Rautapyörä kaivurit
Valvoja: sisua
Rautapyörä kaivurit
Luin uudesta Mobilistista juttua norjalaisesta Brøyt kaivinkoneesta, siitä rautapyöräisestä. Niissähän oli alavaunu niin yksinkertainen kuin olla ja voi. Ei kääntyviä pyöriä, eikä vetoa. Työmaalla ne raahasivat itseään eteenpäin kauhalla. Kuljetus onnistui näppärästi tavallisella kuorma-autolla. Kauha lavalle, rautapyörät ilmaan, ja sitten vaan yhdistelmä seuraavalle työmaalle. Montakohan Bröittiä putosi kyytistä kuljetuksessa.
Sitten tuohon minun varsinaiseen kysymykseen. Oliko Bröitti ainoa rautapyöräinen kaivinkone mitä käytettiin? Muistan nähneeni pikkupoikana sellaisia työssä, mutten muista niiden merkkiä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Rautapyörä kaivurit
Ja mitäpä ei juutuubista löytyisi...: http://www.youtube.com/watch?v=Wa5zImOsHIo" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Rautapyörä kaivurit
Kyllä mulla ainakin on sellaanen mielikuva että Bröytti olis ollut ainut tämäntyylinen kaivuri. Rautapyöriä tietysti on voitu käyttää kumipyörien tilalla vetäviskin alavaunuus. Tela-alustahan on ollu jo 20-30 luvulta se pää "tyylisuunta" kaivinkoneissa vaijerikoneista lähtien. Bröytti yritti todennäköisesti kehittää halvempaa ja kevyempää vaihtoehtoa telojen tilalle."Helppo" siirrettävyys oli tietysti yksi myyntivaltti mutta ei se oikeen purru ostajiin. Nämä rupeaa jo olemaan sen ikäluokan vehkeitä ja erikoisuuksia että pistäkäähän talteen jos eteen tulee. Taitavasti muuten tuos mainospätkäs kuski konetta pyörittelee. Ei kyllä heti tulisi mieleen lähtiä tuollaasella nevanojille
Re: Rautapyörä kaivurit
Sitten on ne lukemattomat jarruttomat pyöräalustaiset "kauhaohjatut"
Näitä löytyy ihan nimellä Åkerman, Poclain,...
Näitä löytyy ihan nimellä Åkerman, Poclain,...
Re: Rautapyörä kaivurit
Hassun näköinen mainosfilmissä se "kuralautanen", jonka se työnsi akseleiden alle.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Rautapyörä kaivurit
Katsokaapas kuvassa näkyviä vaijereita ,ne on kuljetuksen aikana käytettäviä tukivaijereita joilla saatiin oikeaan kulmaan ajonajaksi ja tukemaan puomia samalla.
Re: Rautapyörä kaivurit
Kyllä vain ja suurin syy noiden vaijereiden käyttöön oli se kun kone roikkui puominsa varassa ilmassa ,niin valmistajan ohjeiden mukaan ja yleisen turvallisuuden kannalta ei ollut suositeltavaa jättää konetta roikkumaan pelkän hydrauliikan varaan.Tosin monet n.s "lyhyellä matkalla" ei noita vaijereita käyttänyt ja tokkopa niitä enään olikaan olemassa koneiden ollessa jo iäkkäämpiä (unohtuneet jollekkin työmaalle) tms ,ja tuo rauta tappi auton lavassa oli moneltakin hukkunut vuosien saatossa ja ratkaisuna siihen oli että mätettiin muutama motti esim soraa lavalle ja nuijittiin kauha siihen sorakasaan luottaen siihen että hydrauliikka koneessa pitää ja ettei tule äkki jarrutuksia saatikka poliiseja etehen.
Re: Rautapyörä kaivurit
Olempa nähny semmosenkin kuljetuksen noista että kun ei ollut noita vaijereita ja hydrauliikka ei pitänyt niin kone käynnissä ja kuski kaivurin hytissä aina välillä nosti konetta ylös jos meinas rautapyörät napata katuun.
Re: Rautapyörä kaivurit
Olen törmännyt myös toisenlaiseen rautapyörä (vedottomaan sellaiseen) kaivuriin. Nimeä en saa päähäni, mutta siinä oli se erikoisuus, että etupäässä oli kaksi erillistä tassua jotka voitiin nostaa hydraulisylintereillä mille korkeudelle tahansa toisistaan riippumatta. Ja taas takapäässä oli rautapyörät, joita myös voitiin nostella sylintereillä kuten etupäänkin kohdalla.
Muistaakseni tämä oli jostakin sveitsin suunnalta kehitelty vuoristo olosuhteisiin, eli sillä voitiin kaivaa vaikka vuorenrinteessä niin että kone oli kokoajan suorassa vaikka jalat olivatkin erikorkeudella.
Muistelisin että olisin joskus juutuupissa nähnyt tästä kaivurista myös jonkinlaisen mainospätkän.
Muistaakseni tämä oli jostakin sveitsin suunnalta kehitelty vuoristo olosuhteisiin, eli sillä voitiin kaivaa vaikka vuorenrinteessä niin että kone oli kokoajan suorassa vaikka jalat olivatkin erikorkeudella.
Muistelisin että olisin joskus juutuupissa nähnyt tästä kaivurista myös jonkinlaisen mainospätkän.
Re: Rautapyörä kaivurit
Arvasin että rautapyöristä on muillakin muistoja.
Tuo tappi lavalla/reikä kauhassa, ja kuljetus vaijerit olivat minulle uusi asia, kun lehdestä luin. Muistelin että niitä kuljetettiin silloin kauha vajaan sorakuorman päällä, ilman vaijereita. Turvallista matkaa.
Tuo tappi lavalla/reikä kauhassa, ja kuljetus vaijerit olivat minulle uusi asia, kun lehdestä luin. Muistelin että niitä kuljetettiin silloin kauha vajaan sorakuorman päällä, ilman vaijereita. Turvallista matkaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Rautapyörä kaivurit
Luin tuon samaisen jutun mobilistista enkä voi vieläkään olla kauhistelematta tuota siirto-operaatiota tietäen Stavangerin ympäristön tiestön kunnon nyt, saati tuolloin...
Re: Rautapyörä kaivurit
No voi ihmettä täällä kaikki vanhat jutut löytyvät on nimittäin tullut aikanaan tehtyä satoja kuormia jyry-sisuun pröytillä kone oli vm.74 malli X20 ja oli jo esiohjattu kuvissa oleva on vanhempi ´nelivipuinen´siirtokuljetukset tehtiin juurikin noin mitä edellä on mainittu.
Re: Rautapyörä kaivurit
http://www.youtube.com/watch?v=5M0kVEVT ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Onhan tossa kumipyörät, mutta aika mielenkiintoinen ratkaisu.
http://www.youtube.com/watch?v=EBDb2m3_ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen.
http://www.youtube.com/watch?v=4XKxMxWS ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Jotain tollasta näin Baumassa joku vuosi takaperin.
http://www.youtube.com/watch?v=FxLdavUl ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai ehkä se oli tollanen. Sveitsissähän on linkkaritkin aika monimutkasia?
Onhan tossa kumipyörät, mutta aika mielenkiintoinen ratkaisu.
http://www.youtube.com/watch?v=EBDb2m3_ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen.
http://www.youtube.com/watch?v=4XKxMxWS ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Jotain tollasta näin Baumassa joku vuosi takaperin.
http://www.youtube.com/watch?v=FxLdavUl ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai ehkä se oli tollanen. Sveitsissähän on linkkaritkin aika monimutkasia?
Re: Rautapyörä kaivurit
Digitalisoin -65 vuoden Koneviestiä digikameralla, laitan kuvia jakoon galleriaan suuremmalla resoluutiolla.
http://www.sisua.net/gallery/v/koneviesti/" onclick="window.open(this.href);return false;
Olipa mukana myös Bröyt x2 mainos:
(hox! Kuljetusasento - millähän nopeudella noita on hinattu?)
http://www.sisua.net/gallery/v/koneviesti/" onclick="window.open(this.href);return false;
Olipa mukana myös Bröyt x2 mainos:
(hox! Kuljetusasento - millähän nopeudella noita on hinattu?)
Re: Rautapyörä kaivurit
Hienoja kuvia.Toi hinaus nopeus max50km/h muistaakseni.