Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Tammi 18, 2018 3:38 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: To Heinä 30, 2009 9:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 649
Paikkakunta: Tuusula
Täällähän vierailee linjurintuntijoitakin jonkin verran, joten täällä on varmaan hyvä kysellä tyhmiä.

Tällä hetkellä tulee ajeltua aika paljon tuolla pääkaupungin liikenteessä ja vaikka en mikään puun halaaja olekaan, niin hiukan ihmetyttää tuo nykyisten linjureiden raskas rakenne. Painavat kuormurikokoluokan alustat vaativat tietenkin voimaa liikutteluun ja koneet on siis isoja. Eipä siinä mitään, linkku toisensa perässä ajaa keskimäärin seitsemän ihmistä kyydissä ja putkesta työntää niin paljon mustaa kun tulee ja pääsee. Tämän huomaa aika tuntuvasti, kun ilmastoimattomalla henkilöautolla ajelee ikkunat auki. Jotenkin tuntuu, että AIVAN turhan takia liikutellaan tonnitolkulla kuollutta painoa.

Jokunen vuosi takaperin oli linja-autoihin liittyvä lakko, jonka syitä en jaksa muistaa. Silloin kaikki linkut oli poissa käytöstä ja Helsingin kadut oli aivan tukossa henkilöautoista. Helsingin ilmanlaatu oli kuitenkin paras miesmuistiin. Jossain oli laskettu, että dieselbussissa pitäisi olla n. 80 henkeä kyydissä, jotta se saastuttaisi yhtä vähän kuin 80 henkeä bensa- ja diesel -henkilöautoineen. Ei taida ihan niin montaa ihmistä vaan mahtua linkun kyytiin.

Kuormurin alustan käyttöä ei voi minusta puolustella sillä, että matkustajista tulisi niin paljon painoa. Jos ajattelee normaalia päivittäisliikennettä, niin 40 henkeä x 100 kg = 4000 kg. Ei vielä vaadi nykyisen kokoisia alustoja? Charterbusseissa ja matkahuollon ajossa nyt tulee enemmän painoa kun siellä on tavaraakin kyydissä, mutta normi kaupunki/työmatkaliikennettä tässä mietinkin.

Miksiköhän linkkuja ei voisi tehdä mahdollisimman kevytrakenteisina jolloin riittäisi joku pienempikin kone ja sen perään nykytekniikkainen tiuhapykäläinen vaihdelaatikko. Suunnittelulähtökohdaksi 90 km/h kattonopeus ns. kaupunkibussille ja 105 km/h pitkän matkan linkulle. Jollain parikymmentäpykäläisellä lootalla se saavutetaan pienemmälläkin koneella kierrosten ollessa koko ajan optimialueella. Ainoa mistä tingitään on vähän kiihtyvyydestä ja kuskin ajomukavuudesta. Kuskille voisi tosin maksaa enemmän palkkaa, koska polttoainekustannukset pienenevät?

Muutaman VW:n Transportterista jatkojalostetun pikkubussin olen nähnyt, mutta se on ehkä aavistuksen pieni korvaamaan normikokoiset linkut. Lisäksi veikkaan, että volkkaribussi ei yllä ihan samoihin kilometreihin kuin nuo isot linkut? Kestävyyspuoli tuskin olisi vaikeaa saattaa samalle tasolle isojen linkkujen kanssa, tosin linkun rakennuskustannuksia se voi nostaa.

Onhan niitä maakaasubusseja ja muitakin virityksiä näkynyt, mutta kaikissa on yhdistävänä tekijänä tuo iso koko. Kertokaapa nyt joku mihin se oikeasti perustuu, vai onko tämäkin nyt vain sellaisia "Näin ne on aina tehty ja tehdään vastakin." -tyyppisiä asioita.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Heinä 31, 2009 12:26 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Ratkaisu on tämä, Ontario Orion II. :wink:

- etuveto
- pitkä akseliväli
- edellisistä johtuen isompi kääntösäde kuin normi 13 m bussilla
- matala-lattia
- paineilma säiliöt katolla
- 8.2 Detroit Diesel + Allison AT 545
- kuski istuu koneen päällä
- veto vaihtaa suuntaa kaksi kertaa 180 astetta
- siitä syystä saa painaa kaasua myös alamäessä
- "kaunis"

Kokeilivat noita 80-90-luvun taitteessa. Viiden vuoden iässä poistuivat liikenteestä.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Heinä 31, 2009 5:37 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 649
Paikkakunta: Tuusula
Kokeiluja pitää tehdä, että kehitys voi kulkea eteenpäin. Aina ne ei ole vaan ihan onnistuneita. :lol: :lol: :lol:

Mutta jos ajattelet asiaa toisinpäin, aikanaan DD oli yksi edistyneimmistä moottoreista. Varmaan tässä ollaan haettu ihan samoja asioita, joita minäkin kyselen?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Heinä 31, 2009 8:11 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 513
Bussien suuren koon takana lienee se että aamulla ja iltapäivällä ajetaan muutama ruuhkavuoro joilloin autot on täynnä matkustajia. Loppu päivä ajellaan sitten sillä samalla autolla hyvin vajaita kuormia ettei hienoa ja kallista autoa tarvitsisi seisottaa varikolla (ja se pikkuvolkkari ajossa).

Järeä rakenne siksi että kaupunkiajon rymyytyksessä mukulakivikaduilla kaikki nykymallitkaan ei tahdo kestää. Ja suomalaisen perinteen mukaan linjurin pitäisi kestää vähintään 20 vuotta aktiivikäyttöä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 19, 2013 12:02 pm 
Poissa

Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:58 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Etelä-Savo
Kyllähän suurimmalla osalla linja-autoyrityksistä taitaa olla pyrkimys siirtyä isoista busseista pieniin ja keskisuuriin busseihin.

Syitä tietysti polttoaineen kulutus, helpompi ajettavuus, ja mitähän vielä... vettä menee vähemmän autonpesukoneessa.. ;)
Huonoja puolia on ainakin pienempi matkustajamäärä, pienempi tavaratila, ahtaammat käytävät ja semmoisia pieniä juttuja.

Polttoainaeenkulutuksesta senverran, että pikkubussi vie 8-18 litraa / 100km kun esim. Volvo B12M jossa DH12A moottori vie 12-28l / 100km. Sitenollen ajattelisin, että isolla autolla on kätevämpi ajaa vuoroja, joissa kuljetetaan myös tavaraa, koska monesti esim. lastenrattaat eivät mahdu pikkubussiin.

Pikkubussi voi kestää 250-300 tkm ennen kytkin-, mootttori- tai vaihteistoremonttia. Ainkin kutsenitsin koritehtaallta tehdyt vw alustaiset 2.4d automaattivaihteistoilla olevat autot olivat automaattivaihteistoremontissa viimeistään 250tkm kohdalla. Siihen tietysti keksivät että hommasivat purkamolta lähes kaikkiin yksilöihin manuaalivaihteistot, kytkinpolkimet, vaihdekepit ja vauhtipyörät sun muut rihvelit ja taas mentiin!

Isolla bussilla pitäisi päästä pelkillä kuluvien osien vaihdoilla 500tkm (ivecot, pikkumersut, pikkuscaniat ja pikkuvolvot (5-8l moottoreilla) - 1,5 milj. km (isot volvot, scaniat, mersut (8-14l moottoreilla).

Kaikki tämä on omia mielikuvia ulkomuistista, taustana kuudetta vuotta bussivarikolla asentajana.

Tänä päivänä valitettavasti vikatesteri on ensimmäisiä työkaluja kun autoa aletaan tutkimaan. pienet viat pitävät autoja joskus viikkotolkulla poissa liikenteestä ja syypääksi saattaaa paljastua esim. halpalaatuinen sähköjohtosarjan eristemateriaali jokoa hieroo johtoja paljaaksi jo ennen takuun päättymistä. Mutta pakkokaasupäästöt pakottavat yrittäjät hankkimaan uusinta tekniikkaa olevia autoja ja vanhat kuljetetaan afriikkaan tai esim. enonkoskelle.

_________________
Joskus on parempi ettei tiedä totuutta. Silloin täytyy vain luottaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Joulu 19, 2013 7:17 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 9:38 am
Viestit: 72
Olinpas tippua penkiltä Ontarion kuvan nähdessäni, tältä palstalta voi löytyä vaikka mitä jännää :D

Olen jopa nähnyt yhden Ontario-bussin täällä Oulussa, erään hallin juurella jonkun talteen ottamana. En tiedä yhtään, missä kunnossa bussi muuten oli, vaikutti seisseen siinä jo pienen tovin kun pensaanalkuja kasvoi takarenkaan luona.

Ontario vaikutti muuten samanlaiselta kuin ylläolevassa kuvassa, paitsi että oli väriltään (erittäin haalistunut) punainen, kahdella yleisilmettä keventävällä valkoisella raidalla :) Etukulmassa oli vielä numero 4007.

Taisivat siinä mainita, että se olisi tullut aikoinaan Alankomaista..?

Kävin kuvaamassa outolaista kolme kertaa, ja viimeisellä kerralla olin kuviin tyytyväinen, se oli sitä filmikamera-aikaa :mrgreen:
Tapahtui... toukokuussa 2007. Ontario on sittemmin hävinnyt tontilta, tämäkin jo 2008 tai 2009 :|

Edit. Ja kiitokset tosiaan teknisestä infosta :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Joulu 20, 2013 9:00 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 649
Paikkakunta: Tuusula
nte-370 kirjoitti:
Kyllähän suurimmalla osalla linja-autoyrityksistä taitaa olla pyrkimys siirtyä isoista busseista pieniin ja keskisuuriin busseihin.



Tuosta ensimmäisestä viestistä on jo yli neljä vuotta kulunut ja olen kyllä huomannut tuon kehityksen. Noita tuntuisi tulevan vastaan enemmän kaupungin ulkopuolella. Nykyisin ei tarvitse kovin paljoa ajella tuolla kaupungilla, mutta edelleen siellä valtaosa linjoista näyttää kulkevan noilla isolla alustoilla.

Mielestäni ruuhkat on täälläpäin kokoajan pahentuneet, vaikka pääväyliä koko ajan parannetaan, luulisi noista ruuhkista riittävän asiakkaita bussin kyytiin. Saa nähdä väheneekö autot yhtään kun Kehärata joskus valmistuu ja Länsimetro etenee? Noidenkin luulisi tuovan lisää asiakkaita bussien kyytiin.

Näkikö kukaan muu TV:stä sitä ohjelmaa linja-autoista, jossa kerrottiin uusien päästövaatimusten tulevan tilaajan puolelta. Vanhoja, täysin kunnossa olevia ei saa enää käyttää oikein missään liikenteessä, kun eivät täytä päästövaatimuksia. Ei nyt luulisi maailman siihen kaatuvan, jos joku vanhempi linkku olisi vaikka vara-autona.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Joulu 20, 2013 12:32 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 558
Juu, tilaaja on voinut vaatia, että kaluston pitää olla esim. Euro5:n täyttäviä autoja. Täällä suinkin tullut noille "vanhoille" bussifirmoille enemmälti isoja busseja! :D


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)