Re: Eltelin Sisu SA-110
Lähetetty: Ke Helmi 03, 2010 9:53 pm
Tuollainen teos tuli hommattua, enää ei puutu kuin itse auto
Sisu-kuorma-autoihin liittyvää keskustelua
https://www.sisua.net/forum/
sisua45 kirjoitti:
Tässä samaa kalustoa maasto väreissä. Ei se oikein lyönyt läpi, syynä kalleus.
Näitä tehtiin joskus 1987.
Katos niin onkin. Ei ollut enää tietoja Sisu Defencen sivuilla "isosta" 4x4 mallista. C7 catista on vielä tiedot jäljellä.Wonderi kirjoitti:Montakohan prototyyppiä tehtiin noiden uusien moniakselisten sota-Sisujen sukuista kaksiakselisesta versiosta, joka sitten päätettiinkin korvata halvemmalla A2045:lla? Sisun nettisivuilla oli siitä kuviakin ennen, nyt on tilalla A2045:n kuvat.
1 KPL tehtiin. Karjaan tehtaan alapihalla näytti seisovan kun siellä viimeksi kävin. Tuon lisäksi siellä on edelliseen Atego-tarjouskilpailuun tehty Sisun 2-akselisella alustalla ja Rellun hytillä oleva malli. Molemmat osoittautuivat kulloiseen käytettävissä olevaan rahamäärään nähden turhan tyyriiksi ratkaisuiksi.Wonderi kirjoitti:Montakohan prototyyppiä tehtiin noiden uusien moniakselisten sota-Sisujen sukuista kaksiakselisesta versiosta, joka sitten päätettiinkin korvata halvemmalla A2045:lla? Sisun nettisivuilla oli siitä kuviakin ennen, nyt on tilalla A2045:n kuvat.
Onko kenelläkään kuvaa tuosta laitteesta?UN-Proto kirjoitti:Tuon lisäksi siellä on edelliseen Atego-tarjouskilpailuun tehty Sisun 2-akselisella alustalla ja Rellun hytillä oleva malli.
Mäkipirtin kirjassa oli kuva siitä. Mikähän oli tuon auton mallinimi? Muutkin tiedot kiinnostavat.Pikku_Timppa kirjoitti:Onko kenelläkään kuvaa tuosta laitteesta?UN-Proto kirjoitti:Tuon lisäksi siellä on edelliseen Atego-tarjouskilpailuun tehty Sisun 2-akselisella alustalla ja Rellun hytillä oleva malli.
Juuri näin, sivulla 310 on kuva autosta ja kuvateksti: Kun kuuluisalle A-45 -mallille etsittiin seuraajaa, oli yksi ehdokkaista tämä 1990-luvun lopulla Karjaalla Renault Midlum -komponenteista valmistunut 4-vetoinen maastokuorma-auto Sisu E6T. Se jäi toistaiseksi prototyyppiasteelle.elokuu kirjoitti:En nyt ehtinyt tarkistamaan, mutta arvatenkin samasta autosta on kuva myös Sisun 75 historiikissa? Siinä on mallikin mainittu.
Hämeen mobilistit järjestävät 1.5.2010 hälläpyörämarkkinat,eli rompetorin Ahveniston moottoriradalla.Tarkoitus on viedä näyttelyyn myös seuran omiakin autoja joita ovat Reo-bussi,Federal-paloauto,ja myös tuo Patrian entinen Sisu SA-110.Eli on mahdollista sitten nähdä Ahveniston moottoriradalla Hämeen mobilistien SA-110.Defence kirjoitti:Hämeen Mobilistit entisöivät parhaillaan tuota Patrian/entisen Sisu Defencen vanhaa SA-110 "kevaria" joten tulevaisuudessa ainakin se tullaan varmasti vielä näkemään alan tapahtumissa. Tuo vehje oli muuten Deutzin koneella eli periaatteessa samalla padalla mitä käytettiin myöhemmissä RA-140 DS "Raisuissa". Myös muita rakenneratkaisuja adoptoitiin tästä Raisuun kuten portaaliakseli edessä jne. Raisuissa Deutz kehitti muistaakseni 192 heppaa ja taas "kevarissa" 160 heppaa. Nuo entiset UN-vehkeet ovat itselleni täysi mysteeri. Niiden olinpaikasta ei oikein kellään tunnu olevan mitään tietoa. Operaation loputtua kalliit SA-150:set tuotiin takaisin Suomeen mutta nämä ei-niin-paljoa-halvemmat 110:it jätettiin sinne. Tästä Eltelin 110:stä en kyllä muista, että olisiko Deutzilla, tn. on kun on sarjan viimeinen valmistunut auto. Vallun nelipyttyinen 411 oli kyllä ruuvattu melko tappiin (110kW/500Nm) niihin ensimmäisiin "kevareihin" mutta oli silti auttamatta hieman tehoton varsinkin maastossa. Tuosta Deutzin ilmajäähdytteisestä padasta saa pienellä ruuvauksella helposti yli 200 heppaa.
Jasa kirjoitti:sisua45 kirjoitti:
Tässä samaa kalustoa maasto väreissä. Ei se oikein lyönyt läpi, syynä kalleus.
Näitä tehtiin joskus 1987.
Hämeen Mobilistit omistaa muistaakseni melkolailla presiis samanlaisen Sisun ja käsittääkseni se on lähes ajamaton.