Volvo FL408 -88

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Eli seisontajarrun merkkivalo on paine-anturi, joka voisi löytyä käsijarrukahvalta paineilmaletkuja seuraamalla?

Ainakaan 10-20 käsijarrun päälle/pois laittoa ei vikaa korjannut. Sähkövikaan (siis muu kuin anturi) en usko ihan
kamalasti, kun auton sähköt on melkolailla tehtaan jäljiltä ja pelanneet kohtuu hyvin (selvästi rikki olevia liittimiä
lukuunottamatta siis).

-Paavo
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Merkkivalon jatkuva päälläolo korjaantui anturi vaihtamalla. Löytyi helposti, tässä kotterossa se sijaitsee hanttimiehen puoleisen eturenkaan edessä.

Anturi on tyypiltään paineessa avautuva, sähkö menee läpi kunnes haluttu paine saavutetaan, ja sen jälkeen sähkö ei enää kulje anturin lävitse.

-Paavo
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Uusi nettitohtorointia lievästi tarvitseva aihe:

Kuva

Oikea takanapa vuotaa ilmeisesti öljyä, ekana tuli mieleen että tiiviste joka pitää peräöljyn akseliputkessa on sökö, voiko tämä olla jotain muutakin? Töhnä tuntui ja tuoksui öljylle, ja jarrunestettä (autossa mehujarrut) ei ole kulunut.

Kaipa tällaisissakin on jonkinsortin stefa jonka läpi vetari pyörii, onko vaihtamisessa mitään erikoista? Eli puretaan ulkoapäin senverran että saadaan rikkinöinen osa esille, vaihdetaan se ja kasataan taas kaikki?

Kuvittelisin että suoraviivainen homma, mutta saa korjata (tai vahvistaa). Jos oletetaan että pyöränlaakerit on ehyet ja jarrupaloissa on pintaa, niin tartteeko tähän varata muita osia kuin se tiiviste/stefa? Voiko hommassa mokata jotenkin pahasti (siis muuten kuin pudottamalla tuon koslan jonkun päälle)?

Pyöränlaakerit; onko normi kartiorullat? Mites kiristys?

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen, koen vieläkin olevani vähän amatööri tän kurkin kanssa.

-Paavo
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Hyvin tyypillinen vika pikku - Volvoissa varsinkin jos seisovat paljon käyttämättä :? Stefa on tarttunut/liimautunut kiinni akseliin seisoessa ja liikkeelle lähdettyä pienen pieni pala stefasta on irti ja siksi vuotaa öljyä :idea: Näyttää/tuntuu pieneltä hommalta mutta sitäpä se ei ole ilman OIKEITA työkaluja :shock: Itselläni noita pikku - Volvoja on jokunen kymmenen ollut ja 3-4 olen vaihdattanut ihan merkkiliikkeessä stefan ja se ei ole kuin 1-2 tunnin homma heillä ja tiiviste myös vaihtaa samalla akselinlaipan päähän :!:

Tee se itse- hommana yks kymmenestä onnistuu

Nimimerkillä: Kokemus opettaa... :mrgreen:
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja kivinen »

En ole ikinä Volvon perää avannut, mutta mikä siellä nyt yleensä menee pieleen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun muiden merkkien kanssa onnistumisprosentti on ollut 99%?

Minusta tuossa voi tehdä eniten kiusaa se, että öljy on kastellut kunnolla jarruhihnat. Sen jälkeen niitä ei saa millään pitämään. Juuri vaihtelin yhteen romuun uudet vetarin stefat ja jarrukengät. Öljy oli tunkeutunut rummun huokosiin niin hyvin, että vasta toholla lämmittämällä sai pinnan rasvattomaksi. Liuottimet ei auttaneet mitään.

Niin ja tietenkin, jos stefa on kuluttanut vetariin uran, niin eihän se pidä. Pitäisi löytää korjausstefa, joka siirtää vastepintaa. Uralle aika harvoin tehdään mitään, kai?
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Morsku: Wetterillä käyttö ei käynyt itsellä mielessä, mutta sitäkin voisi vakavasti harkita. Pitää vaan saada tähän leima ensin uusittua, ettei tartte siirtokilvillä ajella. Pitää kysyä hinta-arvio ainakin. Kuka tuntee Oulun seudun raskaan kaluston korjaamoja, olisko joku parempi (hinta, aikataulu, lopputulos) kuin Wetteri?

Kivinen: tässä on levyjarrut takanakin, mutta kaipa se on jotakuinkin sama homma jos ovat rasvassa. Levyn ja satulan joutuis varmaankin irroittamaan tieltä pois. Henkilöautopuolella (ranget) olen putsannut useamman kerran rasvaisen levyn jarrukliinerillä, ei ole tarvinnut lämmitää. Yhdet takajarrupalat on Volvoon varalla, ottaa ne käyttöön tarvittaessa.
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Ai se on niin moderni laite? Ei ne levyt minusta niin paljoa kärsi öljystä, kun se lentää vauhdissa pois. Rummuissa se pääsee oikeen kunnolla imeytymään.
Päätin taas, että seuraavassa käyttöautossa oltava levyt takanakin, mutta äkkiä se unohtuu kun lompakkoa kattelee.
onre
Viestit: 98
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja onre »

kivinen kirjoitti:Ai se on niin moderni laite? Ei ne levyt minusta niin paljoa kärsi öljystä, kun se lentää vauhdissa pois. Rummuissa se pääsee oikeen kunnolla imeytymään.
Päätin taas, että seuraavassa käyttöautossa oltava levyt takanakin, mutta äkkiä se unohtuu kun lompakkoa kattelee.
Eikö vanhat Mersut ja Volvot ole aika halpoja ostaa? Ainakin 200-sarjan Volvossa on jo levyt ympäri, samoin 123-kopan Mersussa. Varmasti myös myöhemmissä.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Moi,

kaivoin napaa vähän paremmin esille, ei se ihan niin sotkuinen ollut kuin oletin:

Kuva

Kuva

Kuva

Pyöränpultit oli aika tiukassa, milloin lie viimeiksi avattu. Levy ja palat todella hyvässä kunnossa.

Sisempi vanne oli aika tahma-piki-liisterissä, ihan topakasti sai hangata harjalla ja liuottimella ennenkuin puhdistui.

Liuottimella ja painepesurilla siistin tuon navankin (kuvien oton jälkeen), mukavampi tehdä remppaa kun on edes vähän puhtaammat osat.

Tilasin stefan Wetterille eilen illalla, aamulla tuli tekstarikin että se on saapunut, 157 euroa kiitos.

En ottanut toista varalle (kuinkahan tasalaatuisia tällaset on), nuukuus iski. Trailconiltakin (paikallinen raskaan kaluston varaosaputka) kyselin tiivistettä mutta ei niillä näin pieniin/vanhoihin mitään ole, merkkiliikkeeseen neuvoivat sieltäkin.

Sain räjäytyskuvankin navasta, todella simppeli, ei kertakaikkiaan vois olla yhtään yksinkertaisempi. Tuleepa laakerit pestyä ja voideltua samalla, normi vaseliiniako siellä pitäis oleman?

Selviää varmaan aukaistessa, ellei se peräöljy ole päässyt laakereillekin, sitten voi olla hankalampi sanoa vanhoista liukasteista että mitähän sinne arvais laittaa.

Tilasin autohajottamista "uuden" jarrusatulan (satku+rahti) tälle apparin puolelle, käsijarrumekanismi on toiminut vähän huonosti ja säädötkin (tangon pituus) alkaa olemaan tapissa; saapa nähdä minkä kuntoinen osa sieltä aikanaan saapuu.

-Paavo
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tässä vielä se takanapa paperilla, todellinen on vielä nipussa, mutta kohta levällään.

Kuva
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ja toinenkin kuva, tämän kanssa piti puuhastella vähän enempi:

Kuva

Sisänsä toimiva systeemi, käsijarrumekanismi vaan oli kasattu ja säädetty väärin, se poikkiakseli (osanro 24) oli kulunut jonkinverran väljäksi, mutta en jaksanut purkaa varaosasatulasta osia tähän, vaan pesin vanhat rasvat (ja kurat) pois jarrukliinerillä, ja laitoin pienestä raosta prässillä rasvaa mekanismin täyteen, ja laitoin nippuun.

Se alkuperäinen vika eli navan öljyvuoto oli tosi helppo, napa on siis maailman yksinkertaisin kapistus, kaks juttua oli jotka ei menneet ensikertalaisella ihan miettimättä:

- millä prässätä uusi stefa napaan, lähimmäksi sattui pojan mopon pyörännapa, ja pikkuisen painetta prässiin niin simme lopsahti
- pyöränlaakerien kiristys, 80mm mutteri on mun työkaluvalikoimalle aika iso, eikä navan sisälle sovi normi hylsy (mitä mitoin kaupassa), joten tähän piti tehdä työkalu

Kaikkinensa meni/menee (ei ole ihan valmis vielä) aika monta tuntia, mutta tulipahan samalla korjattua se käsijarru, jotain sille olis kuitenkin pitänyt tehdä.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Kuorma-autoilu vaatii näköjään paksun lompsan...

Otin myös kuskinpuolen takajarrun esille, kun sen puolen pyörännapa on ollut ajon jäljiltä jonkinverran lämpimämpi.

Alempi liukutappi tulevasti jumissa, eli jarru on laahannut hieman. Käsijarrumekanismi oli erittäin jäykkä.

Eli satula irti ja osiksi. Muuten selviää puhdistuksella ja voitelulla, mutta ylempi männän suojakumi oli rikki, ja se saa vain osana huoltoisarjaa (42 siinä räjäytyskuvassa), ja se kustantaa 177 euroa. Ylivoimaisesti kallein suojakumi mitä mun on tarvinnut koskaan hankkia, mutta jospa sillä jarruista sais vähän pitkäikäisemmät, nyt se mäntäkin oli vielä kohtuu hyvässä kunnossa.

Ja jäähän siitä sarjasta varaosia seuraavaankin remonttiin, toivottavasti ei tule kuitenkaan ihan heti. Isoja nuo kuorkin satulat maastoauton vastaaviin osiin verrattuna.

Lievästi hintamutinasta (köyhillehän ne vaan on kalliita) kiitosta Wetterin suuntaan, hyvää ja nopeaa palvelua ja osien saatavuus ja toimitusaikataulu on myös hyvällä tolalla.

Laakerit vaikuttavat olevan hyvässä kunnossa, samoin stefa.

-Paavo
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Onhan noilla jarruosilla hintaa kun merkkiliikkeestä kyselee. Välistävetäjiä on paljon.

Sinuna ottaisin jarrusatulan tiedot ylös ja hakisin osia netistä. Sama satula on varmasti käytössä monessa autossa.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Girlingin satulahan se on, pitääpä ottaa numerot ylös ja googlettaa. Kiitoksia,

-Paavo
Vastaa Viestiin