Volvo FL408 -88
Valvoja: sisua
Volvo FL408 -88
Moi,
otsikon mukainen laite tuli hommattua offiauton kuljetuksiin (range ~2500kg ja suikka ~1500kg), ja tarkoitus on vielä laittaa kuula perään että saa trailerilla siirtymään toisenkin auton. Offipalstalla jo kyselin hieman, mutta täältä varmaan löytyy vielä varmistusta ja lisätietoa.
Ensin jo vastattuja kysymyksiä, korjatkaa jos on väärin.
- nastarenkaista on apua talviajossa erityiesti edessä, takana eivät auta niinkään paljon
- akuiksi käy henkilöauton akut (2x75Ah/750A), mutta kylmäkäynnistys ei ehkä ole niin varmaa
- vaihteistoon GL4 ja perään GL5, samat soosit käy mitä maastoautoissakin
- koneeseen käy samat öljyt kuin maastureissakin, kokoluokkakin on sama (3.6l/90kW)
- jarru- ja kytkinnestekin on samaa DOT4 kuin pienemmissäkin kulkimissa
Sitten vielä avoinnaolevia asioita:
- mistä kannattaa hommata vanteita ja renkaita? niiden hintataso?
* nyt edessä 215/75R17.5 ja takana 8.5R17.5
- varaosat; merkkiliikkeestä (Wetteri) vai jostain muualta?
- entäs kulutusosat (pyyhkijät, suodattimet, jne.), mistä ne?
* näitä on suositeltu: Trailcon/Oulu, http://www.turunraskaskalusto.com ja http://www.j-eljander.fi
- löytyykö netistä omistajan/korjaamokäsikirjoja tai muuta materiaalia?
- mites vetokuulan laitto, miten kannattaa laittaa 3500kg kärrylle, ja millaisia byrokratiajuttuja tähän liittyy (katsastus, vakuutukset, verot, muuta)?
-Paavo
otsikon mukainen laite tuli hommattua offiauton kuljetuksiin (range ~2500kg ja suikka ~1500kg), ja tarkoitus on vielä laittaa kuula perään että saa trailerilla siirtymään toisenkin auton. Offipalstalla jo kyselin hieman, mutta täältä varmaan löytyy vielä varmistusta ja lisätietoa.
Ensin jo vastattuja kysymyksiä, korjatkaa jos on väärin.
- nastarenkaista on apua talviajossa erityiesti edessä, takana eivät auta niinkään paljon
- akuiksi käy henkilöauton akut (2x75Ah/750A), mutta kylmäkäynnistys ei ehkä ole niin varmaa
- vaihteistoon GL4 ja perään GL5, samat soosit käy mitä maastoautoissakin
- koneeseen käy samat öljyt kuin maastureissakin, kokoluokkakin on sama (3.6l/90kW)
- jarru- ja kytkinnestekin on samaa DOT4 kuin pienemmissäkin kulkimissa
Sitten vielä avoinnaolevia asioita:
- mistä kannattaa hommata vanteita ja renkaita? niiden hintataso?
* nyt edessä 215/75R17.5 ja takana 8.5R17.5
- varaosat; merkkiliikkeestä (Wetteri) vai jostain muualta?
- entäs kulutusosat (pyyhkijät, suodattimet, jne.), mistä ne?
* näitä on suositeltu: Trailcon/Oulu, http://www.turunraskaskalusto.com ja http://www.j-eljander.fi
- löytyykö netistä omistajan/korjaamokäsikirjoja tai muuta materiaalia?
- mites vetokuulan laitto, miten kannattaa laittaa 3500kg kärrylle, ja millaisia byrokratiajuttuja tähän liittyy (katsastus, vakuutukset, verot, muuta)?
-Paavo
Re: Volvo FL408 -88
Moro! Ja tervetuloa palstalle! Jos käytettyjä renkaita ja vanteita etsit niin kuorma-auto purkaamot on varmasti kyselyn arvoisia. Munsalassa on RM-Trucks ja jalasjärvellä kauppilan autohajottamo mitkä tulee ekana mieleen. Jousiremonttia jos joudut tekemään niin www.vallilantakomo.fi/ on auttava lääke. Tarvikeosia löytyy juurikin tuolta trailconilta,J.Eljanderilta ja www.onninauto.fi/
Re: Volvo FL408 -88
Tervetuloa palstalle!
Veljeltäni löytyy muistaakseni kaksi 17.5 tuuman kummia, ne on rellun peruja. Täytyy katsoa niitten tarkka koko, ja kunto.
Sun volvossa on kuuspulttiset vanteet? Onko ne 6x205 mm jaolla?
Veljeltäni löytyy muistaakseni kaksi 17.5 tuuman kummia, ne on rellun peruja. Täytyy katsoa niitten tarkka koko, ja kunto.
Sun volvossa on kuuspulttiset vanteet? Onko ne 6x205 mm jaolla?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Volvo FL408 -88
Kuorma-autovaraosakauppiaita löytyy melkeimpä joka kaupungista ja melkein kylästä. Niistä tarvikeosat maksaa huomattavasti vähemmän, kuin alkuperäiset.
Kuulavetokoukku ei pitäisi vaikuttaa veroihin ja vakuutuksiin.
Renkaita löytyy vähän jokapaikasta ja aina niistä nastoista jotain apua on. Samaten sopivasta vetopinnasta.
Kuulavetokoukku ei pitäisi vaikuttaa veroihin ja vakuutuksiin.
Renkaita löytyy vähän jokapaikasta ja aina niistä nastoista jotain apua on. Samaten sopivasta vetopinnasta.
Re: Volvo FL408 -88
Meillä on pikkumersussa 3500 kg kuulavetokoukku ja ei vaikuta mihinkään maksuihin. Tarvii 24V->12V muuntajan kärryn valoille, jos ei halua vaihtaa 24V polttimoita kärryyn.
Tolla yhdistelmällä 4litrainen 90hv "sekajuna" puutui moottoritien mäissä alle 60 km/h nopeuksiin.
Tolla yhdistelmällä 4litrainen 90hv "sekajuna" puutui moottoritien mäissä alle 60 km/h nopeuksiin.
Re: Volvo FL408 -88
6 pulttia, ja mittanauhalla mitattuna pulttikehän halkaisija 205.sisua45 kirjoitti:Veljeltäni löytyy muistaakseni kaksi 17.5 tuuman kummia, ne on rellun peruja. Täytyy katsoa niitten tarkka koko, ja kunto.
Sun volvossa on kuuspulttiset vanteet? Onko ne 6x205 mm jaolla?
Vanteet ainakin tarvitsen 2kpl, nastarenkaiden pitäis olla aika hyviä että kiinnostaa, ettei kaupanuudet sitten ole ihan sikahintaisia.
-Paavo
Re: Volvo FL408 -88
Moi,
> Tarvii 24V->12V muuntajan kärryn valoille, jos ei halua vaihtaa 24V polttimoita kärryyn.
Mistäs noita kannattaa kysellä ekana?
Tuleeko Volvoissa peräkärryä varten johtosarja/liitin johonkin, vai haaroitetaanko takavaloilta itse? Millaiset sähköt tämän kokoisissa ja ikäisissä Volvoissa on, onko pelkoa että menee merkkivalot tms. sekaisin jos auton alkuperäisiin johtonippuihin koskee?
> Tolla yhdistelmällä 4litrainen 90hv "sekajuna" puutui moottoritien mäissä alle 60 km/h nopeuksiin.
Jotakuinkin samanpainoista systeemiä mullakin olis tarkoitus päästä joskus kiskomaan. Bertta on varmaan aika lähellä porttaali-rangen painoa, ja läjä tuon pikkuisen kärryn kanssa ei varmaan kauas heitä yhdistelmästä suikka + hemmetin iso kärry. Olen pariin otteeseen ajellut jotain tuon näköistä meseä, muistaakseni nelisylinterisiä koneita niissä oli, ilman turboa kuitenkin. Volvo tuntuu lähes formulalta niihin verrattuna, mutta tämä on kyllä ainakin mittarin mukaan myös vähemmän alettu.
-Paavo
> Tarvii 24V->12V muuntajan kärryn valoille, jos ei halua vaihtaa 24V polttimoita kärryyn.
Mistäs noita kannattaa kysellä ekana?
Tuleeko Volvoissa peräkärryä varten johtosarja/liitin johonkin, vai haaroitetaanko takavaloilta itse? Millaiset sähköt tämän kokoisissa ja ikäisissä Volvoissa on, onko pelkoa että menee merkkivalot tms. sekaisin jos auton alkuperäisiin johtonippuihin koskee?
> Tolla yhdistelmällä 4litrainen 90hv "sekajuna" puutui moottoritien mäissä alle 60 km/h nopeuksiin.
Jotakuinkin samanpainoista systeemiä mullakin olis tarkoitus päästä joskus kiskomaan. Bertta on varmaan aika lähellä porttaali-rangen painoa, ja läjä tuon pikkuisen kärryn kanssa ei varmaan kauas heitä yhdistelmästä suikka + hemmetin iso kärry. Olen pariin otteeseen ajellut jotain tuon näköistä meseä, muistaakseni nelisylinterisiä koneita niissä oli, ilman turboa kuitenkin. Volvo tuntuu lähes formulalta niihin verrattuna, mutta tämä on kyllä ainakin mittarin mukaan myös vähemmän alettu.
-Paavo
Re: Volvo FL408 -88
No ne valothan voi helposti itekki haarottaa, ja mulla olis yks ylimääränen jännitteenalentaja, HJ:sta peräisin mutta sehän on aivan sama mihin sen laittaa.Paavo kirjoitti:Moi,
> Tarvii 24V->12V muuntajan kärryn valoille, jos ei halua vaihtaa 24V polttimoita kärryyn.
Mistäs noita kannattaa kysellä ekana?
Tuleeko Volvoissa peräkärryä varten johtosarja/liitin johonkin, vai haaroitetaanko takavaloilta itse? Millaiset sähköt tämän kokoisissa ja ikäisissä Volvoissa on, onko pelkoa että menee merkkivalot tms. sekaisin jos auton alkuperäisiin johtonippuihin koskee?
-Paavo
Re: Volvo FL408 -88
Kai noilla maasturin purkajilla noita on. Kaikki 24V maasturit on sellasen tarvinneet koukun kanssa. Meidänkin muuntaja on yhdestä puretusta Hj:sta peräisin. Kuten Joske tuossa jo mainitsi.Paavo kirjoitti:
> Tarvii 24V->12V muuntajan kärryn valoille, jos ei halua vaihtaa 24V polttimoita kärryyn.
Mistäs noita kannattaa kysellä ekana?
Kyllä tuo varmaan menee itse kytkemiseksi, mutta noin vanhassa ei tuota ongelmaa.
Varmaan onkin Volvossa paljon enemmän löylyä kun Mersussa, mutta voi se silti mäet haistaa.
Re: Volvo FL408 -88
Sehän on tykki verrattuna 609 vaparivolvoon. Sellaisella hinurilla ajelin Kuopion motaria 60km/h lavalla 3000kg:n lasti. Vauhtia olin ottanut kuitenkin Kouvolasta asti, mutta pääsi hyytymään Sairaalan mäessä. Pohjoisempana jyrkemmissä mäissä piti vaihtaa aina kakkoselle asti, nopeus jotakin 25km/h. 142 Scania veti saman mäen päälle puhtaasti 90 mittarissa ja kulutti 1,5 litraa enemmän sataselle.kivinen kirjoitti:
Tolla yhdistelmällä 4litrainen 90hv "sekajuna" puutui moottoritien mäissä alle 60 km/h nopeuksiin.
Re: Volvo FL408 -88
Olihan tuossa Mersulle omapainon lisäksi n. 5 tn raahattavaa kuormaa, mutta en oikeasti tiennyt Hämeenlinnanväylällä olevan mäkiä ennen tuota reissua. Tasaisella sentään liikku 90 km/h.
Re: Volvo FL408 -88
oi,
olisko palstalaisilla tietoa miten tällaiseen kikottimeen (FL408 -88, 3.6 turbo) saisi välijäähdyttimen?
Löytyykö bolt-on suoraan jostain (isommasta?) volvosta, vai meneekö ihan palasista rakenteluksi?
Syylärin edessä on kohtuu hyvin tilaa, ja turbolta imusarjaan on lyhyt (20-30cm?) metalliputki,
josta varmaan saa aika helposti tulon ja lähdön välijäähylle. Syyläri on noin 60x57cm (kork x lev),
mikähän kokoinen jäähy alkais oleen tarpeeksi alunperin 90kW koneelle? Isompi = aina parempi?
Hakemalla en löytänyt että näitä olis tehtaalta tullut coolerilla, pitääkö paikkansa?
-Paavo / o5o-511 924o
olisko palstalaisilla tietoa miten tällaiseen kikottimeen (FL408 -88, 3.6 turbo) saisi välijäähdyttimen?
Löytyykö bolt-on suoraan jostain (isommasta?) volvosta, vai meneekö ihan palasista rakenteluksi?
Syylärin edessä on kohtuu hyvin tilaa, ja turbolta imusarjaan on lyhyt (20-30cm?) metalliputki,
josta varmaan saa aika helposti tulon ja lähdön välijäähylle. Syyläri on noin 60x57cm (kork x lev),
mikähän kokoinen jäähy alkais oleen tarpeeksi alunperin 90kW koneelle? Isompi = aina parempi?
Hakemalla en löytänyt että näitä olis tehtaalta tullut coolerilla, pitääkö paikkansa?
-Paavo / o5o-511 924o
Re: Volvo FL408 -88
FL 4-sarjaa ei ole tullut coolerilla ollenkaan kun on tarkoitettu kaupunki pyöritykseen
FL 6-sarja on sama auto mutta 6-moottori jota on 158hv ja 186hv iman cooleria sitten 217hv,230hv ja 2?? jotain on sitten coolerilla.
Keulille käy 6-sarjan jäähdytin/cooler paketti suoraan letkut ja putket pitää itse "säveltää"
Miten meinaat saada tuon pikkukoneen kestään coolerilla kun se jo ilmankin on aikasta "herkkä" laakerivioille
FL 6-sarja on sama auto mutta 6-moottori jota on 158hv ja 186hv iman cooleria sitten 217hv,230hv ja 2?? jotain on sitten coolerilla.
Keulille käy 6-sarjan jäähdytin/cooler paketti suoraan letkut ja putket pitää itse "säveltää"
Miten meinaat saada tuon pikkukoneen kestään coolerilla kun se jo ilmankin on aikasta "herkkä" laakerivioille
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Re: Volvo FL408 -88
Paremmin se kestää kuulerin kanssa, kun lämpökuorma pienenee. Mutta sen asennuksen jälkeen taitaa Paavo vääntää pumpusta sopparuuvia myös.
Volvon 3.6 litraisesta pikku kuutosesta on muistaakseni 375 hv merimoottori. Kyseisessä koneessa on sekä pakokaasu-, että mekaaninen ahdin.
Volvon 3.6 litraisesta pikku kuutosesta on muistaakseni 375 hv merimoottori. Kyseisessä koneessa on sekä pakokaasu-, että mekaaninen ahdin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Volvo FL408 -88
Moi,
onko tietoa onko tuon 3.6l koneen laakeriviat suunnittelusta vai huollosta johtuvia?
Tämä yksilö raksuttaa aika tasaisesti ja toimii muutenkin hyvin, autolla on mittarin
mukaan ajettu (jo vai vasta?) 360 tuhatta.
Koitin googletta korjaamokäsikirjaa tms., mutta eipä sattunut silmiin. Millainen
tilanne kuorma-autopuolella on, löytyykö netistä manuaaleja noin yleensä ja Volvoihin?
-Paavo
PS. Koneisen koosta... Tuo 3.6 litraa on aika pieni iskutilavuus, mutta ainakin näin
aloittelevan kuorma-autoilijan näkövinkkelistä se on saatu pakattua aika ison
näköiseen pakettiin; taatusti sellainen marmikasa jo painaakin jotain eli paljon.
Mutta mä olenkin tottunut siihen että autosta saa 500kg moottorinosturilla pois
koko tekniikkapaketin (moottori, päävaihteisto ja jakolaatikko), ja jää vielä
marginaaliakin aika reippaasti. Rangen 3.9 kasipata apulaitteineen on jotain pari-
sataa kiloa, zf automaatti varmaan vaja sata, ja lt-jakolodju ööö 50 kiloa?
Tässä vieä kuvakin ko. kikottimesta:
onko tietoa onko tuon 3.6l koneen laakeriviat suunnittelusta vai huollosta johtuvia?
Tämä yksilö raksuttaa aika tasaisesti ja toimii muutenkin hyvin, autolla on mittarin
mukaan ajettu (jo vai vasta?) 360 tuhatta.
Koitin googletta korjaamokäsikirjaa tms., mutta eipä sattunut silmiin. Millainen
tilanne kuorma-autopuolella on, löytyykö netistä manuaaleja noin yleensä ja Volvoihin?
-Paavo
PS. Koneisen koosta... Tuo 3.6 litraa on aika pieni iskutilavuus, mutta ainakin näin
aloittelevan kuorma-autoilijan näkövinkkelistä se on saatu pakattua aika ison
näköiseen pakettiin; taatusti sellainen marmikasa jo painaakin jotain eli paljon.
Mutta mä olenkin tottunut siihen että autosta saa 500kg moottorinosturilla pois
koko tekniikkapaketin (moottori, päävaihteisto ja jakolaatikko), ja jää vielä
marginaaliakin aika reippaasti. Rangen 3.9 kasipata apulaitteineen on jotain pari-
sataa kiloa, zf automaatti varmaan vaja sata, ja lt-jakolodju ööö 50 kiloa?
Tässä vieä kuvakin ko. kikottimesta: