Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 2947
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Su Tammi 25, 2009 12:36 am

Kuva

Kuva

Kuva
Liitteet
palo11.jpg
palo11.jpg (61.15 KiB) Katsottu 8769 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
sutii
Viestit: 411
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 7:58 pm

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja sutii » Ma Tammi 26, 2009 11:36 pm

Hyvän näköinen mutta hieman ahdas ja ehkä meluinen? Oliko AEC hytin varsinainen valmistaja?

exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 6:32 pm

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja exSA-738 » Ti Tammi 27, 2009 6:35 pm

Englantilaisilla on ollut koominen tapa sitoa kappaletavarakuormat köydellä kiinni lavaan. Mitään laitoja eikä tolppia käytetty vaan köyttä ainakin sata metriä. Solmujen teko oli kuskille tuttua. Kai ne tänäpäivänä on edes kuormaliinan keksineet.

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1749
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja sisua » Ti Tammi 27, 2009 8:20 pm

exSA-738 kirjoitti:Englantilaisilla on ollut koominen tapa sitoa kappaletavarakuormat köydellä kiinni lavaan. Mitään laitoja eikä tolppia käytetty vaan köyttä ainakin sata metriä. Solmujen teko oli kuskille tuttua. Kai ne tänäpäivänä on edes kuormaliinan keksineet.
Eikös siellä nopeudetkin ole solmuissa, vai vesilläkö se oli... :mrgreen:
Kuormansidonnasta: köyden sidontataito on siiirtynyt nykyään kiinalaisille rahtareille :shock:

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Jasa » Ti Tammi 27, 2009 9:03 pm

Englantilaiset olleet edellä aikaansa noiden ohjaamojensa kanssa ,sillä eikös vasta 90-luvulla noi Skandinaavialaiset auton valmistajat saaneet jonkinmoisen suosion noihin mataliin ohjaamoihin . Taitaapi tuo Leyland olla ilman moottoria tuossa kuvassa. :D

Napapiiri
Viestit: 568
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Napapiiri » Ti Tammi 27, 2009 9:27 pm

Scania G 82/112 M 1981..Noissahan hyttiä puotettiin alemmas. :roll:

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Torbedo » Ti Tammi 27, 2009 9:54 pm

Juu mutta eikös nuo hytit ollut englannissa käytössä jo 60-luvulla? Scaniassa vasta 80-luvulla :D
Mitenkä on tämä hytti juttu kun on sama hytti neljässä eri merkin autossa.Eli olenko täysin pielessä oman mielipiteeni kanssa jos esitän seuraava.Albion liitty Leylandiin -51 ja Aec liitty Leylandiin-69.Tuo hytti on Aec:n ja nimi sillä oli Mandator tai Matador ergomatig ohjaamo.Näiden tehtaiden yhdistymisien kautta se olisi englannissa ollut Albionissa,Leylandissa,ja Aec.ssä,joka hytin on kehittänytkin ja Vanajan ja Aec:n voimakkaan ja pitkän yhteistyön tuloksena se oli sitten Vanajissakin,eli neljä merkkiä sitä nyt on sitten käyttänytkin.Tämä nyt on minun teoriani tästä,mutta oletteko samaa mieltä että noinkin se voi olla. :D
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Jasa » Ti Tammi 27, 2009 9:59 pm

Puotettiin juu mutta 90-luvulla alkoi yleistymään vasta kaukolikenteen autoissa.Jakelu ja pakkaaja autoissa toki oli jo 80-luvulla ja aikaisemminkin.

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Torbedo » Ke Tammi 28, 2009 5:11 pm

Onko kenties Jasalla tiedossa kuinka monta tälläisellä buldog hytillä olevaa Vanajaa valmistui.Niitä Lokomolle meneviä oli todennäköisesti valtaosa mutta montako esimerkiksi tälläisenä 6x2-tyyppisenä kuin on kuvassa olevakin Vanaja? Jasalta kysyn kun hänellä on tuota Vanaja tietämystä.Toki muutkin voivat vastata jos tieto on niin rohkeasti vaan kertomaan!

Markku Mäkipirtin kirjassa nuo ilmeisesti ovat ilmoitettu,mutta minä olen vielä aivan " aapiskukkona " näistä mallimerkinnöistä,eli en osaa niitä sieltä kirjan sivuilta tulkita.
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 7:44 pm

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Rulla » Ke Tammi 28, 2009 7:02 pm

Tämmönen 2 akselinen oli Pihlajistossa ,tai voi olla vieläkin .Joku lentokenttä auto ollut joskus ja aika repaleinen ja Koskenkylän purkaamossa vähän vanhempaa mallia telivehje.

elokuu
Viestit: 68
Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 7:09 pm

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja elokuu » To Tammi 29, 2009 10:25 am

sutii kirjoitti:Hyvän näköinen mutta hieman ahdas ja ehkä meluinen? Oliko AEC hytin varsinainen valmistaja?
Ymmärtääkseni Leylandin oma ohjaamomalli. Ergomatic korvasi vuonna 1964 sitä edeltäneen Vista-Vue ohjaamon. Leyland käytti samaa ohjaamoa vuoteen 1981 saakka.

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Torbedo » To Tammi 29, 2009 2:40 pm

Kiitos elokuu.
Ahaa että se onkin näin että tuo hytti onkin Leylandin eikä Aec:n kuten itse sen arvelin olevan.Tämä on hieno asia että on näitä tietomiehiä täällä ja muualla.Sillä olen seuranut näitä muita gallerioita kuukunaa ja vetkua ja siellä myös nimimerkki elokuu kertoilee meille vähemmän tietäville näistä vanhoista kuorma-autoista,tämä on mukava kun meitäkin on jotka ovat kiinnostunut mutta kuitenkin tietämättömiä niistä,kuten nyt tämä minulle tullut mielenkiintoinen kuorma-auto merkki Vanaja.Mutta onneksi on täällä niitä jotka ovat tietoisia esim.juuri Vanajasta ja sen tekniikasta.Siellä kuukunassa on ollut aika hiljaista,kuten vetkunkin galleriassa joten en ole sieltä saanut tietoa Vanajista,enkä muistakaan viime aikoina yhtään.Vetkun galleriassa oli Vanaja asiantuntijoita mutta nyt siellä on hiljaista.Kiitos elokuu tarkennuksesta.

Jos sopisi niin kysyisin elokuulta,ja muiltakin Vanaja experteiltä seuraavaa.Täällä osiossa Vanaja kysytään " Olisiko tietoa A2?? " ja siihen vastaa eräs nimimerkki seuraavaa " A= Alipaine 2= Akselien määrä N= Nokkamalli B=buldog. Onko se noin,minun mielestä siinä on jotain häikkää,eli olenko oikeassa jos väitän että ei ole noin!
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Napapiiri
Viestit: 568
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Napapiiri » To Tammi 29, 2009 4:59 pm

Eikös ollut niin, että A=nokkamallinen 4x2, B=Buldoggimalli 4x2, N=Metsämalli ts. 4x4 esiintyvä -> mm.N-47; nokkamallinen 4x4 vetoinen AEC 470 motukalla. A2:n 2= jatkokehitelmä A-sarjasta.
Sitten ne telimalli, T=6x2 ja TT=6x4 (TT-69R nokkamallinen 6x4 vetoinen), TB6-69=Buldoggi 6x2 malli AEC 690:llä moottorilla, 6-sarjalainen.
Harvinainen NT-69, nokkamallinen 4x4+2 vetoinen, 69=moottori AEC 690.
KK-69ET, 6x6 nokkamallinen erikoisajoneuvo turbo AEC AVT690. :)
Näin 1961 :?: ->71 asti.. Vanhemmissa malleissa mm.VKB/3800; Vanaja-Kuormauto-Buldoggi-akseliväli 3800mm, VKT; Vanaja-Kuorma-auto-Telillä (6x2).

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Torbedo » To Tammi 29, 2009 5:20 pm

Kiitos Napapiiri!
Tästä se minulle aukeaa jotenkin nämä malli merkinnät Vanajasta,tai Vanajista.Tosi selkeästi kirjoitit ne tänne ja jopa minäkin ymmärsin ne jotenkin,kiitos Napapiiri.

Jos sallitte niin kysyisin vielä kun on mallimerkintä KK7 niin mitä tarkoittaa tuo -7? KK on jos ymmärsin oikein niin 6x6!
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Napapiiri
Viestit: 568
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Neljä merkkiä, sama ohjaamo

Viesti Kirjoittaja Napapiiri » To Tammi 29, 2009 6:05 pm

Olisko ihan jatkokehitelmä 6:sta/juokseva numero.. :?: Siinä kirjassa oleva AKU-11 on kuitenki siis malliltaan KK-69ET ja vm-64. Harmi, kun ei ollut kuvaa siitä ainokaisesta KK7-69ET mallista. :(

Vastaa Viestiin