Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on To Kesä 21, 2018 11:33 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 104 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ke Heinä 20, 2011 8:56 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm
Viestit: 48
Eli seisontajarrun merkkivalo on paine-anturi, joka voisi löytyä käsijarrukahvalta paineilmaletkuja seuraamalla?

Ainakaan 10-20 käsijarrun päälle/pois laittoa ei vikaa korjannut. Sähkövikaan (siis muu kuin anturi) en usko ihan
kamalasti, kun auton sähköt on melkolailla tehtaan jäljiltä ja pelanneet kohtuu hyvin (selvästi rikki olevia liittimiä
lukuunottamatta siis).

-Paavo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Pe Heinä 22, 2011 1:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm
Viestit: 48
Merkkivalon jatkuva päälläolo korjaantui anturi vaihtamalla. Löytyi helposti, tässä kotterossa se sijaitsee hanttimiehen puoleisen eturenkaan edessä.

Anturi on tyypiltään paineessa avautuva, sähkö menee läpi kunnes haluttu paine saavutetaan, ja sen jälkeen sähkö ei enää kulje anturin lävitse.

-Paavo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2013 11:05 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm
Viestit: 48
Uusi nettitohtorointia lievästi tarvitseva aihe:

Kuva

Oikea takanapa vuotaa ilmeisesti öljyä, ekana tuli mieleen että tiiviste joka pitää peräöljyn akseliputkessa on sökö, voiko tämä olla jotain muutakin? Töhnä tuntui ja tuoksui öljylle, ja jarrunestettä (autossa mehujarrut) ei ole kulunut.

Kaipa tällaisissakin on jonkinsortin stefa jonka läpi vetari pyörii, onko vaihtamisessa mitään erikoista? Eli puretaan ulkoapäin senverran että saadaan rikkinöinen osa esille, vaihdetaan se ja kasataan taas kaikki?

Kuvittelisin että suoraviivainen homma, mutta saa korjata (tai vahvistaa). Jos oletetaan että pyöränlaakerit on ehyet ja jarrupaloissa on pintaa, niin tartteeko tähän varata muita osia kuin se tiiviste/stefa? Voiko hommassa mokata jotenkin pahasti (siis muuten kuin pudottamalla tuon koslan jonkun päälle)?

Pyöränlaakerit; onko normi kartiorullat? Mites kiristys?

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen, koen vieläkin olevani vähän amatööri tän kurkin kanssa.

-Paavo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2013 7:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 7:05 pm
Viestit: 542
Paikkakunta: ROVANIEMI -OULU
Hyvin tyypillinen vika pikku - Volvoissa varsinkin jos seisovat paljon käyttämättä :? Stefa on tarttunut/liimautunut kiinni akseliin seisoessa ja liikkeelle lähdettyä pienen pieni pala stefasta on irti ja siksi vuotaa öljyä :idea: Näyttää/tuntuu pieneltä hommalta mutta sitäpä se ei ole ilman OIKEITA työkaluja :shock: Itselläni noita pikku - Volvoja on jokunen kymmenen ollut ja 3-4 olen vaihdattanut ihan merkkiliikkeessä stefan ja se ei ole kuin 1-2 tunnin homma heillä ja tiiviste myös vaihtaa samalla akselinlaipan päähän :!:

Tee se itse- hommana yks kymmenestä onnistuu

Nimimerkillä: Kokemus opettaa... :mrgreen:

_________________
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 9:10 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 660
Paikkakunta: Tuusula
En ole ikinä Volvon perää avannut, mutta mikä siellä nyt yleensä menee pieleen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun muiden merkkien kanssa onnistumisprosentti on ollut 99%?

Minusta tuossa voi tehdä eniten kiusaa se, että öljy on kastellut kunnolla jarruhihnat. Sen jälkeen niitä ei saa millään pitämään. Juuri vaihtelin yhteen romuun uudet vetarin stefat ja jarrukengät. Öljy oli tunkeutunut rummun huokosiin niin hyvin, että vasta toholla lämmittämällä sai pinnan rasvattomaksi. Liuottimet ei auttaneet mitään.

Niin ja tietenkin, jos stefa on kuluttanut vetariin uran, niin eihän se pidä. Pitäisi löytää korjausstefa, joka siirtää vastepintaa. Uralle aika harvoin tehdään mitään, kai?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 9:59 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm
Viestit: 48
Morsku: Wetterillä käyttö ei käynyt itsellä mielessä, mutta sitäkin voisi vakavasti harkita. Pitää vaan saada tähän leima ensin uusittua, ettei tartte siirtokilvillä ajella. Pitää kysyä hinta-arvio ainakin. Kuka tuntee Oulun seudun raskaan kaluston korjaamoja, olisko joku parempi (hinta, aikataulu, lopputulos) kuin Wetteri?

Kivinen: tässä on levyjarrut takanakin, mutta kaipa se on jotakuinkin sama homma jos ovat rasvassa. Levyn ja satulan joutuis varmaankin irroittamaan tieltä pois. Henkilöautopuolella (ranget) olen putsannut useamman kerran rasvaisen levyn jarrukliinerillä, ei ole tarvinnut lämmitää. Yhdet takajarrupalat on Volvoon varalla, ottaa ne käyttöön tarvittaessa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 6:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 660
Paikkakunta: Tuusula
Ai se on niin moderni laite? Ei ne levyt minusta niin paljoa kärsi öljystä, kun se lentää vauhdissa pois. Rummuissa se pääsee oikeen kunnolla imeytymään.
Päätin taas, että seuraavassa käyttöautossa oltava levyt takanakin, mutta äkkiä se unohtuu kun lompakkoa kattelee.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 6:55 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 11:02 am
Viestit: 94
Paikkakunta: Akaa
kivinen kirjoitti:
Ai se on niin moderni laite? Ei ne levyt minusta niin paljoa kärsi öljystä, kun se lentää vauhdissa pois. Rummuissa se pääsee oikeen kunnolla imeytymään.
Päätin taas, että seuraavassa käyttöautossa oltava levyt takanakin, mutta äkkiä se unohtuu kun lompakkoa kattelee.


Eikö vanhat Mersut ja Volvot ole aika halpoja ostaa? Ainakin 200-sarjan Volvossa on jo levyt ympäri, samoin 123-kopan Mersussa. Varmasti myös myöhemmissä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Pe Touko 03, 2013 8:39 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm
Viestit: 48
Moi,

kaivoin napaa vähän paremmin esille, ei se ihan niin sotkuinen ollut kuin oletin:

Kuva

Kuva

Kuva

Pyöränpultit oli aika tiukassa, milloin lie viimeiksi avattu. Levy ja palat todella hyvässä kunnossa.

Sisempi vanne oli aika tahma-piki-liisterissä, ihan topakasti sai hangata harjalla ja liuottimella ennenkuin puhdistui.

Liuottimella ja painepesurilla siistin tuon navankin (kuvien oton jälkeen), mukavampi tehdä remppaa kun on edes vähän puhtaammat osat.

Tilasin stefan Wetterille eilen illalla, aamulla tuli tekstarikin että se on saapunut, 157 euroa kiitos.

En ottanut toista varalle (kuinkahan tasalaatuisia tällaset on), nuukuus iski. Trailconiltakin (paikallinen raskaan kaluston varaosaputka) kyselin tiivistettä mutta ei niillä näin pieniin/vanhoihin mitään ole, merkkiliikkeeseen neuvoivat sieltäkin.

Sain räjäytyskuvankin navasta, todella simppeli, ei kertakaikkiaan vois olla yhtään yksinkertaisempi. Tuleepa laakerit pestyä ja voideltua samalla, normi vaseliiniako siellä pitäis oleman?

Selviää varmaan aukaistessa, ellei se peräöljy ole päässyt laakereillekin, sitten voi olla hankalampi sanoa vanhoista liukasteista että mitähän sinne arvais laittaa.

Tilasin autohajottamista "uuden" jarrusatulan (satku+rahti) tälle apparin puolelle, käsijarrumekanismi on toiminut vähän huonosti ja säädötkin (tangon pituus) alkaa olemaan tapissa; saapa nähdä minkä kuntoinen osa sieltä aikanaan saapuu.

-Paavo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 11:44 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm
Viestit: 48
Tässä vielä se takanapa paperilla, todellinen on vielä nipussa, mutta kohta levällään.

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: To Touko 09, 2013 10:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm
Viestit: 48
Ja toinenkin kuva, tämän kanssa piti puuhastella vähän enempi:

Kuva

Sisänsä toimiva systeemi, käsijarrumekanismi vaan oli kasattu ja säädetty väärin, se poikkiakseli (osanro 24) oli kulunut jonkinverran väljäksi, mutta en jaksanut purkaa varaosasatulasta osia tähän, vaan pesin vanhat rasvat (ja kurat) pois jarrukliinerillä, ja laitoin pienestä raosta prässillä rasvaa mekanismin täyteen, ja laitoin nippuun.

Se alkuperäinen vika eli navan öljyvuoto oli tosi helppo, napa on siis maailman yksinkertaisin kapistus, kaks juttua oli jotka ei menneet ensikertalaisella ihan miettimättä:

- millä prässätä uusi stefa napaan, lähimmäksi sattui pojan mopon pyörännapa, ja pikkuisen painetta prässiin niin simme lopsahti
- pyöränlaakerien kiristys, 80mm mutteri on mun työkaluvalikoimalle aika iso, eikä navan sisälle sovi normi hylsy (mitä mitoin kaupassa), joten tähän piti tehdä työkalu

Kaikkinensa meni/menee (ei ole ihan valmis vielä) aika monta tuntia, mutta tulipahan samalla korjattua se käsijarru, jotain sille olis kuitenkin pitänyt tehdä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2013 10:49 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm
Viestit: 48
Kuorma-autoilu vaatii näköjään paksun lompsan...

Otin myös kuskinpuolen takajarrun esille, kun sen puolen pyörännapa on ollut ajon jäljiltä jonkinverran lämpimämpi.

Alempi liukutappi tulevasti jumissa, eli jarru on laahannut hieman. Käsijarrumekanismi oli erittäin jäykkä.

Eli satula irti ja osiksi. Muuten selviää puhdistuksella ja voitelulla, mutta ylempi männän suojakumi oli rikki, ja se saa vain osana huoltoisarjaa (42 siinä räjäytyskuvassa), ja se kustantaa 177 euroa. Ylivoimaisesti kallein suojakumi mitä mun on tarvinnut koskaan hankkia, mutta jospa sillä jarruista sais vähän pitkäikäisemmät, nyt se mäntäkin oli vielä kohtuu hyvässä kunnossa.

Ja jäähän siitä sarjasta varaosia seuraavaankin remonttiin, toivottavasti ei tule kuitenkaan ihan heti. Isoja nuo kuorkin satulat maastoauton vastaaviin osiin verrattuna.

Lievästi hintamutinasta (köyhillehän ne vaan on kalliita) kiitosta Wetterin suuntaan, hyvää ja nopeaa palvelua ja osien saatavuus ja toimitusaikataulu on myös hyvällä tolalla.

Laakerit vaikuttavat olevan hyvässä kunnossa, samoin stefa.

-Paavo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2013 12:32 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Onhan noilla jarruosilla hintaa kun merkkiliikkeestä kyselee. Välistävetäjiä on paljon.

Sinuna ottaisin jarrusatulan tiedot ylös ja hakisin osia netistä. Sama satula on varmasti käytössä monessa autossa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Volvo FL408 -88
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2013 7:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm
Viestit: 48
Girlingin satulahan se on, pitääpä ottaa numerot ylös ja googlettaa. Kiitoksia,

-Paavo


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 104 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)