Rautapyörä kaivurit

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Luin uudesta Mobilistista juttua norjalaisesta Brøyt kaivinkoneesta, siitä rautapyöräisestä. Niissähän oli alavaunu niin yksinkertainen kuin olla ja voi. Ei kääntyviä pyöriä, eikä vetoa. Työmaalla ne raahasivat itseään eteenpäin kauhalla. Kuljetus onnistui näppärästi tavallisella kuorma-autolla. Kauha lavalle, rautapyörät ilmaan, ja sitten vaan yhdistelmä seuraavalle työmaalle. Montakohan Bröittiä putosi kyytistä kuljetuksessa. :mrgreen:

Sitten tuohon minun varsinaiseen kysymykseen. Oliko Bröitti ainoa rautapyöräinen kaivinkone mitä käytettiin? Muistan nähneeni pikkupoikana sellaisia työssä, mutten muista niiden merkkiä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ja mitäpä ei juutuubista löytyisi...: http://www.youtube.com/watch?v=Wa5zImOsHIo" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
SA-1360
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Kyllä mulla ainakin on sellaanen mielikuva että Bröytti olis ollut ainut tämäntyylinen kaivuri. Rautapyöriä tietysti on voitu käyttää kumipyörien tilalla vetäviskin alavaunuus. Tela-alustahan on ollu jo 20-30 luvulta se pää "tyylisuunta" kaivinkoneissa vaijerikoneista lähtien. Bröytti yritti todennäköisesti kehittää halvempaa ja kevyempää vaihtoehtoa telojen tilalle."Helppo" siirrettävyys oli tietysti yksi myyntivaltti mutta ei se oikeen purru ostajiin. Nämä rupeaa jo olemaan sen ikäluokan vehkeitä ja erikoisuuksia että pistäkäähän talteen jos eteen tulee. :D Taitavasti muuten tuos mainospätkäs kuski konetta pyörittelee. Ei kyllä heti tulisi mieleen lähtiä tuollaasella nevanojille :lol:
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja sisua »

Sitten on ne lukemattomat jarruttomat pyöräalustaiset "kauhaohjatut" :mrgreen:
Näitä löytyy ihan nimellä Åkerman, Poclain,... ;)
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Hassun näköinen mainosfilmissä se "kuralautanen", jonka se työnsi akseleiden alle. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja Butec »

Katsokaapas kuvassa näkyviä vaijereita ,ne on kuljetuksen aikana käytettäviä tukivaijereita joilla saatiin oikeaan kulmaan ajonajaksi ja tukemaan puomia samalla.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kyllä vain ja suurin syy noiden vaijereiden käyttöön oli se kun kone roikkui puominsa varassa ilmassa ,niin valmistajan ohjeiden mukaan ja yleisen turvallisuuden kannalta ei ollut suositeltavaa jättää konetta roikkumaan pelkän hydrauliikan varaan.Tosin monet n.s "lyhyellä matkalla" ei noita vaijereita käyttänyt ja tokkopa niitä enään olikaan olemassa koneiden ollessa jo iäkkäämpiä (unohtuneet jollekkin työmaalle) tms ,ja tuo rauta tappi auton lavassa oli moneltakin hukkunut vuosien saatossa ja ratkaisuna siihen oli että mätettiin muutama motti esim soraa lavalle ja nuijittiin kauha siihen sorakasaan luottaen siihen että hydrauliikka koneessa pitää ja ettei tule äkki jarrutuksia saatikka poliiseja etehen. :D
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 178
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Olempa nähny semmosenkin kuljetuksen noista että kun ei ollut noita vaijereita ja hydrauliikka ei pitänyt niin kone käynnissä ja kuski kaivurin hytissä aina välillä nosti konetta ylös jos meinas rautapyörät napata katuun. :mrgreen:
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Olen törmännyt myös toisenlaiseen rautapyörä (vedottomaan sellaiseen) kaivuriin. Nimeä en saa päähäni, mutta siinä oli se erikoisuus, että etupäässä oli kaksi erillistä tassua jotka voitiin nostaa hydraulisylintereillä mille korkeudelle tahansa toisistaan riippumatta. Ja taas takapäässä oli rautapyörät, joita myös voitiin nostella sylintereillä kuten etupäänkin kohdalla.
Muistaakseni tämä oli jostakin sveitsin suunnalta kehitelty vuoristo olosuhteisiin, eli sillä voitiin kaivaa vaikka vuorenrinteessä niin että kone oli kokoajan suorassa vaikka jalat olivatkin erikorkeudella.

Muistelisin että olisin joskus juutuupissa nähnyt tästä kaivurista myös jonkinlaisen mainospätkän.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Arvasin että rautapyöristä on muillakin muistoja. :D

Tuo tappi lavalla/reikä kauhassa, ja kuljetus vaijerit olivat minulle uusi asia, kun lehdestä luin. Muistelin että niitä kuljetettiin silloin kauha vajaan sorakuorman päällä, ilman vaijereita. Turvallista matkaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Joske
Viestit: 132
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja Joske »

Luin tuon samaisen jutun mobilistista enkä voi vieläkään olla kauhistelematta tuota siirto-operaatiota tietäen Stavangerin ympäristön tiestön kunnon nyt, saati tuolloin...
:shock: :shock:
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja c-290 »

No voi ihmettä täällä kaikki vanhat jutut löytyvät on nimittäin tullut aikanaan tehtyä satoja kuormia jyry-sisuun pröytillä kone oli vm.74 malli X20 ja oli jo esiohjattu kuvissa oleva on vanhempi ´nelivipuinen´siirtokuljetukset tehtiin juurikin noin mitä edellä on mainittu.
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja kivinen »

http://www.youtube.com/watch?v=5M0kVEVT ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Onhan tossa kumipyörät, mutta aika mielenkiintoinen ratkaisu.

http://www.youtube.com/watch?v=EBDb2m3_ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Toinen.

http://www.youtube.com/watch?v=4XKxMxWS ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Jotain tollasta näin Baumassa joku vuosi takaperin.

http://www.youtube.com/watch?v=FxLdavUl ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Tai ehkä se oli tollanen. Sveitsissähän on linkkaritkin aika monimutkasia?
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja sisua »

Digitalisoin -65 vuoden Koneviestiä digikameralla, laitan kuvia jakoon galleriaan suuremmalla resoluutiolla.
http://www.sisua.net/gallery/v/koneviesti/" onclick="window.open(this.href);return false;

Olipa mukana myös Bröyt x2 mainos:
(hox! Kuljetusasento - millähän nopeudella noita on hinattu?)
Kuva
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rautapyörä kaivurit

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Hienoja kuvia.Toi hinaus nopeus max50km/h muistaakseni.
Vastaa Viestiin