Volvo FL408 -88

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Moi,

taas tarttis vähän apuja; apparin puolen ajovalon liitin on valmis johtosarjan puolelta,
eli ajovalonpuoli on ehyt. Ajovalo Bosch valmistama.

Tässä kuva liittimestä paikoillaan, tuo ympyröity hässäkkä siis.

Kuva

Edellisee kuvaan liittyen; miksiköhän pitkä valo (sininen johto) ei pala? :D

Oikea kysymys: mikähän mahtaa olla tuo neljäs johto? Kiinni olevat on maa
(punainen liitin) ja lyhyt valo ("siisti" liitos mustalla teipillä peitettynä). Parkit
ja vilkut on eri lampussa.


Viallinen liitin on tällainen:

Kuva

Runko purkaantuu siististi, jotta johdot/liittimet saa siitä irti.

Kuva

Vastakappaleen sisään menevä rungon osa melko tarkkaan kaks senttiä
kanttiinsa, varsinaiset liittimet pyöreitä, halkaisija parin millin luokkaa.

Kuva

Sisällä tällaset suojatut liittimet (valettu möntti, ei purkaannu ehyenä?):

Kuva

Löytyiskö tällasia mistään muualta kuin Volvon (pikku-) korkeista?

Tiedossa olevat kuormuri-purkaamot kyselty (ei-oo), Wetterille matka
seuraavaksi (mutta odotusarvo aika matalalla, jos liitin löytyy niin sen
mukana tulee varmaan koko johtosarja ja taatusti on "melkeen ilmanen").

Saahan tuon ehjättyä purkka- ja liima menetelmälläkin, mutta mieluummin
laittais tilalle oikeanlaisen ehyen osan.

Tarttisin siis tuon liittimen ja johtoja perään esim. 20-30 senttiä (ei haittaa
vaikka olis pidemmästikin), että saahyvin liitettyä vanhoihin johdonpäihin
(jotka ei oo mitenkään hirmu pitkiä kuten ihan ekasta kuvasta näkyy).

-Paavo / 050-511 9240
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Ilmeisesti tällaset, Volvo varaosanumeroita:

352 3813 (yksittäinen liitin+johtoa)
125 9830 (nelinapainen runko/kotelo)

Kiitoksia Peuran Anssille Treen suuntaan!

-Paavo
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Oli hylyssä Wetterillä, eikä ollut pahan hintaisia, oikeestaan ainoa syy vinkua mitään on se, että piuha on vähän ohutta, mutta ekä sitä pitkästi tarvitse, ja 24V sähkö kulkenee 70/75W (=noin 3A) ajovalolle vähän kaitaisempaakin polkua pitkin.

Liittimen kotelossa tällasia merkintöjä: STD 7614.31

-Paavo

Kuva

Kuva

Kuva

Made in RUSSIA???

Kuva
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja at7 »

Eikö se Volvo ole nykyään Made in China :mrgreen:

Kuva
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Eilen koin pienimuotoisen ahaa-elämyksen, koppia kallistellessa olen joka kerta ihmetellyt maskin rutistumista, jää sihen puskurin päälle ahtaaseen väliin ja alareuna on tietysti mennyt rikki.

Moottoriöljyjä vaihellessa huomasin sattumalta irrallaan olevan tangon auton alla etupuskurin kohdalla, ja siinä vieressä oli yx pieni kaasujousikin, niiden merkitystä ihmetellessä tulin pitäneeksi kiinni maskin alareunasta ja sehän nousi ylös... Ihan vähän vaan pikkasen nolotti kun olin rutistellut sitä maskia puskuria vasten (niinkuin edellinen/set omistajatkin).

Irrallaan oleva tanko ilmeisesti työntää maskin auki "automatic" koppia kallistaessa? Tangon yläpään kiinnitykset oli rix-pox, ja alapään kiinnityksetkin ilmeisesti vääntyneet, pitää ehjätä ne ja sitten ihmetellä miten sen pitäisi toimia. Mutta nyt kun asian tietää niin eipä ole iso homma nostaa se maski ihan manuaalisesti kun tarttee koppi kääntää alas.

Maskin vois nyt harkita ehjääväntä (vaikka ihan kosmeettinen vikahan se tietysti on), romiksilta jo kyselin mutta ei tärpännyt, uskaltaakohan maskin hintaa kysellä Wetteriltä? Etuvilkut/parkit pitäis kans uusia, ulkolasi ainakin on jo aika hauras, sisälle en ole kurkkinut vielä kun toimii vaikkakin himmeästi.

Sitä moottoriöljyä tuli ulos 12 litraa ja sisään meni 21 litraa, hemmetin "pitkä" mittatikku. Vanhoilla öljyillä pinta oli hieman alarajan alle, ja uusilla tuli millin ylärajan yli. Molemmat lukemat suodatin poislukien, se on ehkä litran. Uuden suodattimen kun täytti piripintaan niin uusilla öljyillä startatessa öljyn paineen merkkivalo sammui heti, tosi hyvin pumppu puskee.

Vaihdoin kyllä suodattimen ensin ja sitten vasta öljyt, rangessa tällä menetelmällä pitäis jäädä imuputkeen öljy, ettei käy kuivana niin kauaa ekalla startilla öljynvaihdon jälkeen. En kyllä oo koskaan verrannut millainen vaikutus tällä on, mutta muistelen että öljynpainen merkkivalo olis palanut kauemmin kun suodatin ja öljypohjan poistoproppu oli irti samaan aikaan.

-Paavo
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja at7 »

Proton käyttöohjekirja suosittaa öljynvaihdon ja pitkän seisonnan jälkeen moottorin startilla pyörittämistä sammutin päällä, kunnes öljynpaine mittari liikahtaa.
Avatar
ursus2
Viestit: 89
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja ursus2 »

Moro,tuli hommattua itselle kanssa Volvo,tosin F407 -82.
Juuri tultiin skånesta ponin haku reissulta ja hyvin volvo pelasi.
Matkavauhtina vajaa 90 oli passeli nopeus, sillä kiipesi mäkeenkin hetken aikaa mukavasti :D
Ainetta meni vajaa parikymppiä sataselle ja öljyä joutui parin tuhannen matkalla kerran lisäämään.
Ruottissa vaan välillä oli käynti välillä niin kuin olisi joku pytty vajaateholla mukana,liekö siellä jotain biodiisseliä joissain makeissa?
Suomessa pelasi taas niin kuin pitääkin.
Yllättävän mukava peli ja hiljainen sisälle ainaskin omaan Jyryyn verrattuna :lol:
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Laitetas sen verran päivitystä, että ahtopainevuoto korjattu. Imusarjan päällä on hehkuelementti neljällä M8 pultilla kiinni, kierteet amuliinisessa imusarjassa, ja niistä oli ensin yx ja sittemmin kax paskana. Laitoin kaikkiin neljään 2x (=16mm) recoilin.

Pakosarjan pulteista oli yks poikki, vaihtui 10.9 kierretankoon, kun ei löytynyt soppelia pinnapulttia helpolla.

Vetokuulakin on asenettu, sähköt laitoin jännitteenalentimen kautta.

Syyläriä putsattu ankarasti, oli aika tukossa. Jäähdytinnesteet ja termostaatit (tässä on kummasti 2 pikkuista hlöautokokoluokan termaria vierekkäin) vaihtuu huomenna. Onko 81 astetta normaali tällasissa pikkukuormureissa? Vai onko tämä jotain diesel-vakiota, pensakoneissa on vähän isommat lukemat.

Ohjausvarsissa oli yks rikkinäinen pallonivelen suojakumi, vaihtui uuteen.

Etuparkkien/vilkkujen lasit ja umpiot vaihdettu uusiin, entiset oli ihan haperot ja rikki.

Raitisilmasuodattimen kotelo oli rikki, ja suodatin sen näköinen että tehtaalla jo oli varmaan laitettu "vähän käytetty" paikoilleen... Kennostoa sai hetken imuroida että siitä sai sen näköisen että menee ilma läpi enempi ihmettelemättä. Uus suopdatin ja kotelo, Wetteriltä saa näköjään aika hyvin osia näihin, eikä maksa ihan mansikoita.

Moottoriöljytkin vaihtui uusiin, samoin suodatin. Ulos tuli 12 litraa (alarajalla, tai ehkä millin-pari allekin, reilusti tikulla kuitenkin), ja sisään meni 21 litraa (ylärajalle, tai ehkä millin-kax yli).

-Paavo
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tää mun auto on sen verran "hiljanen", että pystyy reilusti keskustelemaan, mutta ei kannata yrittää kuiskaamalla, ei kuulu. Radiota pystyy kuuntelemaan matkavauhdissa kohtuudella.

Äänenvaimennin alkaa olemaan ehtoopuolella, tai itseasiassa on jo, useampia reikiä eri puolilla.

Tartteeko tällaset turbolliset koneet vaimenninta koppiin kantautuvan metelin puolesta? Tiedän että katsastussetä haluaa viemäriin ainakin yhden pöntön, tai näin ainakin hlöautopuolella, mites on kuormureiden kanssa, onko vaimennin tai sen näköinen pönttö pakollinen?

Saako pakoputken pää olla nykyään kuormureissa(kin) missä haluaa? Mitä haittaa jos se on auton alla, pää vaikka taakse ja alas suunnattuna, nokeentuuko paikat, täyskaasulla tulee mustaa just senverran että sen näkee, katsastuksessa oli erittäin hyvät savuarvot.

Jos vaimennin tarvitaan, niin kannattaa varmaan hommata uus, mistä olis hyvä ensin kysellä? Sisäänmeno on silmällä mitattuna kolmetuumaista.
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Laittelin meidän vanhaan Ivecoon Volvo henkilöautosta ämyrin. Tais olla kolme tuumanen ja sellanen malli, missä pakokaasu kiertää kolme kertaa. Siellä ei ollut mitään sihtejä minkä läpi pitäisi mennä, eli ei tukkeudu. Kooltaan suht pieni, pakoäänet vaparissakin hiljaiset ja koneen ajolämpötila tippui huomattavasti verrattuna vanhaan tukkoiseen ämyriin.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Paavo kirjoitti: Tartteeko tällaset turbolliset koneet vaimenninta koppiin kantautuvan metelin puolesta? Tiedän että katsastussetä haluaa viemäriin ainakin yhden pöntön, tai näin ainakin hlöautopuolella, mites on kuormureiden kanssa, onko vaimennin tai sen näköinen pönttö pakollinen?

Jos vaimennin tarvitaan, niin kannattaa varmaan hommata uus, mistä olis hyvä ensin kysellä? Sisäänmeno on silmällä mitattuna kolmetuumaista.
Kuva

Kuva

Kai se pönttö täytyy olla, oli ahdin tai ei.

Löytyisi Ebersbächer merkkisiä uusia vaimentimia. Lähdöt ovat hieman alle 3 tuumaa, 65-70 mm. Pituutta pöntöllä 530 mm, halkaisija 210 mm. Sopisiko tuon mallinen volvoon?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Sisustaja
Viestit: 69
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Sisustaja »

Mikäs tuo on? Kamiina vai saunan kiuas?
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

sisua45 kirjoitti:Kai se pönttö täytyy olla, oli ahdin tai ei.

Löytyisi Ebersbächer merkkisiä uusia vaimentimia. Lähdöt ovat hieman alle 3 tuumaa, 65-70 mm. Pituutta pöntöllä 530 mm, halkaisija 210 mm. Sopisiko tuon mallinen volvoon?

Mittailen tuloputken ja palaan asiaan.

-Paavo
Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Moi,

Volvo on raksutellut mainiosti pari reissua, mutta edellisellä Raajärven keikalla siihen tuli kosmeettinen vika;
seisontajarrun merkkivalo jää palamaan. Jarru lähtee kyllä pois päältä, mutta se merkkivalo ei vaan sammu.

Mistä vikaa kannattaa lähteä hakemaan? Voiko syynä olla joku muu jarruihin liittyvä juttu, vai tunnistetaanko
seisontajarrun pääläolo vaan pieleen? Missä seisontajarrun anturi on, ja mittaileeko se jotain asentoa vai esim.
seisontajarruja pois päältä työntävää painetta?

Seisontajarrujen käyttötankoa piti säätää edelliseen katsastukseen, ja vipuset on hieman eri asennoissa,
aiheesta tarkemmin täällä http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?p=19525#p19525" onclick="window.open(this.href);return false; ja täällä http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?p=19530#p19530" onclick="window.open(this.href);return false;

Merkkivalo on toiminut aiemmin OK, mutta yhden kerran jäi päälle selvästi normaalia pidemmäksi aikaa, ja
sitten jumi päälle. Paineilmasysteemit on tiettävästi kunnossa, ja siinä pirtusäiliössä on aina ollut ainetta.

-Paavo
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Muutama aiheetta palava käsijarrumerkkivalo on tilapäisesti korjaantunut napakalla kopautuksella kojelautaan (sähkövika) tai käsijarruvipua kääntelemällä suhautellen paineiskuja sinne ilmaputkessa (useimmiten kojelaudassa tai lähellä käsijarruventtiiliä) olevaan painekatkaisijaan.
Vastaa Viestiin