Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Touko 27, 2019 9:47 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: To Marras 21, 2013 9:48 pm 
Poissa

Liittynyt: La Touko 11, 2013 8:15 am
Viestit: 27
Sen verran vielä mersu asiaa, josta mulla on vain hataraa muistikuvaa, Turun seudulla vaikutti myös Kuljetusliike Karranto, jolla oli muutama lavettimersu, joista yksi oli sen aikaisen malliston yläpäästä, jolla vedettiin moduulilavettia. Yritys myytiin 70-80 luvun vaihteessa Niemiselle. Samoin Myntt oli aiemmin vahva mersutalo, viimeisin niistä oli ihan viimeisiä ennen malliston vaihtumista Artturiksi. www.kuljetusmyntt.fi sivustolla näistä on vielä kuvia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Marras 21, 2013 10:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
mobiili01 kirjoitti:
Tuli tuossa eräänä päivänä lueskeltua vanhoja Tekniikan Maailmoja ja löytyi tuttu auto nuoruuden voimissaan. Tämä on nykyisin omassa käytössäni. Tämä Volvo on siitä harvinainen, että siinä on ZF:n laatikko ja momentinmuunnin. Volvon Westerlundin (jo eläkkeellä) mukaan tämä on ainoa muuntimella Suomeen tuotu F-Volvo. Eikä niitä kuulemma valmistettukaan muutamaa enempää. Kuljetusneliö oli kuulemma tyytyväinen autoon ja olisivat halunneet myöhemmin muuntimella varustetun FH:nkin, mutta Volvolla eivät lämmenneet ajatukselle.

Vasa 32:sta puhuvat vaikka kuvassa on ihan selvä Wärtsilä 46. :?

Itse kun olen enemmän tekniikan miehiä ja kuorma-autoa viimeksi ajanut armeijan kertausharjoituksissa, niin ihmettelen että miksei momentinmuuntimia ei ole enemmän käytössä? Ratkaisun luulisi olevan yliveto juuri lavetinvedossa. Mikä on estänyt sen yleistymisen :?:

ITS kirjoitti:
Aiemmin viitattuun lohkovaunu asiaan, Niemisen Americanon painovaununa on tosiaankin vanha lohkovaunu, sanoisin että Kamag merkiltään. Samanmoinen Kamag on kaupan Turun telakalla. Lohkovaunuja on edelleenkin käytössä Pernon telakalla kolme erikokoista Scheuerlea. Vanhin ja pienin on "vain" 8 akselinen, kantavuus muistaakseni 60 tonnia. Isommat ovat 2 osaisia, eli voi käyttää yksin tai yhdessä. Vanhempi näistä on 2 * 400 tonnia, ja uudempi vm 2009 kantaa 2 *550 tonnia. Otan joku aurinkoinen päivä muutaman kuvan näistä tänne ihmeteltäväksi.


Tosiaan, Pernossakin on pakko olla lohkovaunuja - olen nähnyt valmiiksi hitsattuja lohkoja ison kraanan ulottumattomissa. Olenko vallan väärässä kun muistelen että lohkot hitsataan nosturin ulottuvissa olevassa hallissa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Helmi 19, 2019 12:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm
Viestit: 93
Löysin tämän vuosien takaisen ketjun, ja arkistosta vielä vanhempia kuvia. Pahoittelut huonosta laadusta. Ensinnä Helmisen esite, Kuljetus-lehdestä vuodelta 1979 (kuljetusnäyttelynumero). Varsin jykevä siirto menossa:

Kuva

Oheisessa vuoden 1973 Kuljetus-lehden leikkeessä ensimmäiset Scheuerle-lavetit ovat juuri saapuneet ja Mersujen sanotaan olevan LAPK 2632 -tyyppiä:

Kuva

Harvoin näkynyt tuon hyttimallin Mersuja. Ne olivat oikeastaan Hanomag Henscheleitä Mersun moottorilla, noista Mersuista on lisäselvitystä tuolla:
https://www.facebook.com/mercedesbenzsu ... 314362552/

Sitten mainittu Niemisen lavetti Wärtsilältä Turussa. Muistin akselimäärän ylempänä väärin, mutta loppuosa meni oikein eli tuossa Siimetiä 7 akselia takana ja lisäksi pätkä, olikohan Scheuerlea. Veturi mainittu Titan. Jos nyt muistan oikein, niin tuo hanhenkaula ei ollut ns. kuormittava eli sylintereillä varustettu vaan kiinteä ja lavetin jousitus oli kytketty kahteen piiriin (oikea ja vasen). Kaulan pituus johtuu siitä, että tuo oli alunperin ajateltu välivaunun kanssa käytettäväksi.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Helmi 21, 2019 11:39 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 8:27 pm
Viestit: 100
Hyviä kuvia olet löytänyt. Nostokonepalvelun hallin pihaa tulee melkein joka päivä tiirailtua Urusvuoressa ohiajaessa ja kyllä siellä aika hyvin kalustoa on. Yhdestä käytöstä jääneestä Sisusta kerran kyselin mutta ei tullut vastausta.

_________________
KuvaKuvaKuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Helmi 22, 2019 7:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 4:27 pm
Viestit: 44
juho kirjoitti:

Harvoin näkynyt tuon hyttimallin Mersuja. Ne olivat oikeastaan Hanomag Henscheleitä Mersun moottorilla, noista Mersuista on lisäselvitystä tuolla:
https://www.facebook.com/mercedesbenzsu ... 314362552/



Missähän nuo aikanaan Suomeen tuodut 3 kpl tätä LAPK 2632 6x6 -Mersua ovat nykyään? Ovatko mahdollisesti uineet Saksaan takaisin vai onko joku yksilö vielä Suomessa? Monissa keskusteluissa ja foorumeilla on kuvia noista, mutta missään ei ole mainintaa nykyisestä olinpaikasta.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)