Scania SBA111

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am

Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Kooee » La Joulu 19, 2009 5:26 pm

Sisun myynnin jälkeen aloin etsimään toista harrasteSisua mutta kaikki sopivat tuntuivat olevan turhan kaukana katselun kannalta.
Sivuosumana kävin katsomassa Scaniaa, ihan mielenkiinnosta ja tykästyin siihen siinämäärin että kaupat syntyivät.

Kuva

Valmistusvuosi on 1976 mutta käyttöönotto on tapahtunut vasta 1981, kilometrejä on 47 000 km takana.

Ajoltaan sanoisin että parempi ajaa kuin proto, vaikka en kyllä protoa huonona pitänytkään.

Automaattivaihteisto on "mukava" käyttää, ei turhia luistattele vaihdoissa.
Paljon ovat pelotelleet automaatin ongelmista mutta en ole vielä kauhistunut. Ohjainlaite on 70-luvun logiikkapiireistä kasattu ja osia pystyy jopa vaihtamaan.
Netistä löytyi ohjainlaitteen piirikaaviot, kuvat ja osaluettelot. Jos alkaa temppuilemaan liikaa, tekee vaikka kokonaan uuden ohjainlaitteen. Logiikka kun tuossa ei
"älyllä" loista.
Vinssi, nelikko, lukot, hidas/nopeapuoli ovat sähköisesti ohjattuja ja paineilmalla liikulteltuja. Omassa on "ongelmana" hidas/nopean puolen toiminta. Ilmeisesti ohjainlaitteen
aikaviivepiirin konkat ovat kuivuneet ja virta on liian lyhyen aikaa magneettiventtiilillä. Edellisen omistajan toimesta on nopeallepuolelle laitettu painonappi, jolla saa annettua suoraan sähköä magneettiventtiilille. Alunperin ohjainlaite on antanut 2 s impulssin magneettiventtiilille, joka on ohjannut paineilman alueenvaihtosylinterille.

Rengastus Scaniassa on aika harvinainen, 400/65-26.5, olenkin miettinyt että jos saisi laittaa 14.00-20, niin olisi helpompi löytää uusia renkaita tarvittaessa.
Samalla saisi kokonaisvälitys-suhteen hieman paremmaksi maantieajoa ajatellen, nyt huiput on 85 km/h koneen kiertäessä 2550 rmp. Käytännössä matkavauhtina tuntuukin paremalta 75-80 km/h. "Kovista" kierroksista huolimatta meteli hyttiin on hiljaisempi kuin Protossa.

Kylmäkäynnistys on totetutettu sota Scaniassa pakkosyötöllä ja starttipilottijärjestelmällä. Pilottijärjestelmä näkyy olevan kyllä ehjä mutta patruunoita ei saa enää mistään. Tuohon on ollut jokin patruuna, jossa eetteriä tms. on ollut ja se on laitettu koelaudassa olevaan koteloon. Kotelon kannessa on piikki, joka puhkaisi patruunan ja litkut pääsivät säiliöön, josta käsipumpulla sai pumpata myrkkyjä suoraan imusarjaan.
Mahtaisikohan tuossa toimia liekkihehkutulppa, toki tuollaisen 11 litraisen ilmamäärä on suurempi kuin vallun.
Kyllä tuo käyntiin lähti -11 C:stä ihan hyvin, tosin savun muodostus on kylläkin aika mahtava.
Kuva

Ruotsin puolella on vähän samanlainen keskustelupasta kuin tämä Sisua: Terragbil.net

Lisää tulossa... Kun taas ehtii koneen ääreen
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja planeettanapa » La Joulu 19, 2009 7:14 pm

Jotenkin ma vaan luulen, että sen pilotin saa täytettyä ihan tavallisella paukkupullolla. Painetaan ilman suutinta pullo kiinni.

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Defence » La Joulu 19, 2009 7:23 pm

Komea Scania ja ihan hienossa kunnossa näyttää olevan ikäisekseen. Pv:n toimesta niihin telillisiin SBAT:eihin vaihdettiin ZF:n 6-vaihteisia manuaalilaatikoita kun ei kuulemma automaatit meinanneet kestää maastoajoa. Automaatti-aski taisi olla sama mitä Scania käytti ensimmäisissä automaatti-lootaisissa jäteautoissa 70-luvulla. Kai se vielä kuormaamattomana ihan hyvin kesti tuossa 3-akselisessa mutta kun laitettiin telikanuuna perään, pari tonnia varusteita ja ukkoja lavalle ja käskettiin mennä näreikköön niin ongelmat alkoivat. SBAT oli yksi 70-luvun tehokkaimpia maastokuorma-autoja. Tehoa tuosta turbo-kutosesta taisi irrota yli 290 kaakkia. Siviilimallin Raseissa (Helsingin Pelastuslaitos/VR-tekniikkapalvelu) eli SA-210:issä tehoa oli 80-luvun lopulla 294 heppaa (LTA10-290). Pv:lle autot toimitettiin tehokkaammilla 330-heppaisilla LTA-moottoreilla.

Nämä 2-akseliset SBA:t taitaa kaikki olla vapaastihengittäviä?

Kehtaatkö muuten kertoa, minkä verran tuosta piti köyhtyä?
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-

Avatar
Tojo4wd
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 6:57 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd » Su Joulu 20, 2009 12:10 am

planeettanapa kirjoitti:Jotenkin ma vaan luulen, että sen pilotin saa täytettyä ihan tavallisella paukkupullolla. Painetaan ilman suutinta pullo kiinni.
Joo niin määkin luulen kun mersussa oli semmonen manuaali käyttönen mihin laitettiin paukkupullosta pilotti säiliöön.
Ja mersuun sai sopivan täyttöpullon ainakin KL-varaosista tampereelta ihan tavallinen ei muistaakseni ihan sopinut.
http://www.kl-varaosat.fi/

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja UN-Proto » Su Joulu 20, 2009 12:21 am

Eikös pilottia ole ainakin spray pulloissa ja sellaisessa mikä toimii ylösalaisin jolla täytetään autossa oleva pieni kirkas säiliö, jossa on musta suojaläppä jonka joutuu nostaa ennen täyttöä? Yhdestä pullosta saa tehtyä useita täyttöjä.

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Su Joulu 20, 2009 2:08 am

UN-Proto kirjoitti:Eikös pilottia ole ainakin spray pulloissa ja sellaisessa mikä toimii ylösalaisin jolla täytetään autossa oleva pieni kirkas säiliö, jossa on musta suojaläppä jonka joutuu nostaa ennen täyttöä? Yhdestä pullosta saa tehtyä useita täyttöjä.
Juurikin niin. Mersuissa on näitä, esim meidän 1619 mallissa. Myös SK/SL-sisuissa on samoja laitteita. Start Pilot on aineen valmistaja, sitä pitäis löytyä ihan tarvikeliikkeistä.

PS: Hieno Kanikka...!!! :D

PS2: 400/65-26,5 rengas on taulukon mukaan 1200 mm korkea. 14.00-20 kummi on 1238 mm korkea, joten se on bolt-on. Isommassa SBAT:issahan on noi 14.00-20 renkaat, niinkuin varmaan tiedät jo. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Kooee » Su Joulu 20, 2009 9:27 am

planeettanapa kirjoitti:Jotenkin ma vaan luulen, että sen pilotin saa täytettyä ihan tavallisella paukkupullolla. Painetaan ilman suutinta pullo kiinni.
Pitää ottaa kuvia pilottipumpusta, kun käyn auton luona seuraavan kerran.
Defence kirjoitti: Nämä 2-akseliset SBA:t taitaa kaikki olla vapaastihengittäviä?
SBA:t ovat juu vapaastihönkiviä (220 hp), tosin tuli jo tutkittua mitä eroa vaparin ja turbokoneessa on..
  • pakosarja
  • imusarja
  • männät, tosin puristus-suhde on ilmeisesti sama molemmissa
  • ruiskupumppu
  • suuttimet
  • ilmansuodatin
  • öljykierrossa on oma suodatin turbolle
Aika paljon on erillaista. Aika näyttää tuleeko tuohon värkättyä ahdinta.
Laatikko näyttäisi olevan sama, oli turbolla tai ei.
Defence kirjoitti:Kehtaatkö muuten kertoa, minkä verran tuosta piti köyhtyä?
Hintaa tuolle jäi 6100 €, joka oli vielä ihan kipurajalla. Tosin saksassa noilla näkyy olevan enemmänkin hintaa, ja onhan tuolla nettikoneessa yksi hintaan 10 000 €. Hullu ei ole se joka pyytää... :D
sisua45 kirjoitti:PS2: 400/65-26,5 rengas on taulukon mukaan 1200 mm korkea. 14.00-20 kummi on 1238 mm korkea, joten se on bolt-on. Isommassa SBAT:issahan on noi 14.00-20 renkaat, niinkuin varmaan tiedät jo. :wink:
Juu, tuo oli tiedossa, tosin taulukkoa en löytänyt mutta mittasin aika uuden pasin renkaan rullamitalla ja sain aika lähelle saman tuloksen. Tosin Scanian alla olevat renkaat olivat rullamitalla mitattuna noin 114 cm...
Pitoa lumella ja jäällä noissa kanikan renkaissa tuntuu olevan huomattavasti paremmin kuin Proton alkuperäisissä renkaissa, toki painoakin on enemmän.
Rengasmuutos on kyllä aika todennäköinen, tosin 20 tuumaiset vanteet joutuu hommaamaan jostain. Jako taitaa olla sama "eurokymppi", mutta offsetistä ei ole havaintoa. Pitäisi kokeilla jollain pasin/masin vanne/rengas yhdistelmällä.
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Torbedo » Su Joulu 20, 2009 8:52 pm

Kooee kirjoitti:Sisun myynnin jälkeen aloin etsimään toista harrasteSisua mutta kaikki sopivat tuntuivat olevan turhan kaukana katselun kannalta.
Sivuosumana kävin katsomassa Scaniaa, ihan mielenkiinnosta ja tykästyin siihen siinämäärin että kaupat syntyivät.

Kuva

Valmistusvuosi on 1976 mutta käyttöönotto on tapahtunut vasta 1981, kilometrejä on 47 000 km takana.

Ajoltaan sanoisin että parempi ajaa kuin proto, vaikka en kyllä protoa huonona pitänytkään.

Automaattivaihteisto on "mukava" käyttää, ei turhia luistattele vaihdoissa.
Paljon ovat pelotelleet automaatin ongelmista mutta en ole vielä kauhistunut. Ohjainlaite on 70-luvun logiikkapiireistä kasattu ja osia pystyy jopa vaihtamaan.
Netistä löytyi ohjainlaitteen piirikaaviot, kuvat ja osaluettelot. Jos alkaa temppuilemaan liikaa, tekee vaikka kokonaan uuden ohjainlaitteen. Logiikka kun tuossa ei
"älyllä" loista.
Vinssi, nelikko, lukot, hidas/nopeapuoli ovat sähköisesti ohjattuja ja paineilmalla liikulteltuja. Omassa on "ongelmana" hidas/nopean puolen toiminta. Ilmeisesti ohjainlaitteen
aikaviivepiirin konkat ovat kuivuneet ja virta on liian lyhyen aikaa magneettiventtiilillä. Edellisen omistajan toimesta on nopeallepuolelle laitettu painonappi, jolla saa annettua suoraan sähköä magneettiventtiilille. Alunperin ohjainlaite on antanut 2 s impulssin magneettiventtiilille, joka on ohjannut paineilman alueenvaihtosylinterille.

Rengastus Scaniassa on aika harvinainen, 400/65-26.5, olenkin miettinyt että jos saisi laittaa 14.00-20, niin olisi helpompi löytää uusia renkaita tarvittaessa.
Samalla saisi kokonaisvälitys-suhteen hieman paremmaksi maantieajoa ajatellen, nyt huiput on 85 km/h koneen kiertäessä 2550 rmp. Käytännössä matkavauhtina tuntuukin paremalta 75-80 km/h. "Kovista" kierroksista huolimatta meteli hyttiin on hiljaisempi kuin Protossa.

Kylmäkäynnistys on totetutettu sota Scaniassa pakkosyötöllä ja starttipilottijärjestelmällä. Pilottijärjestelmä näkyy olevan kyllä ehjä mutta patruunoita ei saa enää mistään. Tuohon on ollut jokin patruuna, jossa eetteriä tms. on ollut ja se on laitettu koelaudassa olevaan koteloon. Kotelon kannessa on piikki, joka puhkaisi patruunan ja litkut pääsivät säiliöön, josta käsipumpulla sai pumpata myrkkyjä suoraan imusarjaan.
Mahtaisikohan tuossa toimia liekkihehkutulppa, toki tuollaisen 11 litraisen ilmamäärä on suurempi kuin vallun.
Kyllä tuo käyntiin lähti -11 C:stä ihan hyvin, tosin savun muodostus on kylläkin aika mahtava.
Kuva

Ruotsin puolella on vähän samanlainen keskustelupasta kuin tämä Sisua: Terragbil.net

Lisää tulossa... Kun taas ehtii koneen ääreen
Scaniasi on sellaista vuosikertaa ettei ole vielä Sisu-Akselin tekemää vetävää etu-akselia siinä.Uudemmissa 4x4 ja vastaavissa Scanioissa on Sisu-Akseleiden valmistamat etu-akselit,eli vetävät akselit.Sisun valmistamia akseleita löytyy Amerikan mantereella olevissa kuorma-autoissa mm.Kenworth on yksi sellainen merkki.
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Kooee » Ti Joulu 22, 2009 4:17 pm

Kävin napsimassa muutaman kuvan pilottipumpusta:
Galleriaan
Ei näköjään kuvien suoraan linkitys toimi enää...
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1739
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja sisua » Ti Joulu 22, 2009 6:03 pm

Linkitys onnistuu klikkaamalla kuvan päällä hiiren oikealla näpyttimellä.
Valitse ominaisuudet ja copy-pastella kuvalinkki Kuva

Kuva

Butec
Viestit: 187
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Butec » Ti Joulu 22, 2009 6:51 pm

Postin SM malleissa oli Start-Piloten eetteripumppu (tunnettiin nimellä "Amerikan ilma") joka oli sijoitettu ohjausakselin vasemmalle puolelle,polven korkeudelle.Siinä oli sama idea kuin Scanian kuvissa olevalla,täyttöpullo suulakkeeseen kiinni ja säiliö täyttyi siinä sitten.

Tuo StartPiloten eetteri on aika äkäistä kamaa kun saa kipinän,eräskin taksari hehkutti Toyota Cressidaansa ja toinen välkky suhautti ilmanputsariin Amerikan ilmaa kun hehkuttaja alkoi sahaamaan konetta käyntiin.Lopputulos oli se,että kaksi taksaria lähti ostamaan Cressidaan uutta imusarjaa.

Sitä oltiin ensin niin v.tun automiestä.. :twisted:

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Jasa » Ti Joulu 22, 2009 7:04 pm

Kyllä tuo eetteri purkki on ainakin minulle se viimeinen oljenkorsi kylmä käynnistys ongelmissa .Kaikki muut mahdolliset ja mahdottomat keinot on ensin kokeiltava :wink:

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Ke Joulu 23, 2009 2:43 am

Mersuissa on läpinäkyvä pieni start-pilot säiliö keulapellin alla. Taitaa SK-sisuissakin olla samanlainen. Yksi SK:n pilot imusarja suutin muuten löytyy hyllystä, jos joku tarvitsee. :wink:

Minä en ole täysin ymmärtänyt tuota start-pilot pelkoa. En usko, että tuo auton oman pilotti-pumpun tankkaus aine on samaa kuin "yleismallinen" spraypullo pilot. Kumpaakin olen käyttänyt käynnistyksissä. Eilen viimeksi suhautin pilottia mönkijän ilman suodattimeen. Se oli seissyt pitkän aikaa pakkasessa, ja onnistuin sitten kastelemaan siitä tulpan. :? Märällä tulpalla lähti pilotilla kevyesti avustaen.

Kumpi on sitten pienempi paha? Starttausta minuutti tolkulla huonoilla öljynpaineilla, vai nopeampi käynnistys pilotilla...? Tämä on makuasia, ja näkemys ero juttu. Valmetin Thermo-Start ei myöskään ole ihan autuaaksi tekevä laite, se kuitenkin poltaa imusarjasta happea pois... :roll: Leylandin imusarja-grilli kuluttaa taas akuista virtaa.

Pitäisikö todeta, että start-pilot on hyvä renki, mutta huono isäntä. :wink: Järkevästi käytettynä se on oiva apuväline. Toisaalta sillä saa aikaan kohtuuttomia kuormituksia moottoriin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Jasa » Ke Joulu 23, 2009 6:30 am

Mulle toi start pilote ,jäi sellaseks myrkyks mieleen ,kun talvilomaani tuurannut kaveri meni parina aamuna Karhu-Sisua käynistämään eetterillä ,ja lomalta tultuani kuuntelin Valmetin iloista säksätystä ,Ensinmäinen puuha olikin kun mentiin Sisun korjaamolle katkennutta kannen pulttia vaihtaan .Oli pikkusen rajua tavaraa 50000 km ajetulle moottorille . Väljän moottorin käynistyksessä varmaan se paras ja nopein keino saada koneet käymään ,mutta järjellä käytteynä silloinkin. :wink: .

Butec
Viestit: 187
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Butec » Ke Joulu 23, 2009 9:03 am

SM:iä käynnistettäessä piti -25 pakkasessa joskus käyttää sitä,teki pahaa kuunnella kun 14 litrainen käy yhdellä pytyllä hetken ja savutus on mahtavaa.

Varoituksen sana kylmästarteista,RR ja Cumminsseissa öljyn nousu pakkasessa saattaa kestää jopa useamman minuutin venttiilikoneistolle,eli ei kannata ryntäyttää konetta jos pakkasta on paljon.

Kampiakseli on kovilla kun yhdellä pytyllä ontuen käynnistyy,siihen kohdistuu koneen sisäisen kitkan ja puutteellisen voitelun takia aika tavalla kuormaa,eli maltti tulee halvemmaksi.

Rollssin käynnistyksessä olikin hyvä temppu pyörittää sammutin päällä hetken ja sitten sammutin pois vauhdissa,voitelu ehtii jotenkin mukaan näin.Sopii kaikille dieseleille joissa on erillinen sammutus kahva tai nappi.

Omassa privaattipirssissäni Startpilote aerosolista oli irronnut suojakorkki ja se ajonaikana jäi työkalupakin ja koripellin väliin seurauksella että se suhahti tyhjäksi.Oli pakko mennä ulos ottamaan happea.. :)

Vastaa Viestiin