmaan olen kertonutkin, eli silloin oli joku K-kauppa tuon alueen vieressä - no minä pienenä taaperona olin kävellyt yksin tien yli sinne kauppaan (ja vanhemmat tietysti ihan hädässä missä lapsi), muistan vielä elävästi että olin kassalla Matchbox-säiliöautorekka kädessä mutta hämilläni mitä pitää tehdä. Kauppias sitten tunnisti ja talutti minut kotiin, säilöauto taisi jäädä kauppaan
Se säiliöauton kauppaan jääminen harmittaa vieläkin!!!
Et satu muistaan että minkä merkkinen se säiliöauto oli
Viimeksi muokannut Jasa, Pe Syys 25, 2009 8:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vanaja Kuvagalleria
Tuo Vanajan malli olisi VTT 4200+1230 ja olisiko vuosimalli ollut 1960Jasa kirjoitti:Sisu AH-45 kirjoitti:Tuo Vanaja on kyllä komea, onko sen tyyppimerkintää vielä julkaistu missään huutokauppaluettelossa? Ainakaan Kalkun Huutokauppaa en äkkiä löytänyt SA-INT-sivustolta.
Sen verran aiheesta poiketen että kyllä minunkin lapsuudessani (70-luvulla) tuli jo kuorma-autoja katseltua "sillä silmällä", asuin tuolloin Pikonkankaalla Kangasalla. Itseasiassa jos mennään historiassa taakse päin ja katsotaan missä asuin, niin se on tasan toisella puolen tietä siitä missä arvostettu Olavi Sallinen piti kuljetusliikettään - tästä alueestahan on Vehoniemen Automuseossa myös pienoismalli jossa näkyy alue sis. Pikon Betonin jne.
Sitten Kangasalantietä päätettiin leventää hiukan ja nyt sen kotitalon kohdalla on alikulkutunneli. Onpa hauska tarinakin lapsuudesta - varmaan olen kertonutkin, eli silloin oli joku K-kauppa tuon alueen vieressä - no minä pienenä taaperona olin kävellyt yksin tien yli sinne kauppaan (ja vanhemmat tietysti ihan hädässä missä lapsi), muistan vielä elävästi että olin kassalla Matchbox-säiliöautorekka kädessä mutta hämilläni mitä pitää tehdä. Kauppias sitten tunnisti ja talutti minut kotiin, säilöauto taisi jäädä kauppaan
Se säiliöauton kauppaan jääminen harmittaa vieläkin!!!
Viimeksi muokannut Jasa, Pe Syys 25, 2009 9:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vanaja Kuvagalleria
Mulla oli joskus Ford Transcontinental mutta oli Esson väreissä.
Re: Vanaja Kuvagalleria
Mäkipirtin mukaan tuo Vanaja on SA 2752 ja valm.no 170000 ja tarkoittaa sitä, että on SA:n viiden tankkiautosarjan eka-auto ja tyyppi oli uutena "Voordin bensa-kasilla" VTT-4200+1230! Jos tyyppimerkintä on muutettu "Kalkku-dieselöinnin" ja nokan pidentämisen jälkeen, niin se pitäisi tsekata autosta.
Re: Vanaja Kuvagalleria
[quote="Nasumanni"]Mäkipirtin mukaan tuo Vanaja on SA 2752 ja valm.no 170000 ja tarkoittaa sitä, että on SA:n viiden tankkiautosarjan eka-auto ja tyyppi oli uutena "Voordin bensa-kasilla" VTT-4200+1230! Jos tyyppimerkintä on muutettu "Kalkku-dieselöinnin" ja nokan pidentämisen jälkeen, niin se pitäisi tsekata autosta.[/quote
Mainitaanko jossain että auton tyyppi olisi muuttunut moottorinvaihdon jälkeen Vetotapa /akseliväli
Mainitaanko jossain että auton tyyppi olisi muuttunut moottorinvaihdon jälkeen Vetotapa /akseliväli
Re: Vanaja Kuvagalleria
Ei ole näkynyt mainintoja, että mikä olisi auton tyyppi tosiaan nykyään, tuskinpa SA omien muutostöiden jälkeen on mitään tyyppejä kuitenkaan minnekään muuttanut? Ei ole myöskään näkynyt mainintoja siitä, että auton akseliväliä olisi lyhennetty alkuperäisestä mainitsemaasi 4m:iin.Jasa kirjoitti:Nasumanni kirjoitti:Mäkipirtin mukaan tuo Vanaja on SA 2752 ja valm.no 170000 ja tarkoittaa sitä, että on SA:n viiden tankkiautosarjan eka-auto ja tyyppi oli uutena "Voordin bensa-kasilla" VTT-4200+1230! Jos tyyppimerkintä on muutettu "Kalkku-dieselöinnin" ja nokan pidentämisen jälkeen, niin se pitäisi tsekata autosta.[/quote
Mainitaanko jossain että auton tyyppi olisi muuttunut moottorinvaihdon jälkeen Vetotapa /akseliväli
Re: Vanaja Kuvagalleria
Kirppareilta ostellut/etsinyt mm. noita pieniä tankkiautoja, hyllyssä tankkirekka Majoretten Scania LS140. Ja vanha Matchbox Leyland sillä Vanajan Ergomatic buldoggi tai siis AEC hytillä.
Re: Vanaja Kuvagalleria
"Apropoo" Armeija oli tosiaan joka tilasi näitä 4200 akselivälisenä ,mutta tuota määrää en enään muistanut että peräti 5 kpl ennekuin tarkistin "arkistosta" Mutta VTT oli tosiaan mallimerkintä .Kiitos Nasumannille "akselivälimuutoskesta"Nasumanni kirjoitti:Ei ole näkynyt mainintoja, että mikä olisi auton tyyppi tosiaan nykyään, tuskinpa SA omien muutostöiden jälkeen on mitään tyyppejä kuitenkaan minnekään muuttanut? Ei ole myöskään näkynyt mainintoja siitä, että auton akseliväliä olisi lyhennetty alkuperäisestä mainitsemaasi 4m:iin.Jasa kirjoitti:Nasumanni kirjoitti:Mäkipirtin mukaan tuo Vanaja on SA 2752 ja valm.no 170000 ja tarkoittaa sitä, että on SA:n viiden tankkiautosarjan eka-auto ja tyyppi oli uutena "Voordin bensa-kasilla" VTT-4200+1230! Jos tyyppimerkintä on muutettu "Kalkku-dieselöinnin" ja nokan pidentämisen jälkeen, niin se pitäisi tsekata autosta.[/quote
Mainitaanko jossain että auton tyyppi olisi muuttunut moottorinvaihdon jälkeen Vetotapa /akseliväli
Re: Vanaja Kuvagalleria
Ens viikolla tulee luettelo. http://www.huutokaupat.com/fi/v/1401Tuo Vanaja on kyllä komea, onko sen tyyppimerkintää vielä julkaistu missään huutokauppaluettelossa? Ainakaan Kalkun Huutokauppaa en äkkiä löytänyt SA-INT-sivustolta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Vanaja Kuvagalleria
Onko tuon Vanajan Kalkkuun tuominen hiukan epäonnistunut, eikös tossa pressun alla ole ohimo saanut tällin, vai onko naamiomiesten lavastus vain hyvinkin onnistunut? Eihän Siikakankaalla mitään "Honkkarin pressua" tarvinnut pitää hytin päällä!
Re: Vanaja Kuvagalleria
tarkka omistaja pitää muovin päällä, ettei aurinko pilaa vahausta (tai vesi sada sisään).
Re: Vanaja Kuvagalleria
En lainkaan ihmettelisi, jos tämmöisen Vanajankin osalta olisi jo sen uusi omistajakin selvillä, kuten välillä on Kalkun Sisuissakin kivasti ollut jo ennen huutokaupan alkua. Kerrankin yksi isäntä kehui jo tuntia ennen virallista H-hetkeä, että taitaa olla turhan myöhäistä pojat kytätä enää tätä Sisua, se on nimittäin kohta hänen! Huutokaupan alettua 10000mk heti pohjalle ekahuudoksi ja auto oli tosiaan hänen! Onpa joskus ennakkoon jo tullut kysyttyäkin määrätyiltä huutajilta, että pidätkö jo oman autosi ojakepin nupista kiinni ja vastaus on ollut "kyllä kyllä" ja niin on myös käynyt! Huutokaupoissa on aina muutenkin mielenkiintoista, ehkä ihan kaikki ei ole semmoista miltä äkiseltään näyttää! Huudot pitää luonnollisesti maksaa mutta huutaja ja maksaja voi olla eri henkilökin jne.Sisu AH-45 kirjoitti:..... Saas nähdä minkälaisiin hintoihin päästään sen kanssa, minun pitää hakea se 1959-Jyry vielä pois joten tuohon Vanajaan eivät varat valitettavasti riitä. Varmasti löytää kuitenkin hyvän kodin, toki Vanaja olisi kauan täyttynyt haave.
Vaikka komeita ja harvinaisiakin Vanajia on vielä 2000-luvullakin sulatettu ja pätkitty peräkärryiksi jne. niin huhujen mukaan tieto tästä Kalkun huutokaupan Vanajasta on hyvinkin tavoittanut ainakin pari kolme "ison lompakon" omaavaa Vanajakeräilijää ja hyvin todennäköisesti tämä harvinainen auto pääsee taas "omiensa joukkoon", eikä näinollen päätyisi ainakaan peräkärryaihioksi.
Re: Vanaja Kuvagalleria
Nasumanni puhuu asiaa. Uskon ja jopa tiedän että tuo 2 tai 3 "ison lompakon" omistavaa vanaja harrastajaa ei edes riitä tuon Vanajan omistaja kanditaateiksi.
Re: Vanaja Kuvagalleria
sisua45 kirjoitti:Mikä tässä Vanaja-merkissä on niin mystistä...?! Itse en tiedä merkistä mitään, mutta eräänlainen salamyhkäisyys verhoaa koko merkin. Sisut sen sijaan ovat kaikille tuttuja, ja tietoa löytyy.
Vanaja ei merkkinä ole laisinkaan mystinen ja tietoa autoista saa kylläkin ripoittain . Omassa lapsuudessani 70- luvulla vielä varsin yleinen kuorma-auto katukuvassa ja kieltämättä piiki sisu miesten istumalihaksessa .Itse tullut oltua merkin kanssa tekemisissä siittä lähtien kun kävelemään opin ja tullut tuonne "hallin" nurkalle niitä jo pari tai kolme hommattuakin , ja kohta taitaa neljäskin tulla .