Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Tammi 17, 2018 5:18 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kaasuturbiini kuorma-autot
ViestiLähetetty: Pe Syys 04, 2009 11:49 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
60-luvulla tulevaisuus oli aivan käsillä. Autot lentävät. Ihminen asuu kohta kuussa. Suomessa tehdään muovisia Futuro-taloja. Wankel-moottori ja kaasuturbiini olivat tulevaisuuden moottoreita. Tekniikan Maailman mukaan 2000-luvulla maata viljellään atomi-käyttöisillä traktoreilla.

Mutta kuinka kävikään... Ihmiset ja autot kulkevat edelleen tylsästi maan kamaralla, ja valtaosaksi vanhan aikaisilla mäntämoottoreilla. Muoviset talot eivät oikein saaneet tuulta siipiensä alle. Vuoden 1957 valmetin öljypohjan tiiviste sopii 2009 malliseen (3-syl).

Keräsin tähän muutaman kuvan kaasuturbiini moottoreilla olevista kuorma-autoista. Näillekin oli isoja suunnitelmia. Esim turbiini-Leylandia piti tehdä vuonna 1973 kymmeniä tuhansia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ford Turbine Truck "Big Red" 1964. 600 hv, 1290 Nm, ja 81 litraa dieseliä/100km.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Chevrolet Turbo Titan III 1966. 280 hv ja 1600 Nm

Kuva

Kuva

Kuva

Leyland Gas Turbine truck 1968. 350-400 hv.

Kuva

Sellainenkin auto on ollut kuin GMC Astro Turbine, mutta kuvia ei oikein löydy.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Syys 05, 2009 6:25 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:43 pm
Viestit: 392
erikoisen näköisiä ovat :mrgreen:
tuli pikkupoikana käytyä lahnajärvellä "ufossa" luulin silloin että se on oikea ufo mikä on muutettu kahvioksi :lol: :lol: .


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Syys 05, 2009 9:44 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Nämä ovat hyviä esimerkkejä siitä, mitä autoteollisuus voi rakentaa jos vaan löytyy rahaa ja halua.

Semmoinen Futuro-talo olisi kyllä hieno, vaikka kesämökiksi. :wink: --> http://www.youtube.com/watch?v=_8Ymlmcv5BQ

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Syys 05, 2009 9:53 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Missä kaikkialla suomessa oli/on "futuristisen" näköisiä kahviloita yms.?
Lahnajärvellä, Kemissä erään motellin pihassa, Valkeakoskella? Monta matkalla nähnyt, mutta ei ole ollut mahdollisuutta pysähtyä fiilistelee/ kuvaamaan. Osa ollut jo todella huonokuntoisen näköisiä, toivottavasti joku vielä pelastaisi ne.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Syys 05, 2009 10:11 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Jossain luki että Futuroita on tehty 96 kpl, ja niistä puolet suomessa. Siitä 48 kappaleesta ja myös moni myyty ulkomaille.

Muovisia/lasikuituisia huoltoasemia oli myös joskus. Millähän ketjulla? Ne oli vähän enemmän talon näköisiä kuin noi ufot.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Syys 05, 2009 10:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 513
Valkeakosken muovinen huoltoasema kunnostettiin muutama vuosi sitten takaisin käyttöön, katolla ST1:n kyltti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Syys 05, 2009 10:37 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 05, 2008 6:32 pm
Viestit: 276
Paikkakunta: Nurmijärvi
Saarijärven ja Karstulan puolessavälissä oli kuuluisa Kalmarin Unioni sellainen muovihökötys vielä 80-luvulla. Voihan se olla siellä vieläkin. Kotkassa on yhdellä teollisuusalueella yksi jonain varastona tänäkin päivänä. Mikähän sen paikan nimi on? Keltakallion takana ison kuljetusliikkeen lähellä. Futuro-talon joku muotti lojui entisen tehtaan pihalla Ruotsinpyhtäällä vielä jokunen vuosi sitten.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Syys 13, 2009 7:43 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Elo 28, 2008 6:11 pm
Viestit: 51
Paikkakunta: Helsinki-Tuusula
Kaikkitietävä guuggeli näyttää tällaisia kuvia:

Kuva
GMC Astro Turbine

Kuva
GMC Astro Turbine

Kuva
Ford W Series

Kuva
Volvo ECT (Experimental Concept Truck)

Kuva
Volvo ECT

Kaikenkaikkiaan mielenkiintoisia pelejä! Sivustolta http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/2009/08/gas-turbine-trucksbiglorryblog.html lainattuja kuvat siis.

_________________
SA-1340 -73


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Syys 24, 2009 9:29 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Syys 28, 2008 2:32 pm
Viestit: 41
Paikkakunta: Pori
Neuvostoliitossakin on kokeiltu näitä touhuja. Vaatimaton 24X24 ja 30m pituutta.

Kuva
MAZ-7907
Nettisivun mukaan 1250 hevosvoimaa ja kantavuutta 150 tonnia.

Kyseisestä sivustosta en ainakaan henkilökohtaisesti saa irti muuta kuin kuvallisen annin:
http://trucks.autoreview.ru/archive/200 ... ine_truck/


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 9:42 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Minä oon ollu siinä uskossa, että tuommosessa MAZissa olis V12 vaunun kone.
Lainaa:
Experimental chassis MAZ-7907.
The MAZ-7907 was an experimental TEL (Transporter Erector Launcher) for a proposed ICBM named "virgin soil -2". Its twelve-axle chassis possesses gigantic dimensions: length: 30 meters, width: 4.8 meters, height: 4.5 meters. An interesting technical feature of this monster can be attributed to the application of a 1250 horsepower gas turbine powerplant , driving 24 motorized wheels. It possesses phenomenal maneuverability due its usage of differential wheel steering and an articulating frame. Its massive ground clearance approaching 2 meters, ensures that the vehicle with its combat weight of 200 tons can navigate offroad terrain and dirt roads with a maximum speed of 40 km/h.

Developed during the peak of the cold war during the eighties, developers unofficially called it "our answer to Reagan". Neither the missile nor the launcher entered mass production. Two prototypes of the MAZ-7907 remain in storage.


Näkyy olevan kaasuturbiini kone.
Lainaa:
MAZ 7907 had a turbocharged gas engine capacity of 1200 hp

Internet, tuo ehtymätön tiedon lähde. :wink: Siinä onkin 1200 heppanen turboahdettu bensakone. :mrgreen:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 6:10 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1674
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Juha5000 kirjoitti:
Neuvostoliitossakin on kokeiltu näitä touhuja. Vaatimaton 24X24 ja 30m pituutta.

Rengasmyyjän märkä uni onkin totta :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 7:04 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kyllä tuohon löytyy täysi sarja, jos 20 tuumanen kelpaa. :wink:

Tuossa taitaa olla alla 1600x600-635 (25 tuumaa), tai 1300x530-553 (21 tuumaa). Vähän huono hahmottaa rengaskokoa tuommoisessa junassa. :mrgreen:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2009 7:30 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 23, 2009 8:43 am
Viestit: 171
Paikkakunta: Janakkala
Mennäänpä hieman pois tieltä... Venäjällä on pitkä kokemus kaasuturbiinikäytöstä myös rautateillä. Viimeisin näkemys asiasta on vielä prototyyppivaiheessa oleva GT1 (ГТ1). Tehoa tuo laitos kehittää 8300 kW, joka tekee GT1:stä maailman tehokkaimman kaasuturbiiniveturin. Polttoaineena on nesteytetty maakaasu. Turbiini pyörittää generaattoria, jonka kehittämällä sähköllä käytetään varsinaisia ajomoottoreita. Huippunopeus on vaatimaton 100 km/h, joten kyseessä on puhtaasti tavarajunaveturi. Toimintasäde on 750 km.

Kuva Kuva Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Syys 26, 2009 7:34 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 632
Paikkakunta: Pietarsaari
UN-Proto kirjoitti:
Missä kaikkialla suomessa oli/on "futuristisen" näköisiä kahviloita yms.?
Lahnajärvellä, Kemissä erään motellin pihassa, Valkeakoskella? Monta matkalla nähnyt, mutta ei ole ollut mahdollisuutta pysähtyä fiilistelee/ kuvaamaan. Osa ollut jo todella huonokuntoisen näköisiä, toivottavasti joku vielä pelastaisi ne.

Kauhavalta löytyy tuo Futuro talo, sekä bensa-asema. Näistä on joskus ollut jokunen kuva Mobilisti lehdessä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Loka 03, 2009 12:30 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Tämäkin vähän sivuaa turbiini asiaa, 1950s and 1960s Chrysler Turbine Concept Cars

http://auto.howstuffworks.com/chrysler- ... /printable


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)