Volvo FL408 -88

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

kivinen
Viestit: 703
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja kivinen » Su Joulu 26, 2010 10:45 am

-29 asteessa täytyy olla uusi suodatin, jotta sieltä menee mikään läpi. Ei auta vaikka olisi kuinka Diesel sataa tankissa.
Tien päällä olen pikkutoholla lämmittänyt jäätynyttä suodinta ja se auttaa aina muutaman kilometrin, jotta pääsee kotia. Vielä kun pysähtyy lämmittämään ennen kuin sammuu kokonaan. Tollasen jumpan jälkeen muistaa vaihtaa aina syksyllä uuden.

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja UN-Proto » Su Joulu 26, 2010 12:46 pm

Polttoaineen lämmitin on hyvä hankinta, ei jäädy enää. Suosiolla kun vielä tyhjentää tankin, (pumppaamalla tai lappona, ei tule pohjaropun kanssa ainakaan ongelmia) vaihtaa suodattimet ja tankkaa talvilaatua, ajelee sitten vaikka juhannuksena nyt tankissa olleen polttoaineen, ei pitäisi ongelmia olla. Tienpäällä monet puhuu että teboilin talvilaatu olisi muita parempaa, tiedä sitä sitten. Onhan sitä kosanilla lämmitelty joskus tankkia ja suodattimia. Yllättävän pitkään saa 200litraakin lämmittää. Kuullut juttuja myös ajovalon polttimon laitamisesta tankinkorkista sisään tankkia lämmittämään. Polttimon pitää olla sitten kokonaan polttoaineen sisässä.
Tankin sisällä imuputken päässä oleva sihti kannattaa myöskin tarkistaa onko puhdas. Yleensä polttoaineputket mittarin antureineen nousee samana pakettina.
Kuva
Joissain moottoreissa myös siirtopumpussa on sakkakuppi ja siellä pikkuinen sihti.
Kuva

Tuossa erään polttoainelämmittimen mainos
http://www.jupalco.com/emer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo » Ke Joulu 29, 2010 10:32 am

Moi,

> Lähtökohtasestihan kannattaa lähteä siittä että tuo pa suodattimen jäätyminen ei ole auton syy

Joo kyllä tässäkin tapauksessa se suurin tollo löytyy tietty peiliin katsomalla, mutta kun tämä pikkukuorkki on mun eka dieselillä käyvä vekotin, niin en ole kovin tottunut huolehtimaan polttoaineen käyttökelpoisuudesta tällasissa normaalitilanteissa. Luulis että autot osataan jo tehtaalla tehdä sellasix että toimii vaikka lämpötila sattuiskin olemaan vähän pakkasen puolella.

Onko tuollasesta jäähdytinnestellä "toimivasta" polttoaineen lämmittittimestä mitään haittaa kesällä? Luulis että se läpi menevä polttoaine on ainakin 50 asteista kesähelteellä (tankki yli 20, jäähdytysneste yli 80), kuinka korkeita lämpötiloja polttoainesuodatin kestää? Varsinaisessa pumpussa luulis että on jo muutenkin aika lämmin, kun/jos se on koneen kyljessä.

Eli tartteeko lämmitin ottaa pois käytöstä kesäkelillä?

Löytyykö Volvosta jonkunlainen käsipumppu ilmaukseen? Suodatimen ja/tai pumpun luota?

-Paavo

Avatar
Tojo4wd
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 6:57 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd » To Joulu 30, 2010 12:15 am

Toi lämppäri tulee lämmityslaiteen letkuun niin periaateessa ei lämmitä kesällä kun pistää lämpärin hanan kiinni.
Joskus samantapaisen laitanut ja silloin ohjeessa oli että laitetaan lämppärin paluuletkuun joten vesi on jo viileempää.

MORSKU
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 7:05 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja MORSKU » To Joulu 30, 2010 9:13 am

Kyllä siinä syöttöpumpun kyljessa pitäs käsipumppu olla joka kierretään auki ja sitten aletaan pumppaan :idea: monesti jos käsipumppu on kauan käyttämättä menee sisältä tiivisteet ja pumppuosa pitää sitten uusia :roll: maksaa noin 30€ ja helppovaihtaa :wink:

Mulla on ollu noita FL-sarjan Volvoja parisen kymmentä kappaletta ja ne ei ole kyllä tarvineet mitään lämmittimiä :roll: ja ajettu on -52 pakkasessakin :shock: silloin vedettiin vanhat karvavuorikinttaat nippusiteellä suodattimen ympärille ja hyvin pelitti vaikka itteä hirvitti...

Niiden karvakinttaiden sisään voi laittaa vanhan sivupeilin lämpövastuksen ja vetää johdon hyttiin sisälle ja laittaa johdon päähän tupakinsytkärinpistokkeen ja tökätä sen aina kun tarvii lämmitystä.
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja sisua45 » To Joulu 30, 2010 10:38 am

MORSKU kirjoitti:Kyllä siinä syöttöpumpun kyljessa pitäs käsipumppu olla joka kierretään auki ja sitten aletaan pumppaan :idea: monesti jos käsipumppu on kauan käyttämättä menee sisältä tiivisteet ja pumppuosa pitää sitten uusia :roll: maksaa noin 30€ ja helppovaihtaa
Minkämoinen siirtopumppu on näissä pikku-volvoissa? Ruiskupumppu on käsittääkseni Bosch VE-jakaja. Noitten yhteydessä on yleensä joko mekaaninen siirtopumppu moottorin kyljessä, tai sitten sähköinen. Käsipumppu joko suodattimen päällä, tai sitten siellä koneen kyljessä.
MORSKU kirjoitti: Mulla on ollu noita FL-sarjan Volvoja parisen kymmentä kappaletta ja ne ei ole kyllä tarvineet mitään lämmittimiä :roll: ja ajettu on -52 pakkasessakin :shock: silloin vedettiin vanhat karvavuorikinttaat nippusiteellä suodattimen ympärille ja hyvin pelitti vaikka itteä hirvitti...
Joskus näin villatumput suotimien päällä, mallista päätellen oli äidin kutomat. :mrgreen:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo » Pe Joulu 31, 2010 12:45 am

Hain tänään trailconista suodattimia 2kpl, toisen vois vaihtaa heti kun tarkenee (ja ehtii) ja se toinen jää varalle. Yllättäen olivat aika edullisia, odotin hirmuhintaa mutta onneksi tuli pettymys. Termostatti lähti matkaan samalla kertaa, se kustansi jo useampia kymppejä ja oli kummallisen mallinen, sellainen messinki tappi töröttää vaan muuten avoinaisessa kotelossa.

> Toi lämppäri tulee lämmityslaiteen letkuun niin periaateessa ei lämmitä kesällä kun pistää lämpärin hanan kiinni.

Ah... 100A datsun on mun edellinen auto jossa koppiin tulevan ilman lämpötilaa säädetään tuolla tavalla, jotenkin ajattelin että kaikissa nykyiaikaisissa autoissa vesi kiertää lämppärin kennossä koko ajan ja ilmaa vaan ohjataan kennon ohi jos sitä ei tarvitse lämmittää.

Tarkemmin kun aattelee niin pojan samuraissa (myös vuosimallia -88) on kans hana lämppärin letkussa, eli jospa japanialainen ja ruottalainen insinööri ovai olleet yhtä viisaita ja osanneet suunnitella mielestään valumattomat hanat.

Auton talvivarustelu on osin edennyt hyvin, löysin FL6:n turvavyöt ja hommasin lisäpitkät näkyvyyden parantamiseksi, pitää vaan odotella miedompia lämpötiloja näidenkin asennuksen kanssa, kun ei nyt ole ihan heti tiedossa kaluston kuskaamisen tarvetta.

Etuakselin talvirenkaiden suhteen on vähän valinnan vaikeutta, jota osaltaan vahvistaa vanteiden huono saatavuus, wetteriltäkin möivät ei-oota, ja kaikki purkaamot kauppaa sitä samaa.

-Paavo

Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo » La Tammi 22, 2011 4:39 pm

PA-lämmitin hankittu, mutta ei vielä asennettu. Nastarenkaatkin on tulossa, nastalliset bridgestone m788 kokoa 225/75r17.5 ja 6.75" leveät vanteet.

Vaihdoin PA-suodattimen, ja ilmasin systeemin seuraavasti:

- suodattimen jalasta ilmausproppu auki, ja tankkiin sievästi paineilmaa huohottimesta -> polttoainetta valuu ulos ilmausruuvista -> ilmausruuvi kiinni
- pumpun yläosasta lähtöputki auki, taas tankkiin sievästi paineilmaa -> polttoainetta valuu ulos -> lähtö kiinni

Ajattelin että nyt pitäis olla menoputki, siirtopumppu, suodatin ja pumppu ilmattu, starttailin akut tyhjiin (kesti kyllä tosin pitkään pyörittää), mutta ei yrittänytkään, ja pakoputkesta ei tule mitään näkyvää pihalle. Starttailujen lomassa lipsuttelin siirtopumpussa olevaa liparetta, ja varulta lämmittelin uutta suodatintakin, vaikka pakkasta oli vain -12.

Mikä meni pieleen? Kun sitä käsipumppuliparetta vatkaa, niin kuinka hurjasti polttoainetta pitäis tulla? Suodattimen jalan ilmausruuvista tulee minusta kohtalaisesti, mutta pumpun paluulinja kun on auki niin sieltä tulee vaan pieni noro vaikka kuinka lipsuttelisi. Meneekä polttoaine pumpun läpi vapaasti (missä tahansa kampiakselin asennossa)?

Kunnon vastusta lipsutellessa ei tunnu, paremminkin sellainen "tässä ei ole öljyä" mekaaninen kitka ja ehkä siihen liittyvä mieto narina. Sen mitä lipsutellessa sai selvää, niin molemmista (suod. jalan ilmausruuvi ja pumpun paluu) tulee pelkkää polttoainetta.

Onko mahdollista että siirtopumppu on entinen? Tai pitääkö tästä aukoa suihkuputkia starttaillessa, että ilmaa ne? Pumppu on jakajatyyppinen, pari kuvaa tyyppikilvesta ja yleisemminkin alla, Made in Germany on ainoa mikä mulle mitään sanoo, olisko Bosch?

Mitään aasinpotkuja en kokeillut, ei nyt ollut apumekaanikkoja, niin ei olis kädetkään riittäneet.

Millainen riski on sille, että varsinainen pumppu vaurioituu minuuttikaupalla startteillessa voitelun puutteesta, jos sinne ei saada polttoainetta?

Alla kuva siirtopumpusta ja suodattimesta, siirtopumpun alla oleva käsipumppulipare ja ilmausruuvi merkattu, ja varsinaisesta pumpusta merkatty se lähtö mitä auoin ilmatessa.

Pitäis saada Volvo käymään, Kemissä on yx hilux mikä pitäis saada raahattua tänne että siitä saa akselit pojan suikkaan.

-Paavo

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja sisua45 » La Tammi 22, 2011 5:00 pm

Jos käsipumpun "lipare" tuntuu veltolta, niin silloin nokka-akselin (tai mikä sitä eri tyyppisissä moottorissa käyttääkin) nokka painaa sitä. Kun vähän startilla pyöräyttää konetta, niin tuntuma pitäsi muuttua. Sinä olet varmaan tuon asian eliminoinut useammilla starttauksilla.

Siirtopumpun kalvo saattaa olla tietysti hapertunut. Tai takaisku venttiileissä on p*skaa välissa. Mutta mikä sen kalvon olisi särkenyt juuri nyt, kun kerran ennen toimi. Huono tuuri ja sattuma senkin voi selittää. :roll: Mutta tuota siirtopumppua tutkisin vielä lisää. Sen käyttövipu saattaa olla kulunut. Volvoista en tiedä, mutta esim minimec-rivipumpuissa olevissa siirtopumpuissa käyttövipu saattaa kulua niin että polttoaine määrä ei riitä. Pumpuissa pumpuissa, menee näppäimistöllä sormet sekaisin... :wink:

Jakajapumput ovat huonoja työntämään ilmaa suuttimien läpi. Tosin sinä olet ilmannut kaikki paikat, ja ruiskutus pumppu on ollut koko ajan täynnä polttoainetta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

4wdman
Viestit: 293
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 5:03 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja 4wdman » La Tammi 22, 2011 5:42 pm

Ainaki mun GM-dieselissä on jakajapumppu ja polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä on noi suutinputketkin ilmattava,koska nekin tyhjentyvät paluukierron kautta.
Eikun suutinputkia ilmaamaan ni 4:n tai 5:n suuttimen kohalla lähtee lupaamaan ja sitä myöten käymään(tarttee täyden/t akun/t). :roll:

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Su Tammi 23, 2011 12:03 pm

4wdman kirjoitti:Ainaki mun GM-dieselissä on jakajapumppu ja polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä on noi suutinputketkin ilmattava,koska nekin tyhjentyvät paluukierron kautta.
Eikun suutinputkia ilmaamaan ni 4:n tai 5:n suuttimen kohalla lähtee lupaamaan ja sitä myöten käymään(tarttee täyden/t akun/t). :roll:
Miten korkeapaine puoli tyhjenee, jos matalapaine puolta pidellään :?:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

4wdman
Viestit: 293
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 5:03 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja 4wdman » Su Tammi 23, 2011 12:14 pm

Paluuputkien/letkujen kautta se sen ilman putkistoon otti.
Meneeks volvossa paluukierto suoraan tankkiin,GM.ssä se menee suodattimeen (jota kautta suutinputkelle menee ilmaa,myös vanhat paluuletkut voivat vuotaa) 8)

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Su Tammi 23, 2011 12:32 pm

Mutta mitä kautta ilma menee ruiskutusputkiin? Pumpusta vai suuttimista? Molemmista löytyy paineella avautuvat venttiilit.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Paavo
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 8:06 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja Paavo » Su Tammi 23, 2011 7:23 pm

Tassä moottorissa paluu suuttimilta tulee pumpulle jossa se yhtyy tankkiin menevään paluulinjaan, kts.

Kuva

Kaitainen vihreä putki oikealta yläviistosta tulee suuttimilta, vasemmalle alaviistoon lähtevä paksumpi musta menee tankkiin.

Pumppua ei siis ole käytetty auki, mutta jos polttoaineen tulo on alunperin loppunut joko suodattimen tukkeutumisen tai siirtopumpun laukeaminsen takia, niin olisko noin että suutinputkiin ei pääse ilmaa? Aito kysymys, ei väittämä.

Mites suuttimien ilmaus tehdään? Heppu1 starttaa ja heppu2 aukoo suuttimen putkia? Koppi pitää kaataa eteen että moottorin päälle pääsee järkevästi mitään työstämään, mutta kaipa auton sähköjärjestelmät toimivat vaikka "konepelti" onkin auki?

Vielä siitä siirtopumpusta; jos aukaisen pumpulta tuon paluulinjan, niin kuinka paljon polttoainetta pitäisi startatessa tulla? Verrattuna esim. hmm virtsasuihkuun? Tai keksikää joku paempi verrokki. Hmm.. tai kannattaako tuota paluulinjaa aukoa? Onko vaaraa että pumppu imee sitä kautta ilmaa?

Käsikäyttölipareesta vemputtamalla pumpun lähtölinjasta tuli aika pieni noro, ehkä millin paksuinen, just senverran että jos olis ollut vähemmän ei olis enää ollut yhtenäinen noro. Tuntuma oli jokseenkin samanlainen (eli -mittainen) kaikilla kerroilla, joko kone pysähtyy aina siirtopumpun kannalta samanlaiseen kohtaan tai sitten se vaan on sellanen että aluksi on tyhjää (ehkä puolet liikeradasta).

-Paavo

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Volvo FL408 -88

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Su Tammi 23, 2011 8:38 pm

Volvon putkitus on näköjään toteutettu samallalailla kuin kotimaisissa traktorin moottoreissa, joissa on vastaavan mallinen pumppu.

Eräs teoria tuli mieleeni. Kun työnsit paineelle polttoainetta tankista moottoriin päin, niin p*skaa lähti liikkeelle, ja tukki linjan jostain. Taas syyttäisin sitä siirtopumppua, siellä saattaa olla karkea sihti.

Tuosta polttoaineen suihkuamis määrästä en oikein osaa sanoa mitään. :roll:

Suutin putket ilmataan juuri niin, kuin paavo sanoi. Starttausta ja ruiskuputket löysälle ylhäältä.

Joskus laitoin perkins koneisen LT-volkkarin käymään pilotilla, kun en saanut millään ilmattua konetta. CAV jakaja ei vaan millään ilmannut ruiskutusputkia ja suuttimia. Aika kalinan piti, ei mikään suositeltava vaihtoehto... :?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Vastaa Viestiin