Vanaja 690

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja sisua » Pe Helmi 29, 2008 10:46 pm

Lisätietoja kaipaisin otsikon mukaisesta pelistä (vm n. -70):

Millä tekniikalla kyseistä peliä on tehty (kone ja laatikko)?
Valmistumääriä?

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » La Maalis 01, 2008 8:12 am

690 malliseen Vanajaan oli moottori vaihtoehtoja useitakin ja tuon ikäiseen vaihteistoja oli ainakin 3 eri vaihtoehtoa .Moottoreita olivat AEC,Leyland joista AEC oli yleisin ja sai joko ahtamattomana tai ahdettuna .Leylandia vähemmän käytettiin ja poikkeuksetta nuo Leylandit olivat ahdettuja.Vaihteistona oli 6-vaihteinen ZF synkronoitu (aivan malli sarjan ensimäisissä 1967 mallisissa vielä synkronoimaton) tai Fuller BVF -13 tai BVF-14.Turbo moottorilla varustettuihin autoihin asennettiin aina Fuller vaihteisto.

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja sisua » La Maalis 01, 2008 11:25 am

Poikkeaako kyseiset AEC-moottorit Leylandista, vai onko se käytännössä sama kone?
Paljonko 690 Vanajoita on rekisterissä / valmistettu?

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » La Maalis 01, 2008 5:36 pm

Aivan eri kone on Leyland kuin AEC vaikka olikin Leylandin omistuksessa.

Napapiiri
Viestit: 568
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Napapiiri » Ma Loka 06, 2008 8:30 pm

Olikos moottorit 690:ssä jotenki näin:
AEC AV-690(67), 200hv/2200 775Nm/1100 SAE
AV-691(68-70?), 217hv/2200 827Nm/1200 SAE
AVT-690 (67), 250hv/2000 1020Nm/1200 SAE, 236hv DIN.
AVT-690(68-70?)275hv/2000 1079Nm/1250 SAE
Leyland 0.680, 11.1l 165hv/2100 ??

Avatar
sutii
Viestit: 411
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 7:58 pm

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja sutii » To Marras 27, 2008 7:58 pm

Tossa jotain scannailtua dataa sivuiltani.
http://sutii.fi/gallery/main.php?g2_itemId=18168

Avatar
sutii
Viestit: 411
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 7:58 pm

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja sutii » Ma Joulu 01, 2008 8:15 pm

Jasa kirjoitti:Turbo moottorilla varustettuihin autoihin asennettiin aina Fuller vaihteisto.
Tänään juteltuani miltein 80-vuotiaan Vanaja autoilijan kanssa tuli tietoon että 690 Vanajaa olisi valmistettu turbo leukulla ja synkronoidulla ZF-vaihteistolla. Tämä tietysti vanhan konkarin muisteloita.

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Torbedo » La Tammi 24, 2009 11:54 am

sutii kirjoitti:
Jasa kirjoitti:Turbo moottorilla varustettuihin autoihin asennettiin aina Fuller vaihteisto.
Tänään juteltuani miltein 80-vuotiaan Vanaja autoilijan kanssa tuli tietoon että 690 Vanajaa olisi valmistettu turbo leukulla ja synkronoidulla ZF-vaihteistolla. Tämä tietysti vanhan konkarin muisteloita.
Turbomoottorilla varustettuihin autoihin asennettiin PÄÄSÄÄNTÖISESTI FULLER mutta asiakkaan toivomuksesta tehtiin poikkeuksiakin tähän.Eli nimimerkki sutiin kanssa keskustellut miltei 80-vuotias vanaja autoilija voi olla täysin oikeassa tässä asiassa että on turbomoottorinen Leyland ja syngronoitu ZF-vaihteisto ollut hänen Vanajassa.Vanajat tehtiin kuten hyvin tiedetäänkin jo niin aina asiakkaan toiveitten mukaisesti,eli räätälöitiin.Myyjät esittelivät turbomoottoria ja siihen aina tuota Fulleria mutta asiakas joka koko lystinkin maksoi niin myös päätti sen,eli tässäkin tapauksessa todennäköisesti hänelle on esitetty vaihtoehtona turbomoottoriin tuota ZF-vaihteistoa,joka on ilmeisesti ollut hiukan edullisempikin vaihtoehto.

Hiukan tarkennan vielä.Eli sutii mainitsee " että 690 Vanajaa olisi valmistettu turbo leukulla " Nythän ei ole kysymys 690-Vanajasta kun siinä on tuo Leyland-moottori.Tuota ns.6-sarjan Vanajaa jossa on AEC:n 690-moottori niin ne on niitä 690-Vanajia,ei Leylandin-moottorilla olevatTästä ei pidä ottaa itseensä mitenkään sillä tuota isompaa Vanajaa sanottiinkin yleisesti aina 690-Vanajaksi,vaikka olisi sitten ollut Leylandillakin.Halusin vaan tarkentaa tämänkin seikan.
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » La Tammi 24, 2009 12:59 pm

Minulle tuosta vanajan turbo moottorista ja fuller vaihteiston yhteen kuuluvuudesta eräs vanaja asiantuntija piti kerran oikein pontevan luennon että aina oli turbo moottorin kanssa fuller vaihteisto, Mutta kun tiedetään että kuinka räätälöityjä vanajat yleensäkin oli niin kuitenkin pienellä varauksella tuon tiedon otin vastaan mutta en sitä tuolle asiantuntijalle ilennyt sanoa .

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » La Tammi 24, 2009 1:16 pm

Olen jonkin aikaa ajanut työkseni 265 hv Leyland moottorista Jyry-Sisua jossa oli zf vaihteisto ja ymmärrän että ne vanaja autoilijat jotka vetivät esim.perävaunua valitsivat autoihinsa turbo moottorin lisäksi fullerin vaihteiston sillä jo nuppi ajossa huomasi että zf vaihteistossa vaihteiden välit melkoisen suuret , ja tämä tuli hyvin esiin ajettaessa täydellä kuormalla tietyömaalla.

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Torbedo » La Tammi 24, 2009 6:18 pm

Olisiko kenelläkään tiedossa että olisi turbo Aec ja sitten tuo ZF-vaihteisto tehdas asennuksena ?Tiedossani on vain Leyland ja tuo ZF.
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » La Tammi 24, 2009 7:53 pm

Luulisi noita kuitenkin olleen ottaen huomioon tosiaan että sanonta ei kahta samanlaista ollut pitää varmaan paikkansa ja olihan noita zf vaihteistoja käytössä aivan loppuun asti noiden turbo moottorien kanssa niin epäilen että noita "sekoituksia on silloin tällöin "livahtanut portista ulos".mikä mihkäkin päin Suomen maata.

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Torbedo » La Tammi 24, 2009 8:25 pm

Tuntuu olevan melkoista " sekamelskaa " tuo Vanajan mallit ja rakenteet.Eli juurikin kuten Jasakin mainitsee että ei kahta samanlaista!Kaveri kertoili että olisi tavannut sellaisia Vanajia missä oli ahtaamaton Aec ja kuitenkin Fuller 15-vaihteinen vaihdelaatikko.Onkohan tuollaisia livahtanut portista ulos,vai onko sitten jälkiasennuksena tuo 15-vaihteinen Fuller laatikko?
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » La Tammi 24, 2009 9:00 pm

En tiedä että kuinka oli vanhemmissa malleissa mutta näkyy olleen asennettu malleihin T6-69 noita fullerin RTC-915 vaihteistoja. Siis tehtaalla.Ja siksi toiseksi en näe mitään järkevää syytä miksi ei yli päätään olisi käytetty näissä 6-sarjan autoissa jos sitä oli käytössä jo vuonna 1964 ahtamattomissa AEC moottorisissa vanajissa Tosin tuo oli vielä silloin 10 vaihteinen mutta muuten sama laatikko mutta ilman sitä vaihdelaatikon perässä olevaa 3 vaihteista alue vaihteistoa.

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » La Tammi 24, 2009 10:04 pm

Näkyypä tuo Haverisen Markon Leyland moottorilla olevan vanajan tyyppi kuitenkin olevan T6-69/4300 .

Vastaa Viestiin