Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Huhti 24, 2018 12:19 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Su Kesä 14, 2009 10:31 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 07, 2008 12:33 pm
Viestit: 100
telipyörä kirjoitti:
Miksihän ruottalaiset ei tunnu olevan veteranlastbilar sivustolla näin tarkkoja. Tuntuu että suomalaisia kuorma-autoja harrastaessaan täytyy olla tarkkana kuin porkkana! Tämä on toisaalta kyllä hienokin asia. Volovo ja Kaania-asiat tuntuu olevan hiukan leväperäsempiä. Johtuneeko siitä että autot on veteraaniautoja aina 30v. täytettyään ja maksut sen mukaiset(halvat). Mitään huipputarkkaa ma-katsastusta ei tarvita. Autot on kyllä hienoja silti.


Vai huipputarkkaa ma-katsastusta! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Itte olen pitänyt kaikkia chopattuja ym. erikoisrakenneltuja autoja aina harrasteautoina. Miten ne voisivat olla enää "tirektiiveillä" tarkkaan määriteltyjä MR-autoja? Eikös museoajoneuvotarkastuksen läpäisseissä ajopeleissä sentään yksi oleellinen pointti ole juuri se, että pieniä turvaseikkoja lukuunottamatta kaikki se, mitä silmä näkee, pitäisi olla oman ajankohtansa mukaista?
Onhan aivan selvää, että jonkun 50-lukuisen "lehmänselkä" Fargonkin entisöintiä helpottaa suuresti, jos pläjäyttää siihen esim. Jyry-Sisun hytin ja entisöijästä riippuen voi lopputulos olla erittäinkin siisti mutta onko se sitten vieraalla hytillään enää niinkään MR-auto?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Kesä 14, 2009 12:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2009 10:58 pm
Viestit: 58
Jo vain. Mukava on katella hienoa entisöityä/ajanpatinoimaa alkuperäistä. Oma harrastusura onkin aikaisemmin ollut tuota rakentelu/kasin virittely toimintaa ja rimakauhu voi nousta ennen elämänsä ensimmäistä ma-tarkastusta. Tuntemukset on vähän tämmösiä, varmaan ja toivottavasti aiheetta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2009 11:42 am 
On käynyt ilmi että tämä kyseinen Vanaja on alkuperäisyydeltään ollut vallan makuuohjaamolla varustettu,eli jotain mallimerkinnältä M-67 Makuuohjaamo.Onko kellään Vanajatietäjällä tai,tietäjillä tiedossa kuinka monta tälläistä M-67 Makuuohjaamolla varustettua Vanajaa ylipäätänsä valmistettiin?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2009 8:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Joskus ammoisina aikoina oli jonkinlainen "huhu" että autoilija Eino Pallasmaa olisi tälläisen makuuohjaamollisen 6-sarjan Vanajan tilannut mutta huhuksi on osoittautunut kun mistään ei ole dokumenttia löytynyt sellaisesta autosta eikä tehtaan väkikään muistanut sellaista autoa sen paremmin kuin nämähäntä myyntitykitkään (automyyjät).Viime lauantaina olinkin erään entisen Vanaja myyjän kanssa tekemisissä ja hänellä noista 6-sarjan vanajista riitti monen moista juttua ,vedet silmissä me nuorempi väki nauroimme kun hän muisteli myyntimatkojaan maakuntaan ja noita kommeluksia noiden 6-sarjan Vanajien kanssa tuolla maakunnassa. :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2009 10:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2009 10:58 pm
Viestit: 58
Saattasko olla Pallastie. Muistelen että Pallastien Markun isästä on ollut jotain Vanaja juttua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 4:42 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 07, 2008 12:33 pm
Viestit: 100
Jasa kirjoitti:
Joskus ammoisina aikoina oli jonkinlainen "huhu" että autoilija Eino Pallasmaa olisi tälläisen makuuohjaamollisen 6-sarjan Vanajan tilannut mutta huhuksi on osoittautunut kun mistään ei ole dokumenttia löytynyt sellaisesta autosta eikä tehtaan väkikään muistanut sellaista autoa sen paremmin kuin nämähäntä myyntitykitkään (automyyjät).


Ei näköjään ole sitten Jasalla itellään, eikä Jasan haastattelussakaan olleilla tehtaan entisillä työntekijöilläkään sattunut olemaan sitä Hämeenlinnan Vanajatehtaan historiakirjaa Olli Blomberg: Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan :!: :!: ? Sielläkin on valokuvassa tehtaan pihalla kuvattuna yksi pitkähyttisistä "kutossarjalaisista", kuvagallerian kuva 24. Kyllä se tuo muisti vaan on semmoinen hiipuva "luonnonvara", kun se tekee aina välillä jo tepposia hyvinkin nuorille, voi vain itse kukin kuvitella, miten tarkasti voisi sitten esim. kasikymppisenä jotain vielä luotettavasti muistaa esim. yli 7000:n valmistuneen ajoneuvon jostain yksityiskohdista! :x

Jos Jasa olet kiinnostunut tuosta Olli Blombergin Vanajatehtaan historiakirjasta, niin: ISBN 952-91-5623-8
Karisto Oy Hämenlinna 2003


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 7:39 am 
Itse sain kaverilta lainaksi juuri tuon kirjan " Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan " ja siellä juuri tuossa kuvassa 24 on makuuhytillinen Vanaja 690.Tämä nykyinen R.Stenwallin Vanaja on ollut kaikesta päätellen juuri tuo,tai tuollainen ja itse en sitä epäile etteikö olisikin juuri myös Pallasmaan vai Pallastien edellinen auto nyk.Stenwallin Vanaja.Tuo kirjassa oleva Vanaja kuitenkin näyttäis olevan,ja kirjassa myös mainitaan että olisi A.E.C AV691 moottorilla ja vuosimalli olisi kuvan autolla -67.Lisäksi kun tarkastelin hytin kuvaa sisältäpäin suurennuslasilla ( kuva-25 ) :D niin vaihdekeppi näyttäisi olevan ZF-laatikon keppi.Tämä nykyinen Stenwall ja edellinen Pallastie ja mitä muita omistajia sillä on ollutkaan on Turbomoottorinen ja Fullervaihteinen Vanaja ja vuosimalli sillä on - 68,ja on sitä tarjottu myös johonkin myös-66 mallisenakin :D Heräsi kiinostukseni että olisiko mahdollisesti valmistettu muitakin kun yksi makuuhytillinen.Tietenkin on mahdollista että tuo auton rakentaja on asentanut siihen tuon turbomoottorin ja Fullervaihteiston jälkeenpäin,mikä on täysin mahdollista myös kun auto on rakennettu tuollaiseksi kuin se nyt on.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 9:34 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 07, 2008 12:33 pm
Viestit: 100
Sisäkuva muuten Tuomo Palvialan luomasta replica-Vanajasta:

http://sutii.fi/gallery/main.php?g2_itemId=18993, osa vaidekeppiäkin näkyy! :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 10:02 am 
Komee on Vanaja myös sisältäkin.Tässä tulee hyvin tuo vaihdekeppi näkyviin että tuo pyöreä rautainen kepin nuppi on,ja keppi itsessään suora.Taas tuossa Olli Blombergin kirjassa kuvassa-25 näkyy olevan keppi tuollainen hiukan väännetty ja musta nuppi,liekö jotain bakeliittia sitten.ZF-vaihteistoista tuttu tuo musta nuppi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 5:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Nasumanni kirjoitti:
Jasa kirjoitti:
Joskus ammoisina aikoina oli jonkinlainen "huhu" että autoilija Eino Pallasmaa olisi tälläisen makuuohjaamollisen 6-sarjan Vanajan tilannut mutta huhuksi on osoittautunut kun mistään ei ole dokumenttia löytynyt sellaisesta autosta eikä tehtaan väkikään muistanut sellaista autoa sen paremmin kuin nämähäntä myyntitykitkään (automyyjät).


Ei näköjään ole sitten Jasalla itellään, eikä Jasan haastattelussakaan olleilla tehtaan entisillä työntekijöilläkään sattunut olemaan sitä Hämeenlinnan Vanajatehtaan historiakirjaa Olli Blomberg: Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan :!: :!: ? Sielläkin on valokuvassa tehtaan pihalla kuvattuna yksi pitkähyttisistä "kutossarjalaisista", kuvagallerian kuva 24. Kyllä se tuo muisti vaan on semmoinen hiipuva "luonnonvara", kun se tekee aina välillä jo tepposia hyvinkin nuorille, voi vain itse kukin kuvitella, miten tarkasti voisi sitten esim. kasikymppisenä jotain vielä luotettavasti muistaa esim. yli 7000:n valmistuneen ajoneuvon jostain yksityiskohdista! :x

Jos Jasa olet kiinnostunut tuosta Olli Blombergin Vanajatehtaan historiakirjasta, niin: ISBN 952-91-5623-8
Karisto Oy Hämenlinna 2003


Kyllä Nasumanni on oikeassa tuon muistin suhteen ,on se vaan semmonen .Tai minä ainakaan en osaa sanoa muiden kuin omasta muististani että on hyvä mutta lyhyt :mrgreen: Tuota kirjaa tai siis sen esittely kappaletta tuli jo lueskeltua ennen kuin se oli edes myynnissä (Hämeenlinnassa kun ollaan :D ) ja tuolla kirja hyllyssäkin sellainen on että luettu on :mrgreen: .Tuli varmaan ja tulikin hiukan epäselvästi tuo asia ilmaistua että eivät vanhat vanajalaiset muista tuollaista autoa ,täsmennän että puhuttiin turbo moottorisesta ja fuller vaihteisesta makuu ohjaamollisesta 6-sarjan Vanajasta niinkuin nimim.korparaalikin näkyy huomanneen ja maininneen asiasta joka on nähtävissä melko selkeästikkin tuossa kirjassa esiintyvässä kuvassa jossa auto on niin ei minunkaan silmiini osu turbo logoa ja tuo vaihde keppi on prikulleen samanlainen kuin zf vaihteistoissa ,mutta niin kuin edellä on tullut ilmi niin ei mahdottomuus ole että myös moottori ja vaihteisto ovat vaihtuneet vuosien aikana .Tosiaan tuo vuosimalli myös heittää kun se siinä kuvassa mainitaan 67 ja auton mainitaan olevan 68 :?: :shock: että nyt kyllä jonkun tiedot vippaa ja paljoltihan tuonkin kirjan lähdeaineistot on ammennettu noiden tehtaalla työskennelleiden "muistista" sillä tuskin Olli Blomberg aivan kaikkea ulkoa muistaa vaikka alan spesialisti onkin kuorma-auto alan kirjallisuudessa ja historiassa :wink: .Suunnittelu ja tuotanto puolellahan ei niinkään aina välttämättä tiedetty auton tulevasta omistajasta kuin nimi ja osoite ,mutta nämä myyntipuolen henkilöthän olivat usein jo monien vuosien takaisia tuttavuuksia näiden autojen omistajien kanssa ja heillä (oli useita myyjiä täällä "tehtaan myymälässa") :D oli keskenään hyvä yhteishenki ja sen johdosta olivat tietoisia kuka kenellekkin oli myynyt minkäkinlaisen auton ja mihin käyttö tarkoitukseen.Itä Suomen suuntaan ainakin meni autoja jotka paikallinen piirimyyjä oli tehtaalta tilannut jonka tosin oli jo myynyt asiakkaalle ja sen johdosta paikallinen myyntiväki oli ehkä ulkona noista kaupoista siittä johtuen on mahdollista että noita makuuohjaamollisia 6-sarjan autoja on useampiakin valmistunut mutta yhä edelleen kummastelen tuota ahdettua moottoria ja fuller vaihteistoa autossa joka olisi tehtaalta lähtenyt ilman noita ahdetulle moottorille tyypillisiä tunnuksia ja jossa olisi nyt erään tiedon mukaan jo sitten kolmas ohjaamo ja nyt historia antaa viitteitä siittä että ainakin toinen moottori ja vaihteisto ,no ne lienee Vanajissa olleen melko yleistä ainakin moottorin osalta . :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 7:58 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 07, 2008 12:33 pm
Viestit: 100
Silloin, kun Palviala sai Vanajansa ajoon oli pellin alla ainakin AEC AVT 690 sisuskalut päivitettynä nykyaikaan. Ruiskutuspumppu säädettynä 89-Volvon turbon ilmamäärälle, ja tehoa saatiin kuulemma n.300hv! Tuomo on kertonut myös, että Fullerin valinta, jossa 5-ryömintää, 5-hidasta ja vain 5-nopeaa vaihdetta meni hiukan pieleen suht. tehokkaaseen 2-akseliseen rekkaveturiin ja Ulkomaanliikenteen mahdollisten lupien saannin jälkeen oli "mietinnässä" vaihtaa heti toisenlainen laatikko. Kuten tiedetään Ulkomaanliikenteen luvatkin Tuomo sai lopulta Vanajaansa.. En tiedä kannattaako tämän auton osalta kovin paljotta enää suorittaa vertailua siihen yksilöön, joka samalla alustanumerolla ajoi tehtaan portista ulos..... :mrgreen: :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 9:07 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Vallan Vennäin maalla saakka ainakin liikennöi..Eli tuo AEC AVT 690 moottori tukisi sitä teoriaa kuitenkin että kyseessä ei olisi tuo Blombergin kirjassa esiintyvä AEC AV 691 moottorilla varustettu makuuohjaamollinen auto joka meni autoilija Pallastielle.AEC AVT 690 moottorisena ja fuller vaihteistolla auto palvelikin täällä meillä päin sorankuljetus tehtävissä ja sellaisella tekniikalla sen oli tämä paikallinen liikennöitsijä ostanut .


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2009 9:45 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 07, 2008 12:33 pm
Viestit: 100
Jasa kirjoitti:
Vallan Vennäin maalla saakka ainakin liikennöi..Eli tuo AEC AVT 690 moottori tukisi sitä teoriaa kuitenkin että kyseessä ei olisi tuo Blombergin kirjassa esiintyvä AEC AV 691 moottorilla varustettu makuuohjaamollinen auto joka meni autoilija Pallastielle.AEC AVT 690 moottorisena ja fuller vaihteistolla auto palvelikin täällä meillä päin sorankuljetus tehtävissä ja sellaisella tekniikalla sen oli tämä paikallinen liikennöitsijä ostanut .


Siis, Palviala valitsi "Vanajalaaniltaan" parhaan A6-69/4300 alustan, josta hän alkoi värkkäämään ammattiliikenteeseen sopivaa rekkaveturiaan. Tämä alusta sattui olemaan juurikin se alunperin pitkähyttinen 210025, jonka Pallastien Erkki oli uutena ostanut! Mitä kaikkea ja miten ja mistä Palviala siihen sitten ymppäsi, ei ole enää ratkaisevaa, kun auto on kerran MR-tarkastuksenkin läpäissyt. Mutta kaikenkaikkiaan helkkarin hienon harrasteauton teki ja justiinsa prikulleen semmoisena se olisi pitänyt säilyttääkin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 7:07 am 
Jasa kirjoitti:
Vallan Vennäin maalla saakka ainakin liikennöi..Eli tuo AEC AVT 690 moottori tukisi sitä teoriaa kuitenkin että kyseessä ei olisi tuo Blombergin kirjassa esiintyvä AEC AV 691 moottorilla varustettu makuuohjaamollinen auto joka meni autoilija Pallastielle.AEC AVT 690 moottorisena ja fuller vaihteistolla auto palvelikin täällä meillä päin sorankuljetus tehtävissä ja sellaisella tekniikalla sen oli tämä paikallinen liikennöitsijä ostanut .



Näin minunkin mielestä ja kun vielä Jasalla on tietoa auton historiasta edelliseltä omistajalta ennen Palvialaa.Elikkä ei ole Palviala sitten asentanut turbomoottoria ja Fullervaihteistoa tuohon autoon vaan ovat sitten siinä ollut.Elikkä olisikois sittenkin tehty makuuhytillä enemmänkin kuin tuo Pallastien auto?Tuo Olli Blombergin kirjassa kuvissa-24 ja-25 oleva Vanaja on mitä todennäköisemmin eri auto kuin Pallastielle luovutettu auto.Tätä teoriaa tukee kirjassa mainittu kuvan auton vuosimallikin joka ilmoitetaan-67 ja Pallastien auto on ilmoitettu vuosimallia-68.Kuvissa oleva auto ilmoitetaan lisäksi A.E.C AV 691 moottoriseksi joka on vapaastihengittävä niin oliskois autolija Pallastie valinut pienempi tehoisen moottorin sitten aluksikaan tuonne Norjan liikenteeseen,kun puoliperävaunua ilmeisesti sillä veti.Kun siellä Norjassa on mäet sitä luokkaa että voimaakin tarvitaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 7:26 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 559
Tuotas, eikös se AV 690:sen(200hv) seuraaja AV 691:nen(217hv) julkaistu vasta vuoden -68 alussa. :roll:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)