Volvo FL408 -88

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Muutaman reissun jälkeen pikkuvolvon lava on alkanut senverran elastiseksi että pitänee uusia se. Takareuna on selvimmin banaanilla.

Mulla oli jo jonkunlainen visio uuden lavan rakenteesta, mutta vanhaa tarkastellessa en olekaan niinkään varma asiasta.

Vanhan lavan etureuna on pultattu auton runkoon kiinni, mutta takareuna on hitsattu. Eikö olis parempi laittaa koko lavahäkkyrä tukevilla pulttiliitoksilla runkoon?

Toisekseen, lavan rungon pitkittäispalkit oli päältä katsottuna just auton runkoaisojen sisäpuolella, eikä suoraanpäällä niinkuin olisin ekana kuvitellut. Onko tällainen hyväksi havaittu, vai onko tähän vaan sattunut tulemaan tällanen?

Onko muuten lavan kokoa rajoittamassa millaiset pykälät? Vanha lava noin 4m pitkä ja 210cm leveä, uudesta kaavailtu metrin-kax pidempää ja 20-30cm leveämpää. Lavan etureuna siirtyisi noin puoli metriä eteenpäin, nyt lavan ja kopin välissä on turhaan tyhjää, ja silti takaylitys on tosi lyhyt (kts. edellisessä viestissä oleva sivukuva - kopsaampa sen tähänkin kun jäi näköjään edelliselle sivulle). Auton leveys rekisteriotteessa 245cm, pituutta en muista.

Kuinka paljon lastin painopisteen pitäis optimitilanteessa olla taka-akseli etupuolella? Voiko lastin painopistettä suunnitella just taka-akselin päälle? Tämä säästäis vähän etujousia, ovat aika kuoleentuneet.

Onko tiedossa Oulun alueella tai ei-niin-kamalan kaukana lavojen tekijää? Tasainen peti pitäis siis saada aikaan, säilytystilaa ehdon nikkaroida sitten myöhemminkin auton kopin taakse ja ehkä myös lavan alle.

-Paavo / 050-511 9240


Kuva
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Nyt jokin ei täsmää noissa sinun mitoissa leveyden suhteen,jos lava on 210cm leveä niin miten otteessa voi olla 245cm :roll: noh onko tietoa onko lava alkuperäinen vai vaihdettu joskus :idea:

Sama se uuden lavan jos tekee niin max leveys on SUOMESSA 260cm mutta tehdä kannattaa 255cm silloin sillä voi mennä ulkomaillekkin :idea:

Olen tehnyt päälirakenteita useita ja tänä vuonna yhden konelavankin MANniin.

Pituuden jatkaminen on muuten helppoa mutta Volvon runkopalkkia pitää saada jostain jos jatkaa ja muistaakseni max peräylitys mitattuna vetopyörän keskeltä saa olla 350cm mutta en ole ihan 100 varma asiasta. Jos kuljetat koneita tai tms,,, niin silloin kannattaa perän jatkosta tehdä viisto niin se helpottaa kyytiin ajamista :wink:

Nyt on taas tullut joitain uusia määräyksiä ja en ole vielä niistä kaikista perillä mutta jotain omavalmiste hommia se koski, olen huomenna katsastamassa yhtä yhdistelmää niin kysympä siinä samalla jos aikaa on :idea:
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kovasti vaan tuo lava tuossa volvon päällä näyttää niinkuin olis äkkiä hutaistu auton päälle jostain vielä pienemmästä ,kun on edestä lyhyt ja perästä ei ole sen enempää pidempi eli taka ylitys aivan olematon .
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Olen samaa mieltä Jasan kanssa. Ihan niinkuin joku canterin tai paripyörä LT:n lava, puoli numeroa liian pieni. Kyllä tuohon voisi isomman lavan laittaa, vaikka kevyt kuorma-auto onkin.
Vanhan lavan etureuna on pultattu auton runkoon kiinni, mutta takareuna on hitsattu. Eikö olis parempi laittaa koko lavahäkkyrä tukevilla pulttiliitoksilla runkoon?
Tuo vielä tukee mielikuvaa. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Tässä olisi yksi: http://www.teollisuusinfo.fi/yrityshaku ... +Pelkonen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Tuosta, kun laitat tuolaisen luettelon ensimmäisen vempaimen Volvoon kiinni, niin saat pestyä Rangen ennen, kuin paska kuivahtaa ja jämähtää: http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... alitys.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Kiitoksia taas vastauksista. Auttaa kovasti tällasta kuorma-auto-untuvikkoa, ei tartte ihan kaikkea opetella kantapään kautta.

Pelkosen Kaleville Vihantiin pirauteltu, muutkin vaihtoehdot harkinnassa, mutta ei enää niin paljon itse tekeminen, jos tuollaiseen lavan uusimiseen liittyy jotain papereita ja todistuksia ja muuta sotkua. Muutenkait tämäkin olis helppoa, mutta kun pitäis halvalla ja helposti saada hyvä, muuten harrastusbudjetti on (taas..) ihan kuralla.

Tuollainen painepesuri olis kyllä sikasiisti, rangen/suikan joutuu kuitenkin aika reissusta palatessa huuhtelemaan aka perusteellisesti. Ei vaan oo ulosottoa tässä Volvossa.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Joo ja kovasti näyttää minustakin että lava ei ole alunperin tähän tehty/tarkoitettu, pitääpä ottaa siitä muutama kuva niin näkyy varmaan aika selvästi mistä on kyse.
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

No niin selvittelin niitä säännöksiä lavanrakentamiseen ja peräylitystä saa olla tänäpäivänä max 60% akselivälistä ja enemmänkin saa jos hyvät perustelut mutta lupa täytyy anoa AKE;lta ja ne antaa sitten laskelmien jälkeen päätöksen max peräylityksestä :idea: ja kun on AKE;sta kysymys kaikki maksaa... :x

Jos tekee autonapurungolle joka on siinä ollut ikänsä paikallaan niin silloin ei tarvii kuin muutoskatsastaa jos mitat muuttuu ja jos ei niin ei tarvii tehdä mitään koska se lasketaan peruskunnostukseksi :idea:

Jos tehdään apurungotkin uusiksi niin sitten pitää olla kiinnityspisteiden/sidontapisteiden lujuuslaskelma :idea: :?

Soittelen Paavolle illalla
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
LBS
Viestit: 132
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja LBS »

Noita lujuuslaskelmia alettiin vaatimaan muistaakseni vuosimallista 84 alkaen. Scanian kotisivuilta löytyy ohjeita noihin laskelmiin ja joitakin periaatekuviakin.
Millaisilla kustannuksilla olette lavoja itse tehneet ja mitä pyytävät valmiista?
Millaisia kokemuksia löytyy kiilatappikiinnityksestä? Yksi katsastusasema lupasi rekisteröintikatsastaa pelkillä kiilatapeilla kuorma-auton ja seuraava paikka vaati lavan mukaan katsastukseen.
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Tänään pengoin korjaamokirjoja ja löysin sieltä Volvon päälirakennekirjan FL 6-sarjalle :D
ollaan yhteydessä niin suunnitellaan... :wink:
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Pelkonen nikkaroi uuden lavan tähän elokuussa, tuli aika hieno ainakin omasta mielestä. Hintaahan sille tuli aika kamalasti mun harrstusbudjetti huomioonottaen, mutta auton sai työn alle heti kun olin itse päässyt sen yli että tällaisesta työstä kannatta maksaa jollekulle iso summa.

Itse tekemällä ei ehkä olis onnistunut olleenkaan, ja ainakin siihen olisi mennyt kauan, sekä kalenteriaikaa että työtunteja. Ja ne viranomaismääräykset ja todistukset jne. olis voineet tysstä homman kans. Ja painavahan lavasta olisi tullut itse tekemällä, mulla on paha tapa laittaa "tarpeeksi" sekä materiaalivahvutta että rakennetta kun teen jotain ekaa kertaa ja tuntuu sille että tämä ei saa ainakaan heikoiden takia hajota.

Uusi lava on hieman pidempi kuin vanha, nyt Range mahtuu kyytiin siten että takapuskuri ei tule lavan takareunan yli, kun Rangen painopiste on hieman Volvon taka-akselin edessä. Lava lähee heti kopin takaa, tarkoitus on nikkaroida siihen jonkinlaisia säilytyslokeroita että saa vakiokamat (glykoli, voiteluaineet, varabensa, liinat, varaosat ja työkalut ja tunkit ja mitä sitä nyt onkaan) kulkemaan mukana kätevästi.

Myös lavan alle mahtuu noin metrin pitkä laatikko tarvittaessa.
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ahtojäähdyttimestä; olen koittanut hakea tähän soppelia kuuleria, mutta vielä ei ole onnistunut.

Offipalstalla on juttua vesi/metanoli (lue: lasol tai joku mu halppis lasinpesuneste?) ruiskutuksesta.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14714" onclick="window.open(this.href);return false;

Voisko tällanen toimia tollasessa pikkuisessa (3.6l/90kW) kuorkin moottorissa? Kytkettynä napin taakse siten että kun kaasu on pohjassa niin tuupataan soosia imusarjaan (heti turbon jälkeen?). Napin takana sen takia että saa varmasti kokonan pois päältä esim. sen takia että säiliö on tyhjä.

Tarve on siis laskea koneen lämpöjä ja nostaa tehoja (eli oikeesti vääntöä siis tietenkin).

Kesällä Raajärvelle Range kyydissä ajellessa pitä osa matkasta ajaa hellepäivinä lämpömittarin mukaan, 80-90 kestää kyllä mennä tasaisella ihan OK mutta kun kaasua pitää pohjassa pidempään niin lämmöt alkoivat nousta. Mittarin mukan normaalisti n. 82, vähän yli ykseksänkympin annoin nousta ja sitten hiljentelin suosiolla.

Jäähdytinnesteet näyttää vanhoilta, eikä paisuntasäiliölle ainakaan tule painetta (letkut puristuu kasaan kylmänä ja kuuana ihan samalla tavalla); termostattiin en ole koskenut, eikä mitään tietäa minkä ikäinen/kuntoinen se on.

Voimaa sais kans olla lisää, nyt menee aika OK maasturi lavalla paitsi se yksi pitkä mäki Pudasjärven ja Taivalkosken välillä; Range kyydissä vauhti laski 60 ja Suikka kyydissä 70, vaikka mäen alla oli vähän toista markkaa. Uuden lavan mukana tuli paikka vetokuulalle (ja sellainen on hankittunakin, Kovilin nelipulttinen, D-arvo oli yli kahdenkympin, muistaakseni mahdollistaa lähes 12t painon vetoautolle kun kärry on 3.5t).

Kärryn kun laittaa perään ja siihen auton päälle, niin luulen että pitää olla nykytehoilla aika tasaista että saa pidettyä mukavasti sopivan matkanopeuden.

Eli kuuntelisin miellelläni kokemuksen syvää rintaääntä, mulla kun ei ole oikein mahdollisuutta kokeilemalla hakea toimivinta vaihtoehtoa.

- Välijäähdytin vaan, unohda kaikki ruiskukikkailut
- Vesi/metanoli/tms. ruutta on oikeasti hyvä ja toimiva
- Paskat noista, isompi ja riskimpi kone vaan tilalle
- Nesteet/termari vaihtoon, pumppu ja turbo pajalle

Käytännössä homma ei saisi kovin montaa sataa maksaa, eikä tarttia olla mikään kamalan työläs, eli tuo koneen vaihto ei ole oikein realistinen, enkä eds tiedä mitä katsastuskonttorilla asiasta haluttaisiin todeta.

-Paavo
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Helpoiten ehkä selviäisi sillä pelkällä pumpun pajottamisella. En usko, että turboa tarvii sen vuoksi rukata ja se on yleensä isompi hommakin.
Cooleri tietysti suositeltava ja metanolikaan ei ole paha. Coolerin nyt asentaa helposti ja sopivan voi soveltaa kätten työllä(tig), jos mitat ei passaa.

Hirmuun suunnittelin itse aikoinaan metanoliruiskua. Sen hyöty olisi monipuolinen, kun siinä on imusarjacooleri, jossa siis koneen neste jäähdyttää ilman. Sehän on ~80 asteista vähintään, niin silloin metanoli höyrystyy samantien ja lisää painetta sekä alentaa lämpöä.
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Noihin lämpöongelmiin voi auttaa niinkin yksinkertainen juttu, että puhaltelet jäähdyttimen takapuolelta eteenpäin puhtaaksi paineilmalla. Samalla näet kuinka hapan jäähdytin on? Jäähdytysnesteiden vaihto ja järjestelmän huuhtelu ei ole ikinä huono idea, samalla vaihtuu se termarikin.

Noiden lisäksi pakoputken tukkeentuminen aiheuttaa lämmön nousua. Vaimenninpöntöt kerää kuorkeissa nokea eri tavalla kuin henkilövehkeissä, ainakin jokaisesta vaihdetusta on tullut lapiollinen mustaa pikku kolistelulla.
Vastaa Viestiin