Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Heinä 17, 2018 4:11 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 7:56 am 
Napapiiri kirjoitti:
Tuotas, eikös se AV 690:sen(200hv) seuraaja AV 691:nen(217hv) julkaistu vasta vuoden -68 alussa. :roll:



Tuo onkin mielenkiintoinen asia! Tämä Napapiirin tieto pisti taas päät pyörälle :D :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 8:19 am 
Mielenkiintoiseksi menee koko aihe :D Nimittäin Esim Auto-Vaano on toimittanut Säkylään alustanumeroltaan 214035 olevan Vanajan T6-69/5000+1200 joka on ollut A.E.C. AV 691/5D.A7189 ja moottorin numero 2645.Auton toimitus tehtaalta sovittu 1.11.67 mutta valmistunut ja tarkastettu jo 28.10.67 Tarkastaja P.N. Mutta ilmeisestikin luovutettu tehtaalta jostain syystä 15.12.67.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 1:09 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 559
Ahaa, siis samana mallivuona korvattu 690:n tuolla 691:llä. Tieto lisää tuskaa... :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 3:22 pm 
Juu näinhän se näyttäisi olevan että tuolloin vuonna-67 niitä moottoreita alkoivat asentaa :roll: Vai että tieto lisää tuskaa? :) :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 3:32 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 07, 2008 12:33 pm
Viestit: 100
Napapiiri kirjoitti:
Ahaa, siis samana mallivuona korvattu 690:n tuolla 691:llä. Tieto lisää tuskaa... :lol:


Vanajaviestissä 2/67 on sivulta 12 alkaen juttu: Vanaja kuorma-autot -67

Ensin on höpinää, miten autot kokivat täydellisen muodonmuutoksen vuodelle 1967 jne. Ensimmäisen kappaleen loppuosa: Muutoksia täydensivät vielä entistä tehokkaammat AEC-moottorit ja monet rakenneosat, joten hyvällä syyllä voidaan puhua aivan uusista vuoden -67 malleista.

Sivulla 13 esitellään A6-50/4600 Kippi-Vanaja. ....Uuden AEC AV 505 iskutilavuus on nyt 8,2L ja teho 163hv/2400r/min (SAE). Moottori eroaa viime vuoden AV 470 mallista oleellisimmin kuivien sylinteriputkien osalta.

Sivulla 14 esitellään A6-69/4300 Rekka-Vanaja. .... Rekka-Vanajassakin on uusi moottori. Kuivaputkirakenteinen AEC AV 691 ....parannusten johdosta teho nyt 217hv/2200r/min (SAE).

Sivulla 15 esitellään T6-69/5000+1200 Teli-Vanaja ..,Teli-Vanajassa on turboahdettu dieselmoottori AEC AVT 690, jonka iskutilavuus on 11,3L ja teho 250hv/2200 r/min (SAE). Moottorissa märät sylinteriputket.
...vaihtoehtoisesti asennetaan myös 217hv AEC AV 691 moottoreita.

Sivulla 16 esitellään N3-69/4300 Korpi-Vanaja ....Moottori on AEC AV 691 217hv/2200r/min (SAE)


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 6:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
A6-69 varustettiinkin pääsääntöisesti juuri tuolla AEC AV-691 (ahtamaton) 217 hv moottorilla kun taas malli T6-69 oli tuolla 250 hv AEC AV-690 moottorilla (ahdettu) ja vaihteisto fuller 10+5 vaihteinen .Mutta tottahan niitä tietysti asennettiin myös 4x2 malleihin ja taas päivastoin, mutta tosiaan herää epäilys että olisiko noita siltikin ollut useampikin tehty makuuohjaamolla sillä kovin vaatimattomalla "varustuksella" on tilattu auto joka kuitenkin liikennöi maamme ehkäpä ankarimmissa olosuhteissa ,onhan voinut käydä niin että auton makuuohjaamo on yhdistetty tähän Pallastien autoon ja kuitenkin kyseessä on ollut mahd.joku muu samanlainen joka kuitenkin näyttää olevan tuolla ahtamattomalla moottorilla.Nasumannin kertomuksen mukaan tämä makuuohjaamo olisi tuhoutunut onnettomuudessa jonka jälkeen olisi asennettu tämä yleisempi ohjaamo ,mutta onko asiaa selvitetty koskaan että olisiko mahdollisesti tuon onnettomuuden jälkeen vaihtunut koko auto joka olisikin ollut jo sitten noihin olosuhteisiin nähden varustettu parhaimmalla käytettävissä olevalla tekniikalla ja tuo makuuohjaamollisen alustanumero vaan jäänyt kummittelemaan ja erehdyttävästi yhdistetty tähän paljon puhuttuun "replicaan" :?:


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 7:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Nasumanni kirjoitti:
Jasa kirjoitti:
Vallan Vennäin maalla saakka ainakin liikennöi..Eli tuo AEC AVT 690 moottori tukisi sitä teoriaa kuitenkin että kyseessä ei olisi tuo Blombergin kirjassa esiintyvä AEC AV 691 moottorilla varustettu makuuohjaamollinen auto joka meni autoilija Pallastielle.AEC AVT 690 moottorisena ja fuller vaihteistolla auto palvelikin täällä meillä päin sorankuljetus tehtävissä ja sellaisella tekniikalla sen oli tämä paikallinen liikennöitsijä ostanut .


Siis, Palviala valitsi "Vanajalaaniltaan" parhaan A6-69/4300 alustan, josta hän alkoi värkkäämään ammattiliikenteeseen sopivaa rekkaveturiaan. Tämä alusta sattui olemaan juurikin se alunperin pitkähyttinen 210025, jonka Pallastien Erkki oli uutena ostanut! Mitä kaikkea ja miten ja mistä Palviala siihen sitten ymppäsi, ei ole enää ratkaisevaa, kun auto on kerran MR-tarkastuksenkin läpäissyt. Mutta kaikenkaikkiaan helkkarin hienon harrasteauton teki ja justiinsa prikulleen semmoisena se olisi pitänyt säilyttääkin!



Jämsä oli paikka josta oli Tuomo Vanajan löytänyt. :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 7:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Nasumanni kirjoitti:
Silloin, kun Palviala sai Vanajansa ajoon oli pellin alla ainakin AEC AVT 690 sisuskalut päivitettynä nykyaikaan. Ruiskutuspumppu säädettynä 89-Volvon turbon ilmamäärälle, ja tehoa saatiin kuulemma n.300hv! Tuomo on kertonut myös, että Fullerin valinta, jossa 5-ryömintää, 5-hidasta ja vain 5-nopeaa vaihdetta meni hiukan pieleen suht. tehokkaaseen 2-akseliseen rekkaveturiin ja Ulkomaanliikenteen mahdollisten lupien saannin jälkeen oli "mietinnässä" vaihtaa heti toisenlainen laatikko. Kuten tiedetään Ulkomaanliikenteen luvatkin Tuomo sai lopulta Vanajaansa.. En tiedä kannattaako tämän auton osalta kovin paljotta enää suorittaa vertailua siihen yksilöön, joka samalla alustanumerolla ajoi tehtaan portista ulos..... :mrgreen: :mrgreen:



Tuo 89 Volvon turbo on ollutkin ilmeisesti Hollset ,eli Volvohan ei itse turboja valmistanut mutta noita Hollset ahtimia käytti ja käyttää tänä päivänäkin. :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 9:01 pm 
Taitaa olla juurikin noin että-89 Volvoissa oli Holset ja myös N/F-12 Volvoissa myös.Mutta olen tavanut-10 mallin ja myös-7 mallin Volvoissa Garret merkkisiä turboja.Mitäköhän mahtoi olla A.E.C moottorien turbot merkiltään?


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2009 11:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 1:27 pm
Viestit: 122
Paljon tietoa, vähän nimiä. Omalla nimellä kirjoitettuna näillä saattaisi olla vaikutusta kirjoittajien toivomaan suuntaan. Nyt kaikki jää ilmaan: nimimerkin takaa puskasta huutelua. Pitää nostaa hattua Jasalle ja Koojiille, ovat herrat sentään tunnistettavissa!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 19, 2009 5:48 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Jallu kirjoitti:
Paljon tietoa, vähän nimiä. Omalla nimellä kirjoitettuna näillä saattaisi olla vaikutusta kirjoittajien toivomaan suuntaan. Nyt kaikki jää ilmaan: nimimerkin takaa puskasta huutelua. Pitää nostaa hattua Jasalle ja Koojiille, ovat herrat sentään tunnistettavissa!





:mrgreen: OHO enpäs tiennytkään että olen etsintäkuulutettu. :mrgreen: .Tietoa tai arvauksia ,mutta jokainen on tänne omalla nimellään tai lempinimellään kirjautunut (95% näkyisi olevan lempinimellään eli ei kannata kovin intessiivisesti tuijottaa pikkuasioihin ,tai jos ei muuta tekemistä ole niin onhan sekin kai jonkinlainen ajan viete :mrgreen: )joten ei täällä kukaan ole salaperäinen herra X .Jokaiselle on kirjautumisensa yhteydessä annettu mahdollisuus käydä keskustelua myös YV "postin" välityksellä .Totta henkilöllisyys on ihmiselle tärkeä mutta ei täällä olla sen takia että kuka on vaan sen että kaikilla kirjautuneilla on jollain tavoin yhteinen intressi (vanhemmat kuorma ja maasto autot) tosiaan kirjautua tänne ja keskustella ja vertailla asioita koska on ainoa varteen otettava(järkevä) sivusto jossa tosiaan voi keskustella noista eilis päivän kotimaisista ajopeleistä ,kiitos siittä SISUA.NET ylläpidolle että ovat antaneet mahdollisuuden aiheeseen VANAJA sillä onhan tämä alunperin omistettu maasto Sisuja harrastaville henkilöille ,mutta tuon mahdollisuuden myötä k.o ylläpito on osoittanut että ovat veteraanihenkisiä (veteraanejahan alkaa noi Proto-Sisutkin jo olemaan).Se että merkki kirjo on varsin suppea on jo ymmärtääkseni tulkittavissa tämän sivuston nimestä.Alkoi meneen taas aiheesta hiukan sivuun mutta yritetään pysyä otsikon edellyttämässä aiheessa .On muuten Jallu mukava asia että myös sinä muistat piipahtaa täällä ja keskustella näistä eilispäivän kotimaisista kuorma-autoista ja niiden tekniikasta esim. :wink: :mrgreen:


Viimeksi muokannut Jasa, Pe Kesä 19, 2009 7:45 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 19, 2009 9:44 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 07, 2008 12:33 pm
Viestit: 100
Vanaja-autoilla on monilla hyvinkin mielenkiintoinen ja tapahtumarikas historia! Tämä auto taitaa kuitenkin olla yksi ylivoimaisesti eniten huomiota saanut nykyliikenteessä vielä olevista Vanajista. Palviala kertoi ja esitteli itse mieluusti aina hienoa luomustaan ja porukkaa oli heti auton ympärillä, mihin sen sitten parkkeerasikin. Myös jotain lehtikirjoituksiakin autosta on mielestäni ollut ja mainoskuviakin mm. jossain puoliperävaunumainoksessakin jne. Vetkun ajotapahtumassakin on auto ollut jo heti uusvalmistuttuaan mukana. Lisäjulkisuutta autolle ja tietenkin laajasti myös itse veteraanikuorma-autojen säilymistä vaalivalle yhdistykselle tulee "roppakaupalla" siitä, kenties jopa tarkoituksellakin?, että auto tämmöisenä uudisrakenteenakin voidaan nykyään jo sallia museoajoneuvoksikin! Olisko tuo sitten tulkittava myös vinkkinä yhä vähenevän kotimaisen raskaankaluston entisöintikohteiden taltioimiseen, joista romumiehet kovasti myös kilpailevat, että huonostakin aihiosta voi hyvällä maulla saada hienonkin auton parsituksi kasaan?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 19, 2009 9:45 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 7:20 pm
Viestit: 131
Hmm toisilla sivustoilla on tarkempi analyysi ketä otetaan sivustoille keskustelemaan. Itse yritin päästä Vetku sivustoille rekisteröitymään, tuli 26,4 seuraava sähköposti:

"Jäsenhakemuksesi keskustelualueelle VeteraaniKuorma-autojen Seura ry. on vastaanotettu, Diesel jeans.
Ennen kuin voit kirjautua ja ryhtyä käyttämään keskustelualuettamme, hakemuksesi pitää käsitellä ja hyväksyä. Kun tämä on tapahtunut, saat uuden sähköpostin tähän samaan osoitteeseen.
Ystävällisin terveisin, VeteraaniKuorma-autojen Seura ry. ylläpito"


Kaksi kuukautta on kulunut, täytynee tulkita että kun ei mitään ole kuulunut niin sivustoille ei ole asiaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 19, 2009 9:59 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Nasumanni kirjoitti:
Vanaja-autoilla on monilla hyvinkin mielenkiintoinen ja tapahtumarikas historia! Tämä auto taitaa kuitenkin olla yksi ylivoimaisesti eniten huomiota saanut nykyliikenteessä vielä olevista Vanajista. Palviala kertoi ja esitteli itse mieluusti aina hienoa luomustaan ja porukkaa oli heti auton ympärillä, mihin sen sitten parkkeerasikin. Myös jotain lehtikirjoituksiakin autosta on mielestäni ollut ja mainoskuviakin mm. jossain puoliperävaunumainoksessakin jne. Vetkun ajotapahtumassakin on auto ollut jo heti uusvalmistuttuaan mukana. Lisäjulkisuutta autolle ja tietenkin laajasti myös itse veteraanikuorma-autojen säilymistä vaalivalle yhdistykselle tulee "roppakaupalla" siitä, kenties jopa tarkoituksellakin?, että auto tämmöisenä uudisrakenteenakin voidaan nykyään jo sallia museoajoneuvoksikin! Olisko tuo sitten tulkittava myös vinkkinä yhä vähenevän kotimaisen raskaankaluston entisöintikohteiden taltioimiseen, joista romumiehet kovasti myös kilpailevat, että huonostakin aihiosta voi hyvällä maulla saada hienonkin auton parsituksi kasaan?



Varmaan on eniten huomiota saanut oleva Vanaja nykyliikenteessä ja yksi syy on varmaan sekin että on kaikkein eniten nykyliikenteessä ollut noista jäljellä olevista liikenne kelpoisista Vanajista siis Palvialan aikana , nykyäänkin kiinittää huomoita missä kaikkialla liikkuukin ja maallikolle menee täydestä kuin "väärä raha " :mrgreen: mutta museoajoneuvo laki säädännöksen mukaan nuo nykyliikenteessä ajetut vuorokaudet ovat rajalliset joten on takuuvarmaa että ei tule esiintymään julkisuudessa niin paljon kuin edellisellä omistajalla ja sitä kautta suuri yleisö tulee näkemään rajoitetusti tätä autoharvinaisuutta. :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Kesä 19, 2009 10:06 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Diesel jeans kirjoitti:
Hmm toisilla sivustoilla on tarkempi analyysi ketä otetaan sivustoille keskustelemaan. Itse yritin päästä Vetku sivustoille rekisteröitymään, tuli 26,4 seuraava sähköposti:

"Jäsenhakemuksesi keskustelualueelle VeteraaniKuorma-autojen Seura ry. on vastaanotettu, Diesel jeans.
Ennen kuin voit kirjautua ja ryhtyä käyttämään keskustelualuettamme, hakemuksesi pitää käsitellä ja hyväksyä. Kun tämä on tapahtunut, saat uuden sähköpostin tähän samaan osoitteeseen.
Ystävällisin terveisin, VeteraaniKuorma-autojen Seura ry. ylläpito"


Kaksi kuukautta on kulunut, täytynee tulkita että kun ei mitään ole kuulunut niin sivustoille ei ole asiaa.


Samassa veneessä ollaan :D ,mutta olet rappusta ylempänä näköjään sillä minun jäsenhakemusta ei edes otettasi vastaan ,ja eipä minulla niin paljoa asiaa olekkaan että viitsisin vaivautua sinne "raapustelemaan". :wink: Jokaisen Vetkulaisen velvollisuus on omalta osaltaan ylläpitää hyviä henkilösuhteita sellaisiin tahoihin, joilla on merkitystä kuorma-autoperinteen tallennuksen kannalta.Kuka tahansa voi olla arvokas kontakti, joko nyt tai tulevaisuudessa,yhtään kontaktia ei kannata väheksyä.Tärkeintä on ,että Vetkun tavoitteista ja toimintamuodoista annetaan julkisuuteen aina oikea, positiivinen mielikuva. :?:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)