Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ti Loka 23, 2018 7:43 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: La Kesä 19, 2010 3:55 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Luin uudesta Mobilistista juttua norjalaisesta Brøyt kaivinkoneesta, siitä rautapyöräisestä. Niissähän oli alavaunu niin yksinkertainen kuin olla ja voi. Ei kääntyviä pyöriä, eikä vetoa. Työmaalla ne raahasivat itseään eteenpäin kauhalla. Kuljetus onnistui näppärästi tavallisella kuorma-autolla. Kauha lavalle, rautapyörät ilmaan, ja sitten vaan yhdistelmä seuraavalle työmaalle. Montakohan Bröittiä putosi kyytistä kuljetuksessa. :mrgreen:

Sitten tuohon minun varsinaiseen kysymykseen. Oliko Bröitti ainoa rautapyöräinen kaivinkone mitä käytettiin? Muistan nähneeni pikkupoikana sellaisia työssä, mutten muista niiden merkkiä.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: La Kesä 19, 2010 4:13 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Ja mitäpä ei juutuubista löytyisi...: http://www.youtube.com/watch?v=Wa5zImOsHIo

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: La Kesä 19, 2010 7:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 7:43 pm
Viestit: 187
Kyllä mulla ainakin on sellaanen mielikuva että Bröytti olis ollut ainut tämäntyylinen kaivuri. Rautapyöriä tietysti on voitu käyttää kumipyörien tilalla vetäviskin alavaunuus. Tela-alustahan on ollu jo 20-30 luvulta se pää "tyylisuunta" kaivinkoneissa vaijerikoneista lähtien. Bröytti yritti todennäköisesti kehittää halvempaa ja kevyempää vaihtoehtoa telojen tilalle."Helppo" siirrettävyys oli tietysti yksi myyntivaltti mutta ei se oikeen purru ostajiin. Nämä rupeaa jo olemaan sen ikäluokan vehkeitä ja erikoisuuksia että pistäkäähän talteen jos eteen tulee. :D Taitavasti muuten tuos mainospätkäs kuski konetta pyörittelee. Ei kyllä heti tulisi mieleen lähtiä tuollaasella nevanojille :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: La Kesä 19, 2010 7:31 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1712
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Sitten on ne lukemattomat jarruttomat pyöräalustaiset "kauhaohjatut" :mrgreen:
Näitä löytyy ihan nimellä Åkerman, Poclain,... ;)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: La Kesä 19, 2010 11:33 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Hassun näköinen mainosfilmissä se "kuralautanen", jonka se työnsi akseleiden alle. :wink:

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Su Kesä 20, 2010 8:15 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 7:15 pm
Viestit: 187
Katsokaapas kuvassa näkyviä vaijereita ,ne on kuljetuksen aikana käytettäviä tukivaijereita joilla saatiin oikeaan kulmaan ajonajaksi ja tukemaan puomia samalla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Su Kesä 20, 2010 9:49 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Kyllä vain ja suurin syy noiden vaijereiden käyttöön oli se kun kone roikkui puominsa varassa ilmassa ,niin valmistajan ohjeiden mukaan ja yleisen turvallisuuden kannalta ei ollut suositeltavaa jättää konetta roikkumaan pelkän hydrauliikan varaan.Tosin monet n.s "lyhyellä matkalla" ei noita vaijereita käyttänyt ja tokkopa niitä enään olikaan olemassa koneiden ollessa jo iäkkäämpiä (unohtuneet jollekkin työmaalle) tms ,ja tuo rauta tappi auton lavassa oli moneltakin hukkunut vuosien saatossa ja ratkaisuna siihen oli että mätettiin muutama motti esim soraa lavalle ja nuijittiin kauha siihen sorakasaan luottaen siihen että hydrauliikka koneessa pitää ja ettei tule äkki jarrutuksia saatikka poliiseja etehen. :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Su Kesä 20, 2010 3:24 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 6:57 pm
Viestit: 161
Paikkakunta: Akaa
Olempa nähny semmosenkin kuljetuksen noista että kun ei ollut noita vaijereita ja hydrauliikka ei pitänyt niin kone käynnissä ja kuski kaivurin hytissä aina välillä nosti konetta ylös jos meinas rautapyörät napata katuun. :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Su Kesä 20, 2010 9:52 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 650
Paikkakunta: Pietarsaari
Olen törmännyt myös toisenlaiseen rautapyörä (vedottomaan sellaiseen) kaivuriin. Nimeä en saa päähäni, mutta siinä oli se erikoisuus, että etupäässä oli kaksi erillistä tassua jotka voitiin nostaa hydraulisylintereillä mille korkeudelle tahansa toisistaan riippumatta. Ja taas takapäässä oli rautapyörät, joita myös voitiin nostella sylintereillä kuten etupäänkin kohdalla.
Muistaakseni tämä oli jostakin sveitsin suunnalta kehitelty vuoristo olosuhteisiin, eli sillä voitiin kaivaa vaikka vuorenrinteessä niin että kone oli kokoajan suorassa vaikka jalat olivatkin erikorkeudella.

Muistelisin että olisin joskus juutuupissa nähnyt tästä kaivurista myös jonkinlaisen mainospätkän.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Su Kesä 20, 2010 10:04 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Arvasin että rautapyöristä on muillakin muistoja. :D

Tuo tappi lavalla/reikä kauhassa, ja kuljetus vaijerit olivat minulle uusi asia, kun lehdestä luin. Muistelin että niitä kuljetettiin silloin kauha vajaan sorakuorman päällä, ilman vaijereita. Turvallista matkaa.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Ma Kesä 28, 2010 11:57 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 11:22 am
Viestit: 132
Paikkakunta: Kittilä
Luin tuon samaisen jutun mobilistista enkä voi vieläkään olla kauhistelematta tuota siirto-operaatiota tietäen Stavangerin ympäristön tiestön kunnon nyt, saati tuolloin...
:shock: :shock:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Ti Kesä 29, 2010 3:24 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 394
No voi ihmettä täällä kaikki vanhat jutut löytyvät on nimittäin tullut aikanaan tehtyä satoja kuormia jyry-sisuun pröytillä kone oli vm.74 malli X20 ja oli jo esiohjattu kuvissa oleva on vanhempi ´nelivipuinen´siirtokuljetukset tehtiin juurikin noin mitä edellä on mainittu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Ti Elo 10, 2010 7:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 7:49 am
Viestit: 675
Paikkakunta: Tuusula
http://www.youtube.com/watch?v=5M0kVEVT ... re=related

Onhan tossa kumipyörät, mutta aika mielenkiintoinen ratkaisu.

http://www.youtube.com/watch?v=EBDb2m3_ ... re=related

Toinen.

http://www.youtube.com/watch?v=4XKxMxWS ... re=related

Jotain tollasta näin Baumassa joku vuosi takaperin.

http://www.youtube.com/watch?v=FxLdavUl ... re=related

Tai ehkä se oli tollanen. Sveitsissähän on linkkaritkin aika monimutkasia?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Su Marras 28, 2010 4:12 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1712
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Digitalisoin -65 vuoden Koneviestiä digikameralla, laitan kuvia jakoon galleriaan suuremmalla resoluutiolla.
http://www.sisua.net/gallery/v/koneviesti/

Olipa mukana myös Bröyt x2 mainos:
(hox! Kuljetusasento - millähän nopeudella noita on hinattu?)
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rautapyörä kaivurit
ViestiLähetetty: Su Marras 28, 2010 4:56 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am
Viestit: 394
Hienoja kuvia.Toi hinaus nopeus max50km/h muistaakseni.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)