Vanaja 690

Valvoja: sisua

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Torbedo » Su Tammi 25, 2009 6:11 am

Jasa kirjoitti:Näkyypä tuo Haverisen Markon Leyland moottorilla olevan vanajan tyyppi kuitenkin olevan T6-69/4300 .

Onko se Jasa silloin Aec-moottorilla kun on mallimerkintä -69? ja Leylandeissa merkintä olisi -68? Eli olenko ymmärtänyt oikein mallimerkinnät Vanajissa että tämä numero ilmaisee moottorimerkin?
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Torbedo » Su Tammi 25, 2009 8:01 am

Napapiiri kirjoitti:Olikos moottorit 690:ssä jotenki näin:
AEC AV-690(67), 200hv/2200 775Nm/1100 SAE
AV-691(68-70?), 217hv/2200 827Nm/1200 SAE
AVT-690 (67), 250hv/2000 1020Nm/1200 SAE, 236hv DIN.
AVT-690(68-70?)275hv/2000 1079Nm/1250 SAE
Leyland 0.680, 11.1l 165hv/2100 ??
Oliko tuo Leyland 0.680 myöhemmin,eli viimeisissä Vanajissa jo 200-hv tai mahdollisesti jopa ylikin?

Oliko tuota-690 Vanajissa AEC:n V8-moottorilla? ( Ei taida olla -690 kun on Leyland.tai joku V8 moottorina )
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » Su Tammi 25, 2009 8:23 am

Kyllähän niistä Leyland moottorisista yleensä oli tyypitys 68 .Se minuakin rupesi ihmetyttämään tuo tyyppi merkintä 690.

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Torbedo » Su Tammi 25, 2009 8:47 am

Jasa kirjoitti:Näkyypä tuo Haverisen Markon Leyland moottorilla olevan vanajan tyyppi kuitenkin olevan T6-69/4300 .
Olisiko nyt kuitenkin käynyt että Markon Vanaja olisi saanut jälkiasennuksena Leyland moottorin voimanlähteeksi?Jos Marko kertoisi sen mallimerkinnän meille,ja jos se on T6-68/4300+1200 se olisi sitten Leyland mutta jos se on T6-69/4300+1200 niin Aec olisi ollut moottori alkujaan,vai mitä Jasa menisikö noin?
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » Su Tammi 25, 2009 9:58 am

Jotesakkin näin . Mäkipirtin kirjaa tarkemmin luettuna näyttäisi siltä että kirjan tiedot sekoittaa jo ennestään sekavaa mallikirjoa ,sillä kirjassa mainitaan että viimeinen sisu ohjaamo asennettiin A6-68/4300 malliseen autoon vuonna 1970 ja viereisellä sivulla olevan taulukon mukaan sellaista autoa ei koskaan ole tehtykkään.A6-69/4300 onkin sitten tehty 5 kpl 1970 .Ihan en suosittele lukemaan kuin piru raamattua ,mutta muuten mukava teos .

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Torbedo » Su Tammi 25, 2009 11:28 am

Hyvä kirja tämä Markku Mäkipirtin kirja.Sieltä minä olen saanut tietoa näistä Vanajista sen hitusen mitä nyt niistä tiedän :D Vetkun galleriassa on Markon Vanajasta kuva ja sen alla on tiedot joissa mainitaan että Leyland 0.690! Onkos nyt käynyt lipsahdus ja tarkoittaa että Aec 690? Onko Leylandilla tuollaista moottoria koskaan ollutkaan kuin 0.690? Tiedätkö Jasa onko näin?
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » Su Tammi 25, 2009 12:41 pm

Uskoisin että auton omistaja tietää autostansa hiukan enemmän kuin me yhteensä :D .Eipä kannata mennä vielä tekemään kauhean hätäisiä päätelmiä auton mallista :wink:

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » Su Tammi 25, 2009 1:00 pm

Kyseisetä automerkistä on viime aikoina tullut niin paljon ristiriitaista tietoa jo yksin omaan sen valmistus määrästä eritieto lähteistä että itse en ainakaan luota yhteenkään selitykseen 100% varmasti ja se onkin yksi syy miksi oma innostukseni on merkkiin laantunut hieman .Metka kirja sinänsä tuo Mäkipirtin tekemä eeppos on kun sitä tarkemmin lukee niin JOTKUT tiedot ovat aivan ristiriidassa toisiinsa jo heti melkein seuraavalla sivulla ja huolestuttavinta on se että onko tiedot tosiaan saatu Patrialta ja jos on niin sieltä tulevaa tietoa olisi voitu myydä kirjakaupassa osastolla Satukirjat tai muistihäiriöisten muistelmat.
Viimeksi muokannut Jasa, Su Tammi 25, 2009 2:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » Su Tammi 25, 2009 1:13 pm

Näkyypähän auton tyyppi kilvessä olevan ainakin 0.690 Leyland .Tiedä sitten miksi tuossa vanajakirjassa ei ole mainintaa sellaisesta moottorista .Oliskohan ollut niin salainen projekti että tekijätkään ei ole tienneet että mitä tekevät :D .Vai olisiko se muistihäiriö josta jo aika paljonkin on saanut kuulla .Mutta mikäpä paremmin auton tyypiksi sopisikaan silloin kun siinä on O.690 Leyland .

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja sisua » Su Tammi 25, 2009 2:11 pm

Olisko kirjallisuudessa painovirheitä Leylandin moottoreiden tyypeistä?
Jyry-Sisun esitteestä poimittua moottoritietoutta:
1. MERKKI JA MALLI
Jyry-Sisu R-142 BPT

2. MOOTTORI
Tyyppi: Leyland O.690
Sylinteriluku: 6
Suurin teho: 183kW DIN (255 hv SAE)/2200r/min
Suunn vääntömomentti: 888 Nm DIN (97 kpm SAE)/1400r/min
Sylinterin halkaisja: 127.0mm
Iskun pituus: 146 mm
Iskutilavuus: 11.1 l
Purstussuhde: 15.8:1
Ominaisteho: 165 kW/l (22,5 hv/l)
Polttonesteen kulutus: 222 g/kWh (163g/hvh)
Voitelujärjestelmä: Painevoitelu
Öljypumppu: Hammaspyöräpumppu
Oljysuodatin: Täysvirtaustyyppinen
Polttonestepumppu: Rivipumppu, mekaaninen säädin
Polttonestesuodatin: Vedenerotin ja kaksoshienosuodatin
Jäähdytysjäjestelmä: Painejäähdytin, erillinen paisuntasäiliö
Jäähdytysnesteenkiertopumppu: Keskipakopumppu
Ilmanpuhdistin: Kuivalementtityyppinen
Kylmäkäynnistyslaitteet: Lisäpolttonestelaite, imulman esilämmitin, moottorin sähkölämmitin 2000W
Samaista Turbo-Leylandia on Mäkipirtin Vanaja-kirjan mukaan käytetty Vanajoissa vuosina -69 ja -70 kokonaista 12 kpl.
(Kirjassa merkintä Leyland 0.680 turbo)

Napapiiri
Viestit: 568
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Napapiiri » Su Tammi 25, 2009 3:22 pm

Luulis silloin, että ne loput leukut olivat juurikin 0.690 mallia..Eikö Sisulla korvattu 680:n 690:llä jossian -67 paikkeilla. :?: SP -> BP...

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » Su Tammi 25, 2009 5:34 pm

Sisuissa oli kyllä käytössä tuota 0.680 70 luvun alussa,mutta asennettiin lähinnä vientimalleihin .Itse en tiedä kuin yhden 71 mallisen jyry-sisun mikä oli tuolla moottorilla , mutta varmaan niitä on ollut yleisemminkin Suomessa käytössä tuon 0.690 rinnalla.

Napapiiri
Viestit: 568
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Napapiiri » Su Tammi 25, 2009 8:18 pm

Ahaa, siis joku R-142 SP:kö :?:

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Jasa » Su Tammi 25, 2009 9:14 pm

R-141/142 .BP 0.680
Teho SAE 218hv/2200rpm.
Vääntömomentti SAE 80kpm/1200 rpm.
Litrateho hv/lit= 19,9


R/M 141/142 BPT 0.690
Teho SAE 265 hv/1200 rpm.
Vääntömomentti SAE 97kpm/1200 rpm.
Litrateho hv/lit= 23,9

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Vanaja 690

Viesti Kirjoittaja Torbedo » Su Tammi 25, 2009 9:42 pm

Kyllä on Jasalla tietoa paljon Leylandeista ja Sisuista ja Vanajista ei voi kun hattua nostaa hänen tiedoistaan,ja siitä että hän julkaisee niitä meille vähemmän tietäville,kiitos Jasa!

Eli Markon Vanaja on varmaankin tuolla -0.690 Leylandin moottorilla alkujaankin ollut.Tässä tarkastelin tuota Jasan luetteloa missä hän kertoi nuo Leylandien erot niin onko nyt niin että tämä -0.680 olisi ilman turboahdinta ja -0.690 olisi turbomoottorinen versio tuosta-0.680 moottorista?
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Vastaa Viestiin