SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Muut armeijaan liittyvät Sisut kuten esim. Rasi, Masi , Nasu / Other Sisu-military vehicles

Valvoja: sisua

Eemeli425
Viestit: 59
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja Eemeli425 »

http://uutiset.msn.hs.fi/kotimaa/artikk ... 43?ref=msn[/url

Puolustusvoimat muuttaa maastokuorma-autot näemmä 12 hengen maastobusseiksi. Vaikuttaa noiden kuvien perusteella intin autojen alkavan muistuttamaan linnanmäen härveleitä. :?
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Tuohan on hyvä uudistus. Tulevaisuudessa tarvitaan kaksinkertainen määrä autoja varusmiesten kuljettamiseen. Sittenhän meillä on tuplamäärä Maseja huutokaupoissa parinkymmenen vuoden päästä.
Duracell_Pupu

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja Duracell_Pupu »

Ja meno on kuin Linnanmäellä kun kuski päättää antaa pikkasen sikaa kyydittäville. Päästiin muuten antamaan skappareille sikaa kun halusivat testata millasta on istua noissa penkeissä kun olivat Vekaralla testeissä.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Turvaistuimet parantavat myös liikenteen sujuvuutta, sillä penkein varustetun maastokuorma-autojen nopeuden voi nostaa 60:stä 80 kilometriin tunnissa.
En tiennytkään että miesten kuljettamisessa oli nopeus rajoitus. Minullakin oli "läski-lupa", ja aina ajettiin rajoitusten mukaisesti. Yleensä yli. :wink:

Kerran mentiin talvella 181-SK:n lavalla missä ei ollut kapelleja ollenkaan. Ei tehnyt mieli nousta seisomaan 80 vauhdissa, olisi voinut ajoviima imaista jätkän mukaansa. :shock:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tuo kuudenkympin villitys on tullut vuoden 2005 jälkeen, sitä ennen sitä ei ole ollut käytössä.
Duracell_Pupu

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja Duracell_Pupu »

Se taisi olla loppuvuodesta 2006 kun tuli toi 60km/h maksimiksi. Ja 2007 keväällä alettiin käyttää sellasta 60 lätkää jossa oli magneetti takapuollella aina kun oli jätkiä lavalla. Samalla alettiin pyrkiä siihen että olisi aina mahdollisimman vähän muuta tavaraa lavalla kun kuljetetaan miehistöä.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

:|
Viimeksi muokannut K-44SP, La Loka 17, 2009 4:18 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Diesel jeans
Viestit: 131
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja Diesel jeans »

Kun olin -90 ensimmäistä kertaa kertaamassa ja autoilla ajettiin Kajaanista Rovajärvelle niin miehet oli lavalla mennen tullen. Tulomatkalla eräs vanhempi mies töytyytti Ladan keulan takanani marssirivistössä tulleen masin akseleiden väliin kolmion takaa Hyrynsalmella. Masissa normaali matkanopeus päätiellä, takarengas kiipesi konepellin yli ja Masi katolleen ojaan, yksi mies jäi kapellin alle puristuksiin ja kuoli. Sen jälkeen pitemmille matkoille miehistö ei yleensä lavalla matkustanut, mm junakuljetuksin enemmän. Tuolliset turvapenkit olisivat voineet pelastaa hengen.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Olin armeijassa 1993-94. Silloin puhuttiin, että yksi proto olisi kaatunut juuri tuolla tavalla. Sivutieltä auto akseleitten väliin. Siinäkin onnettomuudessa kuoli ainakin yksi lavalla ollut.

Onko proto joskus kaatunut, vai olikohan se tarina juuri tuosta masista?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Duracell_Pupu

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja Duracell_Pupu »

Aika moni kyllä sekoittaa proton ja masin keskenään joten todennäköisesti sama tarina kyseessä.

Kyllähän nuo uudet säännöt mitkä tuli silloin meikäläisen aikana sekoitti aika paljon asioita eikä niistä pystytty mitenkään pitämään kiinni.
Ennekun ku sai autossa kun autossa olla se 30 jampaa lavalla varusteiden kanssa niin nykyään saa olla:
-Sisu SA 130/150/151 16 hlöä
-Sisu SA 240/241 18 hlöä
-Sisu E11T 6x6 24 hlöä
-Sisu SK181/192 20 hlöä
-MB Atego 16 hlöä
-Zil 131 14 hlöä
-Kraz 255 18 hlöä
ja mahdollisimman vähän muuta kalustoa kiinnitettynä lavan etuosaan. Yritäppä ite parilla liinalla kiinnittää reput pari telttaa + muuta tilpehööriä mitä kulki mukana :lol:
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Erittäin hieno homma, että kehitys on puolustusvoimissakin kulkenut tuohon suuntaan. Ei niillä ole mitään erityistä poikkeuslupaa vaarantaa ihmisten henkiä. Ei me missään sotaoloissa eletä, niin on turha vouhottaakaan.

Nuo kaikki romuthan saa aika kätevästi sidottua kiinni, kun ottaa yhden teltan/naamioverkon ja peittää sillä koko kuorman ja vetää liinoilla kiinni.
MouhijärvenMies
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja MouhijärvenMies »

Onhan siellä ruvettu käyttään sidontaverkkoja enenevässä määrin. Takavuosina huutokauppa-autoissa ei ainakaan ollu sellaisia koskaan, parin viime vuoden aikana mullekin on tullu 3:ssa autossa verkko mukana. :mrgreen:
Diesel jeans
Viestit: 131
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja Diesel jeans »

Ennen käyttivät naamioverkkoja pehmikkeinä lavalla, kunnes eräs auto ajoi jokeen tai johonkin vesistöön ja lavalla olijoita sotkeutui verkkoon ja hukkui. Näin ne on armeijan säännöksen muokkautuneet käytännön kokemusten mukaan. Rovajärvellä kun -98(2. kertaus) ajettiin -40c kahtapuolen olevassa pakkasessa niin talvinaamioverkkoja laitettiin tykkiryhmän peitteeksi lavalla, ei käynyt poikia kateeksi. Luulin että ei rauhan aikana miehiä(varus sekä kertausmiehiä) rääkätä älyttömässä pakkasessa, mutta harjoitus vedettiin alusta loppuun miten oli suunniteltukin. Autot junassa Kajaanista Rovalle, pakkasta vain -38c kun käynnistettiin jo Rovaniemen asemalla valmiiksi. Masi lähti omin avuin käyntiin oltuaan päivän junan avovaunun viimassa, joten oli kyllä yhtä kylmä kuin mitä mittari näytti.
No tietenkään jäähdytysneste ei ollut tarpeeksi pakkasen kestävää ja hyttiin ei tullut yhtään lämmintä kun neste ei kiertänyt lämmityslaitteessa. Siinä sitten seuraava yö ajettiin ikkunat jäässä sotavaloilla pimeässä välillä sivuikkunasta kurkkien. Oli suhteellisen kylmä hytissäkin. Seuraavana päivänä pressut ympärille ja isolla lämmityspuhaltimella lämpöjä maastossa että saa hyyhmäisen nesteen valuteltua pihalle ja raakaa nestettä tilalle. Sitten alkoi hytissäkin paremmin tarkenemaan.
Duracell_Pupu

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja Duracell_Pupu »

Eipä ollu meidän aikana yhdessäkään maastovehkeessä sidontaverkkoja. Noista maantievehkeistä en ole varma kun ei niillä tullut pahemmin mitään kuskattua.
heinuri
Viestit: 3
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-INT maastokuorma-autoista 12hengen busseja

Viesti Kirjoittaja heinuri »

kyllä tuo 60 oli jo vuonna 87 voimas piti vaan kuunnella oppitunneilla TV res alik abcde ja läskilupa
Vastaa Viestiin