Vanaja Kuvagalleria

Valvoja: sisua

Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 7:44 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja Rulla » Ma Marras 02, 2009 9:41 pm

Ahaa siis näinkin yksiselitteinen juttu tuokin ,eipä se vanaja nyt niin kovin mystiseltä vaikuta näköjään kun tietoa kuitenkin on saatavilla ja tietäjät näköjään sitä ei panttaa, hieno homma . Eikös tämä Muronen toiminut sittemmin Sisulla jonain teknisenä neuvon antajana ja oli myöhemmin jossain Afrikan maassa oliko jossain projektissa päällikkönä tai vastaavana ,eli vaihtoi täysin alaa ,sillain muistan lukeneeni eräästä rakennusalan tiedotteesta joskus 80-luvun loppupuolella .

onre
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 11:02 am

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja onre » Ke Marras 04, 2009 7:51 pm

Rulla kirjoitti:Ahaa siis näinkin yksiselitteinen juttu tuokin ,eipä se vanaja nyt niin kovin mystiseltä vaikuta näköjään kun tietoa kuitenkin on saatavilla ja tietäjät näköjään sitä ei panttaa, hieno homma . Eikös tämä Muronen toiminut sittemmin Sisulla jonain teknisenä neuvon antajana ja oli myöhemmin jossain Afrikan maassa oliko jossain projektissa päällikkönä tai vastaavana ,eli vaihtoi täysin alaa ,sillain muistan lukeneeni eräästä rakennusalan tiedotteesta joskus 80-luvun loppupuolella .
Onhan noista tietoa olemassa ihmisillä, paljonkin. Rauman seudun mobilistien kerholehdessä oli '90-luvun alkupuolella kattavia artikkeleita aiheesta, sieltä oon tietoni lukenut. Kirjoittaja taisi olla Rami Wahlström. Itse oon sen verran nuorempaa polvea että Vanajia ei edes penskana hirveästi enää näkynyt, niittikopit ja Jyryt olivat yleisempiä. Tosin ainakin yksi Vanajahan on edelleen ihan ammattikäytössä, kuva tältä kesältä:

Kuva

Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 7:44 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja Rulla » Ke Marras 04, 2009 8:25 pm

Tuollaista Vanajaa en ole nähnytkään . Kovin edistykselliseltä vaikuttaa kun on 4 akselinen .Eikös neljäs akseli yleistynyt Scanioissa ,Volvoissa ja peräti Sisuissakin vasta 80-luvun alussa .Rami Wahlström lienee sen ikäpolven miehiä että ajo sekä asennus kokemusta oltava kattavasti että on pystynyt tietoa näistä vankoista vanajista artikuloimaan kansien väliin meille nuoremmille luettavaksi .Eräästä Irlantilaisesta moottori/auto alan lehdestä aikoinaan tuollaisella samanlaisella ohjaamolla olevan Leylandin bongasin ja heikolla Englannin taidollani ymmärsin artikkelista että olisi jossain muussakin merkissä samaa ohjaamoa mutta että vielä vanajassakin ,sepä yllätys.Ilmeisesti ohjamot saatu kaupattua moottoreiden mukana koska molemmat kai ovat Engelsmanneja.Oliko samaa ohjaamoa myös lepotilalla varustettuna pitkänmatkalaisia ajatellen. :?:

Avatar
sisua45
Viestit: 2944
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Ke Marras 04, 2009 9:25 pm

Kuva

Samaa koppia oli myös AEC:ssa ja Albionissa. Hytin valmistaja tais olla AEC?

Engelsmannit tekivät jo varhain neljä akselisia, niinkuin tässäkin kuvassa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 7:44 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja Rulla » Ke Marras 04, 2009 9:40 pm

Engelsmannit tekivät jo varhain neljä akselisia, niinkuin tässäkin kuvassa.


Tekikö Engelsmannit myös alustat näihin tylppä nokkasiin neljä akselisiin Vanajiin :?:

Avatar
sisua45
Viestit: 2944
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Ke Marras 04, 2009 10:00 pm

Rulla kirjoitti:Tekikö Engelsmannit myös alustat näihin tylppä nokkasiin neljä akselisiin Vanajiin :?:
Eiköhän runko ole ihan made in finland. Hytin lisäksi tietysti AEC:n moottoreita on Vanajoissa. Ehkä jotain muitakin osia myös?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

onre
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 11:02 am

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja onre » To Marras 05, 2009 10:48 am

Rulla kirjoitti:Rami Wahlström lienee sen ikäpolven miehiä että ajo sekä asennus kokemusta oltava kattavasti että on pystynyt tietoa näistä vankoista vanajista artikuloimaan kansien väliin meille nuoremmille luettavaksi .
Itse asiassa, yllätys yllätys, se on syntynyt '70-luvun puolivälin tienoilla. En lähde edes arvailemaan mistä se on tuohon juttuunsa nuo tiedot kerännyt.

Napapiiri
Viestit: 567
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja Napapiiri » To Marras 05, 2009 12:32 pm

Nämä neliakseliset Buldogit olivat TTB6+6-76/8x4 mallisia ja vain nosturialustaksi tarkoitettuja. :D Tais olla takana rungon korkeus peräti 50cm ja jousittamaton teli. Koneena oli suurin (tilavuus) AEC AV760, 12.5l ja toi mylly penkkien välissä. :mrgreen:

elokuu
Viestit: 68
Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 7:09 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja elokuu » To Marras 05, 2009 1:21 pm

Englantilaiset ovat tehneet neliakselisia autoja jo ainakin 1930-luvulta saakka.

Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 7:44 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja Rulla » To Marras 05, 2009 6:50 pm

onre kirjoitti:
Rulla kirjoitti:Rami Wahlström lienee sen ikäpolven miehiä että ajo sekä asennus kokemusta oltava kattavasti että on pystynyt tietoa näistä vankoista vanajista artikuloimaan kansien väliin meille nuoremmille luettavaksi .
Itse asiassa, yllätys yllätys, se on syntynyt '70-luvun puolivälin tienoilla. En lähde edes arvailemaan mistä se on tuohon juttuunsa nuo tiedot kerännyt.

Mutta sehän onkin hieno asia että nuorempi ikäpolvi on noin tietoa tallentanut että on saatu kerättyä kansien väliin .Vieläkö mahtaa joukossa olla ketään joka muistais auton oikein konkreettisesti eli olis joskus sellasella töitä tehnyt :?:

Lajari
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 4:22 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja Lajari » To Marras 05, 2009 8:18 pm

elokuu kirjoitti:Englantilaiset ovat tehneet neliakselisia autoja jo ainakin 1930-luvulta saakka.
Just näin. Englantilaisten ja mm. hollantilaisten peruskuorkki on aina ollut 8x4 ja amerikkalaisten 6x4, pääosin päällystetyille teille. Suomalaisilla sitten 6x2 ajokit täällä lumen, jään ja sulavan roudan maassa, kopukkaisilla taipaleilla.
Vielä 80-luvulla ei pahemmin ollut käytössä telivetoisia puu- tai sora-autoja, koska se olisi ehkä tiennyt keikkaa pehmeimmille laaneille. Ja sehän ei käynyt, koska siitä ei ylimääräistä maksettu. Nyt näkyy olevan kaikenlaisia lutsakkeita, mutta kauan se kesti.

Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 7:44 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja Rulla » To Marras 05, 2009 9:11 pm

Joo. Ja Neuvostoliitossakin oli noita 6x4 ja 4x4 ja 8x4 kuorkkeja paljon ,mutta Ruotsalaisilla myös taisi olla vaan noita 4x2 ja 6x2

torbebo

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja torbebo » La Marras 07, 2009 4:28 pm

No nyt on paskavesi kokous pidetty.Ei taida ketään kiinnostaa kokouksen kulku,ja ei se tänne palstalle taida edes kuuluakkaan jonkun kylän paskavedet :D Tämän pelto vanajien omistajan vävypoika oli kokoksessa mukana ja olipa tilaisuus häntä puhutella siellä myös.Kyllä sillä perikunnalla on tarkoitus myydä se pellon reuna tyhjäksi sitten kun heistä nyt ylipäätään ensin tulee tämä perikunta.Se punavalkoinen vanaja on vävyn mukaan luvattu jollekkin myydä,vaikka ei siitä ostajasta ole kuulunut tuon jälkeen mitään kun hän sitä oli käynyt katsomassa ja kysymässä.Jyry myydään kanssa ja vävy muisti että pappa oli sanonut sen vuosimalliksi-63.Tämä torven kuvaa kantava vanaja on muuten posti ja lennättinlaitoksen vanha vanaja vuosimalli sillä on -67.Tämä torvi vanaja :D on ainoa auto näistä kolmesta autosta pellon reunalla joka on omilla avuilla tullut siihen tuolta jostain puimalasta jossa ne oli ollut aikaisemmin,pellon reunalla on vävyn mukaan ollut ainakin viimeiset 15-vuotta.Jyrystä on otettu vaihdelaatikko johonkin sahan tarpeisiin ja punavalkoinen vanaja on moottoristaan kuulemma jumissa :lol: Torvi vanaja voisi vävyn mukaan lähteä käymäänkin pienen askartelun jälkeen :lol: ja sen mukana oli tullut huutokaupasta josta isäntä oli sen ostanut niin jotain osiakin jotka ovat ihan uusia mm.Etuvedon akseleita ja etunavan tiivisteitä,kardaaniakseli,ja jotain lyhtyjä.Nämä ovat siellä puimalassa edelleenkin puulaatikossa.

elokuu
Viestit: 68
Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 7:09 pm

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja elokuu » Ma Marras 09, 2009 7:18 am

Vanaja kuvagalleria aiheen vierestä tämäkin, mutta tarkastin kirjallisuudesta tuon neliakselisten homman. Rulla ilmeisesti tarkoitti venäläisillä neliakselisilla sotakalustoa? Siviili- ja kaupallisessa käytössä ensimmäinen neliakselinen kuorma-auto on (lienee) ollut höyrykäyttöinen Sentinel vuonna 1930. Vastaavasti ensimmäinen dieselmoottorinen on ollut vuonna 1934 AEC. Ja molemmat pesunkestäviä englantilaisia.

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja Kuvagalleria

Viesti Kirjoittaja Jasa » La Marras 21, 2009 6:34 pm

korpraali kirjoitti:No nyt on paskavesi kokous pidetty.Ei taida ketään kiinnostaa kokouksen kulku,ja ei se tänne palstalle taida edes kuuluakkaan jonkun kylän paskavedet :D Tämän pelto vanajien omistajan vävypoika oli kokoksessa mukana ja olipa tilaisuus häntä puhutella siellä myös.Kyllä sillä perikunnalla on tarkoitus myydä se pellon reuna tyhjäksi sitten kun heistä nyt ylipäätään ensin tulee tämä perikunta.Se punavalkoinen vanaja on vävyn mukaan luvattu jollekkin myydä,vaikka ei siitä ostajasta ole kuulunut tuon jälkeen mitään kun hän sitä oli käynyt katsomassa ja kysymässä.Jyry myydään kanssa ja vävy muisti että pappa oli sanonut sen vuosimalliksi-63.Tämä torven kuvaa kantava vanaja on muuten posti ja lennättinlaitoksen vanha vanaja vuosimalli sillä on -67.Tämä torvi vanaja :D on ainoa auto näistä kolmesta autosta pellon reunalla joka on omilla avuilla tullut siihen tuolta jostain puimalasta jossa ne oli ollut aikaisemmin,pellon reunalla on vävyn mukaan ollut ainakin viimeiset 15-vuotta.Jyrystä on otettu vaihdelaatikko johonkin sahan tarpeisiin ja punavalkoinen vanaja on moottoristaan kuulemma jumissa :lol: Torvi vanaja voisi vävyn mukaan lähteä käymäänkin pienen askartelun jälkeen :lol: ja sen mukana oli tullut huutokaupasta josta isäntä oli sen ostanut niin jotain osiakin jotka ovat ihan uusia mm.Etuvedon akseleita ja etunavan tiivisteitä,kardaaniakseli,ja jotain lyhtyjä.Nämä ovat siellä puimalassa edelleenkin puulaatikossa.















.Se sinun Mainitsemasi Vanaja joka kantaa torven kuvaa ovessaan on Posti&lennätin laitoksen vanha ja on niitä Vanajia joissa vanhempi tekniikka on hyödynnetty jo tässä uudemmassa ulkoa asussa ,eli 505 pellitys mutta A-2 tekniikka .Auto olisi hyvä pelastaa/säilyttää .Y.V:nä voit lähettää yhteystietoja vaikkakin tuosta autosta eräällä Vanaja "komitealla" jo on tietoa mutta silloin ei olleet kaupan nämä autot siellä pellon laidassa.

Lukittu