Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Su Marras 19, 2017 2:54 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Ti Syys 30, 2008 11:07 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Myin kesällä viisi 14.00-20 rengasta sähköyhtiö Eltelille. Kun kaveri tuli hakemaan niitä, niin tuli ilmi että ne menisivät Sisu SA-110:n alle! :shock: Siis kyseessä on maailman ainoa siviili SA-110, tai ainakin näin olen ymmärtänyt.

Koska päässäni oli "SISUA"-lippis, ja verstaan pihalla hiekkakasan päällä makasi A-45, kaveri arvasi että olen sisu-harrastaja. Hän näytti kännykästään kuvia autosta, ja kertoi siitä lisää. En ehtinyt edes kysyä, kun kyseinen kaveri kysyi, että haluanko kuvia sähköpostiini. No totta kai haluan..! :P Porttaali-akseli-sisut on harvinaisempia kuin kanan hampaat.

Kuvissa on auton alla 15.00-21 Tatran renkaat vanteineen. Minun myymät kummit menivät jo kesällä alle, sisun omille vanteille.

Kuva

Alkuperäisillä renkailla maavara on akselin alta 570 mm. Tatran renkailla jotain 600 mm... 8)

Kuva

Tälläisen kun saisi, niin voisi melkein toisen kiveksen antaa.


Kuva

Kuva

Kyseisessä firmassa on paljon maastokelpoista kalustoa linjojen hoitoa varten. Pahoissa paikoissa ei edes Unimogeilla pärjää, hän kertoi. Mutta tämä vanha Sisu on mennyt aina perille saakka. Leasing autoissa on ollut lisäksi vääntöä rengastuksesta. Liisaajat eivät oikein tykkää isoista ja karkeista renkaista. Linjan korjaajat taas eivät oikein tykkää vakiorenkaista, niillä kun ei pääse perille.

Kuva

Sisustuksesta tulee minulle mieleen Masi ja SK.

Lopuksi kiitos Elteliin kuvista, ja luvasta niiden käyttämiseen. Hienoa että siellä ymmärretään alan harrastajia. :D

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Viimeksi muokannut sisua45, La Marras 18, 2017 9:40 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Ti Syys 30, 2008 11:30 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Onko tämä juuri se proto Proto, joka ei koskaan lynyt itseään läpi? Mä kyllä antaisn tuosta molemmat kivekset, mutta sitten taitas harrastuksetkin pikkuhiljaa muuttua ja kalusto samalla pastillimpaan suuntaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Ke Loka 01, 2008 12:20 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Tässä samaa kalustoa maasto väreissä. Ei se oikein lyönyt läpi, syynä kalleus.

Näitä tehtiin joskus 1987.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Viimeksi muokannut sisua45, La Marras 18, 2017 9:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Ke Loka 01, 2008 12:45 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Jaa myyntiin...? Niin, onhan se jo vanhakin. Täytyykin laittaa heti s-postia sille kaverille ennenkuin muut ehtii. :wink:

Kai ne lamput on siellä mustassa puskurissa. Kuvissa ovat vaan varjossa.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Ti Loka 07, 2008 3:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm
Viestit: 309
Paikkakunta: Hattula
Tämä kevyt-Masi SA-110 on edelleen lähes jokaviikkoisessa käytössä. Käy välillä rempassa Turun seudulla Raskoneella/Sisulla ja tällöin yleensä tilaavat meiltä osia siihen. Tuskin ovat myymässä vähään aikaan kun vielä kuitenkin käy ja kukkuu ja varaosiakin on vielä tarjolla. Ja kuten autolla ajanut kaverikin sanoi että harvalla muulla pelillä pääsee linjahuoltoja suorittamaan yhtä pahaan paikkaan kuin tällä 8) Tämä on se ainoa näistä joka on siviilikäytössä. Sillä Patrian vanhalla on joskus tullut fiilisteltyä itsekkin. Yksi kappale on Kalkussa ja kolme muuta vissiin jossain entisessä YK-kohteessa, toivottavasti jollain paikallisella vielä kovassa käytössä :wink:

_________________
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Ti Loka 07, 2008 6:48 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Mukavaa että Defence on jälleen linjoilla. :wink: Nämä satakympit ovat minun mielestäni kovin kiinnostavia vehkeitä.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Ti Loka 07, 2008 8:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm
Viestit: 309
Paikkakunta: Hattula
Hämeen Mobilistit entisöivät parhaillaan tuota Patrian/entisen Sisu Defencen vanhaa SA-110 "kevaria" joten tulevaisuudessa ainakin se tullaan varmasti vielä näkemään alan tapahtumissa. Tuo vehje oli muuten Deutzin koneella eli periaatteessa samalla padalla mitä käytettiin myöhemmissä RA-140 DS "Raisuissa". Myös muita rakenneratkaisuja adoptoitiin tästä Raisuun kuten portaaliakseli edessä jne. Raisuissa Deutz kehitti muistaakseni 192 heppaa ja taas "kevarissa" 160 heppaa. Nuo entiset UN-vehkeet ovat itselleni täysi mysteeri. Niiden olinpaikasta ei oikein kellään tunnu olevan mitään tietoa. Operaation loputtua kalliit SA-150:set tuotiin takaisin Suomeen mutta nämä ei-niin-paljoa-halvemmat 110:it jätettiin sinne. Tästä Eltelin 110:stä en kyllä muista, että olisiko Deutzilla, tn. on kun on sarjan viimeinen valmistunut auto. Vallun nelipyttyinen 411 oli kyllä ruuvattu melko tappiin (110kW/500Nm) niihin ensimmäisiin "kevareihin" mutta oli silti auttamatta hieman tehoton varsinkin maastossa. Tuosta Deutzin ilmajäähdytteisestä padasta saa pienellä ruuvauksella helposti yli 200 heppaa.

_________________
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: To Marras 20, 2008 6:45 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Kuva

Kuva

Sain muutaman kuvan lisää. Nyt on alkuperäiset vanteet ja "uudet" nokialaiset alla. :wink:

Kiitokset lähtevät taas kuvien lähettäjälle. :D

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Viimeksi muokannut sisua45, La Marras 18, 2017 9:44 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Pe Marras 21, 2008 8:11 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am
Viestit: 162
Ei ole poikien Hiab samaa luokkaa auton kanssa, raivostuttava "huonekaluputkesta" hitsattu kumipuominen, näin siis sanovat pidemmälle ehtineet (entiset NUMMI-nostureiden käyttäjät).
Paljon noilla pilkeillä töitä tehneenä sanon kanssa,ettei ole mikään ihme nykyisin vaadittavat särötarkastukset ym. puomistoille, jos Kekkosen aikana Nummen 3tm nosturi painoi 1050kg ja tänään 3tm painaa 400-600kg, tulee väkisinkin siihen tulokseen, että ei ole materiaalivahvuus enään 10mm, vaan se 3-5mm.
Ilo oli Nummen koneella vaikka pylväitä pystytellä, ei heilunut, eikä hötkynyt puolelta toiselle.
Omassa hopassakin on Nummen Universal ja kateellisena ovat uusien lelujen käyttäjät käyneet Nummen hienoja liikkeitä testaamassa.
Piti vaan hyvinä vuosina tuokin toiminta myydä svenskeille, PERKELE, MITÄ IKITEKNIIKKAA!
Nummessa vielä se hyvää, että järjestelmäpaine luokkaa 100bar, eipä tarvinnut koskaan huononkaan näköisiä letkuja vaihdella...
Tosin söihän Nummi kantavuutta "kuolleella"painollaan...
Tuleepas mieleen Italialainen COMAn nosturi, tapahtumavuosi -88, Jyryssä oli kiinni tuo, betonijassikkaa nostin, 6metrin ulottuvuudelle luvattiin 2250kg, kulho satseineen painoi 887kg, myöhemmin laboratoriossa testattu, kas kummaa COMA sanoi poks, puomin (kylmä) hitsaukset sanoivat poks. Pelkkää kuonaa oli saumat ja kaikkea pakkelia ja vahvasti maalia oli päälle tungettu, PERKELEEN MAKAROONINPURIJAT!!!
kas, alkoi aikainen joulunvietto; Nappasin Jyryn avaimet ja lykkäsin työmaan vastaavalle Fiskarsin betonilapion käteen, että sai betonilimuja jäädä siivoamaan, hyvätapaisena ukkona toivotin kyllä hyvät joulut :mrgreen:
Ja kyllä sitä Comaa jatkossakin hitsailtiin... eikä muuten ollut ainoa Italianpilkki, jossa näin kävi...
Samaa stooria voisi Italialaisesta työnlaadusta, tai sen puutteesta kertoa hitsauskoneiden puolelta, kas kun tuli elämän 2 mustinta vuotta vietettyä huoltopäällikkönä noissa merkeissä, lähes kaikki kun oli hitsiin uudestaan suunniteltu ja suomessa rakennettu; Hommasta hiukan vittuuntuneena aloin liimailla koneisiin "Made in Finland" tarroja, Kemppi oli siis saanut toisen suomalaisen kilpailijan :mrgreen:
"Suomalainen" Walliushan teetti kotikutoisia osiaan Venäjällä ym.
Noo, enpä tänäpäivänä paljoa Kempin suomalaisuudelle (ja laadulle) hurraisi :oops:
Hitsikone puolella on havaittavissa Leyland-tekniikkaa=Badge-Engineering, Kiinasta, Tsekistä, Ranskasta pöljät ostelevat romujaan ja toiset pöljät ostavat sitten "suomalaista" merkkiä.
Jaaha, taas taisi joku vetää provosoivasta myllykirjeestä herneet nenuunsa :mrgreen:
On vaan sellainen asia, että alkaa eurooppa olemaan liika kallis paikka mitään valmistaa; Esimerkkinä, Eurooppalaisimmat sähkötyökalut tulevat nykyään Latviasta ja ovat ihan VITUN HYVIÄ JA HALPOJA!
Lopetan myllykirjeeni ja vetäydyn kolmen morsiameni luokse askareisiin :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Pe Marras 21, 2008 11:31 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am
Viestit: 162
juu, juu, tarvii morsiamet valita inspiroivan näköisinä, niin ei tarvi Viagraan turvautua :mrgreen:
Ja kyllähän te tiedätte; Eihän nyt äiten kiltti maalaispoika,nyt "sellaisia" lähde morsiamien kanssa harrastamaan, meillähän on sellaisia hengellisiä teeseremonioita yms :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kyllä unettomia öitä vietettiin Kempin "pro" -sarjan hitsienkin kanssa.
Eikä missään mainosmielessä: Parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaa nykyään Tanskalainen Migatronic, perinteiset "kytkinsäätöiset" koneet ovat hiukan karkeaäänisesti hitsaavia, mutta Ukrainan aroille satoja koneita myimme eri merkkiä ja aina Migatronic oli ainoa " harashoo", kaikkia muita korjailtiin ja arvaas kuka (perkele) joutui rakentamaan piirilevyt ym . uusiksi??? :evil:
Toinen hyvä kone on Ranskalainen GYS, varsinkin inverttereissä polkee kaikki muut maanrakoon.
Parhaat hitsauskoneet kieltämättä tekee VENÄLÄISET nykyään, pikkukoneessakin on "tonni" kuparia käämeissä ja induktorissa :mrgreen:
Olivat muuten vekkuleita nuo Ukrainan hitsikone toimitukset: Uusista koneita pyörät vittuun ja tilalle akseli ja vähintään 13 tuuman auton pyörät, sekä veivillä toimiva nokkapyörä.
Suolessa, ööh, anteeksi Suomessahan varmaan tuosta pitäisi maksaa dieselvero ainakin 30 kertaisena, tai jotain muuta hienoa, vaikka sitä olisi Moldovialainen ählämi työntämässä :mrgreen:
Ja sitten vielä sanovat minua rasistiksi, perkele, itsekin tontilleni olen yhden Kosovolaisen työllistänyt ja sai kyllä jäädä viimeiseksi!!!
Koirallanikin äo ja motooriset taidot ovat ainakin 390%korkeammalla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Pe Marras 21, 2008 12:03 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am
Viestit: 162
Sarjassamme aika kultaa muistot; Olimme juuri saaneet laivalastillisen italialaisen Esseti "Synergy is Black" 3-vaihe hitsi inverttereitä, no niin, myyntitykki sitten lähti rinta rottingilla myyntiturneelle ja ensimmäisenä "uhrina" oli Jykin perävaunutehdas Längelmäellä, paketista uusi kone ja virrat päälle, kone olikin hyvin vihamielinen; välipiirin elkot lähtivät hirveällä paukkeella kuorine läpi, myyntitykki ei savun hälvettyä lähtenyt tarkastamaan perinteisesti kytkentöjä, vaan kylmästi hymyillen haki hallin nurkasta lumilapion ja siivosi jäänteet roskikseen ja poistui vähin äänin :mrgreen:
Oli meillä muuten helevetin hauskaa "pääkonttorilla"!
Sääli sinänsä, Italian hitseissähän oli yleensä hintaluokassaan tosi hyvät ominaisuudet, mutta se kestäminen oli aika rajattua :mrgreen:
Enpäs nyt pitkästytä raatia enempää...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Pe Marras 21, 2008 5:21 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Hiukan lähti taas jutut laukalle. :wink: Mutta ei haittaa kun on oma foorumi.

Mitäs Leyland LTD on mieltä Effer nostureista, ovatko samaa laatua muiden italian vehkeiden kanssa? Meillä on 8.5 tonnimetrinen pelannut ihan hyvin. Joskus se nousi ajon aikana itsestään ylös, ja osui siltaan. :roll: Olisko ollut Viagraa öljyn joukossa? Mutta silti pelaa vieläkin.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Pe Marras 21, 2008 5:47 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am
Viestit: 162
Eipäs ole omaa kokemusta, mutta "Esson baarin" tietäjien mukaan olisi Italiaanojen paras...
Taitaa olla kalleinkin Italy kamoista.
Eihän siinä, etteikö Italiassa osattaisi, se on vaan monesti se koordinaation puute suunnittelun ja valmistavan portaan välillä, lisäksi maan tapa on tuottaa määrää, laadun tasaisuus tulee vasta sitten.
Kaiken lisäksi Italiassa on pienet palkkakustannukset, joten pahalla ei katsota takuuhuollon piirissä tapahtuvia tuotteiden loppuviimeistelyjä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: Pe Marras 21, 2008 10:23 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Kuva

Sain pari kuvaa lisää. :D Kuvissa SA-110 tienaa leipäänsä viime kesänä. Oli kuulemma pahempi paikka kuin mitä kuvat kertovat.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Viimeksi muokannut sisua45, La Marras 18, 2017 9:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Eltelin Sisu SA-110
ViestiLähetetty: La Helmi 21, 2009 12:37 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2850
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Löytyi pari alusta kuvaa lisää tästä autosta, kuvaaja offipalstan "Baxxter".

http://baxxter.pp.fi/images/14082007059.jpg
http://baxxter.pp.fi/images/14082007060.jpg

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)