Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Joulu 10, 2018 12:38 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 80 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ke Joulu 23, 2009 12:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Tuosta Butecin kirjoituksesta tuli mieleen kun eräänä maanantai aamuna tammikuussa 92 kahden kaverin kanssa ruvettiin herättelemään Rolssi Sisua käymään, josta myös kuva tuolla kuvagalleriassani. Pakkasta -20 ja eikä lohkolämmitys mahdollisuutta tietyömaalla.Työn jako oli seuravanlainen yksi menee kosani pullon kanssa öljypohjaa lämmittään ja toinen start pilote pullon kanssa ilman puhdistajaa spreijjaan sisäpuolelta ja minä "laivan kapteenina" ohjaamossa hehkunappulaa painamassa .Operaatio otti oman aikansa mutta lähti kuin lähtikin melkein heti 4 sylinterillä käymään .Savua ja meteliä oli siinä määrin vielä että puolen päivän aikaan sininen savupilvi leijaili työmaan yllä. :D .Tuon kylmäkäynnistys operaation kun olisi tehnyt jossain omakotialueella ,niin olis naapurisopu ainakin ollut kohillaan :D .


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ke Joulu 23, 2009 7:46 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm
Viestit: 282
Paikkakunta: Kajaani
On muuten komia Scania. Tuollainen kelpaisi tännekin. Pistähän videota näytille. Sellainen käynistysvideo olisi poikaa. 8)

Ei pilotti pahaa tee. Sen käyttöön on vain oma tekniikkansa. Monet tekevät usein varovaisuuttaan sillä koneelle enemmän rasitusta kuin on tarpeen. Se juju on antaa purkista 2s suhaus ainetta ennen käynnistystä tai heti käynnistysksen alussa. Näin pilotti lähtee syttymään heti kun puristuslämpö sen syttyttämiseen riittää, eikä kone potki takaisin eikä kolise. Tuolla tavalla ainetta käsketään käyttämään Valmetin ohjeissa kuten myös Start Pilot -purkin kyljessä olevissa ohjeissa. Kun päästään käyntikierroksille, ei kone enää potki takaisin vaikka sinne antaisi reilumminkin ainetta, pienet jälkisuhaukset ovatkin yleensä tarpeen ettei kone sammu.

Se väärä, mutta varmaan yleisempi, tapa on antaa pikku annoksia pilottia pitään jatkuvan käynnistyksen aikana. Tässä on vain se vika, että palotilan lämpö ehtii nousta liiaksi pilotin käyttöä silmälläpitäen ja pilotti syttyy liian aikaisin, paljon ennen yläkuolokohtaa, ja potkii konetta takaisin päin.

Kaikki koneet on tosin nyt jo siinä kunnossa, ettei pilottia ole tullut vuosiin käytettyä. Yksi purkki Aasinpotkua tosin on tallessa. Jatkuvaan käyttöön ei pilottia voi silti oikein suositella, vähän rankan puoleinen konsti kun on.

Siihen Scanian pataan voi laittaa ihan sellaisen perus 15€ liekkitulpan, tai siis niitä pitää laittaa kaksi. Yhden puhti ei varmaankaan riitä, kun kahta tulppaa ovat isommissa käyttäneet. Se on aika ystävällinen tapa käynnistää kone, kun sen saa sillä heti kaikilla käyntiin, eikä tarvitse turhaan kierrättää. Tai sitten käyt purkamolta hakemassa imusarjagrillin Volvon koneesta, taitaa sellainen löytyä melkein kaikista. Se grilli on kyllä tosi tehokas, tehokas tarkoittaa valitettavasti lämpötehon lisäksi myös sitä, että se vie varmaan kymmen Corollan verran sähköä. :wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ke Joulu 23, 2009 8:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Kaikkein paras ja turvallisin keino on saada diesel moottorista kansi/kannet lämpöiseksi ja siihen on paras vaihtoehto vedenlämmittin (ei lohko lämmitin) .Jos vaan on akussa virtaa ja polttoainetta tankissa niin lähtee .Ja sähköhän tulee nykyään joka niemeen ja notkelmaa sekä tölliin että torppaan ,jos ei satu oleen myrsky,vesisade lumisade,auringonpaiste tai kuutamo.Eikös se Wattenfallin näin jotenkin toimi :?: :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Su Joulu 27, 2009 4:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am
Viestit: 87
Paikkakunta: Helsinki
Eri esilämmitystekniikoita olen tässä pohtinut, paras olisi tietysti webasto tai vastaava mutta hinnoissaan ovat varmasti, ainakin kokoluokassa 9-10kw. Tuntuu että nuo vanhat webastot ovat ilmeisesti kultaa tai vastaavaa. Vanhasta pommista huudetaan lähes uuden hinta. :D
Olisihan tuossa Scaniassa ihan oma lämmityspönttö mutta kiertovesipumppu taitaa olla jumissa ja puhalluslamppu puuttuu, pitää ottaa kuvia ruotsalaisten totetutuksesta, periaate on sama kuin Sisussa mutta tuossa kattila on oikeassa etukulmassa ja lämmittää vain jäähdytysnestettä.

Vaatiko muuten liekkihehkutulppa sijoitukseltaan sitä että se on "pysty"putkessa? Scaniassa ei ole sellaista kohtaa missä olisi imuputki vertikaalisessa asennossa. Miten noissa isoissa kahden hehkutulpan järjestelmissä on sijoitus totetutettu. Kaksi lähellä toisiaan, vai toinen toisessa päässä konetta? Liekkihehku olisi kyllä varmaan ihan toimiva.

Eipä ole ollut tarvista mistään piloteista tai muistakaan konsteista, nätisti lähtee käyntiin, ilman pakkosyöttöä -5:stä hyvin.
Ilmeisesti kone on vielä iskussaan. Eihän tuo savuta näkyvästi ajon aikana ollenkaan.

Pitää ottaa videopätkää kun käy herättelemässä Scaniaa seuraavan kerran. Ainakin näkyi olevan paksussa jäässä, kun kävin katsomassa tuossa äsken ja lumikasa on työnnetty taakse. Kaupunki luulee että se tekee jotain kiusaa minulle mutta eiköhän kasa väisty, kun vähän peruuttelee. :evil:

_________________
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Su Joulu 27, 2009 6:01 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm
Viestit: 282
Paikkakunta: Kajaani
Kyllä niitä on liekkitulppia horizonttalisissakin putkissa. :wink: Ei sillä imusarjan muodolla taida siis olla mitään väliä. Kaikki näkemäni liekkitulpat tosin olleet itse vaaterissa. Laita vain tulpat siten, että tuli pääsee mahdollisimman hyvin koneeseen ja kaikki pytyt saavat osansa siitä. Yksi tärkeä juttu, minkä olen tainnut aika monesti sanoa on se, että tulppien polttoainesäiliö pitää olla vähintään 10cm tulppien yläpuolella. Silloin tulpat saavat polttoaineen riittävällä paineella ja antavat kunnon tulen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ma Joulu 28, 2009 7:45 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 11:22 am
Viestit: 132
Paikkakunta: Kittilä
Kooee kirjoitti:
Eri esilämmitystekniikoita olen tässä pohtinut, paras olisi tietysti webasto tai vastaava mutta hinnoissaan ovat varmasti, ainakin kokoluokassa 9-10kw. Tuntuu että nuo vanhat webastot ovat ilmeisesti kultaa tai vastaavaa. Vanhasta pommista huudetaan lähes uuden hinta. :D
Olisihan tuossa Scaniassa ihan oma lämmityspönttö mutta kiertovesipumppu taitaa olla jumissa ja puhalluslamppu puuttuu, pitää ottaa kuvia ruotsalaisten totetutuksesta, periaate on sama kuin Sisussa mutta tuossa kattila on oikeassa etukulmassa ja lämmittää vain jäähdytysnestettä.

Vaatiko muuten liekkihehkutulppa sijoitukseltaan sitä että se on "pysty"putkessa? Scaniassa ei ole sellaista kohtaa missä olisi imuputki vertikaalisessa asennossa. Miten noissa isoissa kahden hehkutulpan järjestelmissä on sijoitus totetutettu. Kaksi lähellä toisiaan, vai toinen toisessa päässä konetta? Liekkihehku olisi kyllä varmaan ihan toimiva.

Eipä ole ollut tarvista mistään piloteista tai muistakaan konsteista, nätisti lähtee käyntiin, ilman pakkosyöttöä -5:stä hyvin.
Ilmeisesti kone on vielä iskussaan. Eihän tuo savuta näkyvästi ajon aikana ollenkaan.

Pitää ottaa videopätkää kun käy herättelemässä Scaniaa seuraavan kerran. Ainakin näkyi olevan paksussa jäässä, kun kävin katsomassa tuossa äsken ja lumikasa on työnnetty taakse. Kaupunki luulee että se tekee jotain kiusaa minulle mutta eiköhän kasa väisty, kun vähän peruuttelee. :evil:


Mulla olis jouten 9kw eberi, tietty 24 volttinen (sisusta purettu, kuinkas muutenkaan :wink: ) mutta vesi- ja löpöpumppua vajaa. Uusia pumppuja oon kyselly ja niitä saa kyllä, maksavat yhteensä n. 300€


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ti Joulu 29, 2009 10:23 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am
Viestit: 87
Paikkakunta: Helsinki
Joske kirjoitti:

Mulla olis jouten 9kw eberi, tietty 24 volttinen (sisusta purettu, kuinkas muutenkaan :wink: ) mutta vesi- ja löpöpumppua vajaa. Uusia pumppuja oon kyselly ja niitä saa kyllä, maksavat yhteensä n. 300€


Sait privaviestin!


OT:
Oli perskeles tiukka lumikasa, en päässyt läpi, vaikka kaikki 4 pyörää pyöri tyhjää. :) Onneksi mahduin kasan ja edessä olleen peräkärryn välistä pois...

_________________
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ti Joulu 29, 2009 5:15 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2913
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kooee kirjoitti:
Oli perskeles tiukka lumikasa, en päässyt läpi, vaikka kaikki 4 pyörää pyöri tyhjää. :) Onneksi mahduin kasan ja edessä olleen peräkärryn välistä pois...


Kuva

Hommaa jostain 20 tuuman vanteet, ja allekirjoittaneelta 14.00-20 "kitkarenkaat". :wink:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ti Joulu 29, 2009 9:33 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Kooee kirjoitti:
Joske kirjoitti:

Mulla olis jouten 9kw eberi, tietty 24 volttinen (sisusta purettu, kuinkas muutenkaan :wink: ) mutta vesi- ja löpöpumppua vajaa. Uusia pumppuja oon kyselly ja niitä saa kyllä, maksavat yhteensä n. 300€


Sait privaviestin!


OT:
Oli perskeles tiukka lumikasa, en päässyt läpi, vaikka kaikki 4 pyörää pyöri tyhjää. :) Onneksi mahduin kasan ja edessä olleen peräkärryn välistä pois...



Kuvia! Kummaltakin kiitos.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ke Joulu 30, 2009 7:06 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Ai niin, muuten taisit joutua sitten tinkimään siitä fullerista ja jostakin muustakin... Mutta tämähän on taas kokeilu, joka vaan sattui sopivasti.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ke Joulu 30, 2009 7:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am
Viestit: 87
Paikkakunta: Helsinki
planeettanapa kirjoitti:
Ai niin, muuten taisit joutua sitten tinkimään siitä fullerista ja jostakin muustakin... Mutta tämähän on taas kokeilu, joka vaan sattui sopivasti.

Jep... Niin siinä tälläkertaa kävi... No pitää katsella mitä tulevaisuus tuo tullessaan.. :D

_________________
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: Ke Joulu 30, 2009 7:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am
Viestit: 87
Paikkakunta: Helsinki
sisua45 kirjoitti:
Kooee kirjoitti:
Oli perskeles tiukka lumikasa, en päässyt läpi, vaikka kaikki 4 pyörää pyöri tyhjää. :) Onneksi mahduin kasan ja edessä olleen peräkärryn välistä pois...


Kuva

Hommaa jostain 20 tuuman vanteet, ja allekirjoittaneelta 14.00-20 "kitkarenkaat". :wink:


Jotkut 14.00-20 tuumaiset ovat käyneet mielessä, kun katselee noita alla olevia renkaita.. Vanteita ei taida olla missään"edullisesti".. Paljonko noilla renkailla on hintaa?, ei sillä että nyt olisi rahaa... :)
En tiedä saako vannekoko muuttua pienempään päin 6.5 tuumaa, vai alkaako leimasetä valittamaan.

_________________
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: To Joulu 31, 2009 2:27 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2913
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kooee kirjoitti:
Jotkut 14.00-20 tuumaiset ovat käyneet mielessä, kun katselee noita alla olevia renkaita.. Vanteita ei taida olla missään"edullisesti".. Paljonko noilla renkailla on hintaa?, ei sillä että nyt olisi rahaa... :)
En tiedä saako vannekoko muuttua pienempään päin 6.5 tuumaa, vai alkaako leimasetä valittamaan.


Luulisin että leimasetä ei valita, kai tuota SBA-mallia on tehty 20" renkailla?

Hintaa renkailla olisi 150e/kpl. Tuolla kilpaileva merkki, tosin kotiin tuotuna... :wink: ---> http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... =136&m_s=2 , ja sekin on kappalehinta.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: To Joulu 31, 2009 4:48 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 11:22 am
Viestit: 132
Paikkakunta: Kittilä
Siinäpä se olis:

Kuva
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Scania SBA111
ViestiLähetetty: To Joulu 31, 2009 6:14 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 8:29 am
Viestit: 87
Paikkakunta: Helsinki
Joske kirjoitti:
Siinäpä se olis:

Kuva
Kuva


Hmmm...

Ohjainlaitteen varaosanumeron mukaan tuo olisi D7W malli, eli 7 kw. Onko tuossa itse laitteessa (polttimessa) jotain kilpeä?

Tuokin kyllä saattaisi riittää, muisteleisin, että Pasissa on 7 kw:n eberi ja saman verran jäähdytysnestettä kuin Scaniassa, toki rautaa koneessa on vähemmän.

_________________
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 80 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)