K-auton kärrypainot+kortti
Valvoja: sisua
K-auton kärrypainot+kortti
Eräs tuttu osti USA-avolavan 4550kg ,johon saa maailmalla laittaa 5440kg peräkärryn.Kokonaispaino 9997 kg
Kellä tietoa mitä on suomessa saatu kärryille painoa , entäs millä kortilla moista saa hinata ?
Omistajalla on kyllä "rekkakortti" mutta jos joku muu ajaisi.
Kellä tietoa mitä on suomessa saatu kärryille painoa , entäs millä kortilla moista saa hinata ?
Omistajalla on kyllä "rekkakortti" mutta jos joku muu ajaisi.
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Isolla E:llä koskapa rekisteröity ka:ksi.
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Jos vetäjä kuorma-auto, niin iso E vaaditaan heti kun kärryn kokonaispaino rekisteriotteessa ylittää 750kg. Tietty voi riittää C1E jos kyseessä on tuollainen kevytkuorma-auto. Mutta yhdistelmäkortti kuitenkin.
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut
Nämä on minun muistista joten saattaa olla muuttunutkin vaatimukset siitä kun olen ollut opetushommissa vuosia sitten joten kannattaa tarkistaa katsastuasemalta
Nämä on minun muistista joten saattaa olla muuttunutkin vaatimukset siitä kun olen ollut opetushommissa vuosia sitten joten kannattaa tarkistaa katsastuasemalta
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Silveradon perässä näytti olevan 50x50kokoinen reikä johon varmaan löytyy 50mm kuula,valopistokekin on mutta tuskin kelpaava suomessa.
Tuskinpa kannattaa alkaa vetopöytä "kaulakärryä" rakentamaan.
3500kg kärry perään vain.
Tuskinpa kannattaa alkaa vetopöytä "kaulakärryä" rakentamaan.
3500kg kärry perään vain.
Re: K-auton kärrypainot+kortti
[quote="MORSKU"]Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut
sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE
sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE
Viimeksi muokannut at7, Ti Touko 10, 2011 10:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Niin, C1E luokan ajokortilla kärryä vedettäessä vetoauton kokonaismassa enintään 7500 kg...
Re: K-auton kärrypainot+kortti
at7 kirjoitti:MORSKU kirjoitti:Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut
sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE
jos kenttäkeittiön painon saa laskettua 750kg.hen, niin sitten sitä vissiin saa vetää ABC kortilla.
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Siitä voi olla vaikea karsia 100 kiloa pois, paitsi jos punnitsee ilman kaikkia kattiloita.at7 kirjoitti:at7 kirjoitti:MORSKU kirjoitti:Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut
sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE
jos kenttäkeittiön painon saa laskettua 750kg.hen, niin sitten sitä vissiin saa vetää ABC kortilla.
Onkos mahdollista rekisteröidä proto siten että sen maksimimassa olisi se 7500kg?
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Kokonaismassan pudotus oli ainakin ennen ja lienee vieläkin niin pyhä asia että sitä on sallittu vain esim. säiliöautolle jonka säiliöön ei määräänsä enempää kuormaa voi saada mahtumaan.peevee kirjoitti:Onkos mahdollista rekisteröidä proto siten että sen maksimimassa olisi se 7500kg?
Re: K-auton kärrypainot+kortti
pakettiautojahan vaihdellaan jatkuvasti kokonaispainoa muuttamalla kuorma-autoksi tai pakettiautoksi
(yhtenä päivänä samassa autossa tarvitaan talvirenkaat toisena C-kortti).
(yhtenä päivänä samassa autossa tarvitaan talvirenkaat toisena C-kortti).
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Kokonaismassaa voi muuttaa vain ajoneuvon valmistajan antamalla todistuksella. Jos sattuu olemaan rinnakkaismalli jossa eri massat niin tekniset osat (akselit, jouset yms) vaihtamalla voi saada ajoneuvoluokkaa vaihdettua. Sprintteri ja Ducato usein käy pakuksi tai ka:ksi hyvin pienillä muutoksilla. Jos sattuu tuntemaan katsureita Pohjanmaalta tai Tampereelta niin erikoisemmatkin hommat onnistuu ilman suurempia paperisotia. Sielläpäin on eri säännöt kuin muussa Suomessa.
Re: K-auton kärrypainot+kortti
SA-koukku EI OLE VIRALLINEN HYVÄKSYTTY VETOLAITE joten sillä ei ole mitään tekemistä oikeiden vetolaitteiden kans Kaikki mitä laitat SA-koukkuun on max vetonopeus AINA 60km/h.
Kokonaismassojen pudotus ei onnistu kuin eritys syystä ja pitää anoa akesta/trafita erikseen joka kerta.
Tuo paketti/kuorma-auto homma on kans taas eri asia koska trafi pärjää siinä jos muuttaa kuorma-autosta pakuksi veroissa ja siksi se on niin helppoa
Tänään viimeksi sain kielteisen päätöksen 10tn kuorma-auton rekisteröinnistä työkoneeksi kun on 0,3m3 liiän suuri säiliö, no pitäköön tunkkinsa per..le...
Kokonaismassojen pudotus ei onnistu kuin eritys syystä ja pitää anoa akesta/trafita erikseen joka kerta.
Tuo paketti/kuorma-auto homma on kans taas eri asia koska trafi pärjää siinä jos muuttaa kuorma-autosta pakuksi veroissa ja siksi se on niin helppoa
Tänään viimeksi sain kielteisen päätöksen 10tn kuorma-auton rekisteröinnistä työkoneeksi kun on 0,3m3 liiän suuri säiliö, no pitäköön tunkkinsa per..le...
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Minä olen tehnyt muutoksen aikoinaan M29 kenttäkeittiöön ja sen omamassaksi tuli jotain 400kg ja kokonaismassaksi 750 kgat7 kirjoitti:at7 kirjoitti:MORSKU kirjoitti:Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut
sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE
jos kenttäkeittiön painon saa laskettua 750kg.hen, niin sitten sitä vissiin saa vetää ABC kortilla.
Muutos vaatii pari päivää töitä ja muutaman satasen rahaa ja sen jälkeen sitä saa vetää 80km/h tienpäällä
Jos jollain tarvetta muutoksesta niin voin listata tarvittaessa
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Re: K-auton kärrypainot+kortti
Tuollainen perävaunun muutos voi onnistua niin että muuttaa sitä rakenteellisesti niin paljon että siitä tuleekin käytetyistä osista rakennettu omavalmiste ja massat ilmoittaa juuri se kyseinen äijä joka härvelin hitsaili. Harmina on vain se että laitteen täytyy täyttää kaikki nykypäivän määräykset mitä direktiiveissä ja Trafin ohjeissa edellytetään.